Ka-27 / Ka-28 / Ka-29 / Ka-31 / Ka-32 / Ka-35 Helix (Kamov)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 891
11 251
113
Kanadában is erdőtűz szezon van. A Vancouver Island Helicopters egyik Ka-32-esét láthatjuk tűzoltásra indulni, majd visszatérni és leszállni. 6:08-tól látni egy számomra nagyon érdekes jelenetet. Már a másodpilóta kiszállása után, még kis fordulaton üzemelő hajtóműveknél felmegy a gépre egy műszaki és, a járó hajtóművek beömlőnyílásaiba is vizet locsol. Ez egy szokványos tisztítási eljárás?
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 190
14 435
113
Kanadában is erdőtűz szezon van. A Vancouver Island Helicopters egyik Ka-32-esét láthatjuk tűzoltásra indulni, majd visszatérni és leszállni. 6:08-tól látni egy számomra nagyon érdekes jelenetet. Már a másodpilóta kiszállása után, még kis fordulaton üzemelő hajtóműveknél felmegy a gépre egy műszaki és, a járó hajtóművek beömlőnyílásaiba is vizet locsol. Ez egy szokványos tisztítási eljárás?
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Szerintem nem főleg tisztítási, hanem hűtési megoldás, élettartam/üzemóra kímélés.

...nekem, műszakiként, "elsőre" ez a logikus: tévedhetek.

.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 717
84 269
113
GFGkdpBWIAAUVo0
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
Kanadában is erdőtűz szezon van. A Vancouver Island Helicopters egyik Ka-32-esét láthatjuk tűzoltásra indulni, majd visszatérni és leszállni. 6:08-tól látni egy számomra nagyon érdekes jelenetet. Már a másodpilóta kiszállása után, még kis fordulaton üzemelő hajtóműveknél felmegy a gépre egy műszaki és, a járó hajtóművek beömlőnyílásaiba is vizet locsol. Ez egy szokványos tisztítási eljárás?
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Szerintem nem főleg tisztítási, hanem hűtési megoldás, élettartam/üzemóra kímélés.

...nekem, műszakiként, "elsőre" ez a logikus: tévedhetek.

.
Bár már régen volt, de néhány meglátás:
  • Érdekes, hogy le van véve a reduktortér takarólemeze.
  • Amikor befecskendezi a vizet, akkor valóban alapon van a forgószárnyfordulatszám és az un. turbókompresszor fordulatszáma is, (méghozzá 87% alatt van valahol az nTK, ugyanis nyitva vannak a levegőelvezető szelepek), ez abból látszik, hogy a gázelvezető előtt a KAMOV felirat alatt a fekete „lyukon” keresztül nagyrésze ki is porlasztódik a besprickolt víznek.
  • Ez azt is jelenti, hogy az igazán meleg részekre nem jut el a vízből szinte semmi ( a levegőkieresztő szelepek a turbókompresszor 7. fokozatától engedik el a levegő egy részét és csak a maradék megy tovább ilyenkor a fennmaradó öt fokozaton keresztül a tüzelőtérbe )
  • Persze valamennyi hőt elvon a levegőből és ezzel kis mértékben csökkentheti a tüzelőtérben a hőmérsékletet, de még jár a hajtómű, szóval betüzelés van, ráadásul nem látjuk, hogy mennyi ideig locsol a figura.
  • A hűtést általában néhány percig szokták csinálni leállítás előtt, ez itt szerintem meg is volt és annak csak egy részében porlasztottak vizet. Ráadásul nem vagyok benne biztos, hogy jót tenne a hajtómű forró részeinek, ha túl sok hideget kapna ebben a helyzetben. Ezek azért úgy vannak kitalálva, hogy miután leállt, szép lassan kiokádja magából előre-hátra a forró szekció a hőt és így tér nyugovóra az egész szerkezet hőfeszültségek nélkül.
  • Ha hűteni kell a hajtóművet, akkor inkább érdemes volna leállás után még egy hideg átforgatást (át lehet kapcsolni egy kapcsolót az indítótablón a fülkében, asszem 2 helyzete van [ прокрутка / запуск ] ) csinálni, de lehetséges, hogy ez is inkább ártana, mint használ egy esetleges hősokkot adva a forró részeknek.
  • Ami még érdekes, hogy a Kamovokon nincs PZU (mert az alaprendeltetéséből adódóan ritkán lenne rá szükség, ráadásul akkor is fojtja picit a hajtóművet, ha nincs az ejektor része bekapcsolva), ezen viszont van egy ilyen helyi kisipari gyártmánynak tűnő csirkeháló, ami nem takarja teljesen a szívócsatorna pereme előtti részt, hanem csak úgy oda fel van építve kb.-ra. Ez nekem amúgy kanadai innovációnak tűnik. :)
  • Namármost, ha ez a helikopter erdőtűz fölé megy, akkor elképzelhető hogy eszik a hajtómű pernyét, meg mindenféle dzsuvát, ami megülhet a kompresszorban is (személy szerint, ami TV2/TV3-ast volt szerencsém látni élőben hajdanán, ott jellemző volt, hogy a kompresszorlapátokon vékony réteg kormos ganénak tűnő ragadós matéria ült ki erdőtűz nélkül is).
A fentiekből adódóan nekem ez valójában egy jószándékú mosási kísérletnek tűnik inkább, naggyon minimális hűtési mellékhatással, persze tévedhetek.

Egyébként itt ragadnám meg az alkalmat, hogy kijelentsem: nekem rohadtul tetszenek ezek a tengerészkamovok. Nagy bufla, duci puruttyamobilok. Kár, hogy nincs már tengerünk. :)