Ka-50 Black Shark "Hokum A" / Ka-52 Alligator "Hokum B" (Kamov, Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 495
84 638
113
Osztrov, 2014 október
149698.jpg
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113
"A KA-52 modernebb mint bármelyik változatú MI-28."

Ha már említetted legyen egy friss hír:

A keleti katonai körzet kapott 10 Ka-52
https://www.youtube.com/watch?v=feO0DDHHoK4
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
12 691
17 308
113
Én ezt a gépet sosem tudtam hova tenni. Haditengerészeti üzemeltetésnél még elhiszem, hogy van némi előnye a koaxális rotornak (bár a magassága meg hátrány), de szárazfüldinél?

Ráadásul egymás melletti ülésekkel és forgatható gépágyú nélkül.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 679
65 796
113
A forgatható gépágyú egy szép dolog és a legtöbb gyártónál bevált. De nem akkora probléma a hiánya, lásd Mi-24P. És a Ka-52-esnél pont a koax megoldás miatt sokkal gyorsabban és pontosabban lehet a függőleges tengely mentén korányozni a gépet, azaz még nagy szögeltérésnél és a hagyományos építési módnál nagyobb sebességnél is lehet a haladási iránytól eltérve célon tartani az ágyút.
Ami amúgy a Mi-24P-től eltérően nem merev beépítésű. Fölfelé és lefelé, illetve a géptől kifelé, jobbra lehet különféle szögértékekben kitéríteni, amit amúgy a célratartó automatika végez, így a repülőgépszerű rácsapáskor a gépágyús célleküzdés ugyanolyan, ha nem pontosabb, mint pl. a Mi-28-asnál. Ráadásul a Mi-28-assal ellentétben itt duplaakkora, 500 darabos a lőszerjavadalmazás.

A koax megoldás nem haditengerész-specifikus. Csak épp ott terjedt el, mert igy lényegesen kisebb forgószárny átmérővel lehetett hasonló teheremelést elérni. A megoldásnak természetesen nincs köze az üzemeltetési környezethez, de egy harci helikopternél jól jön a kisebb átmérőjű és ezáltal nagyobb egyenszilárdságú forgószárny. A koax rendszer további előnye a magasabb sebesség és repülési magasság is.

A Ka-52-es egyébként a Mi-35M3 és a Mi-28N-hez képest komolyabb szenzorral, eleve beépített radarral és egyedüliként MAWS-al és a vele integrált ellentevékenységet végző Prezigyent-Sz rendszerrel is fel van szerelve. Páncélvédettsége pedig félúton van a Mi-35M3 és a repülő tank Mi-28N között.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Én ezt a gépet sosem tudtam hova tenni. Haditengerészeti üzemeltetésnél még elhiszem, hogy van némi előnye a koaxális rotornak (bár a magassága meg hátrány), de szárazfüldinél?

Ráadásul egymás melletti ülésekkel és forgatható gépágyú nélkül.

Urak, azért el ne felejtsük, Szergejék túl sokat tapasztaltak Afgániában ahhoz, hogy teljesen hülyén kezdjenek neki egy új harci helikopter tervezésének. Rájöttek ugyanis, hogy a veszteségek majd harmadát a transzmisszió (faroklégcsavar-hajtás) vagy a faroklégcsavar-vezérlés végzetes sérülése okozta. Ráadásul ehhez még Stinger se kellett, elég volt néhány tökös mudzsahed, akik a rájuk támadó helit rácsapás utáni távozása közben kellő sűrűségű géppuska vagy Kalasnyikov-tűzzel kisérték. Oroszhonban persze kigyúlt a fény egy-két fejben, hogy hiszen tudunk mi helit gyártani ezek nélkül a sérülékeny rendszerek nélkül is, így megspórolható a veszteségek jelentős része. Építsen hát a Kamov-iroda is harci helikoptert, csak épp koaxiális hajtással, hiszen ők egész életükben csak ilyen gépeket építettek. Így születtek meg a Kamov harci helikopterek, nem azért, mert valaki rosszat álmodott a túlzott vodkázástól!

Üdv ML

Magamat idézvén kissé régebbről.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 495
84 638
113
Tegnap felszállt az <b>elso Ka-52K</b> proto Arszenyevben.
1925071_900.jpg

1925296_900.jpg


A Progress gyárnak még 2014 október végéig kellett volna a megrendelt 4 Ka-52K protot átadnia.
2014 április 8-án kotott szerzodés értelmében osszesen 32 Ka-52K-t kell legyártani az orosz hadseregnek , ebbol 12 darabot idén.
Ha nem lesznek a Mistralok átadva(16+16) akkor a helik Kamcsatkán fognak állomásozni.
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
12 691
17 308
113
<blockquote>forgatható gépágyú nélkül.
Ráadásul ez sem igaz. Tény, hogy nem tornyos elrendezésű, de mozgatható a gépágyú.</blockquote>

Függőleges síkban pár fokkal mozgatható. De ezt azért nem nevezném forgathatónak, mert csak két dimenziós mozgást tud végezni.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 679
65 796
113
Számomra még mindig nagy kérdés, hogy miért hagyták el a sorozatgyártott gépekről a kiömlők árnyékolását. Nem vált be az, amit az 50-eseken meg az 52-esek nullszériáin használtak? Akkor miért nem készült másik? Erről semmiféle infóm nincs, de tény, hogy jelenleg az összes átadott Ka-52-es kiömlője a szabadturbinától kezdve árnyékolatlan.
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
12 691
17 308
113
Számomra még mindig nagy kérdés, hogy miért hagyták el a sorozatgyártott gépekről a kiömlők árnyékolását. Nem vált be az, amit az 50-eseken meg az 52-esek nullszériáin használtak? Akkor miért nem készült másik? Erről semmiféle infóm nincs, de tény, hogy jelenleg az összes átadott Ka-52-es kiömlője a szabadturbinától kezdve árnyékolatlan.

Nem lehet, hogy csak élesben szerelik fel?
 
  • Tetszik
Reactions: borisz