L-159 Alca (Aero, Csehország)

Egy ukrán cikk az ALCA modernizációról.


Én látom csak bele, hogy Irakra kellett volna ráverni az összes fejlesztési költséget, de ha már útba akadt egy újonnan mindent rá lehet verni ország, akkor Ukrajna majd lelkesen felveszi a hitelt, hogy kifejlesszék neki az új szuper könnyű támadógépet és majd Irak megkapja az upgradet ingyen?
Mondjuk még mindig tartom, hogy AV-nek az egy jó húzás lenne, ha lenyúlnák az ukrán sugárhajtómű tudást és magunk tudnánk az új géphez gyártani.
Kíváncsi leszek a gép árára.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby and Vlad
Egy ukrán cikk az ALCA modernizációról.


Én látom csak bele, hogy Irakra kellett volna ráverni az összes fejlesztési költséget, de ha már útba akadt egy újonnan mindent rá lehet verni ország, akkor Ukrajna majd lelkesen felveszi a hitelt, hogy kifejlesszék neki az új szuper könnyű támadógépet és majd Irak megkapja az upgradet ingyen?
Mondjuk még mindig tartom, hogy AV-nek az egy jó húzás lenne, ha lenyúlnák az ukrán sugárhajtómű tudást és magunk tudnánk az új géphez gyártani.
Kíváncsi leszek a gép árára.

Azt a tudást úgy is lenyúlhatják, hogy felvesznek néhány mérnököt.
Bár nem tudom, hogy mennyit fejlődött az ukrán h-mű ipar az elmúlt 30 évben.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Azt a tudást úgy is lenyúlhatják, hogy felvesznek néhány mérnököt.
Bár nem tudom, hogy mennyit fejlődött az ukrán h-mű ipar az elmúlt 30 évben.

Igen, LMzek kedvenc elmélete. De egy percre gondolj bele! Megállapodnak és az EU (vagy az USA/IMF/stb) hitelt ad Kijevnek, hogy a K+F-be be tudjon szállni, gondolom új gyártó sorok is kellenek a lebombázottak helyére, miegymás. A csehek meg viszik a számlát Brüsszelbe, hogy valami kártérítés nekik is jöjjön, mert ők megsegítették Határvidéket. (Ezt üresen nem fogadná be, de becsúsztatják az összeget a T-72 reaktiválás és a DANA közötti sorba.)

Lényegében ez alatt a háború örve alatt a közpénzek olyan méretű lenyúlása áll, hogy aki azt hiszi, hogy önerőből épít egy cseh gyártó valamit vagy fizet saját zsebből valamiért, annak szimplán csak vékonyabb és érzékenyebb az arcbőre, mint akik most degeszre keresik magukat.

És persze Kijev sosem fizeti vissza azokat a pénzeket, amiket most gyors igyekezettel felvesz rendkívüli hadi kölcsönnel. (Viszont ettől a pillanattól kezdve nem lepődnék meg azon, ha fillérekért kivásárolnák az ukrikat a csehek. Vagy valaki más.)
 
  • Hűha
Reactions: Kim Philby
Még néhány mondat az ASELPOD integrációról...

news_2010_alca_iqaf_aselpod2.jpg
 
  • Hűha
  • Tetszik
Reactions: zeal and Szittya
The Defense Minister's Board of Directors approved a public contract on Thursday to carry out periodic repairs on L-159 aircraft.

Ensuring maintenance is essential to ensure the operation of this aircraft.

The subject of the public contract is the prescribed work that must be carried out after 2000 flight hours or after eight years of operation. At the same time, the contract concerns other work that is necessary to maintain airworthiness.

Repairs and maintenance for almost 1.7 billion crowns including VAT will be provided by the aircraft manufacturer AERO Vodochody AEROSPACE. They will concern eight two-seater L-159 aircraft. The public contract will be implemented between 2026 and 2029. The contract should be signed during January.

The aforementioned work is necessary to ensure continuous pilot training. It will also significantly increase pilot safety when performing training or combat flights and the necessary flight hours of military pilots of the aforementioned aircraft type, thereby increasing their professional proficiency for the transition to the supersonic Gripen or F-35 aircraft.
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD
The Defense Minister's Board of Directors approved a public contract on Thursday to carry out periodic repairs on L-159 aircraft.

Ensuring maintenance is essential to ensure the operation of this aircraft.

The subject of the public contract is the prescribed work that must be carried out after 2000 flight hours or after eight years of operation. At the same time, the contract concerns other work that is necessary to maintain airworthiness.

Repairs and maintenance for almost 1.7 billion crowns including VAT will be provided by the aircraft manufacturer AERO Vodochody AEROSPACE. They will concern eight two-seater L-159 aircraft. The public contract will be implemented between 2026 and 2029. The contract should be signed during January.

The aforementioned work is necessary to ensure continuous pilot training. It will also significantly increase pilot safety when performing training or combat flights and the necessary flight hours of military pilots of the aforementioned aircraft type, thereby increasing their professional proficiency for the transition to the supersonic Gripen or F-35 aircraft.
Hát ez elég gyors döntés volt az új védelmi minisztériumtól.
 
Rárepüptek a témára.

A szakértő szerint az L-159-et modernizálni kell, és a hadsereg arzenáljában kell maradnia.

Jiří Vojáček katonai újságíró szerint az L-159 Alca könnyű harci repülőgépeket, amelyek 25 éve állnak szolgálatban a Čáslav légibázison, modernizálni kellene, és továbbra is a cseh hadsereg szolgálatában kellene tartaniuk. A pilóták gyakorolhatnák velük a pilóta nélküli légi járművek keresését és megsemmisítését, amire ezek a repülőgépek szubszonikus sebességük és fegyverzetük miatt ideálisak – mondta Vojáček a ČTK kérdésére válaszolva.

A kormány tavalyelőtt 24 amerikai F-35-ös vadászgép beszerzéséről döntött. A jelenlegi tervek szerint az L-159-eseket az F-35-ös szállítások 2035-ös befejezése után kivonják a légierő állományából, akárcsak a JAS-39 Gripeneket. A cseh légierő jelenleg a jelenleg szolgálatban lévő 16 együléses és nyolc kétüléses L-159-es jövőjét mérlegeli. Vagy megtartja őket jelenlegi formájukban, vagy elküldi őket az Aero Vodochody-nak modernizációra.

Vojáček emlékeztetett arra, hogy a hadsereg pénzhiány miatt a bevezetése óta nem tudta finanszírozni azokat a fejlesztési programokat, amelyekkel a repülőgépet továbbfejleszthették volna. Ennek ellenére a repülőgépek az elmúlt években korlátozott modernizáción estek át, különösen az eredeti együléses harci változatokból átalakított kétüléses harci kiképző változatok esetében. „Az L-159-esnek még körülbelül 15-20 évnyi üzemideje van a repülőgép törzsének élettartamát tekintve. Az új beruházások beáramlásával összefüggésben a legjobb lenne, ha az L-159 mélyreható modernizációját, amelyet a gyártó már elvégzett, gyorsan végrehajtanák” – mondja Vojáček.

Szerinte a repülőgépnek új radart, repülés közbeni utántöltést, célzókonténereket, úgynevezett nedves szárnyat és új fegyverzetet kell kapnia. A földi célpontok elleni csapások mellett meg kell kezdeni a pilóta nélküli repülőgépek felkutatására és megsemmisítésére irányuló intenzív kiképzést. A szakértő szerint az L-159 ideális eszköz erre, tekintettel szubszonikus sebességére, a radar meglétére és a fegyverzetre. „Mindenesetre az L-159-nek modernizáción kell átesnie, és szolgálatban kell maradnia. Ez a típus azonban nem oldja meg a hiányzó szuperszonikus gép problémáját, mivel az üzemeltetési költségek alacsonyak a szuperdrága F-35-öshöz képest” – zárta Vojáček.
 
"Jiří Vojáček katonai újságíró szerint..."
Megy a lobbi, arra értettem. Lecsekkoltam, a srác az Omnipol nem hivatalos lobbistája.

Jiří Vojáček 2021 és 2022 között dolgozott közvetlenül az Aero Vodochody kötelékében.
Beosztása: Stratégiai kommunikációs tanácsadó és PR-szakértő volt.
Feladatai:
Az L-39NG sugárhajtású kiképzőgép nemzetközi kampányának támogatása.
Kapcsolattartás a hazai és nemzetközi szakmai sajtóval.
A gyár imidzsének újjáépítése a tulajdonosváltás (a magyar befektetők és az Omnipol érkezése) utáni időszakban.


Kell még mondanom vmit, Ildikó? ;)