1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Lockheed Martin F-35 Lightning II

Diskurzus a(z) '5. generációs, vagy afölötti vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A jobbra elhúzott bot a GD sajátja volt, se a Northrop, se a MDD nem követte. Így a Boeing se. A Lockheed Martin miután felvásárolta a General Dynamics-ot, folytatta a koncepciót és a Boeing-gel közös F-22-esen is hitet tett amellett, hogy ez a jó megoldás.
    Annak ellenére, hogy korábban az a szemlélet járta, hogy az USAF F-16-osainak 30 fokra hátradöntött katapultülése és az oldalra kihelyezett bot együttesen nehézséget jelenthet a más típusról érkezőknek.
    Erre cáfol rá alaposan például az USAF Thunderbirds köteléke, akiknek tudvalevő, semmiféle bonyodalmat nem okoznak ezek a sajátosságok.
    És az oldalra kihelyezett bot nem csak a Raptorra, de az azt követő, már tisztán LM tervezte F-35-re is átöröklődött.
    Azonban az tény, hogy a franciákon kívül más nem követte őket.
    Az oroszok két Szu-27M-et átalakítottak oldalsó botosra. Mivel mind a 15 darab együléses Szu-27M (Szu-35, illetve Szu-37) eleve 30 fokra hátradöntött katapultülésel készült, adta magát a dolog, hogy az FbW integrálásával az oldalra kihelyezett joystick-ot is átvegyék az F-16-ostól, illetve ekkor már a Rafale-tól is.
    Az Szu-27M-eken a bot alapvetően középen volt.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Többféle kabinelrendezés ellenére is:

    [​IMG]
    Azonban az egyik példányon kísérleti jelleggel beépítettek egy második botot is oldalt, mintegy előfutáraként a tisztán oldalt joystickos 711-es gépnek, ami a TVC kísérleti gépe lett és egyedüliként megkapta a Szu-37-es jelölést.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Ennek kabinját később mégjobban átépítették, kihasználandó a jobbra kitolt bot miatt felzzabadult középső szekciót és a franciáktól beszerzett MFD-kkel oldották meg a műszerfalat, mindezt már 1997-ben:

    [​IMG]

    Az oldalra elhelyezett bot és a hátradöntött ülés végül a szerény sorozatú T-10M sajátja maradt, a mai Szu-35Sz egyiket se örökölte meg. Az orosz tesztpilóták nem voltak jó véleménnyel róluk.

    A mai FbW gépeken amúgy kormányerőt imitáló műterhelők ugyanúgy vannak, mint a hagyományos gépeken.
    A sidestick kormányzás mindezektöl csak annyiban tér el, hogy a bot kitérítése csuklóból és csak pár foknyira történik, ennek megfelelően a botra imitált műterhelés mértéke is kisebb.
    Erre a leginkább szemléletes majd az lesz, amikor az ódivatú FCS-ről áttervezett szaúdi, katari és USAF tisztán FbW-s F-15SA/QA/X gépein ugyanúgy kell dolgozni a középre helyezett bottal, mint a jó öreg F-15C-n, vagy akár Szu-30SzM-en is. Ez utóbbin ugyanis a kifinomult FbW ellenére ugyanúgy nagy kitéréssel jár a botkormány, mint a korábbi Szu-27-esen.
    De például a középre helyezett botos Gripennél megintcsak kis botkitéréssel dolgozik az ember-gép kapcsolat.

     
    borisz, Python, fip7 and 8 others like this.
  2. angelsoul

    angelsoul Well-Known Member

    Pilótaszemmel az igazi eltérés a hossztengely szerinti gondolkozás elhagyása tapasztalataim alapján.

    Középső botelrendezésnél bármit, amit mozgatsz, a hossztengely metszéspontjában történik, így az agy könnyebben köti hozzá a pozíciót.
    Oldalbotnál ez az érzés kicsit más, sokkal inkább a bot amolyan "slave" érzést ad, nem annyira érzed a gép irányító botjának, mivel nincs benne az agyad által észlelt középvonalba - de ez persze szubjektív tapasztalat. Adott gyakorlat után tökmindegy, ahogy az is, melyik kézzel vezetsz.

    Ami a középső bot mellett szól, hogy átveheted ballal, ha valami gond lenne a jobb karoddal - ellenben oldalbotnál (mivel a gázkar másik oldalt van), a tested szimmetrikus, így kevésbé fárad (nekem középső bot használatát jobban megérzik az izmok a lapocka körül, mivel a kart tartani kell, míg sidesticknél pihen a tartón).

    Még annyi talán, hogy manuálisabb, kapcsolgatós régi gépeknél középbot jobb, mikor kapcsolgatsz a kézcsere lehetősége miatt - HOTAS gépen már nem kell annyit kezet cserélgetni.
     
  3. Roni

    Roni Well-Known Member

    U.S. Air Force Capt. Andrew "Dojo" Olson, F-35 Demo Team pilot and commander, flies next to a P-51 Mustang during the Heritage Flight Training and Certification Course at Davis-Monthan Air Force Base, Ariz., Feb. 28, 2019. The F-35 demo team flew several sorties alongside Heritage Flight aircraft in preparation for the 2019 air show season. (U.S. Air Force photos by Staff Sgt. Jensen Stidham)


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Python, wolfram and Pocok75 like this.
  4. Schurrer

    Schurrer Well-Known Member

  5. jani22

    jani22 Well-Known Member

    Biztos, valami tartósabb kotyvalékot sikerült összehozni. Vagy nem. :)

     
  6. jani22

    jani22 Well-Known Member

  7. Schurrer

    Schurrer Well-Known Member

  8. Roni

    Roni Well-Known Member

  9. arcas

    arcas Well-Known Member

    Nálunk egy Gripen HUD felvétel hasonló közlése elképzelhetetlen...:(
     
  10. Schurrer

    Schurrer Well-Known Member

    B-2-k és F-35-ök közös repülése Doverben.
    [​IMG]
     
    Pocok75, borisz, Python and 1 other person like this.
  11. Roni

    Roni Well-Known Member

    The first student pilots took to the skies in the F-35 this week after completing conversion training at RAF Marham. @StnCdrRAFMarham joined the students flying the F-35 for the first time from the base alongside @OC207Sqn

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  12. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Mit nem kéne vágni a Födélen?
     
  13. angelsoul

    angelsoul Well-Known Member

    Ne vágd 3 inch-nél (1 inch = 2.54 cm) közelebb a peremhez

    Így ha ki kell vágni a pilótát csak a plexi sérül, nem kell a keretet is selejtezni. Meg gondolom a ledobószerkezet is ott van, azt meg nem jó forró vágóval izgatni.
     
    fishbed and gacsat like this.
  14. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Eszembe se jutott, hogy a plexit kéne vágni. Arra ott van a gyári repesztő rendszer.
     
  15. ghostface

    ghostface Well-Known Member

  16. Mike

    Mike Well-Known Member

    fishbed and arbalest like this.
  17. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    Köszi!
    A második képen, a műszerfal előtti kis kéknek tűnő ablakocska mögött kamera lehet?
     
  18. dudi

    dudi Well-Known Member

    Mondom még is mi a bubánatot keres magyar esővédő az olasz gép alatt aztán láttam,hogy ott áll mellette egy Gripen.
     
    arcas, fip7, fishbed and 2 others like this.
  19. Mike

    Mike Well-Known Member

    Jó kérdés:) de itt van egy közeli róla, talán jobban látszik
     
    fishbed and arbalest like this.
  20. arbalest

    arbalest Well-Known Member

Ezen oldal megosztása