Szeretek ilyen hülyeségekkel elszórakozni, úgyhogy kicsit utána mentem ennek a Mark VI-nak.
Persze le leszek ugatva - szokás szerint -, de lehet, hogy erre érdemes odafigyelni.
Nem csak azért, mert méretben az AM hajók mérete, de egészen sokoldalúan konfigurálható. Minimális módosításokkal alkalmassá tehetnénk a hazai használatra.
Igen, piszok drága. Több ár is megjelent róla 9-15M USD között. Gondolom ezt komolyan befolyásolja, a rá felkerült fegyverzet is.
Elvileg 2db Mk38 25mm-es gépágyú is felkerülhet rá. De ez szabadon megválogatható.
Viszont van egy egészen érdekes fordulat: ugyanis a Navy által megrendelt 12db hajó mindegyike kivonásra került az aktív szolgálatból. (tadááá!)
Mindezt úgy, hogy 2016 tól kezdődően voltak csak szolgálatban, és a legutolsó 2017-ben lett leszállítva.
A Navy források arra hivatkoznak, hogy állítólag nagyon drága volt a fenntartása, ugyanakkor tudni kell róla, hogy alapvetően közben az egész NAVY egy nagy irányváltáson esett át amellett, hogy minden pénzre szükségük van. Szóval a bármilyen program, amit kicsit is feleslegesnek látszik, azt azonnal kaszálják. Márpedig most a nagyobb hajókon van a fő hangsúly.
A drága fenntartáshoz gondolom az is hozzájárult, hogy eredetileg valami 46-50db-ot terveztek berendelni. Tehát a program költségeit erre a 12 hajóra kell leosztaniuk.
Lehetséges, hogy voltak a típussal megbízhatósági problémák is, de tudni kell, hogy az ukránok megrendeltek belőle 16db-ot 2021-ben. Szóval az üzemeltetési tapasztalatok beépülhettek az új hajók gyártásába. Ha van megoldás a problémáira, akkor azt a régiek is megkaphatják.
Persze az amerikai döglött programra nem kell nyereg....
Érdekes, hogy az
ukránok megrendelése új hajókra volt érvényes. Az infóim szerint a kivont darabokat nem tették bele a segélycsomagokba. Illetve volt egy
+2db-os rendelés kiegészítés, ami elképzelhető, hogy a régebbiekből lett teljesítve.
Szóval - ha nagyon akarnánk - akkor biztosan be tudnánk belőlük szerezni, mert még megvannak, és értelemszerűen alig használtak.
Ha meg az EDA programban vennénk őket, akkor töredék áron is hozzájuthatnánk.
Kétségtelen, hogy a CB90 egy jóval olcsóbb platform. Ráadásul egészen komolyan sikeresek. De - szerintem - túl kicsi azokhoz a feladatokhoz, amit egy AM-hajónak el kell látnia. A célszerű az lenne, ha a CB90 váltanák az AN-2-eseket. Az AM hajókat viszont egy nagyobb típus válthatná.
Persze továbbra is a "nincs pénz kicsim" lemez forog, így az AN-2-esek friss felújítása lazán kiszolgálhat az évtized végéig.
Ha pedig módosítanak a flotilla szerepén, akkor egyszerűen kiszórják Nestineket, és helyettük az AN-2-esek mellé beszereznek jópár CB90-est, aztán mindenki megy a dolgára. Egy CB90-es olyan 2,5-3M USD között van csupán.