Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Nem fejleszt több belső égésű motort a Mercedes sem...

https://totalcar.hu/magazin/hirek/2...e=index.hu&utm_medium=doboz&utm_campaign=link

Kicsit olyan kezd most a penge motorfejlesztő mérnöknek lenni, mint a 90-es években kiváló orosztanárnak: nem rossz, de lehet érdemes lesz beiratkozni az esti villany karra . ;)
De gondolom ez csak személyautóknál. A teherszállításban a láthatáron nincs, hogy miért kellene villannyal bohóckodni...
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
Azt nem írja a cikk de sanszos. Gyanítom teherautó motoroknál nincsenek is olyan brutális újítások, hogy pár évente új motort fejlesztenek.
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1
T

Törölt tag 1711

Guest
Azt nem írja a cikk de sanszos. Gyanítom teherautó motoroknál nincsenek is olyan brutális újítások, hogy pár évente új motort fejlesztenek.

Ott is ugyanúgy tolják az Eurofaszságokat, csak enyhébb módon (meg is döglene az EU ha leállna a szállítmányozás).
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Azt nem írja a cikk de sanszos. Gyanítom teherautó motoroknál nincsenek is olyan brutális újítások, hogy pár évente új motort fejlesztenek.
De lehet, hogy már ott sem lesz motorfejlesztés, mert egyre fejlettebbek az akkumulátorok. Az elektromos motorok meg elég jó nyomatékkal rendelkeznek, ami fontos a munkagépeknél és a teherszállításban is...
 

ximix

Well-Known Member
2017. december 1.
869
2 526
93
De lehet, hogy már ott sem lesz motorfejlesztés, mert egyre fejlettebbek az akkumulátorok. Az elektromos motorok meg elég jó nyomatékkal rendelkeznek, ami fontos a munkagépeknél és a teherszállításban is...

Az árufuvarozás azért más tészta, nem véletlen versenyeznek a felépítmény gyártók a maximális befogadóméret /legkisebb önsúly/ legnagyobb hasznos teher háromszögben, hogy aztán több tonnás aksikkal vegyék el a hasznos terhet és a rakhelyet.
Kompromisszummal lehet csinálni e-kamiont, ha belefér valakinek a profiljába, soha nem jár teljes súllyal és a hely sem olyan égető számára akkor akár . . .
A kamion motorokat ugyanúgy fejlesztik, mit a g.k. motorokat az Euro szabályozás végett, szerintem.
 
M

molnibalage

Guest
Az árufuvarozás azért más tészta, nem véletlen versenyeznek a felépítmény gyártók a maximális befogadóméret /legkisebb önsúly/ legnagyobb hasznos teher háromszögben, hogy aztán több tonnás aksikkal vegyék el a hasznos terhet és a rakhelyet.
Kompromisszummal lehet csinálni e-kamiont, ha belefér valakinek a profiljába, soha nem jár teljes súllyal és a hely sem olyan égető számára akkor akár . . .
A kamion motorokat ugyanúgy fejlesztik, mit a g.k. motorokat az Euro szabályozás végett, szerintem.
Csak a villanymotor hatásfoka ellenére valahol odaver a fogyasztásnak, hogy ha egy 40 tonnás kamion konstansan 14 tonna terhet cipel magával, akkor is, ha csak levegőt szállít...
 

12delta

Well-Known Member
2014. december 6.
1 069
1 923
113
Csak a villanymotor hatásfoka ellenére valahol odaver a fogyasztásnak, hogy ha egy 40 tonnás kamion konstansan 14 tonna terhet cipel magával, akkor is, ha csak levegőt szállít...

Nem rég olvastam, hogy talán Norvégiában már tesztelik azt a kevert rendszert, hogy elektromos motor is van a kamionban és az autópányán áramszedővel halad villanymotorra, mint a trolik Bp-en. Ha jól rémik az Eu is pénzeli a projektet és Németek is építenek vagy építettek tesztszakaszokat. Igy csak minimális akúsúly szükséges ha teljesen elektromos a kamion, vagy hibrid.
 

12delta

Well-Known Member
2014. december 6.
1 069
1 923
113
"Másfél éve tesztelik a világ első elektromos országútját a svédországi Sandviken mellett. A fejlesztést részben finanszírozó Európai Bizottság elérkezettnek látta az időt, hogy bemutassa 17 uniós ország újságíróinak, mire megy el a pénz. Megnéztük.
Sandviken 25 ezres kisváros Stockholmtól 180 kilométerre északra. A várost az E16-os főút köti össze kelet–nyugati irányban Gävle forgalmas kikötőjével. Ezt a főutat, legalábbis ennek két kilométer hosszú, Sandviken melletti szakaszát jelölték ki 2016-ban arra, hogy itt legyen a világ első trolikamion-pályája, elektromos sztrádája. Ha kevés ideje van, nézze meg ezt a rövid infovideót, mi is ez az egész:"

https://index.indavideo.hu/video/Leteszteltuk_a_sved_trolikamiont

Ide fordult be buszunk, hogy kipróbáljuk működés közben a Scania trolikamionjait, és megtudjuk, milyen tapasztalatokat szereztek az elmúlt időszakban róluk.
Mi az a trolikamion?
A trolikamionhoz három dolog szükséges: egy elektromos (vagy legalább hibrid) meghajtású nehéz-tehergépkocsi, egy áramszedő és egy felsővezeték-rendszer. Ahogy a teherautó a vezetékrendszer alá ér, felemeli az áramszedőt, rácsatlakozik a 750 voltos rendszerre, és onnantól a vezetékes áram hajtja, valamint tölti az akkumulátorait, 90 százalékkal csökkentve a károsanyag-kibocsátást.
A felsővezeték-rendszer biztonságos, és gyorsan ki lehet építeni, ezt már Magnus Ernström projektvezető mondta a helyszínen. A teherautóra szerelhető négykaros áramszedővel (pantográffal) már öt éve kísérletezik a Siemens, vasúton szerzett tapasztalatait felhasználva.
A technológiai alapok tehát már régebb óta ismertek, sőt Ernström tudta azt is, hogy Budapesten sok működik a trolikamion legközelebbi rokonából, a trolibuszból is. A feladat: hogyan tudják a kötött pályát és a rugalmas közúti fuvarozást úgy házasítani, hogy költséghatékony és biztonságos legyen. Az elektromos meghajtású kamion ugyanis negyedakkora üzemanyag-költséggel futtatható, mint dízeles társa.
A probléma egyelőre az, hogy az elektromos meghajtás még nagyon nem számít elterjedtnek a kamiongyártásban, sőt a köztes megoldásnak számító hibrid meghajtás is elég ritka, viszont igen drága. Egy intelligens áramszedő se olcsó, darabja jelenleg 40000 euró (igaz, ez az ár csökkenni fog a tömeggyártáskor).
Ezért most mindössze kettő darab trolikamion futja a tesztköröket a két kilométeres sandvikeni pályán, de a hibrid kamion sem terjedt el egyelőre az országban (bár egyre több van belőle).
Egy hónapban tíz tesztnap van, egy-egy nap 25 kört tesznek meg a felsővezetékes szakaszon, mondta a kamion vezetője a fülkében, amikor menet közben arról kérdeztem, mennyit dolgozik trolikamionosként. Ilyenkor legtöbbször üres a teherautó, nincs áru rajta, a hónap többi részében azonban rendesen szállítanak.
Mint a sofőr mondta, a rendszert nagyon könnyű működtetni: amikor a vezetékek alá ér, megnyom egy gombot, és a pantográf automatikusan, szenzorok vezérlésével felkapcsolódik a hálózatra. A sebességet rácsatlakozásnál 90 km/órára kell csökkenteni, és ez a megengedett tempó a hálózaton is. Ha ennél lassabb jármű kerül elé, előzéskor lekapcsolódik a vezetékről a kamion, akkuhajtással vagy 9 literes (biodízeles) motorjával áttér a másik sávba, majd az előzés után visszatér, és újból felcsatlakozik.
A sofőr elmondása szerint a vezetés alatt nem volt eddig probléma vagy baleset. Egy esetben van baj: sűrű hóesésben. A szenzorok ilyenkor nagyon nehezen látják meg a vezetékeket, nehéz a felkapcsolódás.
Elég megnyerő látvány, amikor egy óriási kamion nem füstfelhőt eresztve, nagy röffenéssel áll ki a parkolóból, hanem csendesen kigurul, szinte csak a gumikat surrogtatva. Az akkuhajtásnak azonban egyelőre két nagy hátránya van: irdatlan nagy akkumulátorok kellenek, és azok ereje is csak pár kilométerre elég.
Kicsi akku, több drót
– foglalta össze a fejlesztés lényegét tömören Jan Nylander projektmenedzser.
A tervek szerint a pályát a következő években 40 kilométer vezetékkel bővítik. A teljes kiépítésig ki kell alakítani a befektetési és üzleti modellt. A rendszer alapján, Sandvikennel együttműködésben Németországban három helyen is megkezdődött az elektromos országutak tesztszakaszainak telepítése. A svédországi pálya kiépítésére eddig összesen 1,2 millió eurót (370 millió forintot) költöttek el, amiből 530 ezer eurót (mintegy 190 millió forintot) finanszírozott az EU.
Nagyot dob majd a hatékonyságon az önvezető kamionok és a komplett önvezető kamionkonvojok bevezetése, amiben a két nagy svéd kamiongyár, a Scania és a Volvo is elöl jár. Annyira nincs már messze a sci-fikben bemutatott jövő, hogy tavaly ősszel már Magyarországon is volt egy rövid teszt az M1-es autópályán, egy hármas kamionkonvoj részvételével.
A közeljövőben tehát arra számítanak Svédországban, hogy a nagyvárosok között, a sztrádákon felállított vezetékes hálózatra kapcsolódva halk, kipufogógázt nem eregető, önvezető kamionkonvojok fognak surrogni, méghozzá megújuló energiaforrásokat (szél, nap) felhasználva. Hogy mikor? A becslés szerint ez az idő 12-15 év múlva jön el.


https://index.hu/tech/2018/03/21/leteszteltuk_a_sved_trolikamiont/
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Az árufuvarozás azért más tészta, nem véletlen versenyeznek a felépítmény gyártók a maximális befogadóméret /legkisebb önsúly/ legnagyobb hasznos teher háromszögben, hogy aztán több tonnás aksikkal vegyék el a hasznos terhet és a rakhelyet.
Kompromisszummal lehet csinálni e-kamiont, ha belefér valakinek a profiljába, soha nem jár teljes súllyal és a hely sem olyan égető számára akkor akár . . .
A kamion motorokat ugyanúgy fejlesztik, mit a g.k. motorokat az Euro szabályozás végett, szerintem.
Nem tudhatjuk, hogy 5-10 év múlva milyen aksik lesznek, mert az elmúlt 30 évben hatalmas volt a fejlődés...
 
M

molnibalage

Guest
Nem rég olvastam, hogy talán Norvégiában már tesztelik azt a kevert rendszert, hogy elektromos motor is van a kamionban és az autópányán áramszedővel halad villanymotorra, mint a trolik Bp-en. Ha jól rémik az Eu is pénzeli a projektet és Németek is építenek vagy építettek tesztszakaszokat. Igy csak minimális akúsúly szükséges ha teljesen elektromos a kamion, vagy hibrid.
Autópályákon kívül a rendszer kiépítése embertelenül drága. Ráadásul a gyakori autópálya baleseteket nézve kérdéses az, hogy milyen gyakran kell javítani azokat. Ennyi erővel lehetne vonatozni is majdnem.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and tonyo

2ndt

Well-Known Member
2015. július 9.
2 644
1 563
113
Nem tudhatjuk, hogy 5-10 év múlva milyen aksik lesznek, mert az elmúlt 30 évben hatalmas volt a fejlődés...

Hol volt hatalmas fejlesztes akku teren szerinted? Mert szerintem a hatalmastol nagyon messze vagyunk. A hatalmas az a "nagysagrendi" fejlodes, olyan meg nem volt.
 
  • Tetszik
Reactions: vata

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Hol volt hatalmas fejlesztes akku teren szerinted? Mert szerintem a hatalmastol nagyon messze vagyunk. A hatalmas az a "nagysagrendi" fejlodes, olyan meg nem volt.
Egy évszázadon át csak az ólomakku volt, de most már a Li-ion-nál tartunk /kisebb súly, kisebb méret, nagyobb teljesítmény. - Ki tudja, hogy mi lesz holnap, de 1 nagyságrendi ugrás nem ártana...
 
M

molnibalage

Guest
Hol volt hatalmas fejlesztes akku teren szerinted? Mert szerintem a hatalmastol nagyon messze vagyunk. A hatalmas az a "nagysagrendi" fejlodes, olyan meg nem volt.
Én is mindig ezt szoktam kérdezni. A másik az, hogy a fizikai és kémiával hogyan állnak az emberek? Mert valahol elképedek azon, hogy töltés formájában tárolt energiával hogyan kívánják elérné a legnagyobb energiasűrűségű kémiai reakciók szintjét...? Mert valahogy a tököm teli van azzal, hogy egyesek simán csak szajkózzák, hogy "van hova fejlődni" az arányok kifejtése nélkül...

Ma egy Li-ion akksi kb. 0,15 kWh/kg-ot tud. Mondjuk 90% a motor + kinyerés hatásfoka. Ez akkor 0,135 kWh/kg.
A benzin energiasűrűsége 12 kWh/kg táján. Ha átlagosan 25% a motor hatásfoka, akkor 3 kWh/kg a vége a történetnek, ami hasznos.

Nos a kettő között huszonkétszeres eltérés van tömegegységre nézve. Miféle fejődéssel kívánják ezt áthidalni...?

  1. Először tisztában kéne lenni a töltés formájában tárolt max energiasűrűséggel.
  2. 30 év alatt sikerült kb. 2,5-szeresére növelni az akksik energiasűrűségét. Ezzel a tempóval úgy akkor 300 év alatt oda is érünk, már ha nem lenne fizikai limit...
Development-of-lithium-batteries-during-the-period-of-1970-2015-showing-the-cost-blue.png


Egy évszázadon át csak az ólomakku volt, de most már a Li-ion-nál tartunk /kisebb súly, kisebb méret, nagyobb teljesítmény. - Ki tudja, hogy mi lesz holnap, de 1 nagyságrendi ugrás nem ártana...
Lásd fent. 30 év alatt nem x10, hanem x2,5 és nem igazán látni az előrelépést.
Ehhez képest egyesek villany repülésről meg ilyen hülyeségekről álmodoznak. Még a BME-n tanító tanár is tévedésekben él nem kicsit.
https://forum.htka.hu/threads/civil-repüléssel-kapcsolatos-témák.1584/page-21#post-596235

Pl. azon a részén feküdtem ki, hogy akkor a villany repülő a hatótáv korláttal úgy birkózik meg, hogy majd lassabban repül. Aha. Ha mondjuk 400 km/h tájára lassul vissza a teljes utazásra az átlag, akkor ott tartunk, hogy 800-1000 km távolságban a repülés totálisan versenyképtelen lesz. Ki a reptérre, check in, beszállás, repülés, leszállás, kicsekkolás és be a városba alsó hangon 5,5 órás utat jelentenek ekkora távon is és akkor még be is kéne jutni a városba a túloldalt. Minek szálljon akkor bárki elektromos repcsire? Még a drága villanyautóval is talán össze lehet hozni azt, hogy 800 km-et megtegyél 8 óra alatt, csak nem egy lábtér nélküli konzervdobozban ülsz és ajtótól ajtóig mész...
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Autópályákon kívül a rendszer kiépítése embertelenül drága. Ráadásul a gyakori autópálya baleseteket nézve kérdéses az, hogy milyen gyakran kell javítani azokat. Ennyi erővel lehetne vonatozni is majdnem.

Ráadásul intenzív használatnál jönnek a viharok, áramszedőhibák, kopás, szakadás... Nem fog örülni az első autós akinek a tetején landol az első leszakadó vezeték, pláne ha villanygépben kap egy rúgást az akku.
Infrastruktúra kiépítéséről, karbantartásáról nem is beszélve, vasúton is mekkora hiszti van ha leáll egy vonal.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

2ndt

Well-Known Member
2015. július 9.
2 644
1 563
113
Én is mindig ezt szoktam kérdezni. A másik az, hogy a fizikai és kémiával hogyan állnak az emberek? Mert valahol elképedek azon, hogy töltés formájában tárolt energiával hogyan kívánják elérné a legnagyobb energiasűrűségű kémiai reakciók szintjét...? Mert valahogy a tököm teli van azzal, hogy egyesek simán csak szajkózzák, hogy "van hova fejlődni" az arányok kifejtése nélkül...

Ma egy Li-ion akksi kb. 0,15 kWh/kg-ot tud. Mondjuk 90% a motor + kinyerés hatásfoka. Ez akkor 0,135 kWh/kg.
A benzin energiasűrűsége 12 kWh/kg táján. Ha átlagosan 25% a motor hatásfoka, akkor 3 kWh/kg a vége a történetnek, ami hasznos.

Nos a kettő között huszonkétszeres eltérés van tömegegységre nézve. Miféle fejődéssel kívánják ezt áthidalni...?

  1. Először tisztában kéne lenni a töltés formájában tárolt max energiasűrűséggel.
  2. 30 év alatt sikerült kb. 2,5-szeresére növelni az akksik energiasűrűségét. Ezzel a tempóval úgy akkor 300 év alatt oda is érünk, már ha nem lenne fizikai limit...
Development-of-lithium-batteries-during-the-period-of-1970-2015-showing-the-cost-blue.png



Lásd fent. 30 év alatt nem x10, hanem x2,5 és nem igazán látni az előrelépést.
Ehhez képest egyesek villany repülésről meg ilyen hülyeségekről álmodoznak. Még a BME-n tanító tanár is tévedésekben él nem kicsit.
https://forum.htka.hu/threads/civil-repüléssel-kapcsolatos-témák.1584/page-21#post-596235

Pl. azon a részén feküdtem ki, hogy akkor a villany repülő a hatótáv korláttal úgy birkózik meg, hogy majd lassabban repül. Aha. Ha mondjuk 400 km/h tájára lassul vissza a teljes utazásra az átlag, akkor ott tartunk, hogy 800-1000 km távolságban a repülés totálisan versenyképtelen lesz. Ki a reptérre, check in, beszállás, repülés, leszállás, kicsekkolás és be a városba alsó hangon 5,5 órás utat jelentenek ekkora távon is és akkor még be is kéne jutni a városba a túloldalt. Minek szálljon akkor bárki elektromos repcsire? Még a drága villanyautóval is talán össze lehet hozni azt, hogy 800 km-et megtegyél 8 óra alatt, csak nem egy lábtér nélküli konzervdobozban ülsz és ajtótól ajtóig mész...


No igen, mindig felkapom a fejem, amikor a "hatalmas" fejlodesrol olvasok az elmult idoszakban, alatamasztas nelkul.
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 220
60 245
113
100,000 db elektromos kis árú szállítót rendelt magának az amazon:
https://totalcar.hu/magazin/hirek/2...romos_kisbuszt_rendelt_az_amazon_a_riviantol/

Néha besegítek haveromnak árú szállításba. Nagy méretű háztartási gépeket visz ki, napi átlag 25 címre, régiós beosztással. Ő napi 600-800 km-t vezet, hidegben, melegben, dombvidéken stb.... Ilyen üzemben biztosan nem játszik még semmilyen elektromos csoda. :)
De mondjuk egy csak BP-en belüli szintet lehet megugrik egy ilyen cucc.
Kérdés van-e akkora terhelhetősége, mint mondjuk egy Ducato maxinak. (esélyes, hogy közelében sincs)
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage
T

Törölt tag 1711

Guest
De mondjuk egy csak BP-en belüli szintet lehet megugrik egy ilyen cucc.
Kérdés van-e akkora terhelhetősége, mint mondjuk egy Ducato maxinak. (esélyes, hogy közelében sincs)

Pont tegnap toltak Facebook-on Nissan e-NV200 reklámot, kommentekben páran szidták, hogy a reklámozott 200+km-rel ellentétben tényleges üzemben 80-100km-t bír egy töltéssel, így még budapesti üzemre is használhatatlan...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 220
60 245
113
Ez meg egy elég komoly videó a közúti balesetekről, elég sok képpel és infóval (pl. megtudtam belőle, hogy az intenzíven a napi ellátás több, mint 100,000 forint/nap):
 
M

molnibalage

Guest
Ez meg egy elég komoly videó a közúti balesetekről, elég sok képpel és infóval (pl. megtudtam belőle, hogy az intenzíven a napi ellátás több, mint 100,000 forint/nap):
Sajnos akiket érint, azok úgysem néznek ilyen videókat. A videó egyik megjegyzése az tényleg pontos, hogy sok embernek a kocsi motorháztetőbe kéne olvasztania a jogsit, mert közlekedésre szellemileg alkalmatlanok.