Ismerje meg Dél-Korea új KF-21 Boramae/Hawk saját fejlesztésű vadászgépét
www.aviatika.hu
Dél-Korea elkészítette saját következő generációs vadászgépének prototípusát, amelyet korábban KF-X-nek neveztek, majd hivatalosan KF-21 Boramae néven vált ismertté, ami koreai nyelven sólymot jelent. A többcélú harci gép, amely Dél-Korea eddigi legambiciózusabb terve, várhatóan a jövő évben hajtja végre első felszállását. Az ország elnöke megerősítette, az induló Block 1-es változat fejlesztési programja 2026-ig befejeződik.
A Koreai Köztársaság légiereje várhatóan 2028-ig 40 darab KF-21-et épít, majd 2032-ig a teljes 120 darabos repülőgép flotta szolgálatba áll. A légierőnek rövidesen le kell cserélnie az öregedő F-4E Phantom II, F-5E/F Tiger II, valamint az idősebb F-15K Slam Eagle és F-16C/D vadászgépeit, melyeket az Egyesült Államokból megrendelt 60 darab F-35A lopakodó vadászgépekkel fog pótolni.
Az új harci gép bemutató ceremóniájára a Korea Aerospace Industries (KAI) létesítményében, Sacheonban került sor, és Moon Jae In elnök is beszédet mondott. Ebben az új gép megjelenésével meghirdette „az ország önvédelemének új korszakát”, és az új gép megalkotását „történelmi mérföldkőnek” nevezte a dél-koreai repülőipar fejlődésének történetében. Moon azt is célul tűzte ki, hogy Dél-Korea a 2030-as évekre a világ hetedik legnagyobb légiipari hatalmává váljon.
A korábban KF-X néven ismert teljes körű fejlesztési munka 2015-ben kezdődött, 2019-ben pedig a védelmi beszerzési programigazgatóság bejelentette a prototípus építésének menetét. Tavaly szeptemberben a KAI hírül adta, hogy folyamatban van a vadászgép prototípusának végső összeszerelése.
A program kezdeti célja egy együléses, kéthajtóműves többfunkciós vadászgép kifejlesztése volt, amelynek lopakodó képességei meghaladják mind a Dassault Rafale, mind az Eurofighter Typhoon képességeit, de nem érik el a Lockheed Martin F-35 Lightning II szintjét. A Konkuk Egyetem Fegyverrendszer-koncepció Fejlesztő és Alkalmazáskutató Központja azt tanácsolta, hogy a KF-X-nek jobbnak kell lennie az F-16 Fighting Falcon-nál, 50% -kal nagyobb hatótávolsággal, 34% -kal hosszabb repülőgép-élettartammal, korszerűbb avionikai rendszerrel, AESA radarral, hatékonyabb elektronikai hadviselés és adatkapcsolati képességekkel. Ajánlásaikban a két hajtómű tolóerejét 220 kN-ban határozták meg. A légierő később korlátozta lopakodó képességeket 5. generációsról 4.5 generációsra.
Négy együléses és két darab kétüléses prototípust terveznek gyártani, amelyek mindegyike számára az Egyesült Államok által szállított General Electric F414-GE-400K hajtóművek biztosítják a tolóerőt. A gyártóval 2016-ban írták alá a szerződést 240 darab F414-es gyártású hajtómű és a szükséges pótalkatrészek biztosítására. Ennek a kétáramú hajtóműnek a változatai megtalálhatók az F/A-18E/F Super Hornetben és az EA-18G Growlerben, valamint a svéd JAS 39E/F Gripenben is, és az indiai Tejas Mk. 2-es harci gépekben.