Kétéltű harckocsik

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

tong djagbu

Well-Known Member
2019. november 9.
2 942
19 451
113
Azért érdekes, hogy ez a típus képviseli több mint fél évszázada ezt a járműfajtát és minden más marginális hozzá képest. A gyenge páncélzat és fegyverzet ellenére elég komoly hadműveleti potenciált jelentett jól bevetve, érdekes, hogy inkább leszerelték váltótípus hiányában is itt nálunk is, máshol is. Persze az új kerekesekben biztos van amivel pótolható.
cuban-btr-60-with-pt76-turret.jpg

;):hadonaszos:;)
 

tong djagbu

Well-Known Member
2019. november 9.
2 942
19 451
113

tong djagbu

Well-Known Member
2019. november 9.
2 942
19 451
113
PT-76 Indonéziában

A szovjetek az első 50 darab PT-76B úszó harckocsit 1962-ben szállították Indonéziába, és állt hadrendbe, részben az indonéz hadsereg lovas egységeinél, részben a Tengerészgyalogság kétéltű jármű zászlóaljánál(KKO AL). A páncélosokat eredetileg a Holland Új-Guinea elfoglalására tervezett Jayawijaya hadműveletben kívánták felhasználni. A későbbiek során a PT-76 aktívan részt vett különféle belbiztonsági és katonai műveletekben. Az állomány 170 darabra növekedett. A kétéltű harckocsikat bevetették Dwikora(1964-1965) hadművelet során Borneó szigetén, az indonéz-malajziai határvidéken. A konfrontáció során az indonéz vezetés, nem vetette be reguláris erőit, helyettük irreguláris önkéteseket küldtek harcba a malajziai, gurkha, brit, ausztrál és új-zélandi erők által védelmezett Észak-Borneói brit protektorátusok Sarawak, Sabah és Brunei ellen. A PT-76 első valódi harci bevetésére az indonéz hadseregben az 1975-ös kelet-timori események során került sor.

Lótusz hadművelet(Operasi Seroja)

1974. áprilisi szegfűs forradalmat követően az új portugál vezetés lemondott gyarmatbirodalmáról. A lisszaboni kormányzat kormányzat új kormányzót nevezett ki, aki legalizálta a politikai pártok működését. A kolónián öt párt alakult, amelyek közül 1975. március 13-i helyhatósági választásokon a legnagyobb pártként FRETILIN(Független Kelet-Timor Forradalmi Frontja) és az UDT(Timori Demokratikus Szövetség) jelent meg, akik korábban szövetséget alkottak a függetlenségért folytatott kampány érdekében. Az indonéz katonai hírszerzés megpróbált megosztottságot szítani a függetlenségpárti pártok között, és támogatta az indonéz-párti APODETI(Timori Népi Demokratikus Szövetség) pártot. Számos indonéz katonai személy megbeszélést folytatott az UDT vezetőivel, akik egyértelművé tették, hogy Jakarta nem fogja tolerálni a FRETILIN által vezetett kormányzást egy független Kelet-Timorban.
1975. augusztus 11-én az UDT puccsot hajtott végre, hogy megállítsa FRETILIN növekvő népszerűségét. Az államcsíny során az UDT milíciája a létfontosságú infrastruktúra, például a rádióállomások, a nemzetközi kommunikációs rendszerek, a repülőtér és a rendőrség felett átvette az irányítást. Az ebből fakadó polgárháború során mindkét fél vezetői "elvesztették az irányítást támogatóik viselkedése felett", és míg az UDT és Fretilin vezetői is visszafogottan viselkedtek, az ellenőrizetlen támogatók különféle véres tisztogatásokat és gyilkosságokat szerveztek. Az UDT tagjai tucatnyi Fretilin tagot öltek meg négy helyszínen. Az áldozatok között volt a Fretilin egyik alapító tagja és az alelnök testvére, Nicolau Lobato. Fretilin válaszul sikeresen állította maga mellé a portugálok által kiképzett kelet-timori katonai egységeket. UDT erőszakos hatalomátvétele ezzel kiprovokálta a három hétig tartó polgárháborút, és 1500 katonáját szembeállította a Fretilin parancsnokai által vezetett 2000 fős reguláris haderővel. Amikor a portugál kiképzésű kelet-timori katonaság felesküdött a Fretilinre, FALINTIL néven ismertté. Augusztus végére az UDT maradványai visszahúzódtak az indonéz határ felé. A kilencszáz tagú UDT-csoport 1975. szeptember 24-én átlépett Nyugat-Timorba, majd több mint ezer másik következett, így Fretilin a következő három hónapra Kelet-Timort irányítása alá vonta. A polgárháborúban elhunytak száma állítólag négyszáz ember volt a fővárosban és valószínűleg ezerhatszáz a hegyekben.

1975 októberében az indonéz-barát miliciák és az indonéz csapatok megkezdték a beszivárgást határ menti körzetekbe. Október közepén Balibo városban két ausztrál televíziós stábot megöltek az indonéz erők, miután szemtanúi voltak indonéz beszivárgásnak Timorba. Egy indonéz PT-76-os már október 5-én tüzet nyitott egy kelet-timori partraszállító hajóra Batugade térségében. Az indonéz kétéltű harckocsik a FRETILIN állásait is lőttéka körzetben. A fokozodó háborús feszültség következtében 1975. november 28-án FRETILIN egyoldalúan kinyilvánította a Kelet-Timori Demokratikus Köztársaság (portugál Republica Democrática de Timor Leste) függetlenségi nyilatkozatát. Ezt sem Portugália, sem Indonézia, sem Ausztrália nem ismerte el. Francisco Xavier do Amaral lett az első elnök, míg FRETILIN vezetője, Nicolau dos Reis Lobato lett a miniszterelnök. Indonézia válasza az volt, hogy az UDT, az APODETI, a KOTA és a Trabalhista Párt vezetői aláírták az Indonéziával való integrációt szorgalmazó Balibo nyilatkozatot.
Indonesian-Invasion-hat-rvillong-sok-1975-okt.jpg


A Kelet-timori Nemzeti Felszabadítás Fegyveres Erői(Forcas armadas da Libertação Nacional de Timor-Leste -FALINTIL) 2500 reguláris katonája mellett volt további 7000 tartalékos, akik valamilyen portugál katonai kiképzésben részesültek, és további 10 000 ember, akik rövid katonai oktató tanfolyamokon vettek részt. A FALINTIL összesen 20 000 fegyveressel rendelkezett. FALINTIL / FRETILIN csapatok meglehetősen jól felszereltek voltak a NATO könnyűfegyvereivel, a katonák portugál és NATO minták alapján jól képzettek voltak.
Indonesian-invasion.jpg


1975. december 7-én kezdetét vette az Operasi Seroja, a nyílt indonéz invázió Kelet-Timor ellen. Első lépcsőben egy indonéz flotta kötelék, amely a KRI Ratulangi fregattból, KRI Barakuda korvettből, KRI Martadinata kísérő rombolóból, KRI Jaya Wijaya javítóhajóból, valamint a KRI Teluk Bone partaszállító hajóból állt a kelet-timori főváros közelébe hajózott. Az indonéz 1. tengerészgyalogos dandár 5. zászlóalja PT-76 kétéltű harckocsikkal és BTR-50 páncélozott szállítójárművekkel felszerelve, hajnali fél négy magasságában ereszkedett le a partraszállító hajóról. A kétéltű járműveken szállított tengerészgyalogság 2 óra 20 perc alatt tette meg a 20 kilóméteres utat a partra szállási zónának kijelölt strandig. Eközben hajnali 3 órától az indonéz haditengerészet egységei megkezdték Dili lövetését. A partot érő tengerészgyalogosok minimális ellenállásba ütköztek és reggel 7 órára megszilárdították pozicióikat.
Reggel 5:45-kor az összehangolt művelet második lépcsőjét jelentő légideszant művelet vette kezdetét a különleges erők(KOPASSUS) és a Hadsereg Stratégiai Parancsnokságának 501. (légi szállítású) gyalog zászlóaljának bevetésével. Az első hullámban a 10 C-130 szállítórepülőről 550 ejtőernyős ereszkedett Dilire. Az ejtőernyősök hat órás harcba bonyolódtak FRETILIN erőivel, miközben megérkezett a légideszant művelet második hulláma, öt C-130 fedélzetén az 502. gyalogzászlóalj fele. Dél körül a FRETILIN erő feladták a fővárost és visszavonultak a Dili-től délre fekvő dombokra.

Három nappal később, december 10-én egy második kombinált légideszant és partraszálló műveletre került sor Baucau város bevételéért. Noha Kelet-Timort már 1976-ban Indonézia 27. tartományává nyilvánították, 1978-ig eltartott a jelentősebb ellenállási gócok felszámolása.

indonesian-invasion-1-tgy-dd-PT-76-hk-ja.jpg

PT-76-indonesia-lc-zott-k-t-lt-kelettimor.jpg

PT-76-indonesia-kelettimor-lc-z-sban.jpg

PT-76-Indonesia-tenger-szgyalogos-m-velet-Seroja-1975.jpg

PT-76-indonesia-kelettimor.jpg


(A PT-76 további indonéziai történetével majd legközelebb)
 

tong djagbu

Well-Known Member
2019. november 9.
2 942
19 451
113
PT-76 Indonéziában(II.)

Indonéz PT-76 harckocsik modernizálása


Noha az indonéz haderő az elmúlt évtizedekben több kétéltű harcjárművet is beszerzett(AMX-10 PAC 90, BMP-2, BMP-3F), az indonéz haderő nem csak tovább használja, de modernizálja is a PT-76 készletét.

A PT-76 eredeti 76,2 mm-es lövege helyett egy 90 mm-es Cockerill MK III került beépítésre új tűzvezető rendszerrel és lövegstabilizátorral, míg az eredeti szovjet 7,62 mm-es géppuskát az FN MAG 7,62x51 mm-es géppuska váltotta fel. A az eredeti motort egy új, 290 lóerős Detroit Diesel 6V-92T dízelmotor váltotta fel, az eredeti sebességváltóval összekapcsolva.Az új 24 V-os generátor, a hűtő- és az elektromos rendszer, valamint a jármű üzemanyagrendszere, kipufogóteste és felső fedélzete szintén módosításra került. A modernizált jármű úton 58km/h, terepen 35-40 km/h sebességre képes. Az új, 90 mm-es löveg többféle lőszert tüzelhet, beleértve a leválóköpenyes, szárnystabilizált, űrméret alatti, páncéltörő nyíllövedéket (APFSDS) is, míg az új tűzvezető rendszer nappali és éjszakai működést és jobb pontosságot tesz lehetővé. A korszerűsítési csomag az izraeli Nimda céghez köthető. Az elmúlt évben az ukrán Falarik 90 csőből indítható irányított páncéltörő rakétákat is beszerzett Indonézia.
BMP3-F-dan-PT-76-M-1-e1565880046839.jpg

PT-76M.jpg

11221595-954704144573071-7226123339218431692-n.jpg


A modernizáció 1990-ben kezdődött, a korszerűsített PT-76M mellett az eredeti szovjet változatok is hadrendben állnak. Indonézia teljes PT-76 állománya 30-70 darabra tehető.

pt76-indonesia-amikor-kil-p-a-KRI-Surabaja-ajtaj-n.png

PT-76-indonesia-Balr-l-jobbra-BMP-3-F-PT-76-M-s-PT-76-tart-lyok.jpg
BMP-3F, PT-76M és PT-76
PT76-indon-zia-Antara.jpg

pt-76-indon-z-tgy12-800x531.jpg


Aceh

Suharto indonéz elnök bukása után a demokratizálás jegyében kivonták az indonéz haderőt a tartományból. A 1976-77 óta a tartomány függetlenségéért harcoló Szabad Aceh Mozgalom(Geurakan Acèh Meurdèka-GAM) tevékenysége felélénkült, 2002-re a vidéki területek 70 százalékát tartotta ellenőrzése alatt a szeparatista szervezet. 2003. április 28-án a kormány kéthetes ultimátumot adott a Szabad Aceh Mozgalomnak (GAM), hogy szüntesse meg az ellenállást és fogadja el az autonómiát Indonézia egységes államában. A GAM nem hajlandó figyelembe venni az ultimátumot. 2003. május 16-án a kormány megismételte, hogy a különleges autonómia volt az utolsó ajánlatuk, kijelentve, hogy a GAM-nak katonai akciókkal kell szembenéznie. A GAM-tárgyalók nem válaszoltak a megkeresésekre. Csak 2003. május 18-án éjfél után, Megawati Sukarnoputri elnök zöld utat adott a lázadók elleni offenzívának. Aceh-ben szükségállapotot hirdettek hat hónapra. A kormány mintegy 30 000 katonát és 12 000 rendőrt vezényelt Acehbe. A hadjáratban a tengerészgyalogság kétéltű harckocsijai is részt vettek. Az acehi lázadás azonban érdekes bizonyítékokkal szolgált a harckocsi képességeiről, bár több tűzharcban az ellenség nehézfegyvereit is bevetette, néhány esetben RPG-ket is használtak, de az utolsó feladatig egyetlen PT-76 sem sérült meg, vagyis ez a tank elegendő. nem túl jól felszerelt felkelők elleni harcot nehéz fegyverzettel támogatni. 2005. augusztus 15-én az indonéz kormány és a GAM között békemegállapodást írtak alá az egyetértési megállapodással.
Aceh1.jpg

ACEH-2-Samalanga-Mei20038.jpg

Aceh-4.jpg
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
20 207
67 090
113
Ott hátul van két érdekes toronnyal ellátott versenyző a T-34-től balra( és le, ferdén --ezen az utolsó képen--):

ParkPatriot2015part11-054.jpg



Arról? ...vmi? ..vkinek?
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
11 601
14 549
113