Magyar folyami erők / MH 1. Tűzszerész és Folyamőr Ezred

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
  • #42 ezt már többször átfutottuk. A cb90 hajók az eda programból fillérekért még elhozhatók valszeg. El kell hozni míg tudjuk hamár mást ugyse nagyon akarunk az amiktól. Ja és a soc r hajók sincsenek még itt tehát ha most bejelentjük akkor is másfél év mire ide érnének. Biztosak jól kiforrott technika ja és Saab nem ami termék!
Várjál!
A CB90 nem EDA programos. Az aktív szolgálatban van. Az EDA programban csak a felesleget tudod megvenni (garázsvásár).
 
K

kamm

Guest
Szeretek ilyen hülyeségekkel elszórakozni, úgyhogy kicsit utána mentem ennek a Mark VI-nak.
Persze le leszek ugatva - szokás szerint -, de lehet, hogy erre érdemes odafigyelni.
Nem csak azért, mert méretben az AM hajók mérete, de egészen sokoldalúan konfigurálható. Minimális módosításokkal alkalmassá tehetnénk a hazai használatra.
Igen, piszok drága. Több ár is megjelent róla 9-15M USD között. Gondolom ezt komolyan befolyásolja, a rá felkerült fegyverzet is.
Elvileg 2db Mk38 25mm-es gépágyú is felkerülhet rá. De ez szabadon megválogatható.
Viszont van egy egészen érdekes fordulat: ugyanis a Navy által megrendelt 12db hajó mindegyike kivonásra került az aktív szolgálatból. (tadááá!)
Mindezt úgy, hogy 2016 tól kezdődően voltak csak szolgálatban, és a legutolsó 2017-ben lett leszállítva.
A Navy források arra hivatkoznak, hogy állítólag nagyon drága volt a fenntartása, ugyanakkor tudni kell róla, hogy alapvetően közben az egész NAVY egy nagy irányváltáson esett át amellett, hogy minden pénzre szükségük van. Szóval a bármilyen program, amit kicsit is feleslegesnek látszik, azt azonnal kaszálják. Márpedig most a nagyobb hajókon van a fő hangsúly.
A drága fenntartáshoz gondolom az is hozzájárult, hogy eredetileg valami 46-50db-ot terveztek berendelni. Tehát a program költségeit erre a 12 hajóra kell leosztaniuk.
Lehetséges, hogy voltak a típussal megbízhatósági problémák is, de tudni kell, hogy az ukránok megrendeltek belőle 16db-ot 2021-ben. Szóval az üzemeltetési tapasztalatok beépülhettek az új hajók gyártásába. Ha van megoldás a problémáira, akkor azt a régiek is megkaphatják.
Persze az amerikai döglött programra nem kell nyereg....
Érdekes, hogy az ukránok megrendelése új hajókra volt érvényes. Az infóim szerint a kivont darabokat nem tették bele a segélycsomagokba. Illetve volt egy +2db-os rendelés kiegészítés, ami elképzelhető, hogy a régebbiekből lett teljesítve.

Szóval - ha nagyon akarnánk - akkor biztosan be tudnánk belőlük szerezni, mert még megvannak, és értelemszerűen alig használtak.
Ha meg az EDA programban vennénk őket, akkor töredék áron is hozzájuthatnánk.

Kétségtelen, hogy a CB90 egy jóval olcsóbb platform. Ráadásul egészen komolyan sikeresek. De - szerintem - túl kicsi azokhoz a feladatokhoz, amit egy AM-hajónak el kell látnia. A célszerű az lenne, ha a CB90 váltanák az AN-2-eseket. Az AM hajókat viszont egy nagyobb típus válthatná.
Persze továbbra is a "nincs pénz kicsim" lemez forog, így az AN-2-esek friss felújítása lazán kiszolgálhat az évtized végéig.
Ha pedig módosítanak a flotilla szerepén, akkor egyszerűen kiszórják Nestineket, és helyettük az AN-2-esek mellé beszereznek jópár CB90-est, aztán mindenki megy a dolgára. Egy CB90-es olyan 2,5-3M USD között van csupán.
Az amerikaiak helyett akar a nemetektol is el lehetne kunyeralni par modern fast attack kategoriaju vesselt (a Schnellboot utodja, akarmi is legyen az), avagy valamifele gunboat/missile boat kombo cuccot valakitol (izraeliek?); nem rossz az ilyesmi egy teruletvedelmi harc eseten...

Vietnamban a susnya ellen meg napalmot is tudtak szorni:

US_riverboat_using_napalm_in_Vietnam.jpg



Nemet Gepard-class (2016-ban levaltottak modern korvettekkel):

Hafengeburtstag_2015_P_6122.jpg



Sved Norrkoping-class:
HMS_Ystad_R142.JPG



Amugy nalunk ennek eleg szep hangyomanya van, csak a komcsik szoktak le rola - a romanok sem mastol vettek at az egeszet, mint tolunk, a Basarabia , Bucovina stb eredetileg magyar (olasz epitesu) folyami monitor warshipek voltak...

A jugok is tounk csakliztak el a hajoik egy reszet: https://en.wikipedia.org/wiki/Temes-class_monitor

Amugy a Monarchianak kifejezetten korrekt haditengereszete volt: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ships_of_Austria-Hungary
 

Vipera kapitány

Well-Known Member
2021. május 11.
950
8 250
93
Talán esélyesebb lenne török barátainktól az ARES:


Ez is Katarnak készült. Hipermodern és teljesen új high-tech. Sokmindenünk lett/lesz, ami katarnak is... és olyan is, amit a törökök gyártanak... és olyan is amit a törökök gyártanak katarnak.

Mehetne a majdani adriai kikötőnkhöz is
 

Vipera kapitány

Well-Known Member
2021. május 11.
950
8 250
93
Talán esélyesebb lenne török barátainktól az ARES:


Ez is Katarnak készült. Hipermodern és teljesen új high-tech. Sokmindenünk lett/lesz, ami katarnak is... és olyan is, amit a törökök gyártanak... és olyan is amit a törökök gyártanak katarnak.

Mehetne a majdani adriai kikötőnkhöz is
Meg még Banglades is tervezi, hogy rendel az ARES 150 Herculesből (de több változata is van) a videó 2. percétől mutatják a belsejét :


Ultramodern (passzol az eddigi beszerzéseinkhez) teli szenzorokkal 30mm földre vízre levegőre, de van rakétaindítós kivitel is, 3 motoros, megy mint a szar. Adriára is jó (lesz kikötőnk egy odaférhet), meg a diplomáciának honvédelmi vezetőknek is a modern esztétikus kinézete miatt kicsit jachtos feelingje van.
 

Vipera kapitány

Well-Known Member
2021. május 11.
950
8 250
93
Valóságban a folyami átkelések támogatása az egyetlen vizi funkciója a honvédségnek. Ahhoz pedig ez a maximum amire szükség van:
soc-r-452864.jpg
1.mentés: Hableány hajóbaleset...búváros mentés, dél-koreaiak jöttek kisegíteni nekünk meg felszerelést hozni,

2.aknaszedés/mentesítés, blokád

3. a többiek által fent felsorolt hajótipusok gyorsan megtesznek 200km-t erős sodrással szemben is úgy, hogy eleve rajtuk van 2 ilyen csapatszálító csónak felszereléssel katonákkal (nem csak széltében járja a folyót, hosszában is)

4. árvizvedelem folyón hosszában gyorsabban, biztonságosabban közlekedik

5. radaros felderítő képesség, nagyobb fedezet biztositása, akár légvédelemmel is az átkelés során

6.nagyobb terhelhetőség több katona felszerelés logisztikai támogatás

7. ha meglesz az adriai kikötő, akkor a fenti opciokkal inkább lehet operálni mint egy folyami keresztbe átkelős csónakon.
 

Vipera kapitány

Well-Known Member
2021. május 11.
950
8 250
93
Az ukrán-oroszon sok dolog a felszinre került...pl. ez is! Kb. havonta jön ezekkel kapcsolatos hír. Nagyon nagy jelentősége lett a folyami hajóknak (és nem az átkelős csónakoknak) komoly kihivást jelentenek mindket fél számára a hiányuk vagy az ellenfél által meglévő. És olyan jelentőséggel bírnak, hogy az ukránok kértek kapnak és még kérnek a britektől az USA-tól, mert kell, de már eleve maga a NATO igazolta a szükségüket a stratégiához. Az oroszok meg szoptak a hiányuk miatt...csónak még talán van nekik, de néha úszva kelnek át a folyón. Drónokkal probálják kilőni őket és inkább kevesebb sikerrel. Egy ilyen hajó nem csak a saját átkelésnél jó, de az ellenfél átkelésére maga a rémálom, rendkívül gyors, nehezen kilőhető, sok katonát szállít és jól felfegyverzett.


Nekünk meg aztán van folyónk, meg lesz tengeri kikötőnk.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 839
29 051
113
1.mentés: Hableány hajóbaleset...búváros mentés, dél-koreaiak jöttek kisegíteni nekünk meg felszerelést hozni,
Katasztrófavédelmi feladat, a belügyhöz tartozik.
2.aknaszedés/mentesítés, blokád
Nem létezik már ilyesmi, ahogy sajkás szolgálat sem.
naszadosok-sajkasok-komarom.jpg

3. a többiek által fent felsorolt hajótipusok gyorsan megtesznek 200km-t erős sodrással szemben is úgy, hogy eleve rajtuk van 2 ilyen csapatszálító csónak felszereléssel katonákkal (nem csak széltében járja a folyót, hosszában is)
A levegőben helikopterrel tízszer, az autópályákon négy-ötször, a főutakon háromszor gyorsabban lehet erőt mozgatni a folyók menti feladatok ellátásához.
12363765_1_0_0001-nowater.jpg

chinook-rib.jpg

4. árvizvedelem folyón hosszában gyorsabban, biztonságosabban közlekedik
Katasztrófavédelmi feladat, a belügyhöz tartozik.
5. radaros felderítő képesség, nagyobb fedezet biztositása, akár légvédelemmel is az átkelés során
Csapatlégvédelem feladata.
6.nagyobb terhelhetőség több katona felszerelés logisztikai támogatás
Minek, hova?
7. ha meglesz az adriai kikötő, akkor a fenti opciokkal inkább lehet operálni mint egy folyami keresztbe átkelős csónakon.
Azt te hogy képzeled, az olasz szuverenitás smafu? Semmilyen magyar adriai kikötő nem lesz. Egy magyar részvénytársaságnak lesz logisztikai telepe egy olasz ipari parkban (trieszti kikötő). Hogy minek azt persze senki se érti.
 
  • Tetszik
Reactions: alali77

Vipera kapitány

Well-Known Member
2021. május 11.
950
8 250
93
Valóságban a folyami átkelések támogatása az egyetlen vizi funkciója a honvédségnek. Ahhoz pedig ez a maximum amire szükség van:
soc-r-452864.jpg
Ez a fotó is picit félrevezető...mellékágakon vagy partközelben, szűkületeknél, szigeteknél rendben van, de ezek még ritkábbak és az élet vagy egy konfliktus során a front alakulása nem olyan helyen történik, ahol gondolnánk.

Szóval a Dunának van ilyen oldala is azaz elég széles és leginkább ez a jellemzőbb:


Egy ilyen helyzetben az átkelés kevésbé védett csónakokon sokkal cinkesebb, mint egy helikopter, repülő, drón, úszoképes harcjármű és egyéb katonai eszköz ellen felfegyverzett és védelmet nyújtó páncélozott hajón.
 
K

kamm

Guest
Katasztrófavédelmi feladat, a belügyhöz tartozik.

Nem létezik már ilyesmi, ahogy sajkás szolgálat sem.
naszadosok-sajkasok-komarom.jpg


A levegőben helikopterrel tízszer, az autópályákon négy-ötször, a főutakon háromszor gyorsabban lehet erőt mozgatni a folyók menti feladatok ellátásához.
12363765_1_0_0001-nowater.jpg

chinook-rib.jpg


Katasztrófavédelmi feladat, a belügyhöz tartozik.

Csapatlégvédelem feladata.

Minek, hova?

Azt te hogy képzeled, az olasz szuverenitás smafu? Semmilyen magyar adriai kikötő nem lesz. Egy magyar részvénytársaságnak lesz logisztikai telepe egy olasz ipari parkban (trieszti kikötő). Hogy minek azt persze senki se érti.
Te tenyleg nem erted, hogy egy teruleteden folyo haboru eseten nem szallitasz lof@szt sem csak ugy, plane nem autouton?
Avagy hogy egy olyan gumicsonakot szarra lonek a partrol, szemben egy folyami hadihajoval?
 

Vipera kapitány

Well-Known Member
2021. május 11.
950
8 250
93
Katasztrófavédelmi feladat, a belügyhöz tartozik.

Nem létezik már ilyesmi, ahogy sajkás szolgálat sem.
naszadosok-sajkasok-komarom.jpg


A levegőben helikopterrel tízszer, az autópályákon négy-ötször, a főutakon háromszor gyorsabban lehet erőt mozgatni a folyók menti feladatok ellátásához.
12363765_1_0_0001-nowater.jpg

chinook-rib.jpg


Katasztrófavédelmi feladat, a belügyhöz tartozik.

Csapatlégvédelem feladata.

Minek, hova?

Azt te hogy képzeled, az olasz szuverenitás smafu? Semmilyen magyar adriai kikötő nem lesz. Egy magyar részvénytársaságnak lesz logisztikai telepe egy olasz ipari parkban (trieszti kikötő). Hogy minek azt persze senki se érti.
Lehet igazad van...én csak egyszerűen pusztán arra tudtam gondolni mikor önkéntes voltam a dunai árviznél, a honvedségi hajók jöttek a vizen és nem az elárasztott utakon ott nem is tudtak volna (ukrajnában meg minden utat, hidat, gátat szetlőttek, hatalmas viz és sár van) és nem volt Chinookjuk (a katasztrofavédelemnek sem volt sem hajója sem Chinookja arrafelé sajnos) , amivel egy hajót szállitsanak rossz látási viszonyok közt a szélben. A visszavonuló ukránoknak sem igazán jutott csapatlégvédelem. Akna azért sodródik ukrajnában rendesen tengeren és folyón is...meg blokád is van nézzed majd meg az ukrán-orosz topicot.

Bocs azt nem tudtam, hogy egy uniós NATO tagország partvonalán nem lehet egy masik tagországnak a bérelt saját kikötőjét biztositó eszköze, gondolom akkor a biztonsági őrök is olaszok lesznek.

Tényleg, ha van Chinook akkor miért vigyen csónakot maga alatt, ha az maga vihetné át a katonákat a viz felett 10x gyorsabban, hiszen ha van szárazföldi erő és még csapatlégvédelem is az átkeléseknél
Valóságban a folyami átkelések támogatása az egyetlen vizi funkciója a honvédségnek. Ahhoz pedig ez a maximum amire szükség van:
soc-r-452864.jpg
Itt mondjuk nem látni ezen most a csapatlégvédelmet.
 

Giskard

Well-Known Member
2021. szeptember 25.
4 212
13 728
113
Várjál!
A CB90 nem EDA programos. Az aktív szolgálatban van. Az EDA programban csak a felesleget tudod megvenni (garázsvásár).
Azt nem tudom, hogy benne vannak e, de ezeket az iraki háborúban használták járőrözésre. Úgy olvastam le akarják építeni mert otthon ezek nem kellenek nekik. Attól még rá lehet kérdezni náluk, hogy nem adnák e ide ingyen feléért. :D
 
K

kamm

Guest
Hogy mit? Ez valami fantasy RPG topic?
Te mar reggel iszol?

Szerinted mi a kulonbseg ezen lofaszjoska gumicsonakok meg ladikok

soc-r-452864.jpg



meg egy ilyen

Hafengeburtstag_2015_P_6122.jpg


avagy ilyen

HMS_Ystad_R142.JPG


de akar az egykori Bodrog

SS_Bodrog_1914.jpg


kozott?

Azt erted, hogy amikor egy ilyen folyami, azaz nagyon alacsony fedelzetu, minden iranyban szenzorokkal, es radarokkal stb felszerelt warship elhuz a Dunan akar felfele is 30-40km/h, akkor kb eletveszelyes otlet meg megprobalni raloni is a partrol, mert nem eleg hogy kicsi a sansz, hogy egyaltalan eltalalod, de amugy egy Trophy ezt is boven megvedi, kozben raadasul a fedelzdeti gepagyu maris darabokra szaggat, amint felbukkansz a szenzorokon...? Az hagyjan, de rossz esetben akar egyetlen CIWS is elintezi egy az egyben, leszedi az inditott Spikeodat meg teged is, meg Trophyt sem kell inditani...