A Leopárd megöli Európa szupertankját?
Aligha feltörhető védelmi rendszerek, minden közeledő veszély tökéletes áttekintése és különösen erős védelmi ágyú – az új európai földi harcrendszert, az MGCS-t úgy tervezték, hogy szinte minden támadónak ellenálljon. Ezt ígérték az európai harckocsigyártók, amikor Angela Merkel akkori német kancellár és Emmanuel Macron francia elnök 2017-ben bejelentette a harckocsikból, tarackokból, pilóta nélküli kísérőjárművekből és egy digitálisan hálózatba kötött harci felhőből álló Main Ground Combat System elindítását .
Most mindenekelőtt egy 40 éves rivális lelőheti az európai szupertankot: a Leopard 2-t. Susanne Wiegand, az augsburgi székhelyű Renk Group vezetője attól tart, hogy . A menedzser szemszögéből a bő egy évvel ezelőtti orosz ukrajnai támadás óta Európában annyi ország rendelte meg fegyveres ereje számára a Leos harcjárműveket a müncheni KMW-től, hogy az MGCS-nek egyelőre nem biztos, hogy lesz helye. „Összességében legalább 300 Leopard tankra van szükség. Aztán jó 40 éve szolgálják őket” – magyarázza Wiegand. "Politikailag fel kell mérni, hogy ez az új fejlesztés mit jelent az MGCS további megvalósítása szempontjából."
Közérthetően: Wiegand láthatóan legalább hosszabb halasztást vár a programtól. Ugyanis az MGCS-országoknak, Németországnak és Franciaországnak , valamint az érdekelt feleknek – a jelentések szerint Olaszországnak, Portugáliának vagy Finnországnak – el kell gondolkodniuk, hogy egyáltalán szükségük van-e még az új rendszerre – és ha igen, mikor. A Leopard tank, magyarázza Wiegand, valószínűleg még sokáig a választott termék marad.
Az MGCS elhalasztása vagy akár vége nem lenne teljes meglepetés. Való igaz, hogy az MGCS-nek, mint egy francia-német projektnek az új FCAS légiharcrendszerrel, az volt a célja, hogy a páneurópai fegyverkezési együttműködés új korszakát elindítsa. Ráadásul az akár 100 milliárd eurós építőipari értékesítésnek köszönhetően évtizedekre jó 100 000 magasan képzett munkahelyet ígért, és a 2040-es indulás után az európai szárazföldi haderőnek előnyt kell adnia az USA, Oroszország, Kína szolgáltatóival szemben. vagy Koreában három-négy évtizedig.
De az eufória hamar alábbhagyott. "A kezdeti tárgyalások enyhén szólva sem túl optimisták" - kommentálta az Európai Unió Katonai Bizottságának (EUMC) állandó elnöke, Robert Brieger tábornok. Míg a politikusok és a vállalatok a megfelelő úton haladnak a kompromisszum felé az FCAS-nál körülbelül öt évnyi civakodás után, az MGCS 2021 óta alig haladt előre , számolnak be bennfentesek. Mivel a Rheinmetallnak a KMW és a Nexter anyjaként a francia-német KNDS mellett az MGCS-nek kellett volna lennie, a tervezők azzal a problémával szembesültek, hogy a munkát úgy kell elosztani, hogy Németországnak nem jutott több üzlet, mint Franciaországnak. "Három félidő egy hendlből, erre csak a megkérdőjelezhető házigazdák tudták a müncheni Oktoberfesten", káromlott egy szemlélő. A KMW és a Rheinmetall csoportok , köztük főnökeik hagyományosan osztoznak ezzel kapcsolatban. De az FCAS-szal ellentétben az országok elzárkóztak a hatalom szavától.
A Renk főnöke, Wiegand szerint ezek a problémák nem jelentkeznek a Leopard esetében, „mivel elérhető, és technikailag tovább fejleszthető”. És van egy kimondatlan harmadik fél. Még ha sok új technológiát is ki kell fejleszteni ahhoz, hogy a jövő Leo megőrizze a világ legjobb harckocsijának rangját: "Még a védelmi rendszerek, a fő fegyver vagy a digitális hálózat fejlesztése ellenére is kezdetben egységenként lényegesen kevesebbe kerül, mint egy újonnan kifejlesztett rendszer” – mondja egy bennfentes.
Mert sok lehetséges frissítést már tesztelt a KMW és a Rheinmetall, mint a legfontosabb szállító. A jobb körkörös védelem vagy az automata torony mellett ez mindenekelőtt egy nagyobb átütőerővel rendelkező ágyút tartalmaz. A KMW ezt a nagyobb tömegű lövedékek új kilövési technológiájából kapja, míg a Rheinmetall a tavaly nyáron bemutatott Pantherével egy nagyobb hatótávra összpontosít; 130 milliméteres sima csövű kaliberrel – tízzel több, mint az eddigi legmodernebb Leopard 2 A7+. A KMW francia testvérvállalata, a Nexter pedig még egy centiméterrel többet is kínál az új Leclerc 140 milliméteres „Terminateur” bemutatóváltozatával.
A vezetői vita is megszűnik. Mivel a KMW egyértelműen a Leopardért felelős, a többi vásárló ország inkább fiatal partnernek tekinti magát – magyarázza Rolf Hilmes, a szakkönyvek szerzője, a Szövetségi Védelmi Adminisztrációs Akadémia egykori oktatója. "Hollandia, Dánia és Norvégia elfogadta, hogy Németország vállalja a vezető szerepet a projektben - és például arra korlátozódik, hogy egyedi komponensekkel járuljon hozzá a projekthez."
De a Leopard minden előnye ellenére az iparági bennfentesek nem hisznek az MGCS teljes megszűnésében. Mert egy új harckocsi csak a leglátványosabb, de nem a legfontosabb újítás a programban. "Az olyan dolgok, mint az autonóm kísérőjárművek, és mindenekelőtt a számítási felhő és a mesterséges intelligencia használatához kapcsolódó informatikai alkalmazások meghatározóbbak" - mondja egy vezető menedzser. „És ezeket mindenképpen fejleszteni kell, akár a Leopard, akár az utódja számára.”
Rüstung: Killt der deutsche Leopard 2 Europas Superpanzer MGCS?
Das geplante europäische Bodenkampfsystem MGCS ist bereits angeschlagen. Ausgerechnet der 40 Jahre alte deutsche Leopard-2-Panzer könnte ihm nun den Rest geben
www.wiwo.de
Aligha feltörhető védelmi rendszerek, minden közeledő veszély tökéletes áttekintése és különösen erős védelmi ágyú – az új európai földi harcrendszert, az MGCS-t úgy tervezték, hogy szinte minden támadónak ellenálljon. Ezt ígérték az európai harckocsigyártók, amikor Angela Merkel akkori német kancellár és Emmanuel Macron francia elnök 2017-ben bejelentette a harckocsikból, tarackokból, pilóta nélküli kísérőjárművekből és egy digitálisan hálózatba kötött harci felhőből álló Main Ground Combat System elindítását .
Most mindenekelőtt egy 40 éves rivális lelőheti az európai szupertankot: a Leopard 2-t. Susanne Wiegand, az augsburgi székhelyű Renk Group vezetője attól tart, hogy . A menedzser szemszögéből a bő egy évvel ezelőtti orosz ukrajnai támadás óta Európában annyi ország rendelte meg fegyveres ereje számára a Leos harcjárműveket a müncheni KMW-től, hogy az MGCS-nek egyelőre nem biztos, hogy lesz helye. „Összességében legalább 300 Leopard tankra van szükség. Aztán jó 40 éve szolgálják őket” – magyarázza Wiegand. "Politikailag fel kell mérni, hogy ez az új fejlesztés mit jelent az MGCS további megvalósítása szempontjából."
Közérthetően: Wiegand láthatóan legalább hosszabb halasztást vár a programtól. Ugyanis az MGCS-országoknak, Németországnak és Franciaországnak , valamint az érdekelt feleknek – a jelentések szerint Olaszországnak, Portugáliának vagy Finnországnak – el kell gondolkodniuk, hogy egyáltalán szükségük van-e még az új rendszerre – és ha igen, mikor. A Leopard tank, magyarázza Wiegand, valószínűleg még sokáig a választott termék marad.
Az MGCS elhalasztása vagy akár vége nem lenne teljes meglepetés. Való igaz, hogy az MGCS-nek, mint egy francia-német projektnek az új FCAS légiharcrendszerrel, az volt a célja, hogy a páneurópai fegyverkezési együttműködés új korszakát elindítsa. Ráadásul az akár 100 milliárd eurós építőipari értékesítésnek köszönhetően évtizedekre jó 100 000 magasan képzett munkahelyet ígért, és a 2040-es indulás után az európai szárazföldi haderőnek előnyt kell adnia az USA, Oroszország, Kína szolgáltatóival szemben. vagy Koreában három-négy évtizedig.
De az eufória hamar alábbhagyott. "A kezdeti tárgyalások enyhén szólva sem túl optimisták" - kommentálta az Európai Unió Katonai Bizottságának (EUMC) állandó elnöke, Robert Brieger tábornok. Míg a politikusok és a vállalatok a megfelelő úton haladnak a kompromisszum felé az FCAS-nál körülbelül öt évnyi civakodás után, az MGCS 2021 óta alig haladt előre , számolnak be bennfentesek. Mivel a Rheinmetallnak a KMW és a Nexter anyjaként a francia-német KNDS mellett az MGCS-nek kellett volna lennie, a tervezők azzal a problémával szembesültek, hogy a munkát úgy kell elosztani, hogy Németországnak nem jutott több üzlet, mint Franciaországnak. "Három félidő egy hendlből, erre csak a megkérdőjelezhető házigazdák tudták a müncheni Oktoberfesten", káromlott egy szemlélő. A KMW és a Rheinmetall csoportok , köztük főnökeik hagyományosan osztoznak ezzel kapcsolatban. De az FCAS-szal ellentétben az országok elzárkóztak a hatalom szavától.
A Renk főnöke, Wiegand szerint ezek a problémák nem jelentkeznek a Leopard esetében, „mivel elérhető, és technikailag tovább fejleszthető”. És van egy kimondatlan harmadik fél. Még ha sok új technológiát is ki kell fejleszteni ahhoz, hogy a jövő Leo megőrizze a világ legjobb harckocsijának rangját: "Még a védelmi rendszerek, a fő fegyver vagy a digitális hálózat fejlesztése ellenére is kezdetben egységenként lényegesen kevesebbe kerül, mint egy újonnan kifejlesztett rendszer” – mondja egy bennfentes.
Mert sok lehetséges frissítést már tesztelt a KMW és a Rheinmetall, mint a legfontosabb szállító. A jobb körkörös védelem vagy az automata torony mellett ez mindenekelőtt egy nagyobb átütőerővel rendelkező ágyút tartalmaz. A KMW ezt a nagyobb tömegű lövedékek új kilövési technológiájából kapja, míg a Rheinmetall a tavaly nyáron bemutatott Pantherével egy nagyobb hatótávra összpontosít; 130 milliméteres sima csövű kaliberrel – tízzel több, mint az eddigi legmodernebb Leopard 2 A7+. A KMW francia testvérvállalata, a Nexter pedig még egy centiméterrel többet is kínál az új Leclerc 140 milliméteres „Terminateur” bemutatóváltozatával.
A vezetői vita is megszűnik. Mivel a KMW egyértelműen a Leopardért felelős, a többi vásárló ország inkább fiatal partnernek tekinti magát – magyarázza Rolf Hilmes, a szakkönyvek szerzője, a Szövetségi Védelmi Adminisztrációs Akadémia egykori oktatója. "Hollandia, Dánia és Norvégia elfogadta, hogy Németország vállalja a vezető szerepet a projektben - és például arra korlátozódik, hogy egyedi komponensekkel járuljon hozzá a projekthez."
De a Leopard minden előnye ellenére az iparági bennfentesek nem hisznek az MGCS teljes megszűnésében. Mert egy új harckocsi csak a leglátványosabb, de nem a legfontosabb újítás a programban. "Az olyan dolgok, mint az autonóm kísérőjárművek, és mindenekelőtt a számítási felhő és a mesterséges intelligencia használatához kapcsolódó informatikai alkalmazások meghatározóbbak" - mondja egy vezető menedzser. „És ezeket mindenképpen fejleszteni kell, akár a Leopard, akár az utódja számára.”