Nyáron tértem vissza a csillagos márkához 2 év kihagyás után, és mondjuk a Sprinterbe bekerült alapáron azóta:
- Holttér érzékelő
- Táblafelismerő és figyelmeztető rendszer
- Sávelhagyásra figyelmeztető
- Éberségfigyelő
- Keréknyomás felügyeleti rendszer
- Aktív fék-asszisztens (radaros)
- Digit műszerfal
- 10,25"-os Infotainment kijelző ( régen ez a legnagyobb volt 800k felárral) - hogy meg is jelenítse a fentieket
- Multikormány, hogy vezérelni is lehessen ezt a sok szart
- Tachográf előkészítések
Ezekhez kapcsolódóan:
- Nagyobb akkumulátor
- Nagyobb generátor - itt most akkora az alap generátor a megnövekedett igények miatt, amit régebben a hűtős átépítésekhez adtam
Ezek mind jogszabály változások miatt vannak, nagyságrendileg 2M drágulást hozva. Emissziós előírásokkal ugyanez, most változott valami kormányművekre vonatkozó szabály, emiatt megint kicsit drágult.
Szóval jah, kaszál a gyártó is, de a burokrácia jelentősen drágítja az autókat.
Gyorsan leírnám, mennyibe is kerül az OEMnek (ebben az esetben a Mercedesnek) valójában a fenti mindenféle:
- Holttér érzékelő - 2 db egyszerűbb radar, kb 40 EUR / db
- Táblafelismerő és figyelmeztető rendszer - frontkamera a szélvédő mögött, kb 80 EUR
- Sávelhagyásra figyelmeztető - ugyanaz a frontkamera (egyszer fizetik csak ki)
- Éberségfigyelő - általában a kamera-kormányszervó-ESP dolgozik össze, hogy észrevegyék, ha a sofőr túl sokat kacsázik. Szoftveres funkció, nyilván van ára, de darabra vetítve lehet mondjuk 2 EUR
- Keréknyomás felügyeleti rendszer - TPMS, a teljes csomag lehet kb 40 EUR
- Aktív fék-asszisztens (radaros) - 1 db frontradar, kb 50 EUR (általában ugyanez az ECU csinálja az ACC-t is, ha van)
- Digit műszerfal - talán 100 EUR
- 10,25"-os Infotainment kijelző ( régen ez a legnagyobb volt 800k felárral) - hogy meg is jelenítse a fentieket - talán 100 EUR
- Multikormány, hogy vezérelni is lehessen ezt a sok szart - ez régóta kb ugyanannyi gombbal készül, valószínűleg átemelik egy-az-egyben a V-osztályról
- Tachográf előkészítések - az ESP-n kell némi szoftvert gányolni, mellé a csatlakozó+kábelezés lehet mondjuk 5 EUR
Nyilván mindegyik ECUhoz tartozik még némi fejlesztési költség, amit a beszállító vagy beépít a darabárba, vagy kicsengetteti az OEMmel külön. Ilyen százezres nagyságrendű példányszámokra ez ECUnként lehet kb 10-20 EUR, de inkább kevesebb.
Azt kell tudni az OEMekről, hogy az ilyen csilivili funkciók nagy része a saját marketing osztályuk agyszüleménye, hogy aztán rengeteg pénzért eladhassák abszolút szükséges biztonsági vagy épp
value add kényelmi extraként.
A jogszabályi változások csak egy részét érintik ezeknek amúgy, pl digitális műszerfal nem kell. Illetve az ilyen extrák 99%-a sok évvel a jogszabályi változások
előtt jelent meg az autókban, szóval a jogalkotó ilyenkor tulajdonképpen csak baseline-t csinál, hogy az adott évjárattól már x-y extráknak kötelezően benne kell lennie az autókban.
Az OEM nyilván innentől szívja a fogát, mert pluszpénzt már nem kérhet el, viszont azt is látni kell, hogy ezen extrák esetében már rég a pénzüknél voltak.
Az meg az ő bajuk, hogy 6-7-8 évente feltalálják ugyanazt az extrát mégegyszer, hogy aztán a fejlesztési költségeket is kifizethessék mégegyszer
