• Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 548
56 018
113
T-80-B-Gbfbfb016-XL.jpg

Figyu fogyi, akkor linkelek a kedvenc bibliátokból, a tankográdból:

"A T–62 MBL–1 páncélminőségű öntött acélt használ a toronyhoz, amelynek keménysége 270-290 BHN. Külsőleg a torony és a T-54 tornya közötti fő különbség az új félgömb alakú forma volt. A páncélvastagságot is megnövelték, és a monolit torony gyártásához használt új öntési technikákkal együtt a T-62 nagyobb ellenálló képességgel rendelkezett minden támadási szögből. Amikor a T-62-t felajánlották exportra a jugoszlávoknak, a tornyát jobb páncélvédelemnek ítélték, mint a T-54 tornyát, de ez nem volt elég javulás ahhoz, hogy indokolja egy teljesen új harckocsi vásárlását.

Különösen érdekes az a tény, hogy a T-62 torony egy darabból álló öntvény, ellentétben a T-54 toronnyal, amelynek csavaros barbettája volt a parancsnok kupolájához, és külön lemezei voltak a tetőhöz. Ezeket a lemezeket ezután a torony falára kellett hegeszteni, hogy a tetőt előkészítsék. Az egyrészes öntés használata növelte a torony szerkezeti merevségét és javította a tető ellenállását a közvetlen ütésekkel szemben"

Vastag kiemelés tőlem neked.
Képen:
t-62%2Bturret%2Bdrawing.png


A T-62/72/80 tornya monolit öntvény. Nem hegesztik, csak a búvónyílást, és az optikák házát, ahogyan írtam.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 697
113
hisz a Leopard 2 képen is látszik, hogy még a 30mm vastag lemez sem szakadt át, hanem a hegesztés adta meg magát

Itt egy kicsit pontosítanék személyes észrevétellel. Én nem látom a képen, hogy a hegesztés sérült volna, hanem a varrat mellett az úgy nevezett salak-öv volt a hibás. Minden amit mondok, azt jó lenne, ha meg tudná erősíteni vagy pontosítani egy olyan gyakorlattal rendelkező szakember, aki ilyen vizsgálatok végzésében jártas.
Nagyon hasonlít számomra a szakítás próbák elvégzésénél tapasztalt eredményekre. Ha hibátlan hegesztést csinálsz, akkor 10% eltéréssel lehet számolni az alap munkadarabhoz képest egy gyengülésre a varrat mellett és ahogy folyamatosan növeljük az anyagra ható erőt, itt pattan szét mindig az acél... de ha tovább növelnék körülbelül 10%-kal, akkor maga a vaslemez is szakadna.

Fip észrevétele jó arra vonatkozóan, hogy a hegesztés környékén következett be a roncsolódás, de ha az egész egy lemezből állna, akkor is valószínűleg átszakadt volna. Számomra olyan az a rész, mintha az egész felületre hatalmas erő hatott volna, ami a roncsolódások után elvezetődött volna. (Vagy egy ellenrobbanás kioltotta volna az erejét, de ebbe ne menjünk bele!)

Én látni vélek olyan hosszú töréseket is, melyek semmi fajta hegesztéshez nem kapcsolódnak, például a ripityára zúzott műszertől rendezői jobbra. Vagyis a behatolást nem a hegesztett kontra öntött torony okozta, hanem egy olyan légnyomás, ami nagy felületen a páncélzat tervezett tűréshatár feletti erővel nyomott és a kép jobb alsó sarkában a törés után az egész szerkezetet kifordította.

Vagyis a 30 mm lemeznél körülbelül 3 mm-rel egyenértékű gyengülésről beszélhetünk a hegesztés miatt, de mivel roncsolódott máshol, ahol nincs varrat, ezért nem olyan mértékben befolyásolta a dolgokat, hogy a hosszú repedések nem következtek volna be, hiszen tőle függetlenül is megtörtént ott, ahol ilyen nem volt.

De érdemes lesz nálam jártasabb szakembernek is véleményeznie, mert rengeteg infót kinyerhetünk egy ilyen képből. @ausztenit , te mondtad, hogy mérnök vagy és inoxról kapott neved alapján talán gyakorlatban is csináltál terhelés vizsgálatokat. Illetve volt valaki még a fórumon, aki oktatóként többet tudna mondani, de az ő neve most nem ugrik be.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 937
78 199
113
Így néz ki egy orosz torony szétvágva. Hol van itt hegesztve a tető?
9c884bde7e0a9a7218634d3b85c3b417.jpg

Látszik, hogy ez homogén.... :cool:
Ez egy T-72A vagy T-80 tornya, látszik, hogy homogén, persze, higy egybe van öntve, de sem T-72A sem a T-80B/BV tirnya nem homogén.

De még mindíg ott vannak a búvók amik még a T-72-nél és T-80-nál is hegesztve vannak (meg minxen szovjet harckocsinál a T-72 óta), azok ugyanúgy elszakadnak mint bármilyen más hegesztési varrat.
 
  • Tetszik
Reactions: Wilson

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 548
56 018
113
Ez egy T-72A vagy T-80 tornya, látszik, hogy homogén, persze, higy egybe van öntve, de sem T-72A sem a T-80B/BV tirnya nem homogén.

Most akkor homogén vagy nem homogén? Önmagadnak mondasz ellent!

Mielőtt lefekszem egy találós kérdés:
Mi van a képen?
bumarlabedy.jpg


És a fip által sokat használt ábrán?
t-72m1-polish-factory-blueprint-redraw.jpg

Rá ment a délelőttöm, de a T-72 esetén valóban neked lett igazad! A T-72 Ural esetén azt írják, hogy a tető esetén visszatértek a T-54-es vonalhoz és külön hegesztik rá a toronyra. Igaz 1 db-ból, nem több lemezből , mint a Leopárd 2 esetén.

Mondjuk ettől még a T-62 tornya ténylegesen 1 db-ból készült.
És én pl. a T-80U tornyán se lemeznek nézem a tetőt, már csak az anyagvastagság és annak dinamikus változása okán sem:
1349674173_5.jpg

c6AgY.jpg


Vagyis a megfejtés az, hogy mind két technikával készültek tornyok.
Ami mondjuk annak fényében erősen meglep, hogy a T-62-es már full homogén volt, a tető páncél is az öntvény része volt, erre a T-72 esetén vissza tértek egy primitívebb gyártási folyamathoz... o_O

De még mindíg ott vannak a búvók amik még a T-72-nél és T-80-nál is hegesztve vannak (meg minxen szovjet harckocsinál a T-72 óta), azok ugyanúgy elszakadnak mint bármilyen más hegesztési varrat.

Ezek az öntvényre vannak felültetve. Nem tudnak befelé beszakadni. A Leopárd-nál egymás melletti lemezek vannak összehegesztve, itt meg van egy öntvény, amin kisebb átmérőjű a lyuk, mint a lemez ami fedi. és a lemez részben rá van ültetve.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 548
56 018
113
Vagy mint egy szar hazassag! Azt meg nem tudtam eldonteni kettojuk kozul ki lenne, akinek lennenek nehez napjai! :D :D

Mi kérünk elnézést, hogy a vitáink során rengeteg plusz információval gazdagodik a fórum. ;)
De ha nem érdekelnek a műszaki információk, akkor meg mi érdekel? Milyen színű festéssel mutat jól? Vagy mi? o_O
 

reich_und_roll

Well-Known Member
2016. szeptember 27.
3 917
21 751
113
Mi kérünk elnézést, hogy a vitáink során rengeteg plusz információval gazdagodik a fórum. ;)
De ha nem érdekelnek a műszaki információk, akkor meg mi érdekel? Milyen színű festéssel mutat jól? Vagy mi? o_O

Nem a vitatokkal van a baj, hanem hogy mind a ketten koromszakattaig ragaszkodtok valamihez megha faszsag is. Jelen esetben eppen dudinak volt igaza, amikor neki nincs akkor is ez van. Gyanitom erre irta krisss az „autista ovodasok“ jelzot.
A festeket meg hagyd is, teljesen elmebaj volt mar…
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 548
56 018
113
Nem a vitatokkal van a baj, hanem hogy mind a ketten koromszakattaig ragaszkodtok valamihez megha faszsag is.

Az alapján amit írtam nagyon nem faszság az öntött tető elem, lásd. a T-62-est.
A másik meg az, hogy dudi betett egy olyan képet ami alapján el tudtam másnap indulni, és addig mentem amíg ki nem derült mi a helyzet. Elfogadtam, hogy a T-72 esetén neki van igaza. (Bár nem a leopárdhoz hasonló több lemezes a tető)
Szóval ez a körömszakadtáig dolog sem igaz! Legalábbis a részemről.
Engem meg lehet győzni, de ahhoz valós, jó érvek kellenek.
Pl. az amit néhányan csinálnak (pl. gorka az egyik), hogy egy random csávó random blogján találnak egy forrásnélküli hülyeséget és azt hozzák érvként az nálam nem megy át például. Forrás kritikával élek.
De ha valamire hiteles forrás van, akkor meggyőzhető vagyok. Nem tűnök el vita közben, mint szürke wilson a ködben :D
 

reich_und_roll

Well-Known Member
2016. szeptember 27.
3 917
21 751
113
Az alapján amit írtam nagyon nem faszság az öntött tető elem, lásd. a T-62-est.
A másik meg az, hogy dudi betett egy olyan képet ami alapján el tudtam másnap indulni, és addig mentem amíg ki nem derült mi a helyzet. Elfogadtam, hogy a T-72 esetén neki van igaza. (Bár nem a leopárdhoz hasonló több lemezes a tető)
Szóval ez a körömszakadtáig dolog sem igaz! Legalábbis a részemről.
Engem meg lehet győzni, de ahhoz valós, jó érvek kellenek.
Pl. az amit néhányan csinálnak (pl. gorka az egyik), hogy egy random csávó random blogján találnak egy forrásnélküli hülyeséget és azt hozzák érvként az nálam nem megy át például. Forrás kritikával élek.
De ha valamire hiteles forrás van, akkor meggyőzhető vagyok. Nem tűnök el vita közben, mint szürke wilson a ködben :D

Oke-oke, hittem neked, csak el ne kezdjuk ujra, mert magamra ontok valamit! :D