Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag 1711

Guest
Az ott lakók nem, csak akik nem rezidensek, azok kellene hogy fizessenek.
Mentalitással az a baj, hogy az autó még mindig státuszszimbólum. A villogás tárgya.
Nem a praktikum határozza meg a közlekedést, hanem az autóba öntött farokméret.

Sajnos sehol sem találtam meg neten, de most szokott a tv-ben menni egy Volvo reklám, ahol Till Attila elmondja, hogy az autód=személyiséged...
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
T

torsen

Guest
De ezt a vegyes fogyasztást hogyan értelmezed 600 km-en, amikor az akksi lemerül kb. 60 után...? A vegyes fogyasztás csak városi forgalommal képzelhető el a sok fékezési és gyorsítási ciklussal és kis távolságon.

Az a hibrid, amiről adatot írtam, az nem megy 60km-t villannyal. Jó esetben 6km.t ha megy vele. A "HIBRID" jármű lényege az lenne, hogy a betankolt BENZINből a legjobb hatásfokkal hajtsuk a járművet. Az elektromos hajtóműrész feladata elsősorban a visszatápláló fékezés megvalósitása, illetve a belsőégésű motor (BM) munkapont eltolása. Vagyis. A benzinmotor, ha kicsi a terhelése (értsd, kis gázpedál lenyomás) a fojtószelep miatt nagyon rossz hatásfokkal dolgozik. Ilyenkor a villamos rész miatt van lehetőség arra, hogy a BM terhelését a vezérlés megnövelje (nyitja a fojtószelepet) a megnövekedett hajtónyomatékkal generátorral villamos energiát tárol be az akkuba, ami amúgy nem túl nagy (egy Prius II. akksija kb egy 55Ah 12V-os akku tároló képességével bir, kb. 3 Ah csak 200 Volton NiMh technikával). Ez a villany jól jön egy rásegitéses gyorsitásnál, amikor a villanymotor besegit a gyorsitásba. Mivel ezeket a megnövelt nyomatékigényű menetállapotokat a villanymotor és a BM együtt adja, igy a BM teljesitménye csökkenthető, a teljesitmény egy része feláldozható a az Atkinson ciklus megvalósitásánál, ami megint javit a hatásfokon.

Ami sokat megy villannyal, az általában plug-in-hibrid. De az parasztvakitás szerintem. Se nem hibrid (kis súly, jó hatásfok) de nem villany (nulla lokális emisszió). Viszont kap zöld rendszámot. Budapesten pl. ijesztően népszerű a Mitsubishi Outlander hibrid (akkora mint egy X5-ös) zöld rendszámmal.
 
T

torsen

Guest
Beszedtem a fogalmazásgátlót.
Az Atkinson ciklusú motor (ez van a Toyota hibridekben) nagyobb a hatásfoka, de kisebb a leadott összteljesítménye azonos lökettérfogat mellett. Az áttételezés ehhez igazodik. Magasabb sebességen jobban kell pörgetni. Nagyobb lesz a hangja. A Toyota persze mindent megtesz ez ellen, de azért hallod.
Az első Priusokban sokkal zavaróbb volt ez, de azóta az erőátvitelt és szigetelést is finomhangolták. Az autópályán a folyamatos haladáshoz nem kell sok LE, ha meg komolyabb gyorsítás kell, akkor ott a villany.

Nem vagyok benne biztos, hogy tudod hogyan működik a Toyota HSD. Átételezés? Igen, van egy FIX mechanikai áttétel. Pörgetés? Fordulatszám? Az a jármű sebességtől totál független. Azt a hibridvezérlő lövi be, Te a gázpedállal persze ösztökélsz bizonyos dolgokat, de a döntés arról, hogy mennyi lesz a fordulatszám nem a lábadban van.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 220
60 246
113
molnibalage

Nem tudom, hogy ez segít-e "hibrid" témában, de az Opel Ampera (ami az első plug-in hibrid volt tudtommal) az vegyesben 2 liter benzin körül fogyasztott. Olyan 40-60 km-t tudott menni elektromosan. Autópályán 7-8 liter körül fogyasztott 100 km-en.
Messze komolyabb technika volt, mint az akkori Japán hibridek, de az ára is borsos volt, olyan 13 millió ha jól emlékszem.
Akkoriban egy jobban felszerelt (de kisebb) Opel Corsa D olyan 4 millió körül volt, 1.4-s benzinesben. Városban 7 liter körül el van. Anyagilag szerintem jobban megéri a Corsa.
Ha bicikli mellé utazó autónak kellet volna, mint kisautó, akkor volt 5 misiért 1.3 CDTI dízel is. Az pályán , valósan 5 liter körül, országúton 4 liter körül fogyasztott dízelből. Itt viszont durván veri az Amperát, de szerintem hosszú távon a mai Prius hibrideket is.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Nem vagyok benne biztos, hogy tudod hogyan működik a Toyota HSD. Átételezés? Igen, van egy FIX mechanikai áttétel. Pörgetés? Fordulatszám? Az a jármű sebességtől totál független. Azt a hibridvezérlő lövi be, Te a gázpedállal persze ösztökélsz bizonyos dolgokat, de a döntés arról, hogy mennyi lesz a fordulatszám nem a lábadban van.
A fix áttét nem áttét? Az autópályás használatról volt szó. Ott mi mást tudna csinálni a benzin motor, mint pörögni, mint a disznó?
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Kínai belső piacos ár (kb. gyártási költség, különben a nagy testvér csúnyán néz) + ~2.5 millió forintnyi állami támogatással ennyi.
Ugyanennek az autónak a benzines változata ~8 millió ft.

Az árakat is odaírtuk az autókhoz, amik a párhuzamosan piacon lévő generációk, típusváltozatok és a felszereltségi szintek miatt néhol extrém tág határok között mozognak, de támpontnak megteszik. Ezen felül Kínában is vannak különféle állami támogatások plug-inekre és villanyautókra, amik még csökkentik az árakat a helyi piacon.

Én ezt úgy értelmezem, hogy támogatás nélkül kerülnek ennyibe.
 
M

molnibalage

Guest
Az árakat is odaírtuk az autókhoz, amik a párhuzamosan piacon lévő generációk, típusváltozatok és a felszereltségi szintek miatt néhol extrém tág határok között mozognak, de támpontnak megteszik. Ezen felül Kínában is vannak különféle állami támogatások plug-inekre és villanyautókra, amik még csökkentik az árakat a helyi piacon.

Én ezt úgy értelmezem, hogy támogatás nélkül kerülnek ennyibe.
Csodák nincsenek. Amikor csak egy 85 kWh-s akkupakk került 10-15k USD-be, akkor tényleg van aki elhiszi, hogy ennyiért kap villanyautót értelmes hatótávval...?
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Az árakat is odaírtuk az autókhoz, amik a párhuzamosan piacon lévő generációk, típusváltozatok és a felszereltségi szintek miatt néhol extrém tág határok között mozognak, de támpontnak megteszik. Ezen felül Kínában is vannak különféle állami támogatások plug-inekre és villanyautókra, amik még csökkentik az árakat a helyi piacon.

Én ezt úgy értelmezem, hogy támogatás nélkül kerülnek ennyibe.

A típus leleplezésekor 150.000 Yuan-os árat adtak meg (a benzinesre pedig 200.000-et).
Az ~6.000.000ft.
Úgy, hogy felülről nagy a nyomás az ország szénhidrogén függőségének csökkentésére, mivel az ellátási lánc rendkívül sérülékeny, ellenben szénből rengeteg van helyileg, így áram akkor is lesz ha benzin már nem.

+Kínai biztonsági előírásokkal (Európában csak Ukrajnában kerülhet az utakra).
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Csodák nincsenek. Amikor csak egy 85 kWh-s akkupakk került 10-15k USD-be, akkor tényleg van aki elhiszi, hogy ennyiért kap villanyautót értelmes hatótávval...?

Mivel az elektromos autók még eléggé új technológia, ezért az elején annyit kérnek el érte a gyártók, amennyit nem szégyelnek. A tehetősebbek meg ki is fizetik ezt.
Ez gyakorlatilag minden elektronikai termékkel így van. Amikor megjelenik a nyugati, japán és koreai gyártók kínálatában, akkor csillagászati összegekbe kerül, majd pár év múlva amikor már a kínai gyártók is elkezdik készíteni, akkor a töredékébe kerül az előbbieknél is. Mivel Kínában már most is sok elektromos autó gyártó van, ezért gondolom ott már így lenyomta az árakat a verseny.

Egyébként mikor került annyiba az akku? A Model 3-ba 5000-7000 dollárért cserélnek akkupakkot.
https://interestingengineering.com/...3-battery-module-replacement-around-5000-7000
 
M

molnibalage

Guest
Mivel az elektromos autók még eléggé új technológia, ezért az elején annyit kérnek el érte a gyártók, amennyit nem szégyelnek. A tehetősebbek meg ki is fizetik ezt.
Ez gyakorlatilag minden elektronikai termékkel így van. Amikor megjelenik a nyugati, japán és koreai gyártók kínálatában, akkor csillagászati összegekbe kerül, majd pár év múlva amikor már a kínai gyártók is elkezdik készíteni, akkor a töredékébe kerül az előbbieknél is. Mivel Kínában már most is sok elektromos autó gyártó van, ezért gondolom ott már így lenyomta az árakat a verseny.

Egyébként mikor került annyiba az akku? A Model 3-ba 5000-7000 dollárért cserélnek akkupakkot.
https://interestingengineering.com/...3-battery-module-replacement-around-5000-7000
Amikor utoljára néztem, akkor 10k USD feletti ár is volt USA piacon. Európában ennél is többet kérnek érte.

Az elektromos autó új technológia dumátóla falnak megyek. Kérlek nevezd már meg, hogy melyik fő eleme az az elektromos autóknak, ami nem off the self...?
  • Kompakt és kis elektromotorok nagy hatásfokkal évtizedek óta léteznek.
  • A Li alapú akksi? A Tesláé tudtommal még annyi fejlesztést sem tartalmaz, hogy licenszelt az egész és lényegében egy rakás laptop akksi egybepakolva.
  • Az önvezető képességeknek magához ahhoz, hogy az autó működjön és X km-re elmenjen semmi köze.
Tehát kérem, soroljátok már fel, hogy a mai villanyautókban mi az, ami célzottan azokhoz lett kifejlesztve, de előtte nem használták soha. Sehol.

Semmi más nem történt, hogy egyfajta költség és műszaki optimalizáció során összelegóztak egy autót, tettek rá egy orbitális hype-ot (és támogatást sok helyen) és ennek eredményét látjuk. (Pl. azt, hogy a Tesla 10+ év után is masszívan veszteséges.)

A villanyautók ehhez képest drágák, mer az akksi egész egyszerűen ilyen sokba kerül hiába egyszerűbb több része is a benzin hajtású autókhoz képest. Az ár/érték arányuk borzalmas.

Az elektromos autó annyira új technológia, hogy együtt kezdte a belső égésű motorokkal, csak a technológiai fejlődés könnyebb volt a benzines oldalon. Hiába lettek jobb akksik, jobb motorok, labdába nem rúgott a villanyautó, egészen máig, de egyenlő mérce szerint (ár, praktikusság, tömeges használhatóság) még mindig nincsenek egy szinten és talán soha nem is lesznek, mert fizika és a kémia egy szemét kurva és megakadályozza ezt.


Oh, azért az csodálatos lesz amikor az olcsó kínai elektromos autók itt is elterjednek és naponta égnek ki az utcán. :D
A Tesla is remekül ég, cserébe ki sem tudsz jutni belőle...
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Amikor utoljára néztem, akkor 10k USD feletti ár is volt USA piacon. Európában ennél is többet kérnek érte.

Az elektromos autó új technológia dumátóla falnak megyek. Kérlek nevezd már meg, hogy melyik fő eleme az az elektromos autóknak, ami nem off the self...?
  • Kompakt és kis elektromotorok nagy hatásfokkal évtizedek óta léteznek.
  • A Li alapú akksi? A Tesláé tudtommal még annyi fejlesztést sem tartalmaz, hogy licenszelt az egész és lényegében egy rakás laptop akksi egybepakolva.
  • Az önvezető képességeknek magához ahhoz, hogy az autó működjön és X km-re elmenjen semmi köze.
Tehát kérem, soroljátok már fel, hogy a mai villanyautókban mi az, ami célzottan azokhoz lett kifejlesztve, de előtte nem használták soha. Sehol.

Semmi más nem történt, hogy egyfajta költség és műszaki optimalizáció során összelegóztak egy autót, tettek rá egy orbitális hype-ot (és támogatást sok helyen) és ennek eredményét látjuk. (Pl. azt, hogy a Tesla 10+ év után is masszívan veszteséges.)

A villanyautók ehhez képest drágák, mer az akksi egész egyszerűen ilyen sokba kerül hiába egyszerűbb több része is a benzin hajtású autókhoz képest. Az ár/érték arányuk borzalmas.

Az elektromos autó annyira új technológia, hogy együtt kezdte a belső égésű motorokkal, csak a technológiai fejlődés könnyebb volt a benzines oldalon. Hiába lettek jobb akksik, jobb motorok, labdába nem rúgott a villanyautó, egészen máig, de egyenlő mérce szerint (ár, praktikusság, tömeges használhatóság) még mindig nincsenek egy szinten és talán soha nem is lesznek, mert fizika és a kémia egy szemét kurva és megakadályozza ezt.
A Tesla is remekül ég, cserébe ki sem tudsz jutni belőle...

Kezdjük ott, hogy az elektromos autókat nem lehet gyártani a hagyományos autógyárakban, vagyis új gyárakba (gyártórobotokba kell fektessenek). Ha jól tudom, akkor a debreceni BMW-ben már elektromos autókat is fognak tudni gyártani.
Na már ez nagyot dob az árakon.
Szintén dob az árakon az, hogy akármennyire is hasonlít külsőleg egy elektromos egy belsőégésűre, nem lehet csak úgy beépíteni a belsőégésű vázába a motort és az akkut, mindent újra kell tervezni rajta.
A másik, meg amit mondtam, még új termék, ilyenkor sokkal drágább. Már 150 éve is voltak elektromotorok, mégis 10 éve egy mosógép kétszer annyiba került, mint ma, inflációval számolva meg mégtöbbe.
Vagy TV: LED képernyők is már jópár éve vannak, mégis minden évben egyre nagyobb TV-t kaphatsz ugyanabból a pénzből.
 
M

molnibalage

Guest
Kezdjük ott, hogy az elektromos autókat nem lehet gyártani a hagyományos autógyárakban, vagyis új gyárakba (gyártórobotokba kell fektessenek). Ha jól tudom, akkor a debreceni BMW-ben már elektromos autókat is fognak tudni gyártani.
De bakker akkor sem új technológia. Akkumulátort, villanymotort kompozit elemeket, és minden más elemüket eddig is gyártották. Ez bakker olyan, mintha azt mondanád, hogy a Lockheed Martin micsoda innovációt tolna, ha holnaptól bringát is gyártana F-35 mellett. Eddig nem gyártott, de nem azért, mert az új technológia a világban és megugorhatatlan, hanem azért, mert máshol gyártják és nem lenne piacképes nekik. Tudna bringát is gyártani. Nem akar. Eddig is lehetett volna villanyautót gyártni. Bármikor. Műszakilag működősképes lett volna. De a működőképes és piacképes között kurva nagy difi van. Ma is. Hype esetén szarra sem jó vagy pocsék ár / érték arányú terméket is el lehet sózni a piacon. Soroljam ezeket, hogy flém legyen...? Tudod Apple termékek pl. első körben...

Szintén dob az árakon az, hogy akármennyire is hasonlít külsőleg egy elektromos egy belsőégésűre, nem lehet csak úgy beépíteni a belsőégésű vázába a motort és az akkut, mindent újra kell tervezni rajta.
De ez nem ÚJ, ez MÁS. Ennyire nehéz értelmezni a kettő közötti jelentéstartalmat...? Semmiféle mágia és kutatás nem kell ehhez. Számtalan dolog van, amire képes lenne az emberiség, de nem csinálja, mert igény nincs rá.

Attól, mert egy bringára tesznek kis elektromotort (ami eddig is ismert) és akksit (szintén), abban mi a fantasztikus innováció...? Pont annyi "innováció" van benne, mint összepárosítani az iparban egy üzemben a különféle technológiai elemeket. Műszaki tervezésnek hívják ezt, nem fejlesztésnek. Legfeljebb termékfejlesztés, de meglevő elemekből építkezel, ahogy pl. egy távvezeték vagy vasúti lefejtőnél is.

Vagy TV: LED képernyők is már jópár éve vannak, mégis minden évben egyre nagyobb TV-t kaphatsz ugyanabból a pénzből.
Mert a mikroelektronika fejlődése egészen más, mint a teljesítményelektronikáé, de ezzel is teli van már a hócipőm, hogy mindenki egyetlen igen specifikus fejlődést akar ráhúzni minden iparra és termékre. Orbitális tévedés ez a megközelítés.
 
  • Tetszik
Reactions: vata
T

Törölt tag 1711

Guest
Kezdjük ott, hogy az elektromos autókat nem lehet gyártani a hagyományos autógyárakban, vagyis új gyárakba (gyártórobotokba kell fektessenek). Ha jól tudom, akkor a debreceni BMW-ben már elektromos autókat is fognak tudni gyártani.

Az autó 90%-ban ugyanúgy épül fel, üzemanyag tank mérete nő meg + nem kell a motorgyártó részleg, azt átadod a beszállítónak, hogy tekercselje a motorokat a készülő autó mellett.
Elektronika minimálisan változik, rengeteg forgácsolás, csiszolás, csavarozás munkafázis kimarad, nem kell váltóművet beépíteni stb.

Kb. kivették a 22 éve gyártott Prius-ból a belső égésű részt és azt mondták ez egy új dolog...

Btw.: minden új típus bevezetésénél át kell építeni a gyártósort, ez sem másabb.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
Semmi más nem történt, hogy egyfajta költség és műszaki optimalizáció során összelegóztak egy autót, tettek rá egy orbitális hype-ot (és támogatást sok helyen) és ennek eredményét látjuk. (Pl. azt, hogy a Tesla 10+ év után is masszívan veszteséges.)

Nézegesd ezt egy kicsit.

 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
Mit nézzek rajta? Hogy a hasonló időszakban legyártott járművek mennyiségéhez képes egy monitor méretű oszlop diagramon a pixel vastagság mennyisége lenne a diagramban az amit mutatsz?

Te láthatóan folyamatos valóságtagadásban vagy.

Ha megnézed ugyanekkor 2018-ban az USA szedán eladásokat, amikben kb. ezek is versenyeznek, ott a Toyota Camry volt a legkeresetetebb jármű 178 000 eladott darabszámmal. Ezekből mind van hybrid modell is.

Ehhez képest Model 3 elindul valamikor 2018 elején és van kb. 130 000 + eladás abban az évben. Azaz a Model 3 ezzel az eladási mennyiséggel bőven Top 5 legjobban keresett sedan között van úgy, hogy a semmiből jön.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
USA-ban 200 millió személyautó van forgalomban...

2016-os gyártási statisztika:
https://www.worldometers.info/cars/

Ha megnézed ugyanekkor 2018-ban az USA szedán eladásokat, amikben kb. ezek is versenyeznek, ott a Toyota Camry volt a legkeresetetebb jármű 178 000 eladott darabszámmal. Ezekből mind van hybrid modell is.


Uram, hallott ön a SUV reneszánszról ami lenullázta a szedán eladásokat világszerte? USA meg eleve kisteherautóként regisztrált pickup-ok országa.