Légimentés Magyarországon

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 862
6 039
113
Csütörtökön találkoztam az LN-OOD -vel az M1-en. Félpótkocsin vitték Bp. felé.

Biztos, hogy ez a lajtsrom volt? Mert a vasárnapi német balesetben is LN-OOD van

Szerk: igazad lehet, face-n többen is írták, hogy látták Vecsésen, aztán visszafele is Németbe.... Ide oda utaztatják őket.... o_O
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 047
80 787
113
Nocsak... éjszaka is repül az OE-XEJ? Budaörsről megy valahová.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 047
80 787
113
Kicsit keresgéltem még az interneten...

Úgy tűnik, hogy az alábbi norvég helikopterek jogilag október 3-án kerültek a HM EI Zrt tulajdonába:

LN-OOC Eurocopter EC135 P2
LN-OOD Eurocopter EC135 P2
LN-OOE Eurocopter EC135 P2
LN-OOF Eurocopter EC135 P2
LN-OOG Eurocopter EC135 P2
LN-OOH Eurocopter EC135 P2
LN-OOJ Eurocopter EC135 P2+
LN-OOK Eurocopter EC135 P2+
LN-OOL Eurocopter EC135 P2+

( Airbus Helicopters Sales Agent for Norway and Iceland & Official After Sales Distributor oldala mindet EC135P2i-nek írja, ami a marketinges neve a P2+nak.)

A németországi Kassel-ben az Airbus Helicopters-nek képzési és karbantartási központja van.
November 4-én érkezett meg oda a gépek egy része. De pl az LN-OOL már szeptember 30-án is ott látták.

Ezeket a gépeket 2018.12.18-án még Nürnbergben látták:
LN-OOC
LN-OOL

December 19-én dél körül érkeztek meg ezek a gépek Budaörsre.

LN-OOG pedig december 23-án.


2019. január 25-i dátummal magyar polgári légijárműlajstromba került a megérkezett három gép. A gépek tulajdonosa a HM EI Zrt.

LN-OOC -> HA-HBG
LN-OOG -> HA-HBK
LN-OOL -> HA-HBO
 
  • Tetszik
Reactions: therob

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 871
7 146
113
Igen,én is ezen akadtam fent ennek így semmi értelme.
Hirtelen az ugrott be hogy esetleg egy gép annyi de aztán rájöttem jogy nagyon sok lenne egy gépétt annyi
Arra tudok gondolni hogy esetleg elírás vagy valamiért nagyon bekellett nyalni a norvégoknak , nagyon nagyon nagyon szomorú lenne hogyha igaz lenne az hogy vehettünk volna 9 ÚJ gépet 17 milliàrdért de mi inkább vettünk 9 használtat ( 9 éves gépeket , érdekes ez a 9-es szám , na mindegy ) gépet 13 milliárdért
 

exi

Well-Known Member
2018. augusztus 28.
226
469
63
Miert vagyunk annyira igenytelenek, hogy sajat szintervet nem tudunk osszehozni? Detto ua mint a rendorsegi md-nel, ratettuk a matricat aztan csokolom.. :(
 

exi

Well-Known Member
2018. augusztus 28.
226
469
63
Illetve itt is..

1b9a37f3-b7f8-4880-ba1a-c848ae1c60de_16-1024x576.jpg
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
Hülye kérdés, de az új árban benne van a gépek felszerszámozása, vagy csak a nyers gép ára ennyi? Gondolok itt azokra a felszerelésekre, amitől mentőhelikopter egy mentőhelikopter. Gondolom azt nem ajiba adja a gyártó.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Hülye kérdés, de az új árban benne van a gépek felszerszámozása, vagy csak a nyers gép ára ennyi? Gondolok itt azokra a felszerelésekre, amitől mentőhelikopter egy mentőhelikopter. Gondolom azt nem ajiba adja a gyártó.
Akár komplett új egészségügyi mentőfelszereléssel kellett ellátni a gépeket, akár azt is eladták nekünk használtan a norvégok a gépekkel együtt (szerintem nekik jobban telik az újra), kb. érthető is miért ilyen drágák a használt gépek + eü. felszerelés a vadi új, de "kopasz" gépekhez képest. Meg azért jó lenne tudni mennyi tartalék-alkatrészt adtak melléjük a norgék, mert ha van melléjük néhány tart. hajtómű, reduktor, rotoragy+lapátok, faroklégcsavar meg egyebek is, akkor nem annyira katasztrófa az ügy.
 

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 311
8 320
113
Akár komplett új egészségügyi mentőfelszereléssel kellett ellátni a gépeket, akár azt is eladták nekünk használtan a norvégok a gépekkel együtt (szerintem nekik jobban telik az újra), kb. érthető is miért ilyen drágák a használt gépek + eü. felszerelés a vadi új, de "kopasz" gépekhez képest. Meg azért jó lenne tudni mennyi tartalék-alkatrészt adtak melléjük a norgék, mert ha van melléjük néhány tart. hajtómű, reduktor, rotoragy+lapátok, faroklégcsavar meg egyebek is, akkor nem annyira katasztrófa az ügy.
7+2 gépből 2 tartalék. Alkatrészekről nem szól a cikk.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 290
113
7+2 gépből 2 tartalék. Alkatrészekről nem szól a cikk.
Legimentoknel a tartalek gep tenyleg tartalek gep nem kanibalizalando gepet jelent. /hisz elobb utobb ki fog esni mindeggyik gep hosszabb rovidebb idore sot az is megeshet hogy ketto egyszerre./ legimentoi szolgalatnak viszont mukodnie kell!!! /ha valahol kiesett egy gep es nem tudtak azonnal potolni a sajto mar vilagga kurtolte..,/nem tul surun tortenik ilyen./
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 047
80 787
113


Hirtelen az ugrott be hogy esetleg egy gép annyi de aztán rájöttem jogy nagyon sok lenne egy gépétt annyi
Arra tudok gondolni hogy esetleg elírás vagy valamiért nagyon bekellett nyalni a norvégoknak , nagyon nagyon nagyon szomorú lenne hogyha igaz lenne az hogy vehettünk volna 9 ÚJ gépet 17 milliàrdért de mi inkább vettünk 9 használtat ( 9 éves gépeket , érdekes ez a 9-es szám , na mindegy ) gépet 13 milliárdért

Miert vagyunk annyira igenytelenek, hogy sajat szintervet nem tudunk osszehozni? Detto ua mint a rendorsegi md-nel, ratettuk a matricat aztan csokolom.. :(
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 290
113
Akkor meg az a baj, hogy "biztos havercéggel festetik", meg addig is kiesik a gép, stb.
Meg a szin se lenne jo /miert nem olyan mint a holland nemet vagy az eredeti norveg.../ mint a MH buszok egyszer az a baj hogy miert zold?/biztos mert igy katonas/ mikozben nem is harci eszkoz. Majd a kovetkezo nem harcieszkoznel az a gond hogy miert nem zold... /A honvedsegenek mar annyi penze sincs.../ igazabol a szin sose jo.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and marton

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 047
80 787
113

"A rendelkezésünkre álló dokumentumok szerint a helikopterek cseréje feltétlenül időszerű volt, hiszen évente mintegy kétmilliárd forintra rúgott a jelenleg használt, hét forgószárnyas éves bérleti díja. Az EC135 gépeket az osztrák HeliAir Gmbh-tól bérli az állam 2006 óta. A 24.hu által tanulmányozott bérleti szerződésekből az derül ki, hogy 2006 óta már a helikopterek akkori árának több mint kétszeresét fizettük ki, a teljes összeg számításaink szerint mintegy 15 milliárd forintra rúg."

Nem bérlik a gépeket, hanem lízingelik. Azaz a pilótákon és az üzemanyagon kívül mindent az osztrákok biztosítanak. A képzést is. És persze azonnali cserehelikoptereket nagyobb meghibásodás esetére. Ráadásul az egyik helikopter meg is semmisült. (HA-ECE lajstrom 2008-ban.) Ez mind benne van a kifizetett összegben.

Egy helikoptert nem csak megvenni kell, hanem üzemeltetni is és az is pénzbe kerül. Sok pénzbe. Remélem, nem járnak úgy mint a rendőrök az MD902-esekel... De a cikk szerzője is leírja:

"Az igazsághoz tartozik, hogy ezért az összegért az osztrák cég végezte a gépek üzemeltetését (előírások szerinti karbantartását és rendszeres műszaki ellenőrzését, javítását) is, valamint a gépek kulturált tárolására alkalmas létesítményeket is telepített. Az üzemeltetés költségei a saját tulajdonú gépek esetén az államra hárulnak."


"a kezdeti, gépenkénti havi 39 930 eurós rendelkezésre állási díj 45 000 euró fölé emelkedett 2015-re, a repült órák költsége pedig 720 euróról 848 és 945 euróra emelkedett."


Öregszik a gép, növekszik a karbantartás igénye. (A norvég gépek sem sokkal fiatalabbak, mint az osztrák gépek.) Sokkal nagyobb terhet jelentett az, amikor úgy döntött a PM hogy a magyar gazdaságnak a 250-270 forintos Euró helyett a 310-330 közötti Euró tesz jót, így emiatt a lízingdíj forintban ~25%-ot emelkedett.


"A forgószárnyasok a hazainál mostohább körülmények között látták el a norvég légimentés feladatait, de kiemelkedő minőségű üzemeltetés mellett, ami azt jelenti, hogy az állapotuk igen jó."

Csak azt nem értem hogy akkor miért csak 3 érkezett meg eddig belőlük saját szárnyon.... Egyet miért kellett teherautóval oda-vissza szállítani Európában, aminek közúti baleset lett a vége. Az összes többi norvég gép meg miért csak a német karbantartó bázisig repült el 2018-ban. Valószínűbb hogy a norvégok azért cserélték le őket, mert a nagyjavításra már nem akartak költeni, inkább vettek új gépeket.


"Ezeknek a gépeknek az új ára jelenleg elérheti a hatmillió eurót, így biztosan 17 milliárd forintnál is többe került volna kilenc vadonatúj gép beszerzése, amelyeket a szerződéskötést követően legkorábban egy évre szállított volna az Airbus."


Kb. ugyanakkor vett a Honvédség 20 db H145M helikoptert kb 100 milliárd forintért . 5 milliárd / db egy nagyobb, felfegyverzett helikopterért teljes logisztikai támogatással. Valószínűleg adott volna némi kedvezményt az Airbus még +9 db EC/H135 rendelése esetén...




 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 648
951
113
Nem ismerem a részleteket, ha esetleg lesz alkalmam majd rákérdezek.. Nem tudom mennyire volt jó üzlet vagy sem... De azért az biztos, hogy a gépek most vannak itt, működnek és ha minden igaz, pár hónap múlva éjszaka és rossz időben is fognak tudni repülni. (Ami a mentés gyorsaságát, színvonalát így a beteg/sérült túlélési esélyét JELENTŐSEN növelni fogja!) Míg a másik gépek, kérdéses, hogy mikorra érkeztek volna meg, milyen árban és addig mennyit kellett volna kifizetni a cégnek.

No meg azt sem tudjuk mi van a csomagban... volt-e valami nagy javítás/felújítás, mentéstechnikai eszközök, a helikopter berendezései, alkatrészek, képzés, szerszámok.. stb. Lehet, hogy ezek mind benne vannak az árban.. és a gépek élettörténete gondolom visszakövethető.. a tárolás sem gondolom, hogy rossz helyen volt...

A régi gépek színe tökéletes, ez a világosabb szín nekem kevésbé észlelhető.. de nagyobb dolgokra nincs pénz, nem hogy festésre...

De én is jobban örülnék új gépeknek,akár új típussal.