"Novoszibirszk" nukleáris meghajtású vadásztengeralattjáró és a "Jaszeny-M" sorozat kilátásai
A 885M "Yasen-M" projekt ígéretes nukleáris tengeralattjáró cirkálóinak építési programját sikeresen folytatják. Tehát július 1-jén a K-573-as típusú "Novoszibirszk" legújabb tengeralattjáró először lépett be a tengeri próbákba. Ez az első sorozatgyártású hajó, amely a projekt szerint "M" betűvel készült, és építésének befejezése nagy jelentőséggel bír a jelenlegi program végrehajtása és a tengeralattjáró flotta egészének modernizálása szempontjából.
A közelmúltban
A 885 "Ash" alapprojektet a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján dolgozták ki, és 1993-ban megtörtént a "Severodvinsk" ólomhajó lefektetése. Néhány évvel később az építkezés befagyott és csak 2004-ben folytatódott egy frissített projekt felhasználásával. Ugyanebben az időszakban megkezdődött az "Ash" mélykorszerűsítése a "885M" vagy "08851" megnevezés alatt. E projekt szerint az összes új hajó megépítését tervezték.
2009. július 24-én az Ash-M - K-561 Kazan (161. sorszám) fej fektetésére került sor a Severnoye Gépgyártó Vállalkozásban (Sevmash). Az építkezés sok időt vett igénybe, és a hajót csak 2017. március 31-én bocsátották vízre. Később új nehézségek jelentek meg, ezért a gyári tengeri kísérleteket csak 2018 szeptemberében lehetett elkezdeni.
A hiányosságok kijavításának és a különféle rendszerek többszöri fejlesztésének szükségessége a szállítási határidők eltolódásához vezetett. Ennek eredményeként a hajót 2021 május 7-én adták át a haditengerészetnek. Néhány héttel később Kazan átállt Severodvinsk-ból a szolgálati helyre, Zapadnaja Litsa-ba.
Az első soros rakétahordozót, 885M, K-573 "Novosibirsk" (sorozatszám: 162), 2013. július 26-án tették le. A korábbi hajók megépítése után a "Sevmash" elsajátította és kidolgozta a szükséges technológiákat, amelyeknek köszönhetően a "Novoszibirszk" munkája nagyobb ütemben haladt. Ez a tengeralattjáró 2019 decemberének végén indult. A következő másfél évet a hátralévő munkára és a jövőbeli tesztekre való felkészülésre fordították.
2021. július 1-jén Novoszibirszk először ment tengerre. Az elkövetkező hónapokban a hajó megerősíti kezelhetőségét és manőverezhetőségét, ellenőrzi az összes fedélzeti rendszer működését, és az első próbaüzemet is végrehajtja rakéta- és torpedófegyverekkel. Ezután a szükséges előkészítés után állami vizsgálatokon esnek át. Az összes ilyen esemény az év végéig befejeződik, és 2022 jövő elejére várhatóan átadják a hajót az ügyfélnek.
Hamar
A haditengerészet jelenlegi tervei két módosítás kilenc "hamu" megépítését írják elő. Az ólomhajó az eredeti 885-ös projekt szerint épült, a többi pedig a modernizált "885M" -hez tartozik. Két különböző átalakítású tengeralattjárót adtak át az ügyfélnek, és üzemben vannak. Néhány hónap múlva új "Novoszibirszk" csatlakozik hozzájuk. További hét megrendelés az építkezés különböző szakaszaiban van, beleértve. az indításra való felkészülés szakaszában.
2014. július 27-én - egy évvel és egy nappal a K-573 után - letette a második Yasen-M, K-571 Krasnoyarsk gyártási hajót (163. sorszám). Jelenleg az építési munkálatok befejeződnek, és nyár végére megkezdődnek. A tervek szerint a "Krasznojarszk" -t jövő év végéig átadják az ügyfélnek.
2015 és 2017 között évente egy Yasenyu-M-et raktak le - ezek az Arhangelszk, Perm és Uljanovszk hajók, amelyek sorszáma 164-166. Mindegyikük az építkezés különböző szakaszaiban van. 2022–23 után indulnak, az üzembe helyezést az évtized közepére tervezik.
2020. július 20-án került sor az utolsó eddigi kőrisfák elhelyezésére, amely ezúttal két tengeralattjáró építését indította el. 2025-26 után indul Voronezh (167. sorszám) és Vladivostok (168. sorszám), és az elfogadási okiratokat 2027-28.
A 885 (M) méretű tengeralattjáró cirkálókat az északi és a csendes-óceáni flották számára szánják. Az első már kapott két új nukleáris tengeralattjárót, és a következő hajópár a Csendes-óceánra vezet. A jövőben ez a disztribúció megmarad, és mindkét flotta négy "Ash-M" -t kap.
Egyértelmű előnyök
A 885 (M) "Ash" projekt egy 4. generációs többcélú nukleáris tengeralattjáró felépítését javasolja, amely képes a víz alatti, felszíni és parti célok széles skálájának elütésére. A továbbfejlesztett Yasen-M csökkentett hosszúságú és elmozdulású, valamint optimalizált kontúrokban különbözik az alap tengeralattjárótól. Az általános hajórendszereket és az elektronikus fegyvereket frissítették. Megváltoztatták az építkezés szemléletét is: elsősorban csak házi készítésű alkatrészekre lehetett áttérni.
A 885M méretű atomtengeralattjáró az Ajax szonár komplexummal van felszerelve, maximális területtel rendelkező gömb alakú íjantennával, valamint a hajótest más részein több további antennával. Modern CIUS-t, kommunikációs lehetőségeket stb.
Mindkét változat tengeralattjárói 10 533 mm-es torpedócsövekkel vannak felfegyverezve. Nagy orrantenna használata miatt a járműveket a hajótest oldalaira mozgatták. Lehetőség van az aknák és a torpedó fegyverek modern hazai mintáinak teljes választékára.
A házban a behúzható burkolat mögött univerzális rákindító található nyolc modullal. A "Caliber" család cirkálórakétáinak, valamint az "Onyx" és a "Zircon" hajóellenes komplexek használata biztosított. Ennek köszönhetően a "Yasen-M" képes hatékonyan megoldani a harci feladatok széles körét, és több száz és ezer kilométeres körzetben sokféle célpontot eltalálni.
Ok az optimizmusra
Sajnos, az Ash projekt megalakulása óta folyamatosan szembesül különböző problémákkal, amelyek akadályozták az összes munka gyors, teljes és magas színvonalú teljesítését. Különböző hiányosságokat tártak fel, módosították az építési feltételeket stb. Ennek eredményeként a tervezett nagy sorozatból a mai napig csak két hajó léphetett be a flottába.
A múltbeli események hátterében a Novoszibirszkről szóló legfrissebb hír okozza az optimizmust. Ezt a nukleáris tengeralattjárót hat és fél év alatt építették meg, és további másfél évre volt szükség a teszteléshez - amely a tervek szerint csak hat hónapot vesz igénybe. Így az első "Yasen-M" sorozat egyfajta rekordot állít fel a 885-ös projekt építési programjában.
A legfrissebb hírek a kazanyi és a novoszibirszki tengeralattjárókról azt mutatják, hogy a Sevmash és a kapcsolódó vállalkozások sikeresen megbirkóztak az összes korábban felmerült problémával és nehézséggel. Most a hajóépítők készen állnak a Yasenei-M soros sorozat teljes körű megépítésére, és ezek közül több tengeralattjáró már egyszerre áll a készleteken az építés különböző szakaszaiban.
Eddig minden ok megvan az optimizmusra, és számíthatunk arra, hogy a legújabb "Novoszibirszk" a megadott időn belül sikeresen átmegy a gyári és az állami teszteken. Ezenkívül figyelembe kell venni, hogy a 885M projekt összes új tengeralattjárójának építése a megállapított ütemterv maximális betartásával, komoly eltérések nélkül történik. Ennek megfelelően legkésőbb 2027-28. Az orosz haditengerészet két flottája két teljes értékű csoportot fog tartalmazni a modern, többcélú rakétás tengeralattjárókból.
A nukleáris tengeralattjárók építése azonban még a gyártás hibakeresése és a meglévő hiányosságok kijavítása után is összetett, költséges és időigényes folyamat. Minden új "Ash-M" körülbelül 7-8 évet vesz igénybe, és a tervezett sorozat csak az évtized végére készül el. Az ilyen építkezés pozitív következményei azonban nyilvánvalóak - és ezt folytatni kell, minden rendelkezésre álló lehetőséget és felhalmozott tapasztalatot felhasználva.
Kínában egy ilyen hajót hetek alatt összeraknak, ez meg ,ég vagy 3 évig sehol nem lesz.
A SZU-ban is!