Visszakanyarodva a PISA és a TIMSS tesztek eredményéhez:
A PISA teszten a kombinált sorrend, ha a 3 készség átlagát nézzük, akkor az első 10 sorrendje: Szingapúr, Hongkong, Japán, Makaó, Észtország, Tajvan, Kanada, Finnország, Dél-Korea és 4 kínai város és tartomány összesítve (Peking, Sanghaj, Csiangszu, Kuangtung). A TIMSS teszten a 8. évfolyamosoknál az első 10 sorrendje: Szingapúr, Japán, Tajvan, Dél-Korea, Szlovénia, Hongkong, Oroszország, Anglia, Kazahsztán, Írország.
Ez azért nagyon mást mint amilyen iránya az elmúlt évtizedekben a magyar oktatás elment. Az "átkosban" a csúnya, rossz poroszos oktatási rendszerünkben a magyar diákok sokkal jobban teljesítettek (akkor még nem PISA teszten, hanem mondjuk diákolimpiákon). De mióta az oktatásunk liberálisabbá vált és tömegtermelésre, fejkvóta gyűjtésre állt át. Mióta nem igazán szűrő az érettségi (majdnem mindenkit átrugdalnak, hogy ne rontsa a statisztikát), de már a felviteli se, mert az a lényeg, hogy minél több diák után felvegyék a fejpénzt és minél nagyobb legyen a diplomás arány, függetlenül attól hogy ez mennyire értékeli le a diplomákat. Szóval amióta nem olyan erős a szűrés és a követelményeket a minél magasabb bevétel eléréséhez igazították azóta látványosan csökkent a tudásszint is. Mióta a cél nem az, hogy használható tudása legyen a gyereknek, hanem az hogy a következő vizsgán (vagy érettségin, felvételin) megfeleljen a statisztika és a diák boldogulása érdekében, azóta valahogy egyre kevésbé tudják alkalmazni a tanultakat és ha a begyakorolttól eltérő feladatokat kapnak, akkor leblokkolnak, nem használják a józan paraszti eszüket. Mióta a gyerekek a jogainkkal nagyon tisztában vannak, de a kötelességeikkel kevésbé és mióta a tanárok kezében alig van fegyelmező eszköz, azóta a szorgalom sem olyan eget verő. Mióta a szülők nem nevelik a gyereküket, sőt a tanárral szemben a szegény lurkó pártjára állnak, ha a tanár próbálkozik némileg korrigálni a szülő nevelési hibáit, azóta a tanárok tekintélye elég pocsék lett és ez a tanulási kedvet is negatívan befolyásolja. És ez nem egyik vagy másik kormány egyedüli hibája, hanem a szemléleté. Meg persze a tanerők átlagos színvonala sem feltétlenül felfelé mozdult el. De mit várunk egy rosszul fizetett alacsony presztízsű pálya esetén, aminek a fő előnye, hogy nem kel megszakadni. Jó sok a szünet.
Néhány megjegyzés, bár hozzáteszem, alapvetően egyetértek...
Szerintem a mintát nem az ázsiaiakról kellene venni, mert óriási a kultúrális különbség. De ott van Észtország. Elvileg nyelvrokonok, vagyis egy nyelvi elszigeteltségben "tengődő" ország, nép, csakúgy mint mi. Ők is a kommunista tömbből indultak, talán még sötétebb kommunizmusből (nem úgy mint a finnek), hasonló volt társadalom GDP termelő képessége, tehát elvileg ugyanannyit költhettek az oktatásra (no meg a honvédelemre, is,lsd 2%) Náluk is volt egyébként oktatási sokk korábban, ha jól emlékszem, informatikai képességekből égtek le a gyerekeik,csak ők léptek, valamit nagyon jó irányba indítottak el. Küldjük oda a tanárainkat, had tanuljanak (nem a minisztériumi főosztályvezetőket, hanem a friss diplomásokat!!!), Szánjunk rá pénzt és tanuljunk a jobbaktól. Fogadjuk el, amit ők mondanak, ne legyünk megint okosabbak! Ha ehhez hozzávesszük, hogy a tárgyi tudásban még mindig elég jók a gyerekeink, akkor csak siker lehet belőle.
A "cocialista" múlttal való összevetés nagyon csalóka. Akoriban a diákolimpiákra "tenyésztették" a gyerekeket, csakúgy mint a nyári olinpiákra. Csak a mi gyerekeink voltak az "NDK úszónők" a diákolimpián. Akkoriban is óriási különbség volt egy szendrőládi vagy tiszabői suli és egy nagyvárosi elitgimi között csak még nem volt PISA ami kimutassa. Hozzáteszem, ma is vannak sikeres diákolimpikonjaink, csak ezt a közvélemény kevéssé tudja. Nem tudni miért, de ez ma már nem hír, nem érték. Bezzeg Győzikét mindenki ismeri,
http://eduline.hu/kozoktatas/2014/7/15/Taroltak_a_magyar_diakok_a_matematikai_diak_ANMJSD
http://eduline.hu/kozoktatas/2014/7/29/Taroltak_a_magyar_diakok_a_nemzetkozi_verse_346G9I
A baj tehát nem az elitképzéssel és a tehetséggondozással van most se, hanem a leszakadókkal. És itt lehet cigányozni, de ez szemellenzős politika! Valamire meg kell őket is tanítani, mert lehet hogy durva, de övéké a jövő! Ők fogják megtermelni nekünk a nyugdíjunkat! Ha nem tanítjuk meg őket valamire, ha nem tudjuk őket a termelésbe beállítani, akkor végünk, éhen halunk öreg korunkban. Ebből a szempontból pl. lehetne tanulmányozni az USA gyakorlatát, hogy hogyan integrálták a feketéket korábban és hogyan próbálják meg a latinokat most bevonni a termelésbe, egyre kvalifikáltabb szinteken is. Ha már itt vannak Lákátosék, akkor legyenk ők is hasznosak, kevesebb idejük jut másra...
A másik dolog a tanárok eszköztelenségének felvetése, illetve a tanárok részéről az erre való hivatkozás. Könyörgöm, milyen eszközökre vagynak a tanárok? Nádpálcára, pellengérre vagy guillotinera? Ha egy tanár a jelenlétével, magatartásával, viselkedésével nem tudja kivívni (nem kikövetelni) a tiszteletet, akkor alkalmatlan tanárnak,akkor menjen kukásnak.(korábbanírtam, a tanár nem feltétlenül tudós, hanem TANÁR, tud tanítani) És itt van a felelőssége az iskolaigazgatóknak és az oktatási kormányzatnak. A közalkalmazotti státusz egy beton. Abból kirobbantani egy tehetségtelen, lusta, buta, emberileg alkalmatlan "tanárt" sem lehet. Egyszerűen védi a jog, a státusz. Ki kellene rugdosni az alkalmatlanokat, a maradék alkalmasokat meg megfizetni. A társadalom szemében is nagyot ugrana a pedagógus értéke, és az otthon panaszkodó gyerekenek nem adna igazat azonnal és feltétel nélkül a szülő, mert tudná, hogy legtöbb esetben egy nálánál sokkal értelmesebb, rátermetebb, képzettebb ember mondott véleményt, akár rosszat is, a gyerekéről.(Tényleg nem visszasírás jelleggel, de anno ha a tanártól kaptunk egy pofont, nem mertük otthon elmondani, mert apánk adta volna a másikat, hogy milyen dolog az, hogy a tanár előtt így blamálja magát és a családját a rohadt kölök.)