[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
45 970
88 471
113
A Gripen Users Group éves konferenciájának idén Budapest adott otthont...

A Budapest egyik ikonikus épületében, a Bálna Honvédelmi Központban májusban tartott rendezvényen öt ország - Brazília, Csehország, Svédország, Thaiföld és Magyarország – légierői képviselői vettek részt.

A Gripen Users Group célja, hogy a Gripen vadászgépeket üzemeltető országok szakértői megosszák egymással tapasztalataikat, elemezzék az üzemeltetés során felmerülő kihívásokat, valamint közösen dolgozzanak ki megoldásokat a hatékonyság és a biztonság növelésére.

A résztvevők több munkacsoportban dolgoztak, amelyekben megvitatták a beszerzés, fejlesztés és üzemeltetés, de a repülésbiztonság, logisztika és karbantartás témáit is. Kiemelt figyelmet kapott a különböző éghajlati és földrajzi környezetben szerzett üzemeltetési tapasztalatok megosztása, valamint az ezekből fakadó speciális kihívások kezelése.

A Honvéd Vezérkar Képességfejlesztési Iroda által szervezett konferencia egyik napján meghívott vendégként jelen volt a Gripen vadászrepülőgépek gyártója, a svéd Saab csoport is, a felhasználó országok így közvetlenül is megosztották tapasztalataikat a gyártóval.

 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 276
14 549
113
Állítólag a a pakik után Egyiptom is j-35 fog venni


54461413646_0fcb7e4a6c_k.jpg

Pontosítok --mert szerintem kb. így fest valójában a dolog--: A pakik után Egyiptomnak is venne a szaudi "Nagybácsi" J-35-öt.



Egyébként sokat baszakodnak velünk: az Paki fegyverzet-integrációs J-35 kb NATO-kompatibilis ám! ;) + :oops:
Hogyér' adják: F-35/2? ...és (elméletileg) nincs benne az "amcsi-távkapcsoló", meg "csak-az-AMCSI-szerver" minden bevetés előtt!
...természetesen kivéve az izraeli F-35-öket! :oops:


Egyébként egész jól muzsikáltak a teljes indiai készlet ellen, kiemelve a sikeresen lelőtt típusok közül a Rafi-kat!!! :oops:
A svéd kiárusításból beszerzett +1 század(+1 tartalék) mellett jól elférne ebből is 2 (és fél) század kb a Grif-E árán.
Ezzel az EU/NATO összeomlásig el is lennénk, és kb. elég is lenne utána Erdélyre+Kárpátaljára!

Vagyis --mivel alapvető magyar érdek(érvényesítést tenne lehetővé)-- nem lesz belőle SEMMI!
:(
+
:mad:

Kb. bármi áron meg fogják fúrni bentről/kintről! :mad: :mad: :mad:



U.I.: Az meg szerintem már nem-érv/nem-számít, hogy a jelenlegi csapat "soha" nem fog --mer-- venni ilyet, mert Nekik már "lefőtt
kávé".


.
 
  • Hűha
Reactions: Kim Philby and Roni

Gari

Well-Known Member
2020. szeptember 13.
561
1 583
93
Pontosítok --mert szerintem kb. így fest valójában a dolog--: A pakik után Egyiptomnak is venne a szaudi "Nagybácsi" J-35-öt.




Egyébként sokat baszakodnak velünk: az Paki fegyverzet-integrációs J-35 kb NATO-kompatibilis ám! ;) + :oops:
Hogyér' adják: F-35/2? ...és (elméletileg) nincs benne az "amcsi-távkapcsoló", meg "csak-az-AMCSI-szerver" minden bevetés előtt!
...természetesen kivéve az izraeli F-35-öket! :oops:


Egyébként egész jól muzsikáltak a teljes indiai készlet ellen, kiemelve a sikeresen lelőtt típusok közül a Rafi-kat!!! :oops:
A svéd kiárusításból beszerzett +1 század(+1 tartalék) mellett jól elférne ebből is 2 (és fél) század kb a Grif-E árán.
Ezzel az EU/NATO összeomlásig el is lennénk, és kb. elég is lenne utána Erdélyre+Kárpátaljára!

Vagyis --mivel alapvető magyar érdek(érvényesítést tenne lehetővé)-- nem lesz belőle SEMMI!
:(
+
:mad:

Kb. bármi áron meg fogják fúrni bentről/kintről! :mad: :mad: :mad:



U.I.: Az meg szerintem már nem-érv/nem-számít, hogy a jelenlegi csapat "soha" nem fog --mer-- venni ilyet, mert Nekik már "lefőtt
kávé".


.
" és (elméletileg) nincs benne az "amcsi-távkapcsoló" "

Amcsi biztos nincs, csak kínai. Minden kínai eszköz adatokat küld haza, kivéve a legmodernebb vadászgépüket, mert ezek felett nem akar kontrollt a központi pártbizottság... Nyilván. Ők olyanok.
Amúgy ma már minden ilyen összetett eszközre igaz, hogy gyártói support nélkül csak nagyon rövid ideig lehetne üzemeltetni, hatalmas költséggel, kannibalizálva a többit. Még akkor is, ha esetleg nem lenne benne dedikált chip ilyen célra. A legjobb megoldás az EU-n kívüli részegységek kiváltására törekedni.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 276
14 549
113
Hogy mit szeretnel?

Meglepő módon megoldást, ami a magyar érdekek érvényesítésének képességét lehetővé tenné --végre, így pár száz év után ismét--, mert:
"A (jelenlegi) nem-szokásos időkben a nem-szokásos megoldások (lennének) eredményesek!"



Idézet volt: Valami Oxfordban meg a Yale-en, +ezen a szinteken(is) keményen tanítják ezt. :oops:



Jut eszembe: 98-ban ilyen nem-szokásos/unortodox megoldásokkal tudott nyerni a Fidesz! ;)
Most ezek is kevesek lennének az elqrt 10+ éveik miatt.

Az elszalasztott történelmi lehetőség! Kár érte.:(



.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
28 857
103 033
113
Forinttal számoltam.

2022-ben, így nézett ki a most lejárt lízing.

Gripen C/D lízing 19,3 milliárdért (1,9 milliárd 2023-ban)

Ez a fenti korona, tehát kb. 16-os szorzóval mehet a forintra. Az éves nekem így jött ki kb 30 mrd-ra. Emlékeim szerint nálunk is 26-28 mrd HUF volt.

Ebből a lenti cikkből vettem a cseh számokat.


Amit te betettél az a régi lízingszerződés hosszabbítása, egy új szerződés.

Az új, 16,65 milliárd cseh koronára (732 millió dollárra) becsült ajánlat lehetővé teszi Prága számára, hogy 2035-ig továbbra is 12 Gripen repülőgépet üzemeltessen – kettővel kevesebbet, mint a jelenlegi 14 darabos flottája –, amelyek 10 együléses és két kétszemélyes platform között oszlanak meg.

Ez durván 270 mrd HUF. Mivel 27-ben jár le a régi és ez 35-ig tart, ez 8 év. Feltételezve, mint az előző arányosan lesz bontva, az 33 mrd HUF-ra jön ki. Ez nekem megegyezik árban az előző szerződéssel, kb 10% drágulás.

Ennek ellenére a cseh ellenzéki miniszterelnökjelölt az állította, az új szerződés dupla annyiba fog fájni.
Most vagy hazudott, vagy a szolgáltatási tartalom más, és vmilyen karbantartást külön számolnak el és így lesz dupla az ár.
Ebben a cikkben van pár érdekesség.

Egyrészt a +4 magyar Gripen beszerzésről cseh szemüvegen át, másrészt a cseh Gripen lízing hosszabbításáról, a fenti ék kiegeszítése.


A cseh lizinghosszabbítás még mindig nincs aláírva a kormány részéről pedig októberben új választás, már nincs sok idő.

Miért mondta Babis, hogy xar üzlet.
Drágább lesz a lízing, kevesebb gépre és kevesebb repülési idővel.
100 mrd HUF körül lesz a kétlépcsős korszerűsítés a lízing feletti.

Csehország úgy döntött, hogy 2023-ban ötödik generációs F-35A repülőgépeket szerez be, amelyek a következő évtizedben a cseh fegyveres erők taktikai légierejének fő, és a jövőben az egyetlen harci típusává válnak. Tekintettel arra, hogy az új repülőgép legkorábban 2031 végén érkezik meg Csehországba, és hogy mindkét század várhatóan csak 2035-ben éri el teljes működési képességét, a Védelmi Minisztérium azt tervezi, hogy a következő években is fenntartja a JAS-39 platform üzemeltetését, és egy bizonyos ideig mindkét harctípust egyidejűleg üzemeltet

A minisztérium képviselői hosszú ideje tárgyalnak a svéd féllel a Gripenek bérleti szerződésének meghosszabbításáról és szervizelésükről. A svédek első ajánlatai azonban semmilyen módon nem váltották be a cseh védelmi minisztérium elvárásait, mivel nem hivatalos információk szerint az éves lízingdíj eredetileg megközelítette a hárommilliárd koronát. (ez majd 50 mrd HUF, eddig a csek éves lizing 30mrd HUF volt, a miénk is 25-28 mrd HUF volt) Nehéz tárgyalások után mindkét fél kompromisszumos megoldásra jutott, amely magában foglalja mind a körülbelül 25%-os árcsökkentést, mind a repülőgépek számának és a repülési órák optimalizálását. A cseh légierő 2027 után összesen 12 repülőgéppel rendelkezne a jelenlegi 14 helyett, amelyek közül 10 együléses JAS-39C és két kétüléses JAS-39D lesz. Ezzel egyidejűleg csökkenni fog a repülési órák teljes mennyisége, bár a hadsereg még nem pontosította, hogy a csökkenés mennyire lesz jelentős a jelenlegi helyzethez képest. A cseh légierő parancsnoka, Petr Čepelka vezérőrnagy ezzel kapcsolatban kijelentette, hogy még alacsonyabb repülőgép-létszámmal is képesnek kell lennie a hadseregnek ellátni a Cseh Köztársaság légterének védelmével járó feladatokat, másrészt viszont egyértelmű, hogy a szövetséges külföldi küldetések teljesítése ebben az időszakban jelentősen korlátozott lesz.

Az árajánlatot elsősorban a használt repülőgép kora befolyásolta, amely már harmadik évtizede szolgálatban lesz, és reálisan magasabb karbantartási költségekre lehet számítani. A cseh Gripenek átlagos repülési ideje repülőgépenként 3000 óra lesz 2027-ben, ami nem teljesen értelmezhető adat, mivel sokkal fontosabb a felszállás-leszállás ciklusok száma és a terhelési spektrum szerinti valós kopás, ami a cseh repülőgépek esetében viszonylag magas lehet. Az ajánlat fontos részét képezi a repülőgép széleskörű modernizációja és működési képességeinek növelése is, reagálva a jelenlegi hadszíntéren uralkodó helyzetre. A svéd javaslat szerint a cseh hadsereg áfával együtt 3,9 milliárd koronát ( 60mrd HUF) fizetne a modernizációért. Már a jelenlegi, 2015 és 2027 közötti lízingidőszakban is szükséges volt, vagy szükséges lesz a repülőgép korszerűsítése, áfával együtt közel 2 milliárd koronáért.(32mrd HUF)

Ugyanakkor jogos feltenni a kérdést, hogy vajon a Cseh Köztársaság, vagy inkább a Védelmi Minisztérium választhatott volna-e más stratégiát a bérleti szerződés tárgyalására, és érhetett volna-e el jobb árat vagy összességében jobb feltételeket
. A cseh fél csak azután kezdett tárgyalni a lízingszerződésről, hogy megkötötték a szerződést az amerikai F-35A repülőgépre, amelynek kiválasztásával – udvariasan szólva – a svédek nagyon elégedetlenek voltak, bár némileg ők is okolhatók a kudarcukért. A svéd gyártó 2022 elején még mindig úgy „aludt”, mint Csipkerózsika, és teljesen biztos volt benne, hogy a történelem megismétli önmagát. Ez azt jelenti, hogy a cseh kormány és ennek következtében a védelmi minisztérium mindent az utolsó pillanatra hagy, amikor már nem lesz idő alapvető változtatásokra, és ennek eredményeként nem lesz más megoldás, mint folytatni az idősebb vagy újabb generációs Gripenekkel. A svédek csak akkor kezdtek el lépéseket tenni, amikor lényegében politikai és katonai szinten eldőlt, hogy Csehország amerikai ötödik generációs repülőgépek beszerzése felé halad. Ha a svéd Saab csehországi tanácsadói 2021-2022-ben olvastak volna cikkeket a czechairforce.com-on, talán „rájöttek volna”, hogy a Gripenek lecserélése esetén „már most is forog a vas”. Míg 2021 szeptemberében Babiš akkori miniszterelnököt és Metnar védelmi minisztert egy F-35-ös makettben fényképezték le a hagyományos NATO-napokon, 2021 őszén teljesen megváltozott a kormány Csehországban, és Jana Černochová vette át a védelmi minisztérium vezetését. Már előre ismert volt, hogy az erősebb euroatlanti együttműködést részesíti előnyben, és elsősorban az Egyesült Államokból vagy Izraelből származó technológiát nézi le.

Csehország már 2022-ben beszerezte volna a modern ötödik generációs F-35A repülőgépeket, de a legújabb Block 4 verzió első példányait végül csak az évtized fordulóján kapja meg. A Svédország által kínált Gripen E ezzel szemben jelentős késedelmet szenved a svéd légierő általi hadrendbe állításában, és a Flygvapnet még 2025 első negyedévében sem vett fel egyetlen sorozatgyártású repülőgépet sem a hadműveleti századba. Ennek talán az év végén kellene megtörténnie, és az első repülőgép jelentősen korlátozott működési képességekkel rendelkezik majd, csak a levegő-levegő feladatok végrehajtására. A Saab csak a közelmúltban kezdte meg a repülési teszteket Mk.83 / Mk formájában föld elleni lőszerekkel. 82-es, a kifinomultabb berendezések integrációja pedig csak a következő években, az új MS23 szoftverkiadás érkezésével fog megtörténni.


Ráadásul Ukrajna 2022 februári brutális orosz inváziója után a szuperszonikus repülések esetében többé-kevésbé egyértelművé vált, hogy Csehország a jelenlegi „svéd” ideiglenes megoldást egy állandóbb és átfogóbb megoldással fogja felváltani. Ebben az időben számos közismert médiabeszélgetés zajlott a Gripen repülőgépekkel kapcsolatban Jana Černochová és Svédország képviselői között, miközben az kétségtelenül igaz, hogy a védelmi miniszter számos kijelentése a helyzet későbbi alakulása miatt nem volt teljesen stratégiai jellegű, és minden bizonnyal másképp vagy diplomatikusabban is megoldható lett volna. Jana Černochováról általánosan ismert, hogy bár elődeihez képest tagadhatatlanul "góllövőképességgel" rendelkezik, a közösségi oldalakon való kommunikáció során gyakran meglehetősen érzelmesen fejezi ki magát, és néha sajnos nem tudja teljesen előre látni üzenetei következményeit. Egyértelmű tehát, hogy függetlenül a későbbi, ötödik generációs F-35A repülőgép beszerzéséről szóló döntéstől – amely egyértelműen a helyes lépés volt és ma is az a cseh hadsereg taktikai légierejének jövőbeli fejlesztése szempontjából –, Csehország választhatott volna más tárgyalási stratégiát, vagy élesebb könyökkel is próbálkozhatott volna egy bizonyos időpontban a „magyar úttal”. Most meséljünk el egy történetet, ami lehet, hogy megtörtént, lehet, hogy nem, lehet, hogy egy kicsit másképp történt, vagy lehet, hogy teljesen a szerző találta ki. Ezt minden olvasó maga ítélje meg.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
28 857
103 033
113
–, Csehország választhatott volna más tárgyalási stratégiát, vagy élesebb könyökkel is próbálkozhatott volna egy bizonyos időpontban a „magyar úttal”. Most meséljünk el egy történetet, ami lehet, hogy megtörtént, lehet, hogy nem, lehet, hogy egy kicsit másképp történt, vagy lehet, hogy teljesen a szerző találta ki. Ezt minden olvasó maga ítélje meg.
A „magyar” út
Amikor Orbán Viktor magyar miniszterelnök 2024 februárjának végén bejelentette egy új védelmi megállapodás megkötését Svédországgal, amelynek értelmében a Magyar Légierő többek között további 4 JAS-39 Gripen repülőgépet szerez be, jelentős meglepetést keltett a magyar katonai bloggerek körében. A valóságban azonban az egész történet valószínűleg jóval korábban kezdődött, és maga a szerző is 2022 elején kapta meg a kezdeti információkat a magyar Gripen flotta bővítéséről. Csak találgatni tudunk arról, hogy milyen okokból döntött úgy Magyarország, hogy az új évezred második évtizedének fordulóján további 4 repülőgéppel erősíti meg JAS-39-es flottáját, de mint mindig, a magyarázat nagyon egyszerű lehet. 2018-ban a szomszédos Szlovákia szerződést írt alá 14 új F-16 Block 70 repülőgép szállítására, amelyek az F-16 legmodernebb változatát képviselik Európában, és amelyek képességei és felszereltsége jelentősen meghaladja a Magyarország által használt Gripenekét. És mivel a két állam között még mindig vannak bizonyos történelmi ellenségeskedések, az egyik fél cselekedetei mindig reakciót váltanak ki a másikból.

Ezért, tekintettel az erőegyenlőségre, Magyarország úgy döntött, hogy megerősíti Gripen flottáját, modernizálja azt, és új levegő-levegő fegyvereket szerez be, amelyeknek állítólag ellensúlyozniuk kellett volna a tizenhat Block 70-es repülőgép fölényét. A létszám növelése érdekében a magyarok kihasználták a svéd ajánlatokat a már részben elkészült gépek kiegészítésére. Ahogy azt a svéd oknyomozó újságírók néhány évvel ezelőtt felfedezték, a Saab tizenhárom vadonatúj Gripen repülőgépet tárolt Linköpingben, amelyek közül 11 JAS-39C, a fennmaradó kettő pedig JAS-39D változat volt. Ezek különböző elkészültségi fázisban lévő repülőgéptörzsek voltak, amelyeket a Saab az eredeti Gripen C/D sorozatgyártásának befejezése utáni átmeneti időszakban gyártott, amikor az új generációs Gripen E gyártása még nem kezdődött meg. Ezen repülőgépek gyártásának oka nyilvánvaló volt; A svéd gyártó nem akart elbocsátani szakmailag képzett gyártósori személyzetet, akiknek később, az új típus gyártásának megkezdésekor nehézségeik lettek volna őket megtalálni. Így kezdődött a Gripen C/D-k kis sorozatú gyártása, amelyekről a Saab meg volt győződve, hogy később újonnan gyártott repülőgépként értékesíthetik azokat például Bulgáriában, Szlovákiában vagy Horvátországban. De ezek az államok végül a versengő F-16-os, vagy inkább a francia Rafale mellett döntöttek, és a legyártott repülőgéptörzsek raktárba kerültek, míg Svédország megpróbálta azokat a nemzetközi piacon kínálni.

news_3328_ramstein_flag_2025-1536x1023.jpg

A cseh repülőgépekhez képest a magyar Gripenek most már modern A2A felszerelést is használhatnak, amelyet a magyarok a közelmúltban szereztek be. A kép az idei Frisian Flag 2025 gyakorlatról készült a hollandiai Leeuwardenben, ahol a magyar repülőgépek új IRIS-T rakétaregisztrációkkal működtek. A Meteor rakéták esetében a magyaroknak is vannak kiképzési nyilvántartásaik, de éles rakétákat láthatóan még nem szállítottak le. (fotó: Honvedelem.hu)



A siker állítólag 2020 és 2021 között jött el, amikor Magyarország állítólag 4 repülőgépet kért flottája megerősítésére, és intenzíven érdeklődni kezdett a raktározott és befejezetlen JAS-39C/D repülőgéptörzsek iránt. 2022 második felében a magyar vitafórumokon is keringett egy képernyőkép :Da magyar védelmi minisztérium prezentációjáról, amely a magyar fegyveres erők jövőbeli formáját ábrázolta, és ahol először jelent meg információ négy új, 2024-ben leszállítandó Gripenről. 2022 végén azonban a négy új magyar Gripennel kapcsolatos összes tevékenység hirtelen leállt, és a teljes tervnek semmi jele vagy hangja nem volt. Az okokról csak találgathatunk, de másrészt lehetetlen nem észrevenni, hogy ebben az időben rendkívül feszült politikai légkör uralkodott Svédország és Magyarország között, ami a "magyar" Gripenek munkálatainak teljes leállását is okozhatta volna. De amire a svédek valószínűleg nem számítottak, az az volt, hogy hamarosan magyar beleegyezésre lesz szükségük a Szövetséghez való csatlakozáshoz az ukrajnai orosz invázió 2022 februárja, valamint az ebből fakadó politikai döntés következtében, miszerint a korábban semleges Finnországot és Svédországot a NATO struktúráiba irányítják.

Talán nem meglepő módon Erdogan Törökországa mindkét északi ország belépését akadályozta, aminek megvoltak a maga okai erre. De Svédország esetében Magyarország lett a leg"dühösebb", majdnem két évig húzva ezt a folyamatot. Ez idő alatt számos kétoldalú tárgyalás zajlott a svédek és a magyarok között, míg végül 2024 február közepén Orbán Viktor kijelentette, hogy jóváhagyja Svédország csatlakozását a Szövetséghez. Sok véletlen egybeesése folytán, melyek egyszerűen csak megtörténnek a mi univerzumunkban, a magyarok, miután ratifikálták Svédország NATO-csatlakozását, bejelentették egy új védelmi megállapodás megkötését a svédekkel, amely 4 repülőgéppel erősíti meg a Gripen flottát. A megállapodás tartalmazta a svédek által nyújtott logisztikai szolgáltatások tízéves meghosszabbítását, valamint az együttműködés kialakítását a képzés területén is. Azt is eldöntötték, hogy a Magyar Légierő által lízingelt 14 Gripen 2026-ban magyar tulajdonba kerül.

Mit jelent mindez Csehország számára? Már 2022 közepén, amikor Petr Fiala kormánya bejelentette 24 amerikai F-35A vadászgép vásárlására vonatkozó szándékát, teljesen egyértelmű volt, hogy ezek a gépek nem érkeznek meg a Gripen lízing lejártáig, ezért meg kell állapodni a svédekkel a jelenlegi szerződés meghosszabbításáról. Ugyanakkor Csehország már elkezdhette volna a „magyar stílusú” tárgyalásokat, és Svédország NATO-tagságát előzetesen egy új bérleti szerződés megkötésétől tehette volna függővé, amely jobban tükrözi a cseh követelményeket az ár, a modernizáció mértéke és a repülési órák mennyisége tekintetében, vagy a bérleti szerződés meghosszabbítását a BVP-re vonatkozó kiterjedt szerződéshez köthette volna. Szerencsére a cseh kormány végül nem alacsonyodott le az ilyen „kereskedelmi” stílusú tárgyalásokhoz, ami határozottan nem jellemző a régóta jó partnerekre, különösen egy ilyen alapvető biztonsági kérdésben. És ez így van rendjén, és így is kell lennie.

Szijjártó Péter külügyminiszter idén április közepén látogatta meg a svéd gyártót Linköpingben, ahol a prototípus-műhelyben bemutatták neki az első, előrehaladott összeszerelési stádiumban lévő, a Magyar Légierőnek szánt Gripen-párt. A magyar miniszter szerint a négy új repülőgép végül 2026-ban érkezik meg Magyarországra, ami arra enged következtetni, hogy a repülőgépek nagyobb fokú modernizáción esnek át, mint azt eredetileg gondolták. (fotó
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
28 857
103 033
113
A Gripen frissítésekről

Folytatódnak a fejlesztések és a működési képességek növelése
Bár a cseh Gripen flotta viszonylag jelentős modernizáción esett át 2018-ban az új MS20 Block 1.2 szoftverkiadásra való átállás kapcsán, a részleges modernizáció és a szoftverfrissítések folytatódnak. Még az észtországi balti légtérrendészeti misszió előtt a Gripenek 2022 februárjában frissítést kaptak az MS20 Block 2 kiadásra, amely elsősorban a pontos helymeghatározást javította az amerikai Honeywell Aerospace cég új H-764 EGI műholdas és inerciális navigációs egységének köszönhetően, és egyúttal aktiválta az úgynevezett "Vészhelyzeti Helymeghatározó Rendszert". navigációs leszállás, amelynek köszönhetően a Gripen fedélzeti rendszerei segítségével képes leszállás közben a pilótát a süllyedési tengely egy adott pontjára irányítani, bármilyen földi rádiótechnikai támogatás nélkül.

2024 augusztusában egy újabb frissítés, a 2.1B blokk következett, amely a Link 16 szövetségi adatátviteli funkció magasabb biztonsági szinttel történő visszaállítását érintette a 2. blokkfrissítési verzióban, valamint lehetővé tette a katonai módú 5 IFF azonosító rendszer működését és a katonai GPS navigációs rendszer titkosított jelének vételét. A 2.2-es blokk frissítését a jelenlegi bérleti szerződés végére tervezik, amely várhatóan magában foglalja az új SATURN zavarásbiztos titkosított kommunikációs rendszert is. A gyártó további modernizációkat is készít elő egy kiterjedt MLU részeként, amely jelentősen növeli a régebbi generációs Gripen C/D működési képességeit. Az FMV irodájának már 2026-ban meg kell kezdenie a 3-as blokk szoftverkiadásának terjesztését, és már 2028-ban a 4-es blokk végső frissítését, amely az RM12 tápegység, a radar, az avionika, az adatkapcsolat és az EWS egység alapvető modernizációját hozza magával, beleértve az új AIM-120C-8 fegyverzet, a KEPD 350 Taurus és a BriteCloud aktív ellentevékenység-rendszer integrációját.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
28 857
103 033
113
Befejezesül
Néhány terv áldozatul esik csúszik az F-35miqtt, de a fejlődés töretlen marad

Bár a cseh Gripenek szolgálatuk során számos fejlesztésen estek át, és ma már elméletileg komplex, többcélú harci platformot képviselnek, szolgálatukat az utóbbi időben számos régóta megoldatlan probléma kíséri. Legyen szó akár a további tankok általános akut hiányáról, akár elavult és nem kellően beszerzett légvédelmi rakétafegyverekről vagy egyéb felszerelésekről, például önvédelmi rendszerekről vagy optoelektronikus célzóérzékelőkről. Ugyanakkor a hadsereg arra számított, hogy a teljesen új rövid és közepes hatótávolságú légvédelmi fegyverek beszerzése mellett 2025-re földvédelmi lőszereket is integrál a Gripenekbe, amelyek végre minden időjárási körülmény között bevethetők lesznek. Ezeket a terveket azonban most látszólag csökkentik vagy "határozatlan időre" elhalasztják az F-35 beszerzése miatt. (fotó: Per Skogsberg és a Flygvapnet)


Ugyanakkor, függetlenül a cseh és a svéd fél közötti tárgyalások jelenlegi menetétől, a cseh Gripen pilóták kiképzése nem stagnál, hanem folyamatosan, apró lépésekkel halad előre. Idén április végén a cseh vadászgépek megkezdték az éjszakai utántöltési AAR kiképzését, és a JAS-39 platform összes felhasználója közül ők az elsők, akik operatív szinten nekivágtak ennek a rendkívül összetett folyamatnak. Az éjszakai AAR eljárás a „Probe and Drogue” módszerrel az egyik legigényesebb feladat, amelyet csak a legfejlettebb légierők gyakorolnak rendszeresen. Emiatt a cseh Gripenek a közelmúltban kisebb modernizáción estek át, melynek során új világítást szereltek fel a teleszkópos toldásra, ami a teljes művelet megkönnyítését hivatott szolgálni.

A cseh Gripenek műveleti képességeit várhatóan tovább növelik 2028 körül, amikor az új AIM-120C-8 rakéták megérkeznek Csehországba. Bár beszerzésük közvetlenül kapcsolódik az F-35A repülőgépek beszerzéséhez, ezeket a rakétákat a tervezett fejlesztés után a Gripen pilótái is használhatják majd. A svéd repülőgépeket NATO szabványú pilonokkal is fel kell szerelni a 3-as és 5-ös felfüggesztési pontokhoz, amelyekre nemcsak a felszín elleni lőszert, hanem új, kiegészítő üzemanyagtartályokat (ejtőtartályokat) is fel lehet majd függeszteni szövetségi tartóval, amelyeket a cseh fegyveres erők krónikus hiányuk miatt szintén meg akarnak rendelni. Azonban még kérdéses, hogy minden tervezett cél megvalósul-e.

Összefoglalásként elmondható, hogy bár a JAS-39-es repülőgépek már két évtizede szolgálatban állnak a Cseh Légierőben, és a hadsereg soha nem vásárolta meg hozzájuk az összes lehetséges felszerelést vagy képességet, a rendszeres fejlesztéseknek köszönhetően továbbra is releváns harci platformot jelentenek a közép-európai régióban, és a további tervezett modernizációk segítségével remélhetőleg ilyenek maradnak szolgálatuk harmadik évtizedében is.
 

Kávé

Well-Known Member
2022. január 26.
5 315
17 870
113
A „magyar” út
Amikor Orbán Viktor magyar miniszterelnök 2024 februárjának végén bejelentette egy új védelmi megállapodás megkötését Svédországgal, amelynek értelmében a Magyar Légierő többek között további 4 JAS-39 Gripen repülőgépet szerez be, jelentős meglepetést keltett a magyar katonai bloggerek körében. A valóságban azonban az egész történet valószínűleg jóval korábban kezdődött, és maga a szerző is 2022 elején kapta meg a kezdeti információkat a magyar Gripen flotta bővítéséről. Csak találgatni tudunk arról, hogy milyen okokból döntött úgy Magyarország, hogy az új évezred második évtizedének fordulóján további 4 repülőgéppel erősíti meg JAS-39-es flottáját, de mint mindig, a magyarázat nagyon egyszerű lehet. 2018-ban a szomszédos Szlovákia szerződést írt alá 14 új F-16 Block 70 repülőgép szállítására, amelyek az F-16 legmodernebb változatát képviselik Európában, és amelyek képességei és felszereltsége jelentősen meghaladja a Magyarország által használt Gripenekét. És mivel a két állam között még mindig vannak bizonyos történelmi ellenségeskedések, az egyik fél cselekedetei mindig reakciót váltanak ki a másikból.

Ezért, tekintettel az erőegyenlőségre, Magyarország úgy döntött, hogy megerősíti Gripen flottáját, modernizálja azt, és új levegő-levegő fegyvereket szerez be, amelyeknek állítólag ellensúlyozniuk kellett volna a tizenhat Block 70-es repülőgép fölényét. A létszám növelése érdekében a magyarok kihasználták a svéd ajánlatokat a már részben elkészült gépek kiegészítésére. Ahogy azt a svéd oknyomozó újságírók néhány évvel ezelőtt felfedezték, a Saab tizenhárom vadonatúj Gripen repülőgépet tárolt Linköpingben, amelyek közül 11 JAS-39C, a fennmaradó kettő pedig JAS-39D változat volt. Ezek különböző elkészültségi fázisban lévő repülőgéptörzsek voltak, amelyeket a Saab az eredeti Gripen C/D sorozatgyártásának befejezése utáni átmeneti időszakban gyártott, amikor az új generációs Gripen E gyártása még nem kezdődött meg. Ezen repülőgépek gyártásának oka nyilvánvaló volt; A svéd gyártó nem akart elbocsátani szakmailag képzett gyártósori személyzetet, akiknek később, az új típus gyártásának megkezdésekor nehézségeik lettek volna őket megtalálni. Így kezdődött a Gripen C/D-k kis sorozatú gyártása, amelyekről a Saab meg volt győződve, hogy később újonnan gyártott repülőgépként értékesíthetik azokat például Bulgáriában, Szlovákiában vagy Horvátországban. De ezek az államok végül a versengő F-16-os, vagy inkább a francia Rafale mellett döntöttek, és a legyártott repülőgéptörzsek raktárba kerültek, míg Svédország megpróbálta azokat a nemzetközi piacon kínálni.

news_3328_ramstein_flag_2025-1536x1023.jpg

A cseh repülőgépekhez képest a magyar Gripenek most már modern A2A felszerelést is használhatnak, amelyet a magyarok a közelmúltban szereztek be. A kép az idei Frisian Flag 2025 gyakorlatról készült a hollandiai Leeuwardenben, ahol a magyar repülőgépek új IRIS-T rakétaregisztrációkkal működtek. A Meteor rakéták esetében a magyaroknak is vannak kiképzési nyilvántartásaik, de éles rakétákat láthatóan még nem szállítottak le. (fotó: Honvedelem.hu)




A siker állítólag 2020 és 2021 között jött el, amikor Magyarország állítólag 4 repülőgépet kért flottája megerősítésére, és intenzíven érdeklődni kezdett a raktározott és befejezetlen JAS-39C/D repülőgéptörzsek iránt. 2022 második felében a magyar vitafórumokon is keringett egy képernyőkép :Da magyar védelmi minisztérium prezentációjáról, amely a magyar fegyveres erők jövőbeli formáját ábrázolta, és ahol először jelent meg információ négy új, 2024-ben leszállítandó Gripenről. 2022 végén azonban a négy új magyar Gripennel kapcsolatos összes tevékenység hirtelen leállt, és a teljes tervnek semmi jele vagy hangja nem volt. Az okokról csak találgathatunk, de másrészt lehetetlen nem észrevenni, hogy ebben az időben rendkívül feszült politikai légkör uralkodott Svédország és Magyarország között, ami a "magyar" Gripenek munkálatainak teljes leállását is okozhatta volna. De amire a svédek valószínűleg nem számítottak, az az volt, hogy hamarosan magyar beleegyezésre lesz szükségük a Szövetséghez való csatlakozáshoz az ukrajnai orosz invázió 2022 februárja, valamint az ebből fakadó politikai döntés következtében, miszerint a korábban semleges Finnországot és Svédországot a NATO struktúráiba irányítják.

Talán nem meglepő módon Erdogan Törökországa mindkét északi ország belépését akadályozta, aminek megvoltak a maga okai erre. De Svédország esetében Magyarország lett a leg"dühösebb", majdnem két évig húzva ezt a folyamatot. Ez idő alatt számos kétoldalú tárgyalás zajlott a svédek és a magyarok között, míg végül 2024 február közepén Orbán Viktor kijelentette, hogy jóváhagyja Svédország csatlakozását a Szövetséghez. Sok véletlen egybeesése folytán, melyek egyszerűen csak megtörténnek a mi univerzumunkban, a magyarok, miután ratifikálták Svédország NATO-csatlakozását, bejelentették egy új védelmi megállapodás megkötését a svédekkel, amely 4 repülőgéppel erősíti meg a Gripen flottát. A megállapodás tartalmazta a svédek által nyújtott logisztikai szolgáltatások tízéves meghosszabbítását, valamint az együttműködés kialakítását a képzés területén is. Azt is eldöntötték, hogy a Magyar Légierő által lízingelt 14 Gripen 2026-ban magyar tulajdonba kerül.

Mit jelent mindez Csehország számára? Már 2022 közepén, amikor Petr Fiala kormánya bejelentette 24 amerikai F-35A vadászgép vásárlására vonatkozó szándékát, teljesen egyértelmű volt, hogy ezek a gépek nem érkeznek meg a Gripen lízing lejártáig, ezért meg kell állapodni a svédekkel a jelenlegi szerződés meghosszabbításáról. Ugyanakkor Csehország már elkezdhette volna a „magyar stílusú” tárgyalásokat, és Svédország NATO-tagságát előzetesen egy új bérleti szerződés megkötésétől tehette volna függővé, amely jobban tükrözi a cseh követelményeket az ár, a modernizáció mértéke és a repülési órák mennyisége tekintetében, vagy a bérleti szerződés meghosszabbítását a BVP-re vonatkozó kiterjedt szerződéshez köthette volna. Szerencsére a cseh kormány végül nem alacsonyodott le az ilyen „kereskedelmi” stílusú tárgyalásokhoz, ami határozottan nem jellemző a régóta jó partnerekre, különösen egy ilyen alapvető biztonsági kérdésben. És ez így van rendjén, és így is kell lennie.

Szijjártó Péter külügyminiszter idén április közepén látogatta meg a svéd gyártót Linköpingben, ahol a prototípus-műhelyben bemutatták neki az első, előrehaladott összeszerelési stádiumban lévő, a Magyar Légierőnek szánt Gripen-párt. A magyar miniszter szerint a négy új repülőgép végül 2026-ban érkezik meg Magyarországra, ami arra enged következtetni, hogy a repülőgépek nagyobb fokú modernizáción esnek át, mint azt eredetileg gondolták. (fotó
Elegge pontos aranylag jol irja le persze van benne par pontatlansag ami mashogy volt.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
45 970
88 471
113

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 279
35 675
113
Szerintem Pr-ban a Kfir verhetetlen...;)
Nem éppen.Tovabbra sem értitek, hogy miért passzolnak az igenyeinkhez a felpofozott kefir.Vagyis rossz pr-os vagyok...:(
De van remény,hisz a Mihuk restauralasakor is egymagában voltam az álláspontomat,ami most már közben konszenzusos véleménye lett a fórumnak....
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Kávé

Well-Known Member
2022. január 26.
5 315
17 870
113
Nem éppen.Tovabbra sem értitek, hogy miért passzolnak az igenyeinkhez a felpofozott kefir.Vagyis rossz pr-os vagyok...:(
De van remény,hisz a Mihuk restauralasakor is egymagában voltam az álláspontomat,ami most már közben konszenzusos véleménye lett a fórumnak....
Ha igy haladunk lassan tenyleg az altalad preferalt eszkozok maradnak mint lehetseges opcio de akkor sokan inkabb leszerelnek :D
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 279
35 675
113
Ha igy haladunk lassan tenyleg az altalad preferalt eszkozok maradnak mint lehetseges opcio de akkor sokan inkabb leszerelnek :D
Ha igy haladunk lassan tenyleg az altalad preferalt eszkozok maradnak mint lehetseges opcio de akkor sokan inkabb leszerelnek :D
Biztos?Vagy a valós és fenntarthato harcertek miatt inkább megjonne a birodalmak.
A probléma,hogy a fórumon,de az MHban is van egy HHus tomeghadsereg nosztalgia,és egy részben idejétmúlt,részben valós viszonyainkhoz használhatatlan nosztalgikus koncepciozussag.
Mi ma a valóban korszerű vadaszgep?
F35 és a J35.(számunkra ezek releváns kategoriajuak)
Beszerezhetoek számunkra?
Nem.Nincs rá pénz.....Plusz a J35 agyarto okán sem aktuális.
Vagyis az első kérdés, hogy milyen forrásokra számolva tervezhetunk.Mond anyagilag mind beszerzési hely szempontjából.
Innentől már sima matematika.Az elérhető beszerzési forrásokból a rendelkezésre álló pénzügyi forrasokkat hogyan lehet úgy elkolteni hogy a lehető legtöbb fenntarthato harcerteket adja?
És közben nem szabad elfelejteni,hogy a légierő mint fegyverzeti rendszernek csak egyik eleme maga a harci gép. Fegyverzet nélkül csak egy ropkepes levelnehezek.....
Nő és meg csak ez után jönnek az igazán fejvakaros kérdések....
Geopolitikai,katonapolitika,különböző szintű harcászati kérdések.
Pl,a várható ellenségnek milyen felszerelése és képességei lehetnek?Vagy a kiválasztott gép szállítója mennyire megbízható különféle szoba jöhető konfliktushelyzetek esetén?Ezzel összefüggésben, mennyire lennénk képesek szükség esetén önálló üzemeltetési?Van e lehetőség alternatív üzemeltetési anyagok,fegyverzet beszerzésére?
Ezt a kérdésért meg vagy 3 oldalon keresztül lehetne folytatni.....
Kfir NG azonban valószínűleg két okból sem fog soha hadrendbe állni sehol.
1-Nincs kész,megtapogathato,gyakorlatban kiprobalhato példány.Es az IAI egyenlőre senkit nem tudott úgy beugratni a rajzasutalrol való vásárlásra,ahogy minket beugratott ebbe a Lynx esetén az RM.
2-Nincs mögötte állami támogatás,sem politikai érdek.Sima kapitalista piaci üzlet lenne a vásárlás.Ilyen alapon utoljára a 60as években sikerült a Dassaultnak sikerre vinnie a Mirage F1 gépet. Azóta senkinek nem sikerült tisztán piaci alapon komoly tetelu vadaszgep üzletet csinálnia.
 
  • Tetszik
Reactions: Kávé