Környezetvédelem

Meg a hülyeséget is!
Na azt kellene igazán szabályozni!
..
Lassan olyan kevés a tápanyag a tóban, hogy még az a megmaradt kevéske halállomány is rövidúton ki fog pusztulni. Mert éhen hal!
Igazad van. Ezek szerint az a legjobb megoldás, ha megszórjuk a tavat egy halom foszforral, aztán csodálkozunk, amikor beindul az algavirágzás...
 
  • Hűha
Reactions: formosa1
A beszórható etetőanyag mennyiségének szabályozásáról szólt a cikk. Bármilyen etetőanyagot juttatsz be, abban ilyen-olyan formában, de van foszfor. Így nem igazán megoldás, hogy mindent az eredeti rendszerben hagyunk.
De érzékeled a dolog banalitását!?
És mondom, alig van már hal a tóban, ahhoz képest, ami volt a kilencvenes/kétezres években.
(Ráadásul az etetőanyag sorsa nagy hányadban az lesz, hogy a halak felcsipegetik.)
 
De érzékeled a dolog banalitását!?
És mondom, alig van már hal a tóban, ahhoz képest, ami volt a kilencvenes/kétezres években.
(Ráadásul az etetőanyag sorsa nagy hányadban az lesz, hogy a halak felcsipegetik.)
Persze, értelek. Ettől függetlenül biztosan lehetne valamilyen egyéb, kevésbé szennyező megoldást is találni.
Biztos nem véletlenül fejezték be évekkel ezelőtt a kereskedelmi célú halászatot a Balatonon (és minden más hazai vízen), ennek is - feltételezem - a halállomány védelme volt a célja. Annak pedig kifejezetten örülök, hogy kezd eltűnni a tóból a busa és az angolna, mert ezeknek aztán semmi keresnivalója nincs a hazai ökoszisztémában.
 
Persze, értelek. Ettől függetlenül biztosan lehetne valamilyen egyéb, kevésbé szennyező megoldást is találni.
Biztos nem véletlenül fejezték be évekkel ezelőtt a kereskedelmi célú halászatot a Balatonon (és minden más hazai vízen), ennek is - feltételezem - a halállomány védelme volt a célja. Annak pedig kifejezetten örülök, hogy kezd eltűnni a tóból a busa és az angolna, mert ezeknek aztán semmi keresnivalója nincs a hazai ökoszisztémában.
Az angolna előfordult korábban is a tóban (már Hermann Ottó is említi ( http://mek.oszk.hu/03100/03104/html/), csak töredék mennyiségben.
De a mostani állomány eltűnését az idő garantálja; új telepítés nincs, nem szaporodik, ergo el fog tűnni. https://haki.naik.hu/hakinapok/2011...-allomany-allapota-biologiai-hatasa-es-jovoje
A busa meg köszöni szépen, jól berendezkedett a hazai viszonyok között, és szaporodásképes. Így a szelektív busahalászatot leet, hogy fent kellene tartani.
 
Az angolna előfordult korábban is a tóban (már Hermann Ottó is említi ( http://mek.oszk.hu/03100/03104/html/), csak töredék mennyiségben.
De a mostani állomány eltűnését az idő garantálja; új telepítés nincs, nem szaporodik, ergo el fog tűnni. https://haki.naik.hu/hakinapok/2011...-allomany-allapota-biologiai-hatasa-es-jovoje
A busa meg köszöni szépen, jól berendezkedett a hazai viszonyok között, és szaporodásképes. Így a szelektív busahalászatot leet, hogy fent kellene tartani.
Én csak ezt láttam: "Elterjedése: HECKEL mint eltévedt vendéget Mohácsról említi; PETÉNYI - mint tudjuk - Komárom alól, én ugyanonnan és Budapestről említhetem." Itt nincs szó a Balatonról.
A busáról azt olvastam korábban, hogy a folyóinkban képes ívni, azonban a Balatonban feltételezhetően nem. Minden esetre a szelektív halászat tényleg nagyon jó dolog lenne.
 
új telepítés nincs, nem szaporodik, ergo el fog tűnni.
Háát... Ehhez képest láttam már üvegangolnát a mólón a kövek közt. Igaz, sok-sok évvel ezelőtt. (Egyébként fogtam is, ugyanúgy mólóról gilisztával.)
Vagy titokban tesznek/tettek bele valakik, vagy megtréfálja a természetet és valahogy sokszorozza magát és képes replikálódni áthágva a természeti törvényeket! :)
 
@milagro
Tudsz valamit azokról a tervekről, hogy a tó körülötti berkeket visszacsatolják, visszaállítják, hogy legyen ívóhely?
 
Háát... Ehhez képest láttam már üvegangolnát a mólón a kövek közt. Igaz, sok-sok évvel ezelőtt. (Egyébként fogtam is, ugyanúgy mólóról gilisztával.)
Vagy titokban tesznek/tettek bele valakik, vagy megtréfálja a természetet és valahogy sokszorozza magát és képes replikálódni áthágva a természeti törvényeket! :)
Nagy világszenzáció lenne, ha itt szaporodna. De minden lehetséges...
 
Nagy világszenzáció lenne, ha itt szaporodna. De minden lehetséges...
Mármint amit fogtam, az a rendes kifejlett angolna volt. Az üvegangolna a kövek között vergődött. Nem értettem, hogy lehet ez!?
(Mástól is hallottam aztán évekkel később, hogy látott. Biztos nem gyakori.)
 
Persze, értelek. Ettől függetlenül biztosan lehetne valamilyen egyéb, kevésbé szennyező megoldást is találni.
Biztos nem véletlenül fejezték be évekkel ezelőtt a kereskedelmi célú halászatot a Balatonon (és minden más hazai vízen), ennek is - feltételezem - a halállomány védelme volt a célja. Annak pedig kifejezetten örülök, hogy kezd eltűnni a tóból a busa és az angolna, mert ezeknek aztán semmi keresnivalója nincs a hazai ökoszisztémában.
A horgászturizmus miatt szűnt meg a halászat, minden természetes vizünkben, csak szelektív és kutatási célú maradt. Mintha lenne egy elnökünk aki pecázik...
A busa köszöni, ezt a pályát letarolná, már szaporodik. A Balatonban meg van hal, csak nem kellene állandóan egy szinten tartani a vizet, mert az nem természetes és megöli a nádast amire csomó faj ikrázni szeret (elöntött mezők hiányában)
Az algavirágzásokat nem csak a bejutó szennyezés okozza, hanem a viharok felkavarják az iszap felső vékony rétegét amit hirtelen tápanyagdúsulást okoz.
A Balatonon vizminőség probléma az utobbi években nem sokszor volt, tavaly lett talán a Keszthelyi öböl 2, osztályú pár hétre, pont vihar utáni keveredés nyomán.
 
Mármint amit fogtam, az a rendes kifejlett angolna volt. Az üvegangolna a kövek között vergődött. Nem értettem, hogy lehet ez!?
(Mástól is hallottam aztán évekkel később, hogy látott. Biztos nem gyakori.)
Erre csak Szári Zsolt tudna válaszolni, már ha nem érdekelt a Balatoni Halgazdálkodási Nonprofit ZRt. a "véletlen előfordulásban" ;)
 
@milagro
Tudsz valamit azokról a tervekről, hogy a tó körülötti berkeket visszacsatolják, visszaállítják, hogy legyen ívóhely?
Nem. Mondjuk, hiába a jó szándék, az M7 autópályát túl közel vitték annak idején. Tönkretettek azzal és az autópálya alatti feltöltéssel rengeteg mindent. A balatonfenyvesi nagybereki részt kettévágták konkrétan. Pedig emlékszem, annak idején még ment a nyugtatgatás, hogy majd cölöpökön lesz elhelyezve, hogy a vizenyős részek és legfőképpen a víz útja ne sérüljön. Hát nem ez lett! Az eredmény meg ismert...:(
..
Nem tudom most már hogyan akarnák a dolgot orvosolni. Ráadásul majdnem teljesen körbeépült a tó. Egy körülbetonozott teknőt csináltak a Balatonból. Balatonfenyvesnél pedig a pár éve emelt szörnymóló végén konkrétan hallod az M7-est dübörögni, olyan közel van. Különösen déli légáramláskor.
 
A horgászturizmus miatt szűnt meg a halászat, minden természetes vizünkben, csak szelektív és kutatási célú maradt.
Mondjuk vicc és nevetséges, hogy egy balatoni strandon kazah hekket lehet kapni, meg halastavi keszeget. Nonszensz! :mad:
Vissza kéne állítani a halászatot. Természetesen ésszerű méretre szabva.
 
Nem. Mondjuk, hiába a jó szándék, az M7 autópályát túl közel vitték annak idején. Tönkretettek azzal és az autópálya alatti feltöltéssel rengeteg mindent. A balatonfenyvesi nagybereki részt kettévágták konkrétan. Pedig emlékszem, annak idején még ment a nyugtatgatás, hogy majd cölöpökön lesz elhelyezve, hogy a vizenyős részek és legfőképpen a víz útja ne sérüljön. Hát nem ez lett! Az eredmény meg ismert...:(
..
Nem tudom most már hogyan akarnák a dolgot orvosolni. Ráadásul majdnem teljesen körbeépült a tó. Egy körülbetonozott teknőt csináltak a Balatonból. Balatonfenyvesnél pedig a pár éve emelt szörnymóló végén konkrétan hallod az M7-est dübörögni, olyan közel van. Különösen déli légáramláskor.
Kavicscölöpökön megy, mindig erről volt szó, ami a mérnöki tudományok mai állása alapján engedi a felszín alatti vízáramlást. Nagyon sűrűn van alatta hüllő és kisvad átjáró. 1999-ben egy egész nyáron át ennek a szakasznak a környezetvédelmi tervét rajzoltam az Uvatervben.
Nagy, francia gépek püffölték be a kavicsot/követ a tőzgebe egészen a teherbíró rétegig.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Kavicscölöpökön megy, mindig erről volt szó, ami a mérnöki tudományok mai állása alapján engedi a felszín alatti vízáramlást. Nagyon sűrűn van alatta hüllő és kisvad átjáró. 1999-ben egy egész nyáron át ennek a szakasznak a környezetvédelmi tervét rajzoltam az Uvatervben.
Nagy, francia gépek püffölték be a kavicsot/követ a tőzgebe egészen a teherbíró rétegig.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
És ez elég?
(Számomra sokkal jobban tetszett volna, ha nem vitték volna ennyire közel a nyomvonalat és legalább szakaszonként ténylegesen cölöpökre került volna az egész pálya. De már mindegy...)