Lengyel haderőfejlesztési program (2032) és hadiipar

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 227
81 113
113
AMZ-KUTNO Ltd. is the Poland’s leading company established in 1999, specialized in design and manufacturing of special purpose vehicle conversions.

Military vehicles

Dzik
Tur
Tur II
Tur II WIŁ
Tur III
Żubr P
Żubr MMSR
Żubr WD
Hipopotam










hipopotam1.png
 
  • Tetszik
  • Vicces
Reactions: Pogány and kamm

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Eskudj, hogy nem te talaltad ezt ki... :D
Ennek kb. a 4x4-es verziója a Bóbr-3 (Beaver)
amz_01.jpg

Utóbbi rendszerbe is került, felderítő járműként. Ezeket az megvett AMV licenceről "koppintották", annak tapasztalatai alapján alakítottak ki.
De azért csak az AMV XP vonalat vitték tovább, amikor lejáróban volt a finn licence.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
A kommentek érdekesek a cikk alatt.
Ugyan azt a tornyot használják IFV-re és APC-re és matekról volt szó, hogy évi 50 torony gyártásával mikor lesz meg a megrendelt mennyiség. Páran kifejtették ott is a véleményüket, hogy 2050-re már rég túl lesznek a III. vh-n és nem alkottak ezzel a 10 éves teszteléssel olyan maradandó minőséget, hogy még akkor is korszerű maradjon.
Érdekes felvetés. Főleg, hogy ott is költségvetési korlátokat emlegetnek az 50 darabra, nem pedig tényleges ipari korlátokat.

Kérdés: Azok a sárga csíkok a kijelölt menekülési útvonalak a csarnokban? Mert az menő, ha valahol felfestik. Minden irónia nélkül mondom.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
Vagy... Simán csak a lengyeleknél is lehet az az általános közhangulat, hogy ami nyugati, az jó.

Egyfelől Varsó hagyományosan erősebb elkötelezettségű Washingtonnal szemben, mint a nagyobb EU államok. Ők a US Armyban látják a garanciát az orosz fenyegetéssel szemben. Lehet, hogy simán csak a legtöbb ország nem tart igényt ettől a cégtől dedikált szerviz szolgálatra, csupán megoldják maguk okosban.
Csak tippelek, de nekem hajnalban, amikor olvastam a cikket, az volt az érzésem, hogy tipikus kelet-európai felfogás, hogy örülünk egy nyugati elismerésnek, de ezeknél a javításoknál, felújításoknál az amerikai pót-alkatrészgyártást és supportot fogják főleg pénzelni.
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
21 719
72 075
113
Vagy... Simán csak a lengyeleknél is lehet az az általános közhangulat, hogy ami nyugati, az jó.

Egyfelől Varsó hagyományosan erősebb elkötelezettségű Washingtonnal szemben, mint a nagyobb EU államok. Ők a US Armyban látják a garanciát az orosz fenyegetéssel szemben. Lehet, hogy simán csak a legtöbb ország nem tart igényt ettől a cégtől dedikált szerviz szolgálatra, csupán megoldják maguk okosban.
Csak tippelek, de nekem hajnalban, amikor olvastam a cikket, az volt az érzésem, hogy tipikus kelet-európai felfogás, hogy örülünk egy nyugati elismerésnek, de ezeknél a javításoknál, felújításoknál az amerikai pót-alkatrészgyártást és supportot fogják főleg pénzelni.
Meglehetősen szánalmas alacsonyabb rendűnek éreznie magát egy kelet-európainak és örülni ha a nyugati gazdája megdícséri mert visszahozta a botot. Szóval ha van egy kis önérzetük és a lengyeleknek van, akkor talán nem ez az indok.

Az M.A.N., Scania, Mercedes, Volvo, Renault, Iveco, Astra, Terberg mind nyugati gyártó, ami képes ellátni alkatrésszel a felhasználót, csak van az a hátránya, hogy nem utaztatja tengeren pár ezer km-t. :rolleyes:

Mivel itt Lo-i gyártás lesz, persze ez kimarad, de talán a felsoroltak is tudnának egy csarnokot erre használni, ha már a romulánoknak megy valahogy.

Viszont amerikai közúti géppark esetében máris szembetalálják magukat az európai emissziós szabványoknak, aminek meg kell feleltetni az amerikai motort, szembetalálják magukat a mechanikai szabványoknak, stb, stb. Tehát bőven többmindent kell csinálniuk, mint egy kontinentálisan jelen lévő gyártó terméke esetében.

Vállalni ezt politikai döntés és engem inkább az érdekel, hogy kinek a döntése volt igazán. Amerika eléggé jelen van ahhoz, hogy a maradása meg a távozása is zsarolópotenciál legyen. Szabhatták ők is feltételként, avagy egy adott fizetési tétel módjaként, mert a TTIP részbeni meghiúsulása miatt így a katonai szektoron keresztül tudnak betörni a piacra a saját szabványaikon alapuló járművekkel.

De dönthettek így a lengyelek is, mert a gyártó termékei kiállták az idő próbáját és megbízhatóak.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
De dönthettek így a lengyelek is, mert a gyártó termékei kiállták az idő próbáját és megbízhatóak.

Az amcsi vezető technológiák nem arról híresültek el, hogy ne lennének időtállóak a fejlesztési eredményeik.
Abban teljesen egyetértek, hogy itt piacszerzésről van szó. Nekem furcsa volt, hogy még a cikk is kiemeli, hogy egy újvilági "segítség" keretén belül rájuk rohadó tech karbantartásáról van szó, ami még Lengyelben is kis darabszámban van jelen. Szóval ez alapján én azt gyanítom, hogy a Rosomak szimplán csak körbe nézett a hadseregük "használt piacán". Nem a létükről van szó, elvileg teli vannak megrendeléssel a katonai járműgyártásban, de kiszúrták, hogy néhány használhatatlan vas felújításából még pénzt lehetne csinálni.
Szóval a cég vezetése valszeg hajtotta, hogy legyen egy kis plusz, még ha kis pénz is, lehajol érte. A lengyel vezetés gondolom szintén örült neki, mert elég sok új járműre kell költeniük, ez a cég épp nagyon fut. Nem tűnt nekik rossznak, ha van egy ilyen szerződés és az állami pénzen etetett vállalat -tisztességes körülmények között nyert, a Patria jó cucc- még az is lehet, tényleg kap más környékbeli országoktól is szerviz megbízást. De nekik sem jön rosszul, ha esetleg amcsi cucc vásárlása mellett döntenek valamikor.
A jenkik meg gondoltam rádobnak az itteni alkatrészgyártásra egy csinoska licence díjat és ők pont ezeket akarják elérni akkor, mikor katonai fegyverkezési segítségeket adnak lestrapált gépek odaajándékozásával.

Szóval kevésbé úgy látom, hogy ki volt az, aki a döntést meghozta, hanem inkább úgy, hogy a lengyelek is leszarták, hogy a nyugati gyártók felhúzhatnának egy csarnokot supli céljából, nekik volt már saját csarnokuk nagyüzemi gyártásra és karbantartásra, ők mindent hazai gyártásban akarnak, de ahogy a finnektől is vásároltak jogokat, úgy jó ötletnek tűnt másnál is kereskedni.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 227
81 113
113
Bayraktar TB2: Ilyen képességekre van szükségünk itt és most, és nem néhány vagy egy tucat év múlva - hangsúlyozza Mariusz Błaszczak, a honvédelmi miniszter

 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 053
14 078
113
Hasonló társadalmi/nemzeti szintű önbizalom-hiány lehet a lengyeleknél is, mint nálunk, hogy egy motoros-vitorlázógép(movit) repülési tulajdonságú drónra nem merik ugyanazokat az szenzoros/egyéb elemeket összevásárolgatni a nemzetközi piacról --és rendszert építeni belőle--, amit a törökök sokkal rosszabb oktatási/fejlesztő/technológiai helyzetből indulva meg tudtak tenni.
...mindezt úgy, hogy --szerintem reálisan nézve-- van akár 5 évük is a "drón-LEGO"-ra, mielőtt komolyan, nagy számban szükségük lenne rá.

Ehelyett adnak darabjáért, mai áron, forintban, 1 milliárd az az egy milliárd forintnyi dollárt darabokra leosztva (az operátori helyekkel is az árban)!
Annak tükrében értem, hogy szinte minden saját fejlesztésük csúszik, drágul, problémák, DE...

Szemléletbéli problémák szoktak lenni ilyen esetben, ez az amit "saját árnyék-átlépésének feladata"-ként szoktam nevezni, ami a törököknek izraelieknek sikerült, ezt a társadalmi képességet fizeti meg ők is, más vásárlók is, keményen!!!
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
Attól félek, hogy a lengyel vezetés lehet nagyon is jól látja, hogy ez a "saját árnyék átlépése" nem 5 év lenne.

1, Van tapasztalatuk saját cuccot fejleszteni. Pontosan tudják, hogy akkor jövőre nem szállna a lengyel égbolton sem Bajraktár, sem saját fejlesztés. Simán ezen kategória nélkül vívnának egy háborút.
2, Még csak azt sem lehet mondani, hogy nem gondolkodtak vagy nem mertek drónok farigcsálásába belevágni. Tökéletesen kiderül, hogy a kedves kérdező újságíró töményen az arcába tolja a hazai lobby képviselését. És nem is állítja, hogy nem lesz ugyan ebben a kategóriában polák a jövőben. De pár éven belül nem megoldható.
3, De talán nem véletlenül fegyverkezik mindenki és közel azonos időpontra. Ő hangsúlyozta, hogy nem 10 év múlva szeretné egy most elinduló fejlesztés eredményeit átvenni.

Sokkal jobban ijeszt engem, hogy mindenki ennyire siet és például a cseh tendert sem tolták 5 évet, csak 2-vel, mint maga a méret, amennyivel fegyvert vásárol mindenki. Azt leszámítva, hogy ez első sorban Oroszországnak okoz gondot, egyértelműen el akarják nyomni az erőegyensúlyt egy nagyon egyértelmű féloldalas állapotba.
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
Hasonló társadalmi/nemzeti szintű önbizalom-hiány lehet a lengyeleknél is, mint nálunk, hogy egy motoros-vitorlázógép(movit) repülési tulajdonságú drónra nem merik ugyanazokat az szenzoros/egyéb elemeket összevásárolgatni a nemzetközi piacról --és rendszert építeni belőle--, amit a törökök sokkal rosszabb oktatási/fejlesztő/technológiai helyzetből indulva meg tudtak tenni.
...mindezt úgy, hogy --szerintem reálisan nézve-- van akár 5 évük is a "drón-LEGO"-ra, mielőtt komolyan, nagy számban szükségük lenne rá.

Ehelyett adnak darabjáért, mai áron, forintban, 1 milliárd az az egy milliárd forintnyi dollárt darabokra leosztva (az operátori helyekkel is az árban)!
Annak tükrében értem, hogy szinte minden saját fejlesztésük csúszik, drágul, problémák, DE...

Szemléletbéli problémák szoktak lenni ilyen esetben, ez az amit "saját árnyék-átlépésének feladata"-ként szoktam nevezni, ami a törököknek izraelieknek sikerült, ezt a társadalmi képességet fizeti meg ők is, más vásárlók is, keményen!!!

Lengyeleknek 6 drónprogramja van.


• Zefir – MALE UCAV, with high level of autonomy
• Gryf – Tactical MALE recce UAV
• Orlik – tactical short range UAV
• Wizjer – mini-UAV, similar to the WB Electronics FlyEye
• Ważka – VTOL mini UAV program
• Micro-UAV – the smallest VTOL UAV which is going to be used by the special forces’ assault teams in order to increase their situational awareness.

Nem poénból írták le, hogy most kell és nem évek vagy egy évtized múlva. Se a Gryfről, se a Zefirről nincsenek kézzel fogható információk, pedig 6 éve biztosan tart a fejlesztés.

Orlik
aktualnosci_PGZ-19R.jpg
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 053
14 078
113
Lengyeleknek 6 drónprogramja van.


• Zefir – MALE UCAV, with high level of autonomy
• Gryf – Tactical MALE recce UAV
• Orlik – tactical short range UAV
• Wizjer – mini-UAV, similar to the WB Electronics FlyEye
• Ważka – VTOL mini UAV program
• Micro-UAV – the smallest VTOL UAV which is going to be used by the special forces’ assault teams in order to increase their situational awareness.

Nem poénból írták le, hogy most kell és nem évek vagy egy évtized múlva. Se a Gryfről, se a Zefirről nincsenek kézzel fogható információk, pedig 6 éve biztosan tart a fejlesztés.

Orlik
aktualnosci_PGZ-19R.jpg



...és egy 270millió dolláros drón-vásárlásuk a törököktől!

Mennyit áldoztak eddig saját drón-programjaikra? Miért nem tudnak sajátot használni? Mi/miért nem sikerült?
...és végül: Miért nincs V4 sikeres V4 együttműködés itt sem?



Egész szép az Orlik. Figyelemre méltó a szárny-vég megoldása.


.
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
...és egy 270millió dolláros drón-vásárlásuk a törököktől!

Mennyit áldoztak eddig saját drón-programjaikra? Miért nem tudnak sajátot használni? Mi/miért nem sikerült?
...és végül: Miért nincs V4 sikeres V4 együttműködés itt sem?



Egész szép az Orlik. Figyelemre méltó a szárny-vég megoldása.


.
Milyen V4? Nincs semmiféle V4, mindenki a saját érdekei szerint cselekszik.
Ez is egy nagyon jó példa arra, hogy egy komoly rendszer kifejlesztése nem 1 perc és nincs meg "gombokból".
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
Egyetértek.

Ahogy én is rámutattam, nem arról van szó, hogy ők meg sem próbálták. Nagyon is jól tudják a saját tapasztalataikból, hogy mit jelent egy drón vagy más haditech tervezés. Szerintem pont ők a példa rá, hogy egy nálunk 4-szer nagyobb ország próbál önerőből színvonalas cuccokkal felszerelkezni. De ez kicsit több, mint katalógusból kiválogatni, hogy milyen extrákat kérek az új autómba, "mint egy fejleszthető vázra".
A V4 egy pár dologban együttműködő politikai egység. Nem védelmi szervezet, mint a NATO. Nem egy közös ország. Eddig még senki nem is vádolta meg őt, hogy a közös hadi beszerzés a feladata lenne. Amennyire én látom, jelenleg van mozgás ezen a téren is. A magyar kormány és Orbán Viktor részéről van készség, hogy valamit közösen csináljunk. De nála sem sok, tisztában van a realitásokkal. Még pedig azzal, hogy ha létre hozunk egy olyan rendszert, ami kritika nélkül felvásárol mindent, ami a 4 országon belül van gyártva, akkor 20 év alatt szorgos munkával elérhetjük, hogy más nemzetek számára nem... vagy csak alig ismert fegyvereink lesznek, amik fő funkciója, hogy semmire nem használhatóak (igazi háborúban, mert gyakorlatozni meg hangzatos cikkeket írni lehet).
Másik lehetőség, hogy a 4 országon kívülről vásárlunk, ami LM eddigi megnyilvánulásai alapján túl drága, túl kevés, a haza megvédésére nem lehetőség. De akkor nagyjából mindent a 4 országon kívülről vásárolnánk, mert akkor lenne verseny, de csak abban, hogy ki tudja gyorsabban letelepíteni a földjére a külföldi gyárat és onnan abból meggazdagodni, hogy a másik három majd megveszi.

Szóval vannak eleve elrendelt tárgyalási aknák a V4 szoros együttműködésében a hadsereg fejlesztésénél, de ezekre nem kell rálépni. Ahogy mindenben, amiben ennyire sok pénz van. A mi érdekünk jó technológiát -nem összelegozott, ezernyi biztonsági réssel dolgozó, tömbön kívül a kutyának nem kell- és felszerelést beszerezni, mert csak ez garantálja a magyar katona számára a túlélést. Eddig úgy tűnik, hogy a csehekkel a mi jelenlegi vezetésünk szót tud érteni. Ha csalódnunk kell, akkor csak bennük tudunk csalódni, mert a többiektől egyelőre semmi jót nem várunk ez ügyben.
Az meg még mindig a Jövő zenéje, hogy Prágával nem csak pénzt dobtunk-e ki az ablakon. De ha lesz elmozdulás a másik két ország irányában, akkor is az egy lassú folyamat lesz. Maguk a tenderek is fél évtized darabja alsó hangon. És akkor csak egy-egy közös projektről beszélünk, nem közös beszerzési rendszerről. Minimum 2-3 ilyen kell, hogy azt mondjuk, hogy nem csak adok, de kapok is. És kialakul egy bizalom, hogy nagyjából mire számítok az elkövetkezendő időkre.
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 053
14 078
113
Milyen V4? Nincs semmiféle V4, mindenki a saját érdekei szerint cselekszik.
Ez is egy nagyon jó példa arra, hogy egy komoly rendszer kifejlesztése nem 1 perc és nincs meg "gombokból".

A "Nem-akarásnak" a SEMMI valamelyik változatos formája az eredménye!
...gombokkal, vagy anélkül!
Lehet mellébeszélni is, kifogásokat találni, stb...

Vagy lehet létrehozni olyan választási baleseteket túlélő szerveződést, ami hosszan tartó fejlesztési folyamatokat tud végigvinni.
...vagy ugye magyarázgatni. Ez nem nem neked szól egyébként. A valóság szokatlanul őszinte leírása!
...lehet egyébként vásárlásokkal is jó látszatot kelteni, csak ebben az esetben van az, hogy egy választási balesettel, pillanatnyi erőfölénnyel lehet lenullázni évtizedek/századok eredményét.

Kicsit kitérve, társadalmi alapokat kellene megerősíteni egy reform-korihoz hasonló megújulási folyamattal.

Visszatérve a technikai részre, a véleményemet a török, izraeli és a csendesebben, nálunk sokkal hatékonyabban zajló szerb folyamatok egy másik lehetséges utat mutatnak, hosszútávú, maradandó előnyökkel!


"Gombokért" elkezdve, politikai akarattal, valós szándékkal sikert elérve.
Pusztán a technikai részével a gyártók járnak jól, rövid látszat-eredményeket segítve!

Vagy/vagy!


.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 227
81 113
113
Egyetértek.

Ahogy én is rámutattam, nem arról van szó, hogy ők meg sem próbálták. Nagyon is jól tudják a saját tapasztalataikból, hogy mit jelent egy drón vagy más haditech tervezés. Szerintem pont ők a példa rá, hogy egy nálunk 4-szer nagyobb ország próbál önerőből színvonalas cuccokkal felszerelkezni. De ez kicsit több, mint katalógusból kiválogatni, hogy milyen extrákat kérek az új autómba, "mint egy fejleszthető vázra".
A V4 egy pár dologban együttműködő politikai egység. Nem védelmi szervezet, mint a NATO. Nem egy közös ország. Eddig még senki nem is vádolta meg őt, hogy a közös hadi beszerzés a feladata lenne. Amennyire én látom, jelenleg van mozgás ezen a téren is. A magyar kormány és Orbán Viktor részéről van készség, hogy valamit közösen csináljunk. De nála sem sok, tisztában van a realitásokkal. Még pedig azzal, hogy ha létre hozunk egy olyan rendszert, ami kritika nélkül felvásárol mindent, ami a 4 országon belül van gyártva, akkor 20 év alatt szorgos munkával elérhetjük, hogy más nemzetek számára nem... vagy csak alig ismert fegyvereink lesznek, amik fő funkciója, hogy semmire nem használhatóak (igazi háborúban, mert gyakorlatozni meg hangzatos cikkeket írni lehet).
Másik lehetőség, hogy a 4 országon kívülről vásárlunk, ami LM eddigi megnyilvánulásai alapján túl drága, túl kevés, a haza megvédésére nem lehetőség. De akkor nagyjából mindent a 4 országon kívülről vásárolnánk, mert akkor lenne verseny, de csak abban, hogy ki tudja gyorsabban letelepíteni a földjére a külföldi gyárat és onnan abból meggazdagodni, hogy a másik három majd megveszi.

Szóval vannak eleve elrendelt tárgyalási aknák a V4 szoros együttműködésében a hadsereg fejlesztésénél, de ezekre nem kell rálépni. Ahogy mindenben, amiben ennyire sok pénz van. A mi érdekünk jó technológiát -nem összelegozott, ezernyi biztonsági réssel dolgozó, tömbön kívül a kutyának nem kell- és felszerelést beszerezni, mert csak ez garantálja a magyar katona számára a túlélést. Eddig úgy tűnik, hogy a csehekkel a mi jelenlegi vezetésünk szót tud érteni. Ha csalódnunk kell, akkor csak bennük tudunk csalódni, mert a többiektől egyelőre semmi jót nem várunk ez ügyben.
Az meg még mindig a Jövő zenéje, hogy Prágával nem csak pénzt dobtunk-e ki az ablakon. De ha lesz elmozdulás a másik két ország irányában, akkor is az egy lassú folyamat lesz. Maguk a tenderek is fél évtized darabja alsó hangon. És akkor csak egy-egy közös projektről beszélünk, nem közös beszerzési rendszerről. Minimum 2-3 ilyen kell, hogy azt mondjuk, hogy nem csak adok, de kapok is. És kialakul egy bizalom, hogy nagyjából mire számítok az elkövetkezendő időkre.

Az LM nálad minek a rövidítése?
Valószínűleg nem a Lockheed Martin-ra gondoltál, amire mindenki használja az LM rövidítést.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 227
81 113
113
Mennyit áldoztak eddig saját drón-programjaikra? Miért nem tudnak sajátot használni? Mi/miért nem sikerült?
...és végül: Miért nincs V4 sikeres V4 együttműködés itt sem?
Arra emlékszel hogy a Skylark előtt a lengyelektől vettünk hasonló kategóriájú drónokat, de annyira rossz volt, hogy nem lehetett harctérre küldeni? Ezért kellett gyorsan beszerezni helyette az izraelit, mert a katonáknak nagyon kellett valami a missziós feladatokhoz. Ez kb. 15 évvel ezelőtt volt, azóta biztos fejlődtek a lengyelek is. De lehet hogy nem meri megkockáztatni a HM az újabb mellényúlást.