KC-390 / C-390 Millenium (Embraer, Brazília)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 020
82 836
113
Oké, egy zsír újonnan fejlesztett gép mekkora darabszám után lesz üzletileg sikeres? Ha jól tudom az A380 251 eladása után üzletileg bukás volt.

Brazil real-ban jobb lett volna számolni, de olyan kalkulátort nem találtam. Közelítésnek talán ez is jó. A portugál rendelésen még el lehet gondolkozni hogy hová számoljuk, mert ők beszálltak a fejlesztésbe is.

A Wikipedia szerint:
In May 2008, the government invested R$800 million (US$440M) in the project's development. In April 2009, Embraer was issued a $1.5 billion contract for two prototypes.

A 2009-as 1,94 milliárd USD az 2025-ben 2,85 milliárd USD.

A 2024-ben megkötött üzletek alapján Jelenleg 80 millió USD egy alapgép ára.
2 850 000 000/ 80 000 000 = 35,6 gép.

Azaz kb, most tarthat ott a megrendelésállomány hogy elérte a fejlesztési összköltséget. Amit a brazil állam előre kifizetett. Hogy ez a brazil államnak mikor térül meg pl. adók formájában, az jó kérdés. Úgy tűnik, hogy a gyártónak a kezdetekől meg van térítve minden költsége, mert nem saját zsebből fejlesztette.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 889
47 341
113
Ok, C-130 2500+ 70 év alatt, C-17 279, A-400 127, C-27J 117, Kawasaki C-2 15... Kínát meg CCCP/Oroszorzságot nem néztem.
Jah, és CASA C-295 225.
Nem gondoltam, hogy fel kell tűrnöm az ingem ujját... o_O
Hogy üzletileg mit nevezel sikeresnek, az kizárólag attól függ, hogy a fejlesztő cég/állam milyen cél példányszámot tervez a gép eredeti árkalkulációjánál.
Amennyiben a fejlesztési költségeket 5 gépre osztják le, és be is építik az árba, akkor a 6.-tól már nyereséges a típus.
Ha meg csak a 280-ra, akkor a A380 sem lesz megtérülő típus.
Ez minden típusnál, fejlesztőnél egyedi kalkuláció és igények szerint kerül mérlegre.
Ezt itt mi 0 információval ne akarjuk már megfejteni!
Majd az Embraer vagy a Brazil állam ha akar, akkor nyilatkozik róla.
Mindenesetre az látszik, hogy az ős C-130 megrendelők is sorban térnek át a KC-390-re. Nyilván mindenkinél ugyan arra az eredményre jutott a matek.
Még azzal együtt is, hogy az USA-nak van "egyfajta" érdekérvényesítő képessége.
 
  • Tetszik
Reactions: Hortator

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 841
67 278
113
Ok, C-130 2500+ 70 év alatt, C-17 279, A-400 127, C-27J 117, Kawasaki C-2 15... Kínát meg CCCP/Oroszorzságot nem néztem.
Jah, és CASA C-295 225.
Én nem így látom a jó konstrukció fokmérőjét.
Mert igen, a C-130-as egy igen progresszív valami volt 70 évvel ezelőtt és egy igen megbízható valami volt 70 éven át, amiből ráadásul 2500+ darabszámot gyártottak le.
De csak ezért még nem jelenti a típus a meghaladhatatan optimum mintapéldáját.
Simán megtörténhet, meg is történik, hogy meghaladja az idő, mondjuk pont a KC390-es képében.
Ami azonos méret- és tömegkategória mellett képez nagyobb potenciált, szinte minden téren.
És ennek okán nem fair a C-27-est, a CASA C295-öt idecitálni, mert ezek egy egész kategóriával alsóbb polcról valók.
Itt a kérdés az A400M, ami valamivel többet tud, de jóval drágább és bonyolutabb.
A Kawasaki C-2 pedig szinte nincs is.

A C-17-es ezektől teljesen független világ, egy stratégiai szállítógép platform, Made In USA, eleve a Pentagon globális igényeire méretezve.
Csak ezután történt meg az exportja.

Mindent egybevetve a KC390-es egyetlen valóban életszagú konkurenciája az idáig vitathatatlanul sikeres C-130 Hercules, de ez már inkább a múlt, míg a jövő sokkal inkább a KC390.
Szerintem.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 873
12 631
113
Én nem így látom a jó konstrukció fokmérőjét.
Mert igen, a C-130-as egy igen progresszív valami volt 70 évvel ezelőtt és egy igen megbízható valami volt 70 éven át, amiből ráadásul 2500+ darabszámot gyártottak le.
De csak ezért még nem jelenti a típus a meghaladhatatan optimum mintapéldáját.
Simán megtörténhet, meg is történik, hogy meghaladja az idő, mondjuk pont a KC390-es képében.
Ami azonos méret- és tömegkategória mellett képez nagyobb potenciált, szinte minden téren.
És ennek okán nem fair a C-27-est, a CASA C295-öt idecitálni, mert ezek egy egész kategóriával alsóbb polcról valók.
Itt a kérdés az A400M, ami valamivel többet tud, de jóval drágább és bonyolutabb.
A Kawasaki C-2 pedig szinte nincs is.

A C-17-es ezektől teljesen független világ, egy stratégiai szállítógép platform, Made In USA, eleve a Pentagon globális igényeire méretezve.
Csak ezután történt meg az exportja.

Mindent egybevetve a KC390-es egyetlen valóban életszagú konkurenciája az idáig vitathatatlanul sikeres C-130 Hercules, de ez már inkább a múlt, míg a jövő sokkal inkább a KC390.
Szerintem.

Mondhatni figyelemreméltó, hogy sem Antonov, sem Iljusin típus fel sem merül, mint alternatíva. Nem számunkra, hanem úgy egyáltalán.
 
  • Tetszik
Reactions: Loken

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 841
67 278
113
Mondhatni figyelemreméltó, hogy sem Antonov, sem Iljusin típus fel sem merül, mint alternatíva. Nem számunkra, hanem úgy egyáltalán.
Antonov nincs, az Iljusin... Il-76-os új változatai jók, de olyannak, aki A400M-et akar, csak olcsóbban és jobb képességűt.
Jól hangzik?

Ja, csak ott vannak a fránya szankciók, meg a jó öreg politika, így olyan korábban stabil szövetséges, mint Kazahsztán is A400M-et vásárolt.
Mondom, inkább politikai vonalon, sem, mint valós szükségletként, mert amire nekik kell, arra az új Il-76-os talán még jobb is.

És aztán itt van egy jókora szünet, le egészen az Il-112-ig, ami megintcsak egy van-volt, sajnos, inkább sosemvolt gép.
Jól látszik, hogy a napjainkra a taktikai kategóriában a 20 tonnás, tehát a C-130 képességű típus mintha elkezdte volna kiszorítani a 10, de főleg az 5 - 5.5 tonnás kapacitású gépeket és be kell látni, hogy ilyen gépe az orosznak nincs.
Kisebb sincs, hiszen az 5 tonnás Il-112 elhasalt, a KC390 / C-130-assal azonos Il-276 még mindig csak egy szép makett, míg a Tupoljev Tu-330, ami a 30 tonnás teherkategóriában indult volna, tehát az A400M, illetve Kawasaki C2 konkurenciája lehetett volna, de még jóval előttük, valamikor 20-25 évvel ezelőtt elhalt, mint kósza ötlet.

Megváltozott a világ. A kispénzű kisországok is 20 tonnás gépeket keresnek, melyek hatótávja is szépen korrelál a kapacitásukhoz.
Azaz, még 5 - 7 - 10 tonna teherrel is képes túlrepülni a geopolitikai "közelkülföld" hatókörén, tehát ad egyfajta nemzetstratégiai önállóságot.
Ez utóbbiba persze mindenki csak annyit lásson bele, amennyit akar, de a KC390 vevőköre nem véletlenül az, ami.
Mert jó a Hercules, de ha meg lehet venni egy modernebb és jobb alternatívát, ami erősebb, gyorsabb és csak két civil, széleskörűen használt "lakossági" hajtómű hajtja, az nagyon nagy előny.

Most ezek után értsük meg az A400M-et.
Négy hajtómű, négy drága légcsavar, de két külön készletből. Kettő erre, kettő meg a másik irányba forog.
A hajtóművek a TP400M-ek. Sehol máshol nem használják őket, az összes fejlesztési költség erre a gépre van ráterhelve, de minden fejlesztési és gyártási tapasztalat az A400M darabszámától és a flotta repült órájától függ.
A hajtómű három forgórészes. A kompresszor az kettő, ezek egymással ellenforognak. A nagynyomású a francia Snecma/Safran M88 (Rafale) sugárhajtóműből, a köztes nyomású a Rolls Royce - MTU EJ200 (EF Typhoon) hajtóműből lett összelegózva.
Illetve, a köztes nyomású forgórészen van az alacsony nyomású turbina, ami a Rolls Royce BR 715-ből lett származtatva. Származtatva, tehát nem ugyanaz!
Ez volt idáig csak a gázgenerátor szekció és ez egy légcsavaros gázturbina!

A harmadik forgórész a szabadturbina, lényegében ez forgatja a légcsavart, de két, sorba kötött bolygóműves reduktoron keresztül, melyekbe beiktattak egy FADEC vezérelte kuplungos áttétel-változtató mechanizmust, ami a sebesség - magasság - aktuális légcsavarszög - gázkarállás függvényében négy, előre meghatározott légcsavar fordulatot hivatott beállítani.
És persze gépenként két balos és két jobbos kihajtású kell.
És mégegyszer mondom, ennek párja nincs a világon, ez csak itt van, ennek ősszes nyűge, baja, költsége csak erre a típusra terhelődik.

Ehhez képest a KC390-es hajtóműve a V2500-as típuscsalád legerősebb verziója, itt repül végtelen mennyiségben a fapados Airbus és Embraer gépeken.
Meg jópár modernizált USA-belpiacos McDD MD-90-30-as gépen.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 020
82 836
113
Jól látszik, hogy a napjainkra a taktikai kategóriában a 20 tonnás, tehát a C-130 képességű típus mintha elkezdte volna kiszorítani a 10, de főleg az 5 - 5.5 tonnás kapacitású gépeket és be kell látni, hogy ilyen gépe az orosznak nincs.
Kisebb sincs, hiszen az 5 tonnás Il-112 elhasalt, a KC390 / C-130-assal azonos Il-276 még mindig csak egy szép makett, míg a Tupoljev Tu-330, ami a 30 tonnás teherkategóriában indult volna, tehát az A400M, illetve Kawasaki C2 konkurenciája lehetett volna, de még jóval előttük, valamikor 20-25 évvel ezelőtt elhalt, mint kósza ötlet.

Megváltozott a világ. A kispénzű kisországok is 20 tonnás gépeket keresnek, melyek hatótávja is szépen korrelál a kapacitásukhoz.
Azaz, még 5 - 7 - 10 tonna teherrel is képes túlrepülni a geopolitikai "közelkülföld" hatókörén, tehát ad egyfajta nemzetstratégiai önállóságot.
Ez utóbbiba persze mindenki csak annyit lásson bele, amennyit akar, de a KC390 vevőköre nem véletlenül az, ami.
Mert jó a Hercules, de ha meg lehet venni egy modernebb és jobb alternatívát, ami erősebb, gyorsabb és csak két civil, széleskörűen használt "lakossági" hajtómű hajtja, az nagyon nagy előny.
Valójában meg a KC-390 első repülése óta kb. 100 db C-295-ösre adtak le megrendelést és kb. 15 db C-27 Spartan-ra...
És azóta gyártottak kb. 150 db C-130J-t. 2022.01.01-én még 79 C-130J-re volt megrendelés és azóta még jött rá néhány kisebb-nagyobb rendelés. A jelenlegi számok alapján valamikor 2027-ben fut ki a C-130 gyártósor. (Ami nagyon furcsa nekem, hogy nincs hír új amerikai szállítógép gyártásáról semmilyen méretkategóriában, a csökkentett észlelhetőségű szállító/tanker programból pedig még sok év mire lesz valami.)
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
17 066
29 740
113
Mondhatni figyelemreméltó, hogy sem Antonov, sem Iljusin típus fel sem merül, mint alternatíva. Nem számunkra, hanem úgy egyáltalán.
Kaapacitáshiány. Orosz export kilőve jelenleg. Többet vesztenek mint, amit termelnek...

Ps. lesz ennek böjtje a Nyugatnak. Sztem gyorsan reorganizálnak egy Szuhoj bázisú repipart. A Mig-et az ukránok nyugdíjba küldték.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 841
67 278
113
Valójában meg a KC-390 első repülése óta kb. 100 db C-295-ösre adtak le megrendelést és kb. 15 db C-27 Spartan-ra...
Nagyon érdekes infó, ennek így nem néztem utána, de önmagában nem teljesen cáfolja a fentieket. Ugyanis ezek a gépek korábban pont azoknál a vevőknél voltak opciók, akik most a KC390 fele mozdultak el. Így önmagában az, hogy a KC390-es első repülése óta eltelt időben még futottak be megrendelések erre a két kisebb típusra, nem zárja ki, hogy a továbbiakat már kiüti a nyeregből a KC390-es.
Majd kiderül, hogy mennyire lesz igazam.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 873
12 631
113
Antonov nincs, az Iljusin... Il-76-os új változatai jók, de olyannak, aki A400M-et akar, csak olcsóbban és jobb képességűt.
Jól hangzik?

Ja, csak ott vannak a fránya szankciók, meg a jó öreg politika, így olyan korábban stabil szövetséges, mint Kazahsztán is A400M-et vásárolt.
Mondom, inkább politikai vonalon, sem, mint valós szükségletként, mert amire nekik kell, arra az új Il-76-os talán még jobb is.

És aztán itt van egy jókora szünet, le egészen az Il-112-ig, ami megintcsak egy van-volt, sajnos, inkább sosemvolt gép.
Jól látszik, hogy a napjainkra a taktikai kategóriában a 20 tonnás, tehát a C-130 képességű típus mintha elkezdte volna kiszorítani a 10, de főleg az 5 - 5.5 tonnás kapacitású gépeket és be kell látni, hogy ilyen gépe az orosznak nincs.
Kisebb sincs, hiszen az 5 tonnás Il-112 elhasalt, a KC390 / C-130-assal azonos Il-276 még mindig csak egy szép makett, míg a Tupoljev Tu-330, ami a 30 tonnás teherkategóriában indult volna, tehát az A400M, illetve Kawasaki C2 konkurenciája lehetett volna, de még jóval előttük, valamikor 20-25 évvel ezelőtt elhalt, mint kósza ötlet.

Megváltozott a világ. A kispénzű kisországok is 20 tonnás gépeket keresnek, melyek hatótávja is szépen korrelál a kapacitásukhoz.
Azaz, még 5 - 7 - 10 tonna teherrel is képes túlrepülni a geopolitikai "közelkülföld" hatókörén, tehát ad egyfajta nemzetstratégiai önállóságot.
Ez utóbbiba persze mindenki csak annyit lásson bele, amennyit akar, de a KC390 vevőköre nem véletlenül az, ami.
Mert jó a Hercules, de ha meg lehet venni egy modernebb és jobb alternatívát, ami erősebb, gyorsabb és csak két civil, széleskörűen használt "lakossági" hajtómű hajtja, az nagyon nagy előny.

Most ezek után értsük meg az A400M-et.
Négy hajtómű, négy drága légcsavar, de két külön készletből. Kettő erre, kettő meg a másik irányba forog.
A hajtóművek a TP400M-ek. Sehol máshol nem használják őket, az összes fejlesztési költség erre a gépre van ráterhelve, de minden fejlesztési és gyártási tapasztalat az A400M darabszámától és a flotta repült órájától függ.
A hajtómű három forgórészes. A kompresszor az kettő, ezek egymással ellenforognak. A nagynyomású a francia Snecma/Safran M88 (Rafale) sugárhajtóműből, a köztes nyomású a Rolls Royce - MTU EJ200 (EF Typhoon) hajtóműből lett összelegózva.
Illetve, a köztes nyomású forgórészen van az alacsony nyomású turbina, ami a Rolls Royce BR 715-ből lett származtatva. Származtatva, tehát nem ugyanaz!
Ez volt idáig csak a gázgenerátor szekció és ez egy légcsavaros gázturbina!

A harmadik forgórész a szabadturbina, lényegében ez forgatja a légcsavart, de két, sorba kötött bolygóműves reduktoron keresztül, melyekbe beiktattak egy FADEC vezérelte kuplungos áttétel-változtató mechanizmust, ami a sebesség - magasság - aktuális légcsavarszög - gázkarállás függvényében négy, előre meghatározott légcsavar fordulatot hivatott beállítani.
És persze gépenként két balos és két jobbos kihajtású kell.
És mégegyszer mondom, ennek párja nincs a világon, ez csak itt van, ennek ősszes nyűge, baja, költsége csak erre a típusra terhelődik.

Ehhez képest a KC390-es hajtóműve a V2500-as típuscsalád legerősebb verziója, itt repül végtelen mennyiségben a fapados Airbus és Embraer gépeken.
Meg jópár modernizált USA-belpiacos McDD MD-90-30-as gépen.

Igen, erre gondoltam. Szépen összefoglaltad, köszi!
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
51 068
85 896
113
Mondhatni figyelemreméltó, hogy sem Antonov, sem Iljusin típus fel sem merül, mint alternatíva. Nem számunkra, hanem úgy egyáltalán.
Mert nincsenek és nem létező gépet megvenni sem lehet. IL-76 van (az elavult hajtóművével amúgy se nagyon rúg labdába a nemzetközi piacon) csak az marhára nem ez a kategória.
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 330
24 860
113
Valójában meg a KC-390 első repülése óta...

Így önmagában az, hogy a KC390-es első repülése óta eltelt időben még futottak be megrendelések...
Az "első repüléstől" számolni nem igazán szerencsés.

Igazából mikortól számit eladhatónak/piacképesnek/kész terméknek egy tipus - és itt maradjunk a rapülésnél, ne a Lynx-et meg ilyesmit vegyünk alapul. Talán az első a brazil légierőnek legyártott és átadott példánytól?...vagy már a techdemó, amivel repnapokon repkedtek előtte? Vagy csak az első exporttól, a portugál megrendeléstől, ahogy az ilyen témákban is a hazai beszerszéseket számba vevő/nem vevő eseteket emlitsük (lásd USAF stb.)

Ez a gép a paramétereivel nagyon jól pozicionálta magát.
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 020
82 836
113
Az "első repüléstől" számolni nem igazán szerencsés.

Igazából mikortól számit eladhatónak/piacképesnek/kész terméknek egy tipus - és itt maradjunk a rapülésnél, ne a Lynx-et meg ilyesmit vegyünk alapul. Talán az első a brazil légierőnek legyártott és átadott példánytól?...vagy már a techdemó, amivel repnapokon repkedtek előtte? Vagy csak az első exporttól, a portugál megrendeléstől, ahogy az ilyen témákban is a hazai beszerszéseket számba vevő/nem vevő eseteket emlitsük (lásd USAF stb.)

Ez a gép a paramétereivel nagyon jól pozicionálta magát.
Brazil megrendelésre készült a gép. Aki arra számított hogy nem lesz belőle semmi, annak az első repülés volt az első bizonyíték. A brazil légerőnek átadott első gép az egyik tesztpéldány volt. (Az összetört első prototípus helyett az első brazil légierős gépet használták a tesztek befejezéséhez.) Biztos lehet olyan statisztikát kitalálni hogy a KC-390 jöjjön ki jól, de akár a portugál, akár a magyar megrendeléstől nézed, akkor is még csak a C-27 Spartan-t veri a megrendelésekben jelenleg. A 2024-es C-130 megrendelések Ausztrália 20, Egyiptom 2, Indonézia 5, USAF 2, NOAA amerikai hurrikán megfigyelők 2.
Ha nem lesz több amerikai haderős megrendelés, akkor a jelenlegi számok alapján kb. 2027-ben vége lehet a C-130 gyártásnak, bár a LM embere szerint 2030 után is menni fog a gyártósor mert akkora az igény. Végül is ha az évi 20-25 db-ról ők is visszaveszik a gyártási kapacitást évi max 5 db-ra, akkor lehet hogy kitart addig is. Hamarosan lehet hogy nem lesz másik rendelhető nyugati gép ebben a méretkategóriában csak a KC-390, ilyen szempontból mindenképp jó az időzítés és a méretválasztás. A Kawasaki C-2-vel ki tudja mi lesz ezzel a japán "akarjuk is exportálni meg nem is" mentalitással. Az orosz-ukrán lehetőségeket már leírták, ezen kívül még kínai gépek vannak.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and endre

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 841
67 278
113
Mert nincsenek és nem létező gépet megvenni sem lehet. IL-76 van (az elavult hajtóművével amúgy se nagyon rúg labdába a nemzetközi piacon) csak az marhára nem ez a kategória.
Az Il-76 "új" hajtóműve nem elavult, technológiáját tekintve a C-17-es F117-es hajtóművének párja, csak hát orosz.
De a teherszállításhoz, főleg az állami/katonaihoz nem is kell, nem is jó a sokkal modernebb, ami az amúgy profitábilis közforgalmi szolgálatra van kihegyezve. Oda a leghatékonyabb, legújabb kell.
A katonai feladatra meg a megbízható, kipróbált, sőt, lehetőleg nagy számban elérhető, másod-harmadvonalas, de olcsóbb és biztosabb megoldások.

Nincs baj az Il-76MD(TD)-90-es remotorizált gépekkel, csak a szankciók miatt nem szerencsés nemoroszoknak bajlódni velük.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
51 068
85 896
113
Az Il-76 "új" hajtóműve nem elavult, technológiáját tekintve a C-17-es F117-es hajtóművének párja, csak hát orosz.
De a teherszállításhoz, főleg az állami/katonaihoz nem is kell, nem is jó a sokkal modernebb, ami az amúgy profitábilis közforgalmi szolgálatra van kihegyezve. Oda a leghatékonyabb, legújabb kell.
A katonai feladatra meg a megbízható, kipróbált, sőt, lehetőleg nagy számban elérhető, másod-harmadvonalas, de olcsóbb és biztosabb megoldások.

Nincs baj az Il-76MD(TD)-90-es remotorizált gépekkel, csak a szankciók miatt nem szerencsés nemoroszoknak bajlódni velük.
De ez az új hajtóműves típus. Annak meg pontosan ugyanaz a baja mint az A400 hajtóművének, semmi másban nincs csak az IL-76MD(TD)-90-ben (úgy tudom, hogy az IL-76 nem a polgári PSZ-90-est kapta, hanem saját PSZ-90 változatot.).
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 841
67 278
113
De ez az új hajtóműves típus. Annak meg pontosan ugyanaz a baja mint az A400 hajtóművének, semmi másban nincs csak az IL-76MD(TD)-90-ben (úgy tudom, hogy az IL-76 nem a polgári PSZ-90-est kapta, hanem saját PSZ-90 változatot.).
Ugyanaz, csak csökkentett gázhővel és fordulatszámmal, mert az eredeti tolóerő a 76-os sárkánynak sok lett volna. Így is erősebb, mint a régiek. Ez amúgy a fogyasztásnak és az élettartamnak is jót tett.
A régi hajtóműves verzió meg már lassan kialóban.