• Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 878
32 494
113

800 méter hosszú, 16 méter széles útszakasz kell neki.
Egy autópálya sáv 3,75 méter, leállósáv 2,75 méter. Össz szóba jöhető szélesség 2 sáv+leállóság esetén 11,5 méter.
1920px-Magyar_aut%C3%B3p%C3%A1lya_keresztmetszet_m%C3%A9retek.jpg
 

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 317
8 359
113
Szia,

100 meteres felszallopalya a legtobb haditengereszeti gepnek katapulttal is kihivas. Es szerintem 100 m sincs a szemkoztre terelo szakasz.
Kívülálló laikusként én nem a fel- és leszállásra gondoltam, hanem a megfordulásra.
A 2 sav az 6 meter, a leallosav az 2 vagy 3 meter, tehat a 2 sav + leallosav az 8 vagy 9 m szeles.
A Wikipedia szerint a magyar autópályák burkolat (2x) 11 m. (2x3,75m + 3,0 m + 1 m)

"Gripen’s Short Take-Off and Landing (STOL) capability is not a recent concept. To understand, we need to go back to the Cold War era when the Swedish Air Forces used the Bas 90 system, a strategy in which they used far flung areas as airbases. The goal was to position the aircraft far from each other and decrease the chances of getting tracked all at once.
Unlike most fighters that need a proper runway to operate, Gripen needs a stretch of a road that is only 800 × 16m long and wide. Gripen's canards, which have been inherited from Saab 37 Viggen, offer more lift at slower speeds during landing. What also works behind Gripen's STOL capabilities is that the canard and the wind rudders create an aerodynamic downforce to make the brakes more effective."
Szolnod kellett volna a kecskemeti repter epitoinek, hogy feleslegesen epitettek 60 m szeles palyat, 9 m is eleg lett volna. :)
A guruloutak szelessege 15 m.

Tehat a 4 sav + 2 leallosav + elvalasztosav egyutt, vagyis a teljes oda-vissza palya az kevesebb, mint a fele a jelenlegi kecskemeti betonnak.
Ez oké, de az a 22+ méter elég a Griffnek. Szerintem Kecskeméten a géppárral történő felszállás, illetve a szállítógépek miatt lehet ilyen széles a beton.

Azért nem példa nélkül való az autópályáról való üzemelés:
Svájci Hornetek az autópályán
"A hivatalos bejelentés értelmében 2024. június 4-6. között, 36 órára lezárják a svájci A1-es autópálya egy szakaszát, mivel a légierő F/A-18 Hornet harci repülőgépei a közútról való fel-, illetve leszállást gyakorolják.
....
A júniusi gyakorlat nem példa nélküli az európai légierők esetében sem, hiszen ezáltal tesztelni tudják a széttelepítési képességet, melyre a napjainkban is zajló, orosz-ukrán háború is felhívja a figyelmet. A hasonló lehetőséggel a Svájci Légierő is tesztelni tudja, hogy harci repülőgépei hogyan üzemelnek nem megszokott helyszínekről, mint például az autópálya.
A Svájci Légierő legutóbb évtizedekkel ezelőtt, az 1970-es és 1980-as években hajtott végre hasonló autópályás gyakorlatot Hawker Hunter és F-5-ös típusaikkal."

Ebben a HT cikkben is megemlítik a Griff ilyen képességét:
" Ez a képesség is elősegíti az üzemeltetést autóútról vagy autópálya szakaszról.16" (25. oldal)
16. Hennel Sándor: Légi járművek repülőtéren kívüli szükségleszállóhelyeinek harcászati korlátai, alkalmazhatósága, kialakulásának körülményei, Repüléstudományi Közlemények Különszám, 2010. 04. 16.

Emlékszem egy (svéd) képre, amin egy Gripent mutatnak autóúton (direkt erre kialakított parkolóhelyen) feltöltés közben. Csak nem találom....:(
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 219
24 312
113
Emlékszem egy (svéd) képre, amin egy Gripent mutatnak autóúton (direkt erre kialakított parkolóhelyen) feltöltés közben. Csak nem találom....:(
Anno linkeltem a szlovák első dedikált ilyen autópályás részről egy cikket:
Hivatalosan is alkalmi (háborús) reptérként használható autópálya szakasz Szlovákiában:
https://fb.watch/cyxhSrcVgZ/

"Na diaľnici D1 medzi Hornou Stredou a Novým Mestom nad Váhom dokážu pristáť stíhačky. 3-kilometrový rovný pás cesty bez mostov či billboardov bol špeciálne navrhnutý tak, aby mohol poslúžiť aj ako letisko. Zatiaľ však na ňom žiadna stíhačka nikdy nepristála (ani v rámci výcviku) a pevne veríme, že nikdy ani nebude musieť."
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and Masztiff

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 907
4 665
113
Kívülálló laikusként én nem a fel- és leszállásra gondoltam, hanem a megfordulásra.

A Wikipedia szerint a magyar autópályák burkolat (2x) 11 m. (2x3,75m + 3,0 m + 1 m)

Unlike most fighters that need a proper runway to operate, Gripen needs a stretch of a road that is only 800 × 16m long and wide.

Ez oké, de az a 22+ méter elég a Griffnek. Szerintem Kecskeméten a géppárral történő felszállás, illetve a szállítógépek miatt lehet ilyen széles a beton.
Szia,

Igen, en is azt probaltam leirni, hogy az egyik palya keves, koszi, hogy te es @phaidros ezt szamszeru tenyekkel is alatamasztottatok, vagyis a kozepso resznek 800 m hosszan kellene szabadnak lennie ahhoz, hogy hasznalhato legyen mint Gripen fel/le szallo palya.

Nyilvan ilyet lehetNE csinalni, sok orszagban van is, de Magyarorszagon nincs, es szerintem joval tobbe kerulne ezt utolag kialakitani, mint hasznalatba venni a meglevo reptereket (pl. Tokol eseteben, ha a 2500 m hosszu palyabol 1000 m le van zarva, az azt jelenti, hogy 1500 m hasznalhato, sokkal tobb, mint ami a minimum a Gripennek).
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 878
32 494
113
Szia,

Igen, en is azt probaltam leirni, hogy az egyik palya keves, koszi, hogy te es @phaidros ezt szamszeru tenyekkel is alatamasztottatok, vagyis a kozepso resznek 800 m hosszan kellene szabadnak lennie ahhoz, hogy hasznalhato legyen mint Gripen fel/le szallo palya.

Nyilvan ilyet lehetNE csinalni, sok orszagban van is, de Magyarorszagon nincs, es szerintem joval tobbe kerulne ezt utolag kialakitani, mint hasznalatba venni a meglevo reptereket (pl. Tokol eseteben, ha a 2500 m hosszu palyabol 1000 m le van zarva, az azt jelenti, hogy 1500 m hasznalhato, sokkal tobb, mint ami a minimum a Gripennek).
3 sávos autópálya kiadja egy irányba a 16 métert. Úgy tudom, hogy a közeljövőben terveznek építeni ilyet (M1) Csak van e értelme Pápa és Ferihegy közé egy plusz, ilyen kényszerlehetőséget berakni. De ha sokkal többe nem kerül, akkor valahol csak akad egy 800-1000 méteres szakasz. Ez a hadügyérek feladata lenne kiharcolni, vagy felhívni a figyelmet ilyen szempontokra.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 739
12 275
113
3 sávos autópálya kiadja egy irányba a 16 métert. Úgy tudom, hogy a közeljövőben terveznek építeni ilyet (M1) Csak van e értelme Pápa és Ferihegy közé egy plusz, ilyen kényszerlehetőséget berakni. De ha sokkal többe nem kerül, akkor valahol csak akad egy 800-1000 méteres szakasz. Ez a hadügyérek feladata lenne kiharcolni, vagy felhívni a figyelmet ilyen szempontokra.

+ M7 Székesfehérvártól Budapest felé 3 sávos.
 

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 907
4 665
113
3 sávos autópálya kiadja egy irányba a 16 métert. Úgy tudom, hogy a közeljövőben terveznek építeni ilyet (M1) Csak van e értelme Pápa és Ferihegy közé egy plusz, ilyen kényszerlehetőséget berakni. De ha sokkal többe nem kerül, akkor valahol csak akad egy 800-1000 méteres szakasz. Ez a hadügyérek feladata lenne kiharcolni, vagy felhívni a figyelmet ilyen szempontokra.
Szia,

3*3.75+3+1=15.25 m. Ami nem 16, de kozel van hozza. :)
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 492
3 939
113
Már megint ez a téma... tényleg évente háromszor feljön. Vagy nem olvastok vissza, vagy szenilisek vagytok!

Nem kell autópálya szakaszok módosításával szarakodni. TELE VAGYUNK BETONOS REPTEREKKEL! Jelentős részük minden további nélkül használható szükség-reptérnek. Például ha Tököl megfelel a Cessna Citation-nek, meg az L-29 Delfinnek, akkor a Gripennek is tökéletes kell legyen. Nem olyan rossz az a beton!
 
  • Tetszik
  • Imádom
Reactions: bel and Rferi66

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 155
130 426
113
Már megint ez a téma... tényleg évente háromszor feljön. Vagy nem olvastok vissza, vagy szenilisek vagytok!

Nem kell autópálya szakaszok módosításával szarakodni. TELE VAGYUNK BETONOS REPTEREKKEL! Jelentős részük minden további nélkül használható szükség-reptérnek. Például ha Tököl megfelel a Cessna Citation-nek, meg az L-29 Delfinnek, akkor a Gripennek is tökéletes kell legyen. Nem olyan rossz az a beton!
Pont az a lényege az autópályás üzemnek hogy nem olyan könnyű felderíteni és megcsapni.
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 492
3 939
113
Pont az a lényege az autópályás üzemnek hogy nem olyan könnyű felderíteni és megcsapni.

Az autópályáinkon sem lehet végtelen számú leszállóhelyet létesíteni, már csak a sok ív és híd miatt sem. Ha van 8-10 ilyen szükség leszállóhelyed, az miben előny ahhoz képest, hogy lenne helyette ugyanennyi betonos reptered, sokkal kisebb költség ráfordítással?

Egyébként sem gondolom jó ötletnek az ország ütőereit lezárogatni háborúban. Feltűnő is (hiszen a civil forgalmat terelni kell), meg a logisztikát is megbonyolítja.

Svédország tök más terület volt a hidegháborúban, nagyságrenddel kisebb népsűrűséggel, nem volt még mobilkommunikáció, mindenki által vehető kamerás drónok, szóval ha lezártál egy utat, az sokkal kisebb eséllyel jutott az ellenség tudomására, mint ma jutna itt nálunk.

Ha majd lesz gatyád, meg lesz még 28 Gripen, meg 48 Pzh, meg 88 Leo-2 APS-el, meg ABM védelem, meg rakétatüzérség, meg 10ezer Spike, minden egyéb is, és még mindig nem tudjuk hova tolni a lóvét, akkor persze nem ellenezném én sem. De most totál felesleges. Bőven elég, ha a Gripenes fiúk időnként gyakorolják a jelenleg működő belföldi reptereinkről való üzemelést, és egy munkacsoport pedig (szinte ingyen) összeállítja a terveket, hogy a jelenleg nem használt repterekről adott esetben hogyan kellene üzemelni.