Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 449
20 689
113
Amikor azon izmoznak, hogy hol nyerjenek még néhány g CO2/km-t akkor egész egyszerűen teljes életciklusra számolva szerény plusz tömeg is számít, ha állandóan cipelni kell. Tehát megvan a 40 km napi ingázás villanyosan, de mindig pluszba cipeled.

Csak ameddig a világ hálózata éves átlagban messze 300gCO2/kWh felett állítanak elő áramot, 10% szállítási, 10% töltési és mondjuk 5% kinyerési és tárolási veszteség van, akkor 0,175 kWh/km fogyasztással csak az közvetlen kibocsátás az kb. 40 gCO/km.

Csak amint beröffented a benzinmotort akkor kezd borulni a bili. Az, hogy akkor ki milyen aránnyal tudja valóban tartani azt, hogy ne használja a belső égésűt és azt, hogy akkor mindennel együtt (fűtés, kondi, stb.) benne legyen a 0,175 kWh/km-be az is jó kérdés. Mert nehezebb kocsiknál ez bőven van 0,2 felett is...


A kérdés az, hogy mikor lesz ez valódi környezetvédelem és megengedhető a tömegek számára. Ameddig a világ energetikája túl sok helyen teljes tévúton jár és egyesek számára a példa az, ennek maximul lokális környezetvédelmi pozitívuma van, de globálisan talán még rontja is a helyzetet az első 5-10 évben az akkuk miatt.

Egyetértek, hogy nagyoban függ a megtermelt áram forrásától, hogy valójában környezetkímélőbb-e? (Valamivel azért jobb lesz a pluszban cipelt akku tömegével is, már csak a fékerő visszanyerés miatt is.) A lokális pozitívum is sokat számíthat, illetve a dugókban nyert hatékonyság is. A valódi környezetvédelem nem a lakosságon múlt eddig sem, hanem a nagyiparosokon.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 516
5 733
113
A zöld rendszám bizony hogy polikai támogatás, és pont most gondolkodnak rajta hogy megváltoztatják a szabályait, mivel a Lexus hybrid terepjáró 400 lóerővel amiből 30 a villany sima csalás. Szintén gazdagokat támogatja jelenleg ha van napelemed és töltős autód - nappal az áramot megveszi tőled az állami cég, este meg tölti az autódat és egyenleget hó végén számolsz el, zseniális. Haver vagy 100m2-t rakott fel, azt állítja ingyen autózik azóta pedig több autójuk is van.
Szintén támogatás az ingyen töltés. Arra nagyon kíváncsi leszek hogy mi lesz a megoldás arra hogy otthon töltve az autót elvesznek az üzemanyag adói az állam számára. Megtiltják a töltést vagy áram áremelkedés?

A napelem a világ legynagyobb átverése.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 449
20 689
113
A légkondi használata kevesebbet fogyaszt, mint a lehúzott ablak miatti plusz légellenállás. Szóval hülyeséget csinált.

Horvarországban 1,5 óra légkondival dugóban lépésben haladás után a kocsim leszabályozott a hegymenetbrn, hogy ne melegedjen túl, úgyhogy hasonlóan mentem egy negyed órát mire lehűlt minden eléggé, hogy újra elengedje a ménest (lol)
 
M

molnibalage

Guest
Molni lehet, hogy te a fizikához jól értesz, de a logikád hagy némi kivetnivalót. Csak, hogy én is személyeskedjem már, ahogy te. :p

Egy átlagos magyar autós naponta 40 km-t közlekedik.
A Hyundai Kona Electric 67 kWh-s akkujával lazán tud menni 400 km-t.
https://ev-database.org/car/1126/Hyundai-Kona-Electric-64-kWh
Ez azt jelenti, hogy naponta csupán 10%-ot fog egy átlagos autós elhasználni a töltésből, vagyis 6,7 kW-t.
Csudaszép, mert egy 67 kWh-s akupakkos autó az nem olcsó...

Ezt a 6,7 kW-ot otthoni töltőről 3,6 kW-al töltve kevesebb mint 2 óra alatt visszatölti.
Mondom, a 3,6 kW rendelkezésre állása generálisan nem biztosított. Te valami rejtélyes oknál fogva annak veszed.

Vagyis, este berakja tölteni, 2 óra alatt újratöltött. Nem kell ide semmiféle gyorstöltés.
Átlagosan. És, ha nem átlagos nap lesz. Vagy akár nem átlagos nap éppen két embernek? 20% penetráció esetén is kijött az, hogy alig tudod megtankolni a kocsit optimális közelítéssel.

Gyorstölteni csak az a pár %-nyi autós fog, aki aznap átutazta az országot keresztbe.
De basszus, ha a cella nem bírja, akkor mindkettőt korlátozni fogja a rendszer. Tényleg nehéz megérteni...? Egyszerűen érted meg a méretezési alap fogalmát...

Feltételezzük, hogy mind a 3,6 millió magyar autó elektromos lesz.
Ez azt jelenti, hogy naponta átlagosan 6,7 kW áramot használva 24120 MW áramra lesz szükség a töltésükre.
De basszus a rendszert nem az átlagosra méretzik...

Egy teljes napra leosztva, ez 1000 MW-tal növeli meg átlagosan a hálózati terhelést.
De mivel ezt nem oszthatod le egész napra, mert nincs minden parkolóhely mellett töltő...

Így kell éjjelre 20 GW-nyi áram a 3 millió autóhoz. Ha leosztom este 10 és reggel 6 közé, akkor 2,5 GWh-al nő meg a terhelés ezekben az éjjeli órákban. Vagyis az éjjeli völgy akkora lesz, mint a mostani nappali átlag.
Ez a termelési oldal és a 220 kV rendszer. És szerinted hol van tartalék a cella és végponton? Konkrétan van olyan lakópark, ahol közölték, hogy kb. 3 autónak tudnak picébe biztosítani elektromos töltést. Ennyi tartalék van csak beépítve a 10+ éves lakóparkok esetén. Még, ha átalakítod a végpontot, akkor jön majd a cella. Lásd a linkelt tanulmányt, ahol már bukott egy randomra kiválasztott cella a tiedhez képest töredék terheléssel.

Ennyire megoldhatatlan feladat szerinted? Szerintem egyáltalán nem.
Senki nem mondta, hogy technikailag nem megoldható. Csak az ára miatt van a baj. Ezt magyarázom mióta, hogy már kevés belépőnél is a csúcsra méretezés miatt drága. De ezt sem érted meg huszadjára sem, ahogy a többiek sem. Ezért nincs teliszórva még a főváros sem valódi izmos gyorstöltőkkel, csak 22 kW-ossal.

Paks 1 nyugdíjazása után szolgálatba állítjuk Paks 3-at és kiváltottuk az olajimportunk legnagyobb részét saját magunk által termelt áramra..
Ez a mondat több szempontból is röhögésre késztet.

Az olajimport elég tetemes részét a vegyipar használja fel és a maradék fehéráruban is szép arányt képvisel a nem motor hajtóanyag + a keró, amit nagyrészt külföldiek füstölnek el Ferihegyről indulva.

Mivel a töltési igények rohadtul nem egyenletesen osztódnak el, ezért ezt atomerőművek kiváltani nem lehet annyira, legalábbis nem olyannal, ami Paks 2. Sokkal kisebb és gyorsabban szabályozható blokkok kellenek ahhoz és annak megvannak az egyéb következményei load factor és gazdaságossági oldalon is.

Más.

https://index.hu/belfold/2019/08/29/amokfutast_tartott_egy_autos_nem_tudta_hogy_kamera_veszi/
Szellemileg nyilvánvalóan alkalmatlan a közlekedésre a tahója. Nem látom be, hogy ilyen sofőrt miért ne kellene huzamosabb időre (vagy akár örökre) eltiltani a vezetéstől vagy ameddig bizonyíthatóan nem változik elmeállapota.
 
T

torsen

Guest
Az Amperán veszteség volt a drága akku miatt minden eladott példányon, egy presztízs modell volt a Chrisler/Opel részéről, hogy megmutassák, hogy tudnak ilyet, legyen bizalom bennük a változó piaci körülmények közt.

A 40 km-es hatótáv pl nekem nagyjából elég lenne a napi ingázásomra, főleg, ha napközben is rá tudok tölteni kicsit a munkahelyen. Emellett a belső égésű motorral ha el akarok menni mondjuk Horvátországba, vagy akár csak a családom meglátogatni az ország másik felében, nem kell egy órás töltéseket beiktatni a gyorstöltőnél (ha van elég kapacitás egyáltalán, benzinkúton is negyed órát álltam sorba a múltkor Horvátországban), simán tankolok benzint, és megyek tovább.

Sikeres modell, de oda célszerű megvenni, ahol a napi ingázás az elektromos hatótávba belefér, vagy alig haladja meg. Dugóba kerülve sokkal hatékonyabb az elektromos hajtáslánc. Be lehet nyomni az autópálya gombot, ha pl. pályán mégy, és akkor a villanyt tartogatja a városi szakaszára az útnak. Nagyon népszerű volt az Egyesült Államokban, de Európában is viszonylag sikeres volt, a gyár a fent említett pénzügyi megfontolásból kaszálta el.

Amúgy a hibridek lesznek valószínűleg a következő évtized meghatározó közlekedési eszközei, a Toyota a legnagyobb autógyártójaként erre szavaz, kiforrott technológiája van, és a hibrid hajtásláncai bizonyítottan tartósak a magasabb összkomplexitás ellenére is. Ráadásul rugalmasabb a hibrid megközelítés, saját autó vásárlásnál, nem nagyvárosi hanem vegyes használatra az átlagembernek jobb választás, mert a pénze egy rugalmasabb eszközben áll, nem kell egy elektromos és egy benzines a háztartásba, vagy nem kell bérautóval vacakolni egy hosszú utazásnál. Az elektromos töltőhálózat meg akkutechnológia fejlődéséből ugyanúgy tud részesülni, mint a tisztán elektromos autók. Én biztos, hogy hibridet veszek következő autónak, ha kihúzza a benzinesem addig (kb 4-5 év még), amikor ismét autóra akarok egy nagyobb összeget áldozni.

Két apró megjegyzés:
1. A Chevrolet Volt/ Opel Ampera az GM termék, nem Chrysler.
2.. A Volt kapcsán a piacra dobás előtt óriási izmozás ment a GM és az ottani közlekedési minisztérium (DoT) között, hogy az autó valójában mi is? Mert más adókategória a ZEV (zero emiision vehicle) ami mellett a GM kardoskodott, tudniillik, ez egy villanyautó normál használatnál,hatótáv kiterjesztéssel (lsd. még utazás a horvát tengerpartra) vagy ULEV (ultra low emission vehicle), amit a DoT képviselt, mert az akkupack a 4 kötelező mérési ciklus lefutására is alig/nem elegendő.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 516
5 733
113
Csudaszép, mert egy 67 kWh-s akupakkos autó az nem olcsó...

A 67 kWh-sal megy 10 napot, egy fele akkorával 5-öt. A lényegen ez nem változtat.

Mondom, a 3,6 kW rendelkezésre állása generálisan nem biztosított. Te valami rejtélyes oknál fogva annak veszed.

A napi csúcs este 8-kor van, 6300 MW körüli, ez 4 óráig gyorsan csökken 4400 MW-ig, majd ismét nő 10-ig. Vagyis pont abban az időpontban lehetne tölteni az autókat, amikor jóval kevesebb a fogyasztás.
Nézz rá az általad berakott diagramra. Az éjszakai völgyben összesen kb. annyi kihasználatlan kapacitás van, ami elég is lenne majdnem a teljes autópark töltéséhez.

De basszus, ha a cella nem bírja, akkor mindkettőt korlátozni fogja a rendszer. Tényleg nehéz megérteni...? Egyszerűen érted meg a méretezési alap fogalmát...

Nem lesz a város közepén mindenhol gyorstöltő (mert szükség sem lesz rá), csak ott, ahol bírja az infrastruktúra.
Gondolj már bele. Ki a franc akar majd még meló után elmenni gyorstölteni, ha otthon éjjelre berakhatja? Csak azok szorulnak rá a gyorstöltésre, akik tényleg sokat ingáznak.
Ne lehet összehasonlítani a mostani benzinkúthálózattal, hisz most csak benzinkútról lehet tankolni az autót. Ha mindenkinek lenne otthon egy csapja, ahonnan benzin folyik, ráadásul még olcsóbban is, szerinted ki járna benzinkútra tankolni? Csak akik messze mennek otthonról.

Ez a termelési oldal és a 220 kV rendszer. És szerinted hol van tartalék a cella és végponton? Konkrétan van olyan lakópark, ahol közölték, hogy kb. 3 autónak tudnak picébe biztosítani elektromos töltést. Ennyi tartalék van csak beépítve a 10+ éves lakóparkok esetén. Még, ha átalakítod a végpontot, akkor jön majd a cella. Lásd a linkelt tanulmányt, ahol már bukott egy randomra kiválasztott cella a tiedhez képest töredék terheléssel.

Mármint csak 3x3,6 kW-nyi plusz terhelést bír el a lakópark garázsa?
Vagyis ha egyszerre 5 ember lemegy a pár éves (2 kW-os) porszívójával kitakarítani a kocsiját, akkor már lecsap a biztosíték?

Senki nem mondta, hogy technikailag nem megoldható. Csak az ára miatt van a baj. Ezt magyarázom mióta, hogy már kevés belépőnél is a csúcsra méretezés miatt drága. De ezt sem érted meg huszadjára sem, ahogy a többiek sem. Ezért nincs teliszórva még a főváros sem valódi izmos gyorstöltőkkel, csak 22 kW-ossal.

De mondom, nem is kell teleszórni gyorstöltőkkel az országot, mert messze nem fogják olyan sokan használni, mint most a benzinkutakat.
Egyébként persze, hogy eddig sokan használták azt a pár töltőt, ami volt, hisz ingyenes volt. Nem hülye tán otthon fizetni érte, ha van ingyen is. Majd ha a gyorstöltő is fizetős lesz (asszem máris be vezették a 100 forint/kW-os árat), nem használják annyian.

Ez a mondat több szempontból is röhögésre késztet.

Az olajimport elég tetemes részét a vegyipar használja fel és a maradék fehéráruban is szép arányt képvisel a nem motor hajtóanyag + a keró, amit nagyrészt külföldiek füstölnek el Ferihegyről indulva.

Mivel a töltési igények rohadtul nem egyenletesen osztódnak el, ezért ezt atomerőművek kiváltani nem lehet annyira, legalábbis nem olyannal, ami Paks 2. Sokkal kisebb és gyorsabban szabályozható blokkok kellenek ahhoz és annak megvannak az egyéb következményei load factor és gazdaságossági oldalon is.


Nem írtam a teljes olajimportot, csak a nagy részét. Nem találtam adatot, hogy mennyi olajat hozunk be csak az autós közlekedés miatt. Ha te tudod, megoszthatod.
Nyilván nem 100%-ban atommal termeljük majd az áramot, viszont ha az éjjeli völgy is felmegy 5-6 GW-ra (márpedig sok elektromossal fel fog), akkor már bőven belefér 4 db. 1,2 GW-os reaktor, sőt még 6x1,2 GW is (mire megépülne még 2 erőmű Paks 2-n kívül, addigra már úgyis még nagyobb lesz a fogyasztás már csak az ipari növekedés miatt is).
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 245
113
Ehh... Beirom a hasznaltauto keresobe hogy elektromos, meg egyteru vagy kombi, 2011-2015. Csak kivancsisagkepp. Erre kiadja hogy Smart fortvo, meg valami Piaggo 15 lovas akarmit akksi nelkul. Na meg par 5-8 millios merci B-t... :D
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 237
10 781
113
Molni lehet, hogy te a fizikához jól értesz, de a logikád hagy némi kivetnivalót. Csak, hogy én is személyeskedjem már, ahogy te. :p

Egy átlagos magyar autós naponta 40 km-t közlekedik.
A Hyundai Kona Electric 67 kWh-s akkujával lazán tud menni 400 km-t.
https://ev-database.org/car/1126/Hyundai-Kona-Electric-64-kWh
Ez azt jelenti, hogy naponta csupán 10%-ot fog egy átlagos autós elhasználni a töltésből, vagyis 6,7 kW-t.
Ezt a 6,7 kW-ot otthoni töltőről 3,6 kW-al töltve kevesebb mint 2 óra alatt visszatölti.
Vagyis, este berakja tölteni, 2 óra alatt újratöltött. Nem kell ide semmiféle gyorstöltés.
Gyorstölteni csak az a pár %-nyi autós fog, aki aznap átutazta az országot keresztbe.
Feltételezzük, hogy mind a 3,6 millió magyar autó elektromos lesz.
Ez azt jelenti, hogy naponta átlagosan 6,7 kW áramot használva 24120 MW áramra lesz szükség a töltésükre.
Ez 10 órai termelése Paks 2-nek.
Egy teljes napra leosztva, ez 1000 MW-tal növeli meg átlagosan a hálózati terhelést.
Viszont mivel leginkább éjjel töltenének az autók, így a nappali csúcsfogyasztást jóval kevésbbé terhelné, mint az éjjeli völgyet, vagyis csökkentené az éjjeli völgy és a nappali csúcs közötti ingadozást.
Tegyük fel, hogy a 3,6 millió autóból 600000 nappal tölt, a maradék 3 millió éjjel.
Így kell éjjelre 20 GW-nyi áram a 3 millió autóhoz. Ha leosztom este 10 és reggel 6 közé, akkor 2,5 GWh-al nő meg a terhelés ezekben az éjjeli órákban. Vagyis az éjjeli völgy akkora lesz, mint a mostani nappali átlag.
Ehhez persze az kell, hogy amint 6-7 körül hazaér mindenki, ne rakja be tölteni egyből az autóját és ezzel 2 órán keresztül csúcsterhelést okozzon, majd megint völgy legyen.
Ehhez kellene valami okos töltő, ami 10-től kezdve (amikor fekszenek az emberek és jönne a vögy) egész éjjelre elosztja a töltést és ne töltsön fel minden autó az első 2 óra alatt.
Ennyire megoldhatatlan feladat szerinted? Szerintem egyáltalán nem.
Paks 1 nyugdíjazása után szolgálatba állítjuk Paks 3-at és kiváltottuk az olajimportunk legnagyobb részét saját magunk által termelt áramra.
itt valami kavarc van, nem akartál néhány helyre KW helyett kWh-t írni? mert nekem így háromszor kellett elolvasni mit akarsz. Sőt, mintha keveredne is néha. Ez nem jó így.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 449
20 689
113
Ehh... Beirom a hasznaltauto keresobe hogy elektromos, meg egyteru vagy kombi, 2011-2015. Csak kivancsisagkepp. Erre kiadja hogy Smart fortvo, meg valami Piaggo 15 lovas akarmit akksi nelkul. Na meg par 5-8 millios merci B-t... :D

A kombi mint kategória lassan szűnik meg, a köcsög SUV-okkal próbálják a gyártók kiváltani, mert többet kérhetnek érte.
Amúgy sedanban 2,5M -nél kezdődnek, valami Renault Fluence, amiről nem sokat tudok.
Ekörül hibridben kapsz Priust is, aminek elég jó a híre, de az sem kombi. Hibrid Auris kombi 3,5-nél kezdődik. Nem annyira szörnyű azért a kínálat.
 

deze75

Well-Known Member
2010. április 25.
1 121
3 240
113
Én a nagy villanyautózásban....vettem egy BMW M340i-t....................nem érdekel mennyit fogyaszt ...napi 100 km-t megyek vele oszt kész jó napot.
Azt mondja valamelyik nap Szegeden egy Tesla öcsi 85 kwh-s....egy gyorsulás az X6 ellen???....Mondom nyomjuk tesó,de Bécsig oda vissza.......válasz...anyád:D:D.
Mondom neki...kapsz 1 óra előnyt töltögetni is.
Nem értem ezeket az embereketo_Oo_Oo_O...neki Tesla van oké ő dolga szereti szeresse:) de minek nyomja az arcomba????.....tiszta Pride fííííling
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 449
20 689
113
Én a nagy villanyautózásban....vettem egy BMW M340i-t....................nem érdekel mennyit fogyaszt ...napi 100 km-t megyek vele oszt kész jó napot.
Azt mondja valamelyik nap Szegeden egy Tesla öcsi 85 kwh-s....egy gyorsulás az X6 ellen???....Mondom nyomjuk tesó,de Bécsig oda vissza.......válasz...anyád:D:D.
Mondom neki...kapsz 1 óra előnyt töltögetni is.
Nem értem ezeket az embereketo_Oo_Oo_O...neki Tesla van oké ő dolga szereti szeresse:) de minek nyomja az arcomba????.....tiszta Pride fííííling

Teslások köszönnek legalább egymásnak, mint az Alfások, vagy PT Cruiseresek?