1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Lockheed Martin F-35 Lightning II

Diskurzus a(z) '5. generációs, vagy afölötti vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. Fade

    Fade Well-Known Member

    Ár/érték arányban egy EF/Rafi fasorban nincs. flyaway 100m$/db. Mire fel? Még akkor is ha F-35A hajtóművel 90m$/db. De alapban jár hozzá az EOTS és sok minden... és amik mélyen integrálva van a rendszerbe.

    De ez ugye gatya ár. Kell még hozzá képzés, szimulátor, dokumentáció, minimális fegyverzet és support legalább pár 4-5 évre. Így máris 200m$/db árnál járunk. Araboknál (ismerik a saját üzemeltetési kultúrájukat?) szokás, hogy megvesznek 25-35év supportot. 30év support az 90-100m$os tétel. Így lesz egy combos csomagos, rengeteg fegyveres F-15 darabára 250m$.

    Az S400, GaN Patriot... korában amikor aktiv radar lesz 10éven belűl a rakétákon is a 4gen gépek kora kb lejár. Szuperek lesznek ég egy HiLo mixben vagy ahol nincs ilyen szintű légvédelem... de ennyi.
     
  2. Anti

    Anti Well-Known Member

    Lengyel tervek részletesen évi kiadásokkal itt

    https://www.armadninoviny.cz/polsko-nakoupi-zbrane-za-bilion-korun.html

    Ami számunkra itt érdekes hogy légvédelemnél komplett "know how" transzfer feltétel náluk.

    Zrinyinél 2000 milliárd forintot emlegettek ami legyen nagyjából 6.5 milliárd euró

    Hasonlítsd össze Közép-Európa népességét Magyarországéval és beláthatod hogy nem a magyar lesz a legerősebb de nem is ez a cél.

    A cikk végén egy lengyel tábornok is nyilatkozta hogy az elrettentés az egész beszerzés lényege.
     
  3. jani22

    jani22 Well-Known Member

    A zöldek előbbre vannak. :)

     
  4. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  5. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

  6. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  7. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Pocok75 likes this.
  8. Terminator

    Terminator Well-Known Member



    "Our first look at the new fully aerobatic demonstration routine flown by the US Air Force F-35A Lightning II Demonstration Team. This high performance, fully aerobatic routine is being debuted for the 2019 airshow season. Filmed opposite the crowd at the 2019 Heritage Flight Conference at Davis-Monthan AFB in Tucson, AZ."
     
  9. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Ahogy a gép manőverjellemzői, úgy ez a demoprogram is valahogy az USAF F-16 Viper és korábbi USN vagy USMC F/A-18 Hornet bemutatóinak "szerelemgyereke".
    De túl sok nekem a "repositioning gap", vagyis a sebességgyüjtő üresjárat.
    Sok eltávolodás, mesziről bejövetel, majd egyetlen rövid figura.
    A hollandok bemutatójára leszek majd kiváncsi, ha egyszer lesz olyan.
     
  10. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Vagy más európai NATO állam. Az angol F-35B is repülhet szépet, a hozzállás meg van az angoloktól. Legalábbis amit tavaly Ostravában repült az UK Tájfun. Totál "idegbeteg" volt. Viszont volt már nem egy airshow, ahol a török és egy idő után a belga F-16-os is elég odab*szósat repült. Hogy lesz-e török F-35, az most kérdéses, de a mástól még jöhet szép demó. A kérdés a mikor...

    7:20 táján az a lassú manőver egészen elképesztő. 4. gen gépek közül a Hornet és Super Hornet csinál csak ilyet, F-16 közelében nincs ennek. Egész szép teljesítmény attól a géptől, amit az ostoba P.S. szerint "can't turn" és hasonló ökörségek.
     
  11. Roni

    Roni Well-Known Member

    32 db f-35 a Lengyeleknek az már az oroszokat is alázza. Én már évekkel ezelőtt megmondtam hogy lesz Lengyel f-35 beszerzés de mindenki lehülyézett akkor ;)
    Na és mikor lesz 50 db pakfa 30-as hajtóművel? ;)
     
  12. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Senki se hülyézett le, csak nem az F-35-ös volt a koncepció a lengyeleknél se. A 29-esek váltótípusaként korábban az EF merült fel, ötletként.
    Most meg már az F-35, konkrét elképzelésként. Halad az idő, érik be a típus, csökken a darabár, egyre jobban eladható a politikusoknak is, nyilván felmerül.
    Én még a kétezres évek elején vizionáltam magyar F-35-öst a Gripen váltótípusaként.
    Senki se hülyézett le engem se, csak figyelmen kívül hagyták a dolgot, anynira sci-fi volt az ötlet.
    Simán lehet, hogy egyszer bejön a jóslatom.
     
    notaricon, fishbed, fip7 and 5 others like this.
  13. arcas

    arcas Well-Known Member

    Szerintem ha az elköv. években nem lesz nagy politikai fordulat MO-n, akkor bejöhet ez a jóslatod...
     
    svajcibeka likes this.
  14. Ratamahata

    Ratamahata Well-Known Member

    Ha marad a darabár ezen a szinten, és a többi eurokacsa sem lesz olcsóbb akkor és eladják nekünk, akkor nagy baromság lenne nem az F35öt rendszeresíteni. Addigra minden szomszéd beszerezte a saját kis F16 flottát, ezzel föléjük nőnénk nem sok csak úgy 20-25évre.... :) ez a jövő, és ahogy látom most nem a letünt korok technikáit vesszük, de ez a helyes koncepcio. Ha már egy valag pénzt fizetünk ki akkor legyen az minőségi potens technika....
     
  15. Fade

    Fade Well-Known Member

    Ha megkapják F-35öt EF, rafi darabárban hülyék lennének nem azt venni.
    De még ha érezhetően drágább is akkor is annyival komolyabb harcértékkel bír mint egy EF/rafi főleg amikor van a környéken S400 és már R-77 is szembe jöhet.
     
  16. comandante

    comandante Well-Known Member

    Az én adómból ne fegyverkezzen senki sem főleg ilyen áron. Különben is logikai bukfencet látok az egészben. Hovatovább így fegyverkezik mindenki a semmiért, sok hűhó után ott vagyunk ahol voltunk, vagyis sehol. Azt jön valami visszaesés azt megint annyi. Mégis minek ez a nagy fegyverkezési verseny. Mindenki sokat szívott megint. Egy páran úgy beszélnek mint a hittérítők. Mindenki nyugodjon meg, és gondolkozzon, és ne a milliárdokkal dobálózzon. Az ország adósságban úszik, ne feledjük el a pénzt elkölteni könnyű, megkeresni nehéz. Visszafizetni még nehezebb. Nem kéne egyeseknek megszállottan beszélni.
     
  17. Fade

    Fade Well-Known Member

    Stadionok, haveroknak átjátszott pénzek, vállalatok nem zavarnak? Ennek legalább értelme lehet. Persze igen első körben sztem is oktatás, eü, családpolitika...
     
  18. jani22

    jani22 Well-Known Member

    Gondolom, hogy még csak gyakorolnak. Ilyen sima tenger csak a mesékben van. Mindha szárazföldön landolna, na jó a hajó halad előre.

     
  19. jani22

    jani22 Well-Known Member

  20. anonim999

    anonim999 Well-Known Member

    Lightningokat vesz Lengyelország?

    A programban „ötödik generációs gép” szerepel, de más, mint az F-35-ös, ebben a kategóriában nemigen beszerezhető. Romániának is hasonló ambíciói vannak.
    Ambiciózus és nagy kiadásokkal járó hadseregfejlesztési programot jelentett be Mariusz Błaszczak lengyel védelmi miniszter. A 2034-ig tartó Technikai Modernizációs Terv a fejlesztésre 185 milliárd zlotyit, mintegy 45 milliárd eurót irányoz elő, 45 milliárd zlotyival többet, mint az eddig érvényes program. Az egyik legérdekesebb és legfontosabb részlete ennek a légierő modernizálásán belül az ötödik generációs harci gépek beszerzése. Lengyelország ennek a képességnek a tekintetében gyakorlatilag egész Közép- és Kelet-Európa legpotensebb ütőerejét alakítja ki.

    Błaszczak maga is a légierő modernizálását célzó „Harpia” programot emelte ki a legfontosabbként. Az új repülőgépek beszerzése prioritása a minisztériumnak. Jelezte, ez az a folyamat, amit a hadsereg vezérkari főnöke és a fegyverzet-beszerzéssel foglalkozó felügyelet azonnal be kell, hogy indítson: „Harminckét ötödik generációs, többfeladatú harci gépet akarunk vásárolni” – tette világossá a célt.

    (fotó: Lockheed Martin)">[​IMG]

    (fotó: Lockheed Martin)">[​IMG]A hozzáférhető ötödik generációs
    (fotó: Lockheed Martin)

    Ugyan név szerint a tájékoztatón nem hangzott el, de eléggé valószínű, hogy a beszerzendő gép nem lehet más, mint a Lockheed F-35-öse, feltehetően annak is a szárazföldi üzemeltetésre készült A-változata, jelen pillanatban az egyetlen ötödik generációs konstrukció, amit a kijelölt időhatáron belül megvásárolhatnak a lengyelek. Mondjuk az oroszok Szu-57-ese is hamarosan rendszerbe áll, de egyfelől abból még az orosz légierő is csak most kapja meg az első két példányt, másrészt nyilvánvaló, hogy a lengyel fegyverkezési programot és ezen belül a légierő megerősítését a jelenlegi geopolitikai helyzetben épp az orosz haderő közelsége indokolja. Kína sem igen kerülhet szóba katonai gépbeszerzésnél, érthető okokból...

    A nyugat-európai ötödik és hatodik generációs harcigép-elképzelések pedig most még csak nagyon kezdeti szakaszukat élik. Bár a fejlesztők a harmincas évekre már kész gépeket vizionálnak, ezt korántsem lehet egy határozott beszerzési program részévé tenni. A Lightning-II azonban valóban rendelkezésre áll, és Varsó és Washington eddigi, a beszerzéseket is érintő szoros katonai kapcsolatai nyilván akadálymentessé teszik az F-35-ösök lengyelországi rendszerbe állítását.

    A terv külön fejezetben foglalkozik különféle légvédelmi eszközök beszerzésével, emellett a „Kruk program” harci helikopterek vásárlását írja elő a légierő és a szárazföldi erők számára egyaránt, a vásárlandó gépek típusa itt sincs feltüntetve.

    (fotók: Kelecsényi István)">[​IMG]

    (fotók: Kelecsényi István)">[​IMG]A MiG-29-esek üzemeltetése egyre nehezebb
    (fotók: Kelecsényi István)

    Kicsit mintha a program fontosságát erősítené a közvélemény előtt az egyébként szomorú esemény, hogy a lengyel légierő a napokban ismét elvesztett egy gépet. A Mig-29-es pilótája katapultált, a gép teljesen megsemmisült, de ami a lényeg: bő egy éven belül ez a harmadik gépvesztéses balesete a típus lengyel példányainak.

    A légierő állományában jelenleg három harcigéptípus szerepel, a MiG-29-esekből tavalyi adatok szerint 28, a felderítő és csapásmérő feladatokra használatos, a MiG-eknél is jóval régebbi konstrukciós korszakot reprezentáló Szuhoj Szu-22-esekből 32, az F-16-osokból – amelyeket a kétezres években vásárolt Varsó – 48 szerepel a listán. Ez persze mind elméleti szám, a bevethető állomány nyilván ennél sokkal kevesebb, azzal együtt, hogy a Falconok így is igen komoly erőt képviselnek, a MiG-ekhez viszont akadozik az alkatrészellátás.

    A korábbi beszerzési programokat, amelyekről tavaly novemberben tájékoztatott a tárca, egyébként nem 32 példányra írták ki – mint amit most a miniszter célzottan ötödik generációs harci gépekre vonatkoztatva emlegetett –, hanem hatvanra, kifejezetten az elavult orosz típusok leváltására. Erre a tenderre már jelentkezett a Lockheed a Lightningokkal, illetve további F-16-osokkal, ezen kívül a Boeing F-15-ösöket és F/A-18-asokat ajánl, a Leonardó Eurofightereket, a Saab természetesen a Gripent kínálta, ezek között is az F-35 egyetlen ötödik generációs típus.

    [​IMG]

    [​IMG]Az F-35 az F-16-osok mellett és után logikus döntés
    Ami az ötödik generációs harci gépek beszerzésének legnagyobb akadálya lehet, az az áruk, azonban amint erről korábban beszámoltunk, minél inkább felfut az F-35-ös gyártása, annál inkább csökken a példányonkénti beszerzési ára is. Érdekes, hogy a németek épp ezekben a hetekben vetették el – saját korábbi vezérkari főnökük állásfoglalása ellenére – Lightning II-k beszerzését, maradt tehát a modernebb változatú Eurofighterek vásárlása. Viszont, amire nem sokan figyeltek fel, 2017-ben a román hadügyminisztérium államtitkára a portugál forrásból származó F-16-osok átvételekor úgy fogalmazott: az F-16-os program „fontos lépés abba az irányba, hogy a Román Légierő ötödik generációs repülőgépet állítson szolgálatba”, vagyis lehet, hogy a NATO kelet-európai zónájában Románia lesz a következő ország, ahol ötödik generációs harci gépeket üzemeltetnek majd.

    http://iho.hu/hir/lightningokat-vesz-lengyelorszag-190306
     

Ezen oldal megosztása