Konkrétan annyira jók a mai autók fékei és gumijai , hogy egy mai átlagos családi autó féktávolsága 60 mph-ról ugyan annyi, mint a Ferrari F40-é
Ami a 80's évek legjobb sportkocsija volt, 60 mph-ról 36 méteren megállt.
(pl. BMW 118D (F40 kódjel ) 60 mph-ról 33 méter alatt megáll)
Egy mai szuper sportautó, pl. a LaFerrari az 28 méter alatt áll meg 60 mph-ról, hiába nehezebb az autó, mint az F40-s.
Tehát tisztázzunk pár dolgot. Kezdjük az elején: Adva vannak a fizika törvényei, amit ahogy Scotty is mondta nem tudod megváltoztatni, de néha meg tudod kerülni. Kezdetben vala az autó. Ha te voltál Hulk, akkor esetleg le tudtad blokkoltatni. Haladtunk az időben, eljött az 50es évek vége, megjelentek az első mechanikus fék rásegítők (Egy 58as opel record olympiát vezettem, abban mar volt, am szép autó, megvan még) Így már Amcsikapcsi is le tudta blokkoltatni előrefele, mondjuk hátramenetben meg Hulk se cserébe. Aztán rohanunk az időben, megjelennek a nem mechanikus fékrásegítők, aka 80as évek eleje. És itt már elértük a fizikailag lehetséges maximális fékerőt. Igen, abban a pillanatban, amikor Irodista Marika a maga vasággyal 20 kilójával is lazán leblokkolta a kereket, akkor elértünk a fizika határához. Innen jön a kiskapu, ami száraz és normál körülmények között még segített, már akkor is, ha nem Alonso a neved, vagy Räikonnen. Ez az ABS. Itt azt a kiskaput használod ki, hogy a tapadási súrlódás nagyobb, mint a csúszási ilyen helyzetben. Ez amúgy 2000 óta kvázi általános. De amúgy tetszik nem tetszik azóta bezony csak két dolog számít, a megállítandó tömeg, és az érintkező felület. És akkor itt jönnek a számok. Ma a tapasási surlódási együttható olyan 0,8 a csúszási 0,7es érték. Gumi, és száraz aszfalt között. A 80as években ugyanez, 0,7 és 0,6 volt. Na most akkor arról van szó, hogy ez 20 % különbség. Az 36 mes féktávnál nagyjából 7,2 m. Hopp meg is van az a 28 m. Ha az F40re egy mai gumit raksz, akkor kijön a 32 m, ha egy Alonso ül benne, akkor a 28 is. Mert a Fizika az fizika. Csakhogy és itt a csakhogy 2000 óta nem tudsz javítani a féktávokon tehetsz te bármit. És igazából érdemes lenne kiszámolni, h egy 900 kgos 81es Passat a 13 as gumival, mennyivel lassabban áll meg, mint egy 2,3 tás x6os. Az előbbi egy 13 165ös gumival tapad az aszfalthoz, az utóbbi egy 295össel. Mindkettő képes lenne blokkolni a kerekeit, az utóbbi az abs miatt nem fogja. A felület arány tehát 0,54 a tömeg arány 0,39. Tehát, ha feltesszük, hogy az x 6os 90 km/hról 31 m átlagos modern gumikkal, akkor vajon mennyi a passaté? Ugye vadonatúj korában maga a fékező erő 20%al volt kevesebb. Ugye a mozgási energia egyenesen arányos a tömeggel. Szóval jó közelítéssel a 40%a a suvénak. A tapadó felületet vegyük egységnyinek a suvnál, a passat 54%a. Tehát ha 90nél mindketten satuznak, az előbbi autó 900 kg 60%ával tapad az aszfalthoz, azaz 5400N erővel fékez. A suv 2300 kg 54 %al nagyobb felületen tapad, tehát olyan 1250 kgnak felel meg, szóval 10000N a fékező erő maximuma. Na de a mozgási energia amit el kell égetni az előbbinél 140 kN az utóbbinál 360 kN. És hopp el is jutunk oda, hogy ugye a fékút egyenesen arányos a tömeggel. Szóval bár a suv fékereje jóval nagyobb (aka erősebb, és jobb fékei vannak) valójában az az 1980ban gyártott autó rövidebb úton áll meg, mint az új. Nyilván ugyanezt egy mai passattal számolva az jönne ki, hogy az áll meg előbb. Csak ugye ma mindenki ilyen szart vesz, és hírdeti, h azt, hogy mennyivel jobb a lassulása mint a régi autóknak. Hát egy lónak a kukiját...