Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 529
12 316
113
xenon a kézi mosóban beázott, a javítás nem volt hosszú életű, az új meg nyolcszázvalamennyi ezerbe került.
Mi az apjafasza kerül azon annyiba?
A Nemzetközi Űrállomáson növesztik egykristályként vagy mi a picsa?
Hánynom kell az autógyártók ilyen hozzáállásától!
Szarnának sünt akik ezt így csinálják...
Na pontosítok, utánakérdeztem; "csak" 750 ezerbe került az egy darab + beszerelés vagy 30 ezer.
Ez gyári új alkatrész ár márkaszervizben rendelve, beszerelve.

Miért ilyen drága?

Szerintem:

Soha nem volt olcsó az autóalkatrész.
Még a cocilizmusban sem, pedig összesen vagy 8-féle személyautót lehetett kapni, azokat is 20-25 évig gyártották - minimális változtatásokkal...
Tehát az alkatrészgyártó háttéripar számára meglehetősen kiszámítható volt a felvevőpiac.

Ehhez képest az utolsó 20-25 évben megtippelni sem merem, hogy mennyiféle autótípust gyártottak, mennyiféle alkatrésszel a világon.
Az alkatrészgyártónak fel kell szerszámozni az adott egyfajta alkatrész legyártáshoz.
Arra be kell állítani a gyártósort, ami leállással, zökkenőkkel, kapacitáskihasználás romlással jár, járhat.
Oké ezzel megvagyunk.
Mennyit gyártson le!?
Amennyit az autógyár megrendelt?
S az biztos?

Azt még az autógyárak sem tudják, hogy az elkényeztetett vásárlók kedve hogyan fog változni, tehát még egy évre előre sem lehet tudni, hogy hogyan alakul a gyártási igény.
S akkor még nem beszéltünk faceliftről, pláne nem just in time-ról...
Oké, ezt az árversenyben beárazza a beszállító, az autógyárak meg kifizetik.

Na de utána:
Mennyi fog fogyni az autótulajdonosok miatt?
Mennyire fogják nyúzni az autóikat?
...és törni?
Ehhez mennyit kell legyártani?
S ezt addig, amíg betéved egy vevő, ki fogja megvásárolni, raktározni, kinek fog addig benne állni a pénze?
Mert lehet, hogy húsz évig ott fog állni a polcon 1-10-100-1000, még több darab.
S el is fog fogyni mind?

No meg milyen minőségben legyen legyártva?
Első gyári beszállító nevén, annak emblémájával, minőségével?
Vagy saját néven, akár hitványabban? (kipufogók ugye)


Igen, én is drágállok minden ilyen alkatrészt - lásd az Audi extrázás árait korábbi hozzászólásomban.

De amikor a környezetemben valaki drágállja az alkatrészárakat, akkor megszoktam kérdezni, hogy:
  • Te magad el tudod készíteni? Le tudod gyártani?
  • Neeeem?
  • Akkor fizetsz.

Valamelyik reggel az egyik röhögős rádióadásban (nem szoktam ezeket hallgatni) ütötte meg a fülem Bocskor(?) és Vályi Pista beszélgetése, hogy egy ráfutásos koccanás (Bigszenon, meg parkolószenzorok, radar a lökhárítóban ugye), egy követ kapott (érzékelőrendszerekkel teli) szélvédő cseréje, kalibrálása több millió forintba is fájhat.

Mennyivel könnyebb dolga volt egy trabantosnak...

UI.:
Az i30-at "fapados" verzióban rendeltem, kaptam meg; H7-es izzóval.
...viszont kamera van a szélvédőre szerelve...:eek:
 

Árpicsek

Well-Known Member
2016. október 7.
2 744
11 914
113
Na pontosítok, utánakérdeztem; "csak" 750 ezerbe került az egy darab + beszerelés vagy 30 ezer.
Ez gyári új alkatrész ár márkaszervizben rendelve, beszerelve.

Miért ilyen drága?

Szerintem:

Soha nem volt olcsó az autóalkatrész.
Még a cocilizmusban sem, pedig összesen vagy 8-féle személyautót lehetett kapni, azokat is 20-25 évig gyártották - minimális változtatásokkal...
Tehát az alkatrészgyártó háttéripar számára meglehetősen kiszámítható volt a felvevőpiac.

Ehhez képest az utolsó 20-25 évben megtippelni sem merem, hogy mennyiféle autótípust gyártottak, mennyiféle alkatrésszel a világon.
Az alkatrészgyártónak fel kell szerszámozni az adott egyfajta alkatrész legyártáshoz.
Arra be kell állítani a gyártósort, ami leállással, zökkenőkkel, kapacitáskihasználás romlással jár, járhat.
Oké ezzel megvagyunk.
Mennyit gyártson le!?
Amennyit az autógyár megrendelt?
S az biztos?

Azt még az autógyárak sem tudják, hogy az elkényeztetett vásárlók kedve hogyan fog változni, tehát még egy évre előre sem lehet tudni, hogy hogyan alakul a gyártási igény.
S akkor még nem beszéltünk faceliftről, pláne nem just in time-ról...
Oké, ezt az árversenyben beárazza a beszállító, az autógyárak meg kifizetik.

Na de utána:
Mennyi fog fogyni az autótulajdonosok miatt?
Mennyire fogják nyúzni az autóikat?
...és törni?
Ehhez mennyit kell legyártani?
S ezt addig, amíg betéved egy vevő, ki fogja megvásárolni, raktározni, kinek fog addig benne állni a pénze?
Mert lehet, hogy húsz évig ott fog állni a polcon 1-10-100-1000, még több darab.
S el is fog fogyni mind?

No meg milyen minőségben legyen legyártva?
Első gyári beszállító nevén, annak emblémájával, minőségével?
Vagy saját néven, akár hitványabban? (kipufogók ugye)


Igen, én is drágállok minden ilyen alkatrészt - lásd az Audi extrázás árait korábbi hozzászólásomban.

De amikor a környezetemben valaki drágállja az alkatrészárakat, akkor megszoktam kérdezni, hogy:
  • Te magad el tudod készíteni? Le tudod gyártani?
  • Neeeem?
  • Akkor fizetsz.

Valamelyik reggel az egyik röhögős rádióadásban (nem szoktam ezeket hallgatni) ütötte meg a fülem Bocskor(?) és Vályi Pista beszélgetése, hogy egy ráfutásos koccanás (Bigszenon, meg parkolószenzorok, radar a lökhárítóban ugye), egy követ kapott (érzékelőrendszerekkel teli) szélvédő cseréje, kalibrálása több millió forintba is fájhat.

Mennyivel könnyebb dolga volt egy trabantosnak...

UI.:
Az i30-at "fapados" verzióban rendeltem, kaptam meg; H7-es izzóval.
...viszont kamera van a szélvédőre szerelve...:eek:
Az autógyártás mindenestül együtt nyereségesnek kell lennie önmagában. A pótalkatrész gyártás már egy plusz bevétel és valószínűleg jól ki van statisztikázva, hogy mennyit kell gyártani nagyjából. És azt is elfogadom, hogy keressen rajta a gyártó, de azért 750 000 egy lámpáért az nem is lehúzás, hanem rablás. 750 000-ért veszel egy igen pöpec laptopot, vagy néhány éves, korrekt állapotú, használt robogót, nem egy lámpát, ami annyit tud, hogy világít!
Ja, a 2000-es évek közepén dolgoztam a Kravtex-nél, ami a Credo busz nevű izét csinálta.
Ott a busz szélvédőjét 70 000 Ft-ért szállította az üveggyár. Tudom, láttam a számlát. Tudod mennyiért számlázták ki a Volán társaságnak? 210 000 Ft! És az csak szimpla üveg volt, nem volt benne fűtőszál meg szenzorsziget meg kisfaszom.
A kollégám 4 éves Ford Focus-ában a szélvédő csere 340 000 volt! Majd leestem a székről, mikor mondta. Hát, akkor a Renault 1,5 dci dízelének porlasztócseréje 230 000-ért (tavaly előtti ár) igen barátinak számít, pedig ott megmunkálás is van gépműhelyben...
Tudod te is, miről szól ez. Ne javítasd, hanem vegyél újat. Nem is lenne ezzel gond, ha egy robogó árkategóriájú termékről lenne szó, de egy autó sokszor többe kerül.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 753
113
Alkatrészárba azért azt is kalkuláljuk bele, hogy a gyártó saját pénzből legyártatja, aztán raktározza valahol akár 20 évig. Mindeközben persze állja ennek a költségeit, áll benne a pénze, ami szintén pénzbe kerül (igen az állótőke is).

Ettől függetlenül azért irreális árak vannak..
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 529
12 316
113
Az autógyártás mindenestül együtt nyereségesnek kell lennie önmagában. A pótalkatrész gyártás már egy plusz bevétel és valószínűleg jól ki van statisztikázva, hogy mennyit kell gyártani nagyjából. És azt is elfogadom, hogy keressen rajta a gyártó, de azért 750 000 egy lámpáért az nem is lehúzás, hanem rablás. 750 000-ért veszel egy igen pöpec laptopot, vagy néhány éves, korrekt állapotú, használt robogót, nem egy lámpát, ami annyit tud, hogy világít!
Ja, a 2000-es évek közepén dolgoztam a Kravtex-nél, ami a Credo busz nevű izét csinálta.
Ott a busz szélvédőjét 70 000 Ft-ért szállította az üveggyár. Tudom, láttam a számlát. Tudod mennyiért számlázták ki a Volán társaságnak? 210 000 Ft! És az csak szimpla üveg volt, nem volt benne fűtőszál meg szenzorsziget meg kisfaszom.
A kollégám 4 éves Ford Focus-ában a szélvédő csere 340 000 volt! Majd leestem a székről, mikor mondta. Hát, akkor a Renault 1,5 dci dízelének porlasztócseréje 230 000-ért (tavaly előtti ár) igen barátinak számít, pedig ott megmunkálás is van gépműhelyben...
Tudod te is, miről szól ez. Ne javítasd, hanem vegyél újat. Nem is lenne ezzel gond, ha egy robogó árkategóriájú termékről lenne szó, de egy autó sokszor többe kerül.
Mindenki gazdagodni akar.
A piac meg beáraz, mert minden annyit ér, amennyiért el lehet adni.

Lásd - hallomásból - hogy mekkora kisker árakkal dolgoztak még nemrég az építőanyag kereskedések.
Most meg, amikor az építőipar - pontosabban a fizetőképes kereslet - beleállt a földbe, mint a gerely, mégis tudják kínálni sokkal olcsóbban...
Akkor most veszteséggel árulják?
 

Árpicsek

Well-Known Member
2016. október 7.
2 744
11 914
113
Alkatrészárba azért azt is kalkuláljuk bele, hogy a gyártó saját pénzből legyártatja, aztán raktározza valahol akár 20 évig. Mindeközben persze állja ennek a költségeit, áll benne a pénze, ami szintén pénzbe kerül (igen az állótőke is).

Ettől függetlenül azért irreális árak vannak..
Egy korrekt haszonkulcs ellen semmi kifogásom, de azért na.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 368
59 310
113
2021 óta EU elöirta, hogy alkatrészeket legalâbb 7 évig a model kifutása utánig kell tartsanak. Német gyártók kötelezik magukat, hogy ez az idötartam 10 èv. Ez a guglizâs eredménye.
 

Árpicsek

Well-Known Member
2016. október 7.
2 744
11 914
113
2021 óta EU elöirta, hogy alkatrészeket legalâbb 7 évig a model kifutása utánig kell tartsanak. Német gyártók kötelezik magukat, hogy ez az idötartam 10 èv. Ez a guglizâs eredménye.

És ezt bele is kalkulálják a költségekbe.
Pont az a cél a magas alkatrész árakkal, hogy új autót vegyél, ne javítasd.
Egy nagyobb koccanástól gazdasági totálkár garantált.
Mondjuk első lökhárító, két fényszóró, víz- és klímahűtő, motorháztető és egy sárvédő sérülése meg mondjuk két légzsák elműködése esetén a javítás költsége 3 guriga is lehet egy 4 éves autónál, ami új korában volt tizenegy-két milla?
Hát elmennek ám a picsába...
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 529
12 316
113
És ezt bele is kalkulálják a költségekbe.
Pont az a cél a magas alkatrész árakkal, hogy új autót vegyél, ne javítasd.
Egy nagyobb koccanástól gazdasági totálkár garantált.
Mondjuk első lökhárító, két fényszóró, víz- és klímahűtő, motorháztető és egy sárvédő sérülése meg mondjuk két légzsák elműködése esetén a javítás költsége 3 guriga is lehet egy 4 éves autónál, ami új korában volt tizenegy-két milla?
Hát elmennek ám a picsába...
Számos területen az életnek olcsóbb lett a megvásárolhatóság a technológia miatt, lásd kommersz kép és hangrögzítés.

De pl. hűtőgépekre, mosógépekre már nem adnak hagyományos garanciát, hanem pénzvisszafizetési garanciát adnak.
Senki nem fog kínlódni pótalkatrész gyártással, a szervizek ellátásával, képzésével.

Ez addig oké, ameddig él a garancia, utána meg dobhatod ki, mert a szomszéd - aranykezű elektrotechnikai tanársegéd konkrétan - sem tudja megjavítani...

A családi házak fűtésrendszerei is olyan komplexek tudnak lenni, hogy már egy random régimódi gázszerelőn kifognak.
Regisztrált szerelő kell, aki meg is kéri az árát.

De ugyanez van a mezőgazdasági gépek (traktorok, kombájnok) területén, a kamionok világában is.

Ezzel csak azt akarom mondani, hogy az a tendencia a világban, hogy átlagember számára csak akkor elérhető, üzemeltethető sok technika, ha van elég pénze.

...a régebbi időkkel ellentétben, amikor ha volt egy pici kézügyességed, valamennyi műszaki érzéked, csavarhúzód, 10-es meg 13-as villáskulcsod, kombinált fogód, no meg kalapácsod, akkor mindent is megtudtál javítani.
Nemhogy Trabantot, de Ladát, Nagypolszkit, Volgát...
...de még egy FÉG cirkót is.

Ma már célműszerek kellenek még a hibamegállapításhoz is, célszerszámok, no meg konkrét szerelési ismeretek, hogy egyáltalán le tudj szedni eltörés nélkül egy nyavalyás dekor burkolatot...

Kispénzű ember számára nem kedvezőek a tendenciák, de hát mikor voltak azok?
:mad:
 

ZRÍNYI 20!026

Well-Known Member
2017. szeptember 20.
2 385
5 021
113
az M9 es közuti kihasznált.
a Dunaszentgyörgy Foktő viszont szerintem is elbírt volna egy vasúti pályát ha már a foktői olajgyárig használatba van a teherpálya és paksnál is használatba van a teherpálya a 2 őt összekötve a személyszálítás is beindítható lett volna újra a jövőbeni BP belgrád vonalra így rácsatlakozás születethetett volna akár a sárbogárd-baja vonalra. De ez vasútfejlesztés. a híd oda egyébként szerintem szükséges mert tényleg nagyon nagy kerülőt kell tenni már tolnáról is ha az ember kalocsára akar pl menni vagy fordítva. korábban nem véletlen volt tele kompal a környék (fadd-dombori,gerjen ,paks) ezek közül a paksi komp jár még mindig) a gerjeni az atomot most állították le nemrég a híd miatt a domborit az m9 miatt de anak hiánya is már érezhető volt) nem a semmire épül a híd korábban komoly kompforgalom volt.
Az M9-es folytatását mikor is függesztették fel? Ha jól tudom, 2011-ben. Feltöltötték a mocsaras részeket, kivágták az erdőket, megcsinálták a földmunkákat...., aztán azóta, 12 éve nem történt semmi. Csak a tervek. Abból viszont több, más nyomvonallal is. Így ha egyszer lesz is belőle valami, lehet hogy nulláról lehet kezdeni a déli szakasz folytatását.
Az M9-es, pedig azóta kb. olyan forgalmas, mint anno az M6-os volt, mert akkora kerülővel lehet oda eljutni, amekkorával nem igazán éri meg.
De bizonyára voltak ettől "sokkal fontosabb" beruházások az elmúlt 12 év alatt!
Na de 1 egy előnye azért van annak, hogy nem épült tovább, méghozzá az, hogy a személyautóknak így nem lett fizetős ez a rövid szakasz.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 287
113
Az M9-es folytatását mikor is függesztették fel? Ha jól tudom, 2011-ben. Feltöltötték a mocsaras részeket, kivágták az erdőket, megcsinálták a földmunkákat...., aztán azóta, 12 éve nem történt semmi. Csak a tervek. Abból viszont több, más nyomvonallal is. Így ha egyszer lesz is belőle valami, lehet hogy nulláról lehet kezdeni a déli szakasz folytatását.
Az M9-es, pedig azóta kb. olyan forgalmas, mint anno az M6-os volt, mert akkora kerülővel lehet oda eljutni, amekkorával nem igazán éri meg.
De bizonyára voltak ettől "sokkal fontosabb" beruházások az elmúlt 12 év alatt!
Na de 1 egy előnye azért van annak, hogy nem épült tovább, méghozzá az, hogy a személyautóknak így nem lett fizetős ez a rövid szakasz.
az 51 - 53 közötti szakasznak nekiállnak. 2019 be már voltak ismétlő talajmunkák a területen a nyomvonalat tisztántartották (ami ezt illeti) ahol kelet a talaj rokkanása miatt ott töltöttek.ez egy jelentős lépés lessz a külső kőrgyűrű megvalósításához. ha minden igaz más szakaszok építését is tervezik a közeljövőben (bár azok ennél rövidebbek lessznek) ez 60-70 km es szakasz lesz pontos számra már nem emlékszem) mindemelett az 51 es nagyfelújítást kap az 52 es és 53 as is felújításban fog részesülni ennek mértékét nem tudom.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1711

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 156
10 548
113
Az M9-es folytatását mikor is függesztették fel? Ha jól tudom, 2011-ben. Feltöltötték a mocsaras részeket, kivágták az erdőket, megcsinálták a földmunkákat...., aztán azóta, 12 éve nem történt semmi. Csak a tervek. Abból viszont több, más nyomvonallal is. Így ha egyszer lesz is belőle valami, lehet hogy nulláról lehet kezdeni a déli szakasz folytatását.
Az M9-es, pedig azóta kb. olyan forgalmas, mint anno az M6-os volt, mert akkora kerülővel lehet oda eljutni, amekkorával nem igazán éri meg.
De bizonyára voltak ettől "sokkal fontosabb" beruházások az elmúlt 12 év alatt!
Na de 1 egy előnye azért van annak, hogy nem épült tovább, méghozzá az, hogy a személyautóknak így nem lett fizetős ez a rövid szakasz.
Én, mint magyar adófizető utálom ezt a zagyva koncepciótlanságot, amire folyik szét a pénz.
De mint közlekedéstervezésben dolgozó ez a legjobb projekt, sok változatban sokszor megtervezni, amit az állam kifizet, a tervezőnek meg nem kell új talajmechanika, geodézia is alig, egy csomó vizsgálat elhagyható, az állam meg mivel nem tudja mit akar kifizeti többször is.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 239
35 864
113
Mi az apjafasza kerül azon annyiba?
A Nemzetközi Űrállomáson növesztik egykristályként vagy mi a picsa?
Hánynom kell az autógyártók ilyen hozzáállásától!
Szarnának sünt akik ezt így csinálják...

Bontott, utángyártott nem volt? Hja gondolom biztosító fizette.