Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Kávé

Well-Known Member
2022. január 26.
6 107
19 880
113
Elképesztő árakról van szó. Tavaly építkeztem Nyíregyházán generàlkivitelezővel 500 ezres négyzetméteráron (telek nélkül értendő). Ott tartunk hogy egy komolyabb új autó àrából majdnem meglenne egy minigarzon méretű kisház felépítése. Én ezt és a havi 200 ezres autó lízingeket nagyon nagyon sokallom..... ja és ezekkel a dög drága kocsikkal veszel egy problémahalmazt is....
En azert szeretem a regebbi autokat 2010elotti (lenne penzem venni uj autot), mert ezeket elviszem haverhoz es egyutt tesoval haverokkal tudjuk butykolni ami kurvajo moka :D
Egesz nyar ugy telt haver epitkezett mi segitettunk, utana auinkat butykoltuk reggeltol keso estig lampafenyben es imatkoztam be induljon mert reggel szoli auto nelkul nem erek be :p
Ezt uj autoval nem csinalod meg mert mindenre valami programozo kell…
 

Crusader

Well-Known Member
2018. november 27.
941
2 691
93
En azert szeretem a regebbi autokat 2010elotti (lenne penzem venni uj autot), mert ezeket elviszem haverhoz es egyutt tesoval haverokkal tudjuk butykolni ami kurvajo moka :D
Egesz nyar ugy telt haver epitkezett mi segitettunk, utana auinkat butykoltuk reggeltol keso estig lampafenyben es imatkoztam be induljon mert reggel szoli auto nelkul nem erek be :p
Ezt uj autoval nem csinalod meg mert mindenre valami programozo kell…
Teljesen jogos. Régen volt egy 120-as skodám, azzal mi is így toltuk. Gondoltam is rá, hogy valami veterán kéne. A régebbi volvók amúgy nagyon rendben vannak a mai napig és keresztbe is megy :D
 
  • Tetszik
Reactions: misinator

Kávé

Well-Known Member
2022. január 26.
6 107
19 880
113
Teljesen jogos. Régen volt egy 120-as skodám, azzal mi is így toltuk. Gondoltam is rá, hogy valami veterán kéne. A régebbi volvók amúgy nagyon rendben vannak a mai napig és keresztbe is megy :D
Mi jovore fogunk egy corsa b-be rakni egy 1.8 as motort 1.6 helyett (igen ez se gyari benne :D) Jo kis Frankenstein auto csak ugy durrog csattog:rolleyes:

Remelem nem kell kiemelni hogy ez az auto nem utcan kozlekedik hanem csak racse auto maganteruleten!
 
  • Imádom
Reactions: misinator

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
8 059
22 084
113
Szóval jah, kaszál a gyártó is, de a burokrácia jelentősen drágítja az autókat.
Ezek nagyja a félanalfabéta telefonnyomkodó nagyonsietek sofőrök miatt van (hivatásos és civil egyaránt), tőlük/őket hivatott védeni, mert a pályán mindnek olyan fontos a telefont nyomkodni 150-el a sávok közt sodródva... és napi 1-2 halálos baleset van már a főbb autópályákon.
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
9 259
51 112
113
Nyáron tértem vissza a csillagos márkához 2 év kihagyás után, és mondjuk a Sprinterbe bekerült alapáron azóta:
  • Holttér érzékelő
  • Táblafelismerő és figyelmeztető rendszer
  • Sávelhagyásra figyelmeztető
  • Éberségfigyelő
  • Keréknyomás felügyeleti rendszer
  • Aktív fék-asszisztens (radaros)
  • Digit műszerfal
  • 10,25"-os Infotainment kijelző ( régen ez a legnagyobb volt 800k felárral) - hogy meg is jelenítse a fentieket
  • Multikormány, hogy vezérelni is lehessen ezt a sok szart
  • Tachográf előkészítések

Ezekhez kapcsolódóan:
  • Nagyobb akkumulátor
  • Nagyobb generátor - itt most akkora az alap generátor a megnövekedett igények miatt, amit régebben a hűtős átépítésekhez adtam

Ezek mind jogszabály változások miatt vannak, nagyságrendileg 2M drágulást hozva. Emissziós előírásokkal ugyanez, most változott valami kormányművekre vonatkozó szabály, emiatt megint kicsit drágult.

Szóval jah, kaszál a gyártó is, de a burokrácia jelentősen drágítja az autókat.
Gyorsan leírnám, mennyibe is kerül az OEMnek (ebben az esetben a Mercedesnek) valójában a fenti mindenféle:
  • Holttér érzékelő - 2 db egyszerűbb radar, kb 40 EUR / db
  • Táblafelismerő és figyelmeztető rendszer - frontkamera a szélvédő mögött, kb 80 EUR
  • Sávelhagyásra figyelmeztető - ugyanaz a frontkamera (egyszer fizetik csak ki)
  • Éberségfigyelő - általában a kamera-kormányszervó-ESP dolgozik össze, hogy észrevegyék, ha a sofőr túl sokat kacsázik. Szoftveres funkció, nyilván van ára, de darabra vetítve lehet mondjuk 2 EUR
  • Keréknyomás felügyeleti rendszer - TPMS, a teljes csomag lehet kb 40 EUR
  • Aktív fék-asszisztens (radaros) - 1 db frontradar, kb 50 EUR (általában ugyanez az ECU csinálja az ACC-t is, ha van)
  • Digit műszerfal - talán 100 EUR
  • 10,25"-os Infotainment kijelző ( régen ez a legnagyobb volt 800k felárral) - hogy meg is jelenítse a fentieket - talán 100 EUR
  • Multikormány, hogy vezérelni is lehessen ezt a sok szart - ez régóta kb ugyanannyi gombbal készül, valószínűleg átemelik egy-az-egyben a V-osztályról
  • Tachográf előkészítések - az ESP-n kell némi szoftvert gányolni, mellé a csatlakozó+kábelezés lehet mondjuk 5 EUR
Nyilván mindegyik ECUhoz tartozik még némi fejlesztési költség, amit a beszállító vagy beépít a darabárba, vagy kicsengetteti az OEMmel külön. Ilyen százezres nagyságrendű példányszámokra ez ECUnként lehet kb 10-20 EUR, de inkább kevesebb.

Azt kell tudni az OEMekről, hogy az ilyen csilivili funkciók nagy része a saját marketing osztályuk agyszüleménye, hogy aztán rengeteg pénzért eladhassák abszolút szükséges biztonsági vagy épp value add kényelmi extraként.

A jogszabályi változások csak egy részét érintik ezeknek amúgy, pl digitális műszerfal nem kell. Illetve az ilyen extrák 99%-a sok évvel a jogszabályi változások előtt jelent meg az autókban, szóval a jogalkotó ilyenkor tulajdonképpen csak baseline-t csinál, hogy az adott évjárattól már x-y extráknak kötelezően benne kell lennie az autókban.
Az OEM nyilván innentől szívja a fogát, mert pluszpénzt már nem kérhet el, viszont azt is látni kell, hogy ezen extrák esetében már rég a pénzüknél voltak.
Az meg az ő bajuk, hogy 6-7-8 évente feltalálják ugyanazt az extrát mégegyszer, hogy aztán a fejlesztési költségeket is kifizethessék mégegyszer ;)
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
9 259
51 112
113
Az új generációval hajtásláncot is váltottak. Ezért is mondtam, hogy az EU-s normák miatt bevezetett új B+E hajtáslánc az bizony nagyon komoly árdrágító tényező.
Valamiért például a Toyota meg tudja oldani, hogy a - Hondához hasonlóan - autóosztályonként egyféle hibrid hajtásláncát, akár Japán gyártással teljesen versenyképes áron adja itt.
Ehhez jön még a sok új kötelező elektronika.
Ld. fent, a nagy része egyáltalán nem annyiba kerül az OEMnek, hogy ennyit nyomjon az áron. Persze kényelmes erre fogni.
Meg a CO2 kvóta. Aztán kész is a horror ár.
Na igen, ez viszont valóban árfelhajtó tényező.

A Hondát illetően én sem értem, mire gondolnak itt, Európában. Végtelenül versenyképtelenek árakban, flottás eladásuk gyakorlatilag nincs (pedig az csinál volument), cserébe van egy egyre inkább ritkuló márkaszerviz hálózat.
Érdekes, mert úgy 8-9 éve még abszolút jó pozícióban voltak, azóta sikerült ezt a piaci stratégiát implementálni...