Ka-27 / Ka-28 / Ka-29 / Ka-31 / Ka-32 / Ka-35 Helix (Kamov)

Kanadában is erdőtűz szezon van. A Vancouver Island Helicopters egyik Ka-32-esét láthatjuk tűzoltásra indulni, majd visszatérni és leszállni. 6:08-tól látni egy számomra nagyon érdekes jelenetet. Már a másodpilóta kiszállása után, még kis fordulaton üzemelő hajtóműveknél felmegy a gépre egy műszaki és, a járó hajtóművek beömlőnyílásaiba is vizet locsol. Ez egy szokványos tisztítási eljárás?
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Kanadában is erdőtűz szezon van. A Vancouver Island Helicopters egyik Ka-32-esét láthatjuk tűzoltásra indulni, majd visszatérni és leszállni. 6:08-tól látni egy számomra nagyon érdekes jelenetet. Már a másodpilóta kiszállása után, még kis fordulaton üzemelő hajtóműveknél felmegy a gépre egy műszaki és, a járó hajtóművek beömlőnyílásaiba is vizet locsol. Ez egy szokványos tisztítási eljárás?
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Szerintem nem főleg tisztítási, hanem hűtési megoldás, élettartam/üzemóra kímélés.

...nekem, műszakiként, "elsőre" ez a logikus: tévedhetek.

.
 
GFGkdpBWIAAUVo0
 
Kanadában is erdőtűz szezon van. A Vancouver Island Helicopters egyik Ka-32-esét láthatjuk tűzoltásra indulni, majd visszatérni és leszállni. 6:08-tól látni egy számomra nagyon érdekes jelenetet. Már a másodpilóta kiszállása után, még kis fordulaton üzemelő hajtóműveknél felmegy a gépre egy műszaki és, a járó hajtóművek beömlőnyílásaiba is vizet locsol. Ez egy szokványos tisztítási eljárás?
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Szerintem nem főleg tisztítási, hanem hűtési megoldás, élettartam/üzemóra kímélés.

...nekem, műszakiként, "elsőre" ez a logikus: tévedhetek.

.
Bár már régen volt, de néhány meglátás:
  • Érdekes, hogy le van véve a reduktortér takarólemeze.
  • Amikor befecskendezi a vizet, akkor valóban alapon van a forgószárnyfordulatszám és az un. turbókompresszor fordulatszáma is, (méghozzá 87% alatt van valahol az nTK, ugyanis nyitva vannak a levegőelvezető szelepek), ez abból látszik, hogy a gázelvezető előtt a KAMOV felirat alatt a fekete „lyukon” keresztül nagyrésze ki is porlasztódik a besprickolt víznek.
  • Ez azt is jelenti, hogy az igazán meleg részekre nem jut el a vízből szinte semmi ( a levegőkieresztő szelepek a turbókompresszor 7. fokozatától engedik el a levegő egy részét és csak a maradék megy tovább ilyenkor a fennmaradó öt fokozaton keresztül a tüzelőtérbe )
  • Persze valamennyi hőt elvon a levegőből és ezzel kis mértékben csökkentheti a tüzelőtérben a hőmérsékletet, de még jár a hajtómű, szóval betüzelés van, ráadásul nem látjuk, hogy mennyi ideig locsol a figura.
  • A hűtést általában néhány percig szokták csinálni leállítás előtt, ez itt szerintem meg is volt és annak csak egy részében porlasztottak vizet. Ráadásul nem vagyok benne biztos, hogy jót tenne a hajtómű forró részeinek, ha túl sok hideget kapna ebben a helyzetben. Ezek azért úgy vannak kitalálva, hogy miután leállt, szép lassan kiokádja magából előre-hátra a forró szekció a hőt és így tér nyugovóra az egész szerkezet hőfeszültségek nélkül.
  • Ha hűteni kell a hajtóművet, akkor inkább érdemes volna leállás után még egy hideg átforgatást (át lehet kapcsolni egy kapcsolót az indítótablón a fülkében, asszem 2 helyzete van [ прокрутка / запуск ] ) csinálni, de lehetséges, hogy ez is inkább ártana, mint használ egy esetleges hősokkot adva a forró részeknek.
  • Ami még érdekes, hogy a Kamovokon nincs PZU (mert az alaprendeltetéséből adódóan ritkán lenne rá szükség, ráadásul akkor is fojtja picit a hajtóművet, ha nincs az ejektor része bekapcsolva), ezen viszont van egy ilyen helyi kisipari gyártmánynak tűnő csirkeháló, ami nem takarja teljesen a szívócsatorna pereme előtti részt, hanem csak úgy oda fel van építve kb.-ra. Ez nekem amúgy kanadai innovációnak tűnik. :)
  • Namármost, ha ez a helikopter erdőtűz fölé megy, akkor elképzelhető hogy eszik a hajtómű pernyét, meg mindenféle dzsuvát, ami megülhet a kompresszorban is (személy szerint, ami TV2/TV3-ast volt szerencsém látni élőben hajdanán, ott jellemző volt, hogy a kompresszorlapátokon vékony réteg kormos ganénak tűnő ragadós matéria ült ki erdőtűz nélkül is).
A fentiekből adódóan nekem ez valójában egy jószándékú mosási kísérletnek tűnik inkább, naggyon minimális hűtési mellékhatással, persze tévedhetek.

Egyébként itt ragadnám meg az alkalmat, hogy kijelentsem: nekem rohadtul tetszenek ezek a tengerészkamovok. Nagy bufla, duci puruttyamobilok. Kár, hogy nincs már tengerünk. :)
 
Vojennaja Prijomka vasárnapi adása:

Ka-32
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: misinator