Légvédelemi radarok működéséről általában

Modernizált mobil 3D lokátor komplexum (AMBER-1800, MARS-1800, P-18ML, P-14ML) és PRV-16ML, valamint az AMKP a GIS-csoporttól
5e84d5f08789ea0021090e64_optimized

Amber-1800 orosz, VHF sávú lokátor állomás
5e84d64705c25a0021873ab8_optimized

MARS-L orosz, L-sávú lokátor állomás
5e84d63a05c25a0021873ab2_optimized

5e84d6358eb639002125bc5b_optimized

P-18ML orosz, VHF sávú lokátor állomás
3_1547641339.jpg

PRV-16ML orosz, magasságmérő lokátor állomás
2-2_1547641579.jpg

P-14ML orosz távolfelderítő lokátor állomás
5e84d60605c25a0021873a89_optimized

5e84d600904c4800215173c5_optimized

Automatizált mobil parancsnoki harcálláspont AMKP - "Автоматизированный мобильный командный пункт (АМКП)"
5e84d5f205c25a0021873a72_optimized

5e84d5fb8eb639002125bc2f_optimized
 
Modernizált mobil 3D lokátor komplexum (AMBER-1800, MARS-1800, P-18ML, P-14ML) és PRV-16ML, valamint az AMKP a GIS-csoporttól
5e84d5f08789ea0021090e64_optimized

Amber-1800 orosz, VHF sávú lokátor állomás
5e84d64705c25a0021873ab8_optimized

MARS-L orosz, L-sávú lokátor állomás
5e84d63a05c25a0021873ab2_optimized

5e84d6358eb639002125bc5b_optimized

P-18ML orosz, VHF sávú lokátor állomás
3_1547641339.jpg

PRV-16ML orosz, magasságmérő lokátor állomás
2-2_1547641579.jpg

P-14ML orosz távolfelderítő lokátor állomás
5e84d60605c25a0021873a89_optimized

5e84d600904c4800215173c5_optimized

Automatizált mobil parancsnoki harcálláspont AMKP - "Автоматизированный мобильный командный пункт (АМКП)"
5e84d5f205c25a0021873a72_optimized

5e84d5fb8eb639002125bc2f_optimized
Tök érdekes amúgy, hogy a vadászgépeknél azért már az átlag gyök2 is mantrázza, hogy "folyamatosan továbbfejlesztve", de az, hogy ezek a valaha analóg radarok hova fejlődtek a mögöttük levő IT-vel, arról a többségnek sok fogalma nincs.
 
96L6 "96Л6" mobil, centiméteres hullámhosszú (C hullámsávú), 3D, felderítő lokátor komplexum. Az Orosz hadsereg légi és kozmikus csapatainál (PVO) hadrendben 2008-tól. Alkalmazzák az Sz-300PM(U)1, Sz-300PM(U)2, Sz-400 légvédelmi rakéta ütegekben.
Aerodinamikai és ballisztikus objektumok felderítésére alkalmas minden magasságon. 2005-től van hadrendben.
UIzVV.jpg

A 96L6-1 változatot 2013-tól alkalmazzák az orosz űrkutatási erők.
96L6E "96Л6Е - Export változat, állami tesztjeinek vége 2005.
Felderítési hatótávolság szektoros üzemmódban 5-400 km, körkörös üzemmódban 5-300 km. Maximális magasság 100 km.
Szektor méretek: vízszintes/függőleges 360/-3 - 20, 120/60 fok.
Doppler célsebesség: körkörösen: +/-30 - +/-1.200 m/s, szektorosan +/-50 - +/-2.800 m/s.
Információ frissítés: 0-1,5 fok 6 sec, 1,5-20 fok 12 sec.
Maximálisan követett célok száma 100.
Hamis céladatok száma 30 percen belül max. 3-5.
Személyzet 3 fő.
Menetben
0106-1024x682.jpg

Telepítve
0104.jpg

Álcázva
0105.jpg

3D adatokkal láthatják el a Bajkál-1E, Szenezs-M1E, Osnova-1E, Pole-E "Байкал-1Э, Сенеж-М1Э, Основа-1Э, Поле-Э" típusú parancsnoki automatizált vezetési rendszereket.
Az antenna rendszert speciális (40V6M "40B6M") oszlopra telepítve (telepítési idő 2 óra) akár erdőben is üzemeltethető és a rendkívül kis magasságú célokat detektálhatja.
upload-DSC_1815-pic4_zoom-1500x1500-76693.jpg

A célokat veszélyességük alapján osztályozza és jelöli, elvégzi a saját-ellenség azonosítást, 4 féle célcsoport (repülőgépek, helikopterek, UAV-k és rakéták) felismerése.
Automatikus frekvencia hangolás,
Két változatban gyártják.
Egy TM966E szállító járművön (MZKT-7930 alvázon), telepítési idő menetből 5 perc, telepített állapotból hadrafoghatóság max. 3 perc, készenlétből max. 40 sec.
Két félpótkocsin, antenna rendszer nyergesvontató-félpótkocsin elhelyezve, műszeres kabin félpótkocsin MAZ-537G "МАЗ-537Г".
Telepítési idő menetből 30 perc, telepített állapotból hadrafoghatóság max. 3 perc, készenlétből max. 40 sec.
A két egység egymástól akár 100 m-re is telepíthető.
1000c_t_650x433%20%281%29.jpg
 
5ZS6M Nyebo-M "55Ж6М Небо-М" lokátor komplexum
EFXdULAVAAAcjfa.jpg
4 fokos felbontás...?
Még 50 km távolságban is ez 3,5 km-es oldalirányú pontosságot jelentene...?
Vagy ezt a resolutiont hogyan máshogy kéne értelmezni...?
Ez alapján ezzel aktív radaros rakétát rávezetni is reménytelen ezzel stealth gépre.
 
4 fokos felbontás...?
Még 50 km távolságban is ez 3,5 km-es oldalirányú pontosságot jelentene...?
Vagy ezt a resolutiont hogyan máshogy kéne értelmezni...?
Ez alapján ezzel aktív radaros rakétát rávezetni is reménytelen ezzel stealth gépre.

12 fokperc a mérési pontossága. (pár sorral feljebb)
 
Az 1RL115 P-90 Pamír (Flat Flace) távolfelderítő lokátor rendszerről (radar osztály) néhány adat.
Több ilyen deciméteres hullámsávú 3D (távolság, oldalszög-azimut, magasság) lokátort telepítettek a Szovjet légvédelmi erőkben. Az 1950 évek közepén kezdődött a fejlesztése és az 1970 évek végéig üzemeltek.
Két frekvenciát használt egyidejűleg a passzív interferencia (mostantól: zaj) kiküszöbölésére és a dupla antenna rendszer használatával megkétszereződött a légi célokról szolgáltatott adatok mennyisége. A beépített elektronikus védelmi berendezésekkel ki tudták szűrni az ellenség által generált aktív zajokat és a saját lokátorok által létrehozott aszinkron zajokat.
A 130 tonnás forgó szerkezet (APU) 16 db gyűrűsínen (gyűrű sínenként 16 hengeren) mozgott a vasbeton alapon (OPU), 2,5-5 fordulat/perc között bármilyen értéken beállítva. Egy önbeálló görgőscsapágy volt az APU közepén elhelyezve. 4 gyűrűsínen volt az elektromos összeköttetés. 4 db egyenáramú motor 2 db sebességváltó mozgatta az APU-t. A P-90 lokátor rendszer háromféle indikátorral rendelkezett: kör alakú mutató, azimut-tartomány indikátor és magasság jelző indikátor. Mindhárom szerkezetileg és elektromosan is egy indikátor szekrényben volt elhelyezve. A radarállomáshoz 7 indikátor szekrény tartozott. A lokátorhoz tartozott egy 2 km-re felállított 110m magas segédtorony, amely az antenna rendszerek összehangolását segítette. Rengeteg konténerben és pótkocsiban voltak elhelyezve a berendezések.
A Levkoy-2 rádiórelé, valamint a Vozduh-P rendszer Kaskad és Pautina berendezéseinek az összekapcsolásával a lokátor összes információját torzítás mentesen tudták továbbítani az állomástól 400 km-re található harcálláspontokra.
Adatok:
Telepítési idő: 15 nap
Maximális detektálási távolság magasság szerint: (MiG-17 típusú vadászgép esetén)
48 km - 100 m
90 km - 500 m
225 km - 3000 m
294 km - 10000 m
Maximális detektálási magasság: 50 km
660 db blokkban:
10.700 db elektron-vákuumcső
196 db katódsugárcső
140 db potenciáloszkóp
6567.jpg

6568.jpg



6564.jpg

6565.jpg

6566.jpg

Most egy kis szakmai rész következik.
Mindegyik antennarendszer egy adó- és vevő radarantennából, egy saját-ellenség felismerő adóantennából, egy vevőantennával kombinálva, valamint egy külön antennából állt, az interferencia-csillapító rendszer számára. Az adóantenna 13,5x5 m méretű kettős ívű tükör volt, amely a függőleges síkban koszekant-négyzet diagramot hozott létre. Az adóantennák tükrei 13,5x7 m méretűek voltak. A vevő antenna 18x15 m méretű gömb-parabolikus tükörből és egy többcsatornás előtolásból állt. A válaszzaj elnyomására szolgáló rendszer antennáját sík-párhuzamos sugárzó formájában készítették, aszimmetrikus parabolikus fallal. Az antenna függőleges mérete (az adagolónyílás hossza) 4 m. A vízszintes méret (a lemezek távolsága) 0,3 m.
Az állomás adója egy kvarc stabilizált mester oszcillátorból, egy impulzusos üzemmódban működő többlépcsős frekvencia szorzóból, egy modulátorból és egy nagy teljesítményű klisztron erősítőből állt. Az adó kimenő teljesítménye 2,7-3 MW között volt. A lokátor 4 db adóból állt (mindegyik antenna rendszerhez kettő). A legújabb fejlesztésű elektron-vákuumcsöket használták az adóberendezésben, egy nagy teljesítményű, 3 MW-os folyadékhűtéses erősítő klisztronban és a modulátorban, egy kapcsoló tiratronban.
A lokátor 42db vevőből állt (mindkét antennarendszer részdiagramjainak számával megegyezően). A vevő készülék kétcsatornás és két frekvenciájú jelek egyidejű vételére, erősítésére és feldolgozására szolgált (az első antenna "A" és "B", a második antenna "G" és "D").
A személyi állományt század-szakasz alegységekbe szervezték.
 
A Rubezs-M "Рубеж-М" vadászrepülőgép-irányító rendszer Raduga-SzPK-75P szekunder lokátor komplexuma (ASzU)
A lokátor állomás max. 30 db vadászrepülőgépnek az alábbi pontosságot adja:
hatótávolság - 150 m;
azimut - 1 fok;
légköri magasság - 40 m;
frissítési idő - 10 s.
Paraméterek:
hatótávolság 400 km
magasságban 40 km
körkörös 360 fok
Maximális parancsméret, bináris számjegyek - 96.
A parancsátvitel sebessége 5-10 sec
Az állomást egyszerre használó vezetési pontok száma 3.
ISTgksA.jpg

balra
60_big.jpg

67dd517c2e58.jpg
 
96L6 "96Л6" mobil, centiméteres hullámhosszú (C hullámsávú), 3D, felderítő lokátor komplexum. Az Orosz hadsereg légi és kozmikus csapatainál (PVO) hadrendben 2008-tól. Alkalmazzák az Sz-300PM(U)1, Sz-300PM(U)2, Sz-400 légvédelmi rakéta ütegekben.
Aerodinamikai és ballisztikus objektumok felderítésére alkalmas minden magasságon. 2005-től van hadrendben.
UIzVV.jpg

A 96L6-1 változatot 2013-tól alkalmazzák az orosz űrkutatási erők.
96L6E "96Л6Е - Export változat, állami tesztjeinek vége 2005.
Felderítési hatótávolság szektoros üzemmódban 5-400 km, körkörös üzemmódban 5-300 km. Maximális magasság 100 km.
Szektor méretek: vízszintes/függőleges 360/-3 - 20, 120/60 fok.
Doppler célsebesség: körkörösen: +/-30 - +/-1.200 m/s, szektorosan +/-50 - +/-2.800 m/s.
Információ frissítés: 0-1,5 fok 6 sec, 1,5-20 fok 12 sec.
Maximálisan követett célok száma 100.
Hamis céladatok száma 30 percen belül max. 3-5.
Személyzet 3 fő.
Menetben
0106-1024x682.jpg

Telepítve
0104.jpg

Álcázva
0105.jpg

3D adatokkal láthatják el a Bajkál-1E, Szenezs-M1E, Osnova-1E, Pole-E "Байкал-1Э, Сенеж-М1Э, Основа-1Э, Поле-Э" típusú parancsnoki automatizált vezetési rendszereket.
Az antenna rendszert speciális (40V6M "40B6M") oszlopra telepítve (telepítési idő 2 óra) akár erdőben is üzemeltethető és a rendkívül kis magasságú célokat detektálhatja.
upload-DSC_1815-pic4_zoom-1500x1500-76693.jpg

A célokat veszélyességük alapján osztályozza és jelöli, elvégzi a saját-ellenség azonosítást, 4 féle célcsoport (repülőgépek, helikopterek, UAV-k és rakéták) felismerése.
Automatikus frekvencia hangolás,
Két változatban gyártják.
Egy TM966E szállító járművön (MZKT-7930 alvázon), telepítési idő menetből 5 perc, telepített állapotból hadrafoghatóság max. 3 perc, készenlétből max. 40 sec.
Két félpótkocsin, antenna rendszer nyergesvontató-félpótkocsin elhelyezve, műszeres kabin félpótkocsin MAZ-537G "МАЗ-537Г".
Telepítési idő menetből 30 perc, telepített állapotból hadrafoghatóság max. 3 perc, készenlétből max. 40 sec.
A két egység egymástól akár 100 m-re is telepíthető.
1000c_t_650x433%20%281%29.jpg
Most akkor leszedik a radart a szállító járműről, és átszerelik az oszlopra, amit egy másik jármű hozott?
 
Az 1RL115 P-90 Pamír (Flat Flace) távolfelderítő lokátor rendszerről (radar osztály) néhány adat.
Több ilyen deciméteres hullámsávú 3D (távolság, oldalszög-azimut, magasság) lokátort telepítettek a Szovjet légvédelmi erőkben. Az 1950 évek közepén kezdődött a fejlesztése és az 1970 évek végéig üzemeltek.
Két frekvenciát használt egyidejűleg a passzív interferencia (mostantól: zaj) kiküszöbölésére és a dupla antenna rendszer használatával megkétszereződött a légi célokról szolgáltatott adatok mennyisége. A beépített elektronikus védelmi berendezésekkel ki tudták szűrni az ellenség által generált aktív zajokat és a saját lokátorok által létrehozott aszinkron zajokat.
A 130 tonnás forgó szerkezet (APU) 16 db gyűrűsínen (gyűrű sínenként 16 hengeren) mozgott a vasbeton alapon (OPU), 2,5-5 fordulat/perc között bármilyen értéken beállítva. Egy önbeálló görgőscsapágy volt az APU közepén elhelyezve. 4 gyűrűsínen volt az elektromos összeköttetés. 4 db egyenáramú motor 2 db sebességváltó mozgatta az APU-t. A P-90 lokátor rendszer háromféle indikátorral rendelkezett: kör alakú mutató, azimut-tartomány indikátor és magasság jelző indikátor. Mindhárom szerkezetileg és elektromosan is egy indikátor szekrényben volt elhelyezve. A radarállomáshoz 7 indikátor szekrény tartozott. A lokátorhoz tartozott egy 2 km-re felállított 110m magas segédtorony, amely az antenna rendszerek összehangolását segítette. Rengeteg konténerben és pótkocsiban voltak elhelyezve a berendezések.
A Levkoy-2 rádiórelé, valamint a Vozduh-P rendszer Kaskad és Pautina berendezéseinek az összekapcsolásával a lokátor összes információját torzítás mentesen tudták továbbítani az állomástól 400 km-re található harcálláspontokra.
Adatok:
Telepítési idő: 15 nap
Maximális detektálási távolság magasság szerint: (MiG-17 típusú vadászgép esetén)
48 km - 100 m
90 km - 500 m
225 km - 3000 m
294 km - 10000 m
Maximális detektálási magasság: 50 km
660 db blokkban:
10.700 db elektron-vákuumcső
196 db katódsugárcső
140 db potenciáloszkóp
6567.jpg

6568.jpg



6564.jpg

6565.jpg

6566.jpg

Most egy kis szakmai rész következik.
Mindegyik antennarendszer egy adó- és vevő radarantennából, egy saját-ellenség felismerő adóantennából, egy vevőantennával kombinálva, valamint egy külön antennából állt, az interferencia-csillapító rendszer számára. Az adóantenna 13,5x5 m méretű kettős ívű tükör volt, amely a függőleges síkban koszekant-négyzet diagramot hozott létre. Az adóantennák tükrei 13,5x7 m méretűek voltak. A vevő antenna 18x15 m méretű gömb-parabolikus tükörből és egy többcsatornás előtolásból állt. A válaszzaj elnyomására szolgáló rendszer antennáját sík-párhuzamos sugárzó formájában készítették, aszimmetrikus parabolikus fallal. Az antenna függőleges mérete (az adagolónyílás hossza) 4 m. A vízszintes méret (a lemezek távolsága) 0,3 m.
Az állomás adója egy kvarc stabilizált mester oszcillátorból, egy impulzusos üzemmódban működő többlépcsős frekvencia szorzóból, egy modulátorból és egy nagy teljesítményű klisztron erősítőből állt. Az adó kimenő teljesítménye 2,7-3 MW között volt. A lokátor 4 db adóból állt (mindegyik antenna rendszerhez kettő). A legújabb fejlesztésű elektron-vákuumcsöket használták az adóberendezésben, egy nagy teljesítményű, 3 MW-os folyadékhűtéses erősítő klisztronban és a modulátorban, egy kapcsoló tiratronban.
A lokátor 42db vevőből állt (mindkét antennarendszer részdiagramjainak számával megegyezően). A vevő készülék kétcsatornás és két frekvenciájú jelek egyidejű vételére, erősítésére és feldolgozására szolgált (az első antenna "A" és "B", a második antenna "G" és "D").
A személyi állományt század-szakasz alegységekbe szervezték.
Eszem megáll. Mennyibe kerülhetett ez? És hogy oldották meg, hogy szovjet alkatrészekből szovjetesen összerakva üzembiztosan működjön?
 
Oroszországban december 15-én van a rádiótechnikai csapatok "PTB - Радиотехнические войска" napja. 1992. május 7-én az Orosz Föderáció légvédelmi erőinek része lett. 1994-ben létrehozták a Szövetségi Felderítési és Légtérellenőrzési Rendszert "Федеральная Cистема Pазведки и Kонтроля Bоздушного Пространства" - ФСР и КВП, amelynek alapját a Rádiótechnikai Légvédelmi Erők képezték. 1997. július 16-án a fegyveres erők két független ágát (légvédelmi erők, légierő) a légierőbe egyesítették. Innentől kezdve az Orosz Föderációban a légierő rádiótechnikai csapatai néven működnek.
Technológia Történeti Park Komplexum rádiótechnikai szekciója Togliattiban.
1RL-110 P-35 Szaturn lokátor állomás 1. számú kabin a KSz-19 alvázon
2548058_900.jpg

2548821_900.jpg

2550223_900.jpg

1RL118 P-80 Altaj lokátor állomás egyik antenna kabinja
3089242_original.jpg

1RL132 PRV-16 Thin Skin magasságmérő lokátor állomás MAZ 5207V pótkocsi alvázon
3093481_original.jpg

3090007_original.jpg

3089150_original.jpg