Magyar Néphadsereg

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 396
19 797
113
Sz-60. Csöves légvédelem, Néphadsereg.

54436116_399254374205571_8668577122521972736_n.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: Masztiff and alfa74

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 396
19 797
113
A kép alapján gondolhatom úgy, hogy a rakéták végig az indítóállványokon lehettek, indításra kész állapotban, Budapest légvédelmében ? Az egyértelmű, hogy a Néphadsereg állandó harckészültségben volt, de ez a kép meglepett.

11232227_862128547214904_1325366504648372071_n.jpg
 

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 317
8 359
113
A kép alapján gondolhatom úgy, hogy a rakéták végig az indítóállványokon lehettek, indításra kész állapotban, Budapest légvédelmében ? Az egyértelmű, hogy a Néphadsereg állandó harckészültségben volt, de ez a kép meglepett.
Nem volt állandó harckészültség, vetésforgó jelleggel adták az osztályok az éles szolgálatot. A rakétákat a 6 indítón tartották leponyvázva.
 
  • Tetszik
Reactions: mészi and honved

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 396
19 797
113
Nem volt állandó harckészültség, vetésforgó jelleggel adták az osztályok az éles szolgálatot. A rakétákat a 6 indítón tartották leponyvázva.

Akkor csak az első lépcsős alakulatoknál volt a teljes harckészültség ? Mert Szombathelyen az volt. Soha nem hiányzohatott pld., a legénység 1/3-ánál több ember, még a legnagyobb ünnepeken sem. Karácsony, szilveszter, húsvét.
 

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 317
8 359
113
Akkor csak az első lépcsős alakulatoknál volt a teljes harckészültség ? Mert Szombathelyen az volt. Soha nem hiányzohatott pld., a legénység 1/3-ánál több ember, még a legnagyobb ünnepeken sem. Karácsony, szilveszter, húsvét.
Az 1/3-os szabály az a második (harmadik?) lépcsős alakulatomnál is igaz volt. Emlékeim szerint harckészültség esetén mindenkinek a laktanyában kellett tartózkodnia, az eltávon levőket vissza kellett hívni. De rég volt, nem biztos, hogy jól emlékszem.
 
  • Tetszik
Reactions: honved

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 396
19 797
113
Az 1/3-os szabály az a második (harmadik?) lépcsős alakulatomnál is igaz volt. Emlékeim szerint harckészültség esetén mindenkinek a laktanyában kellett tartózkodnia, az eltávon levőket vissza kellett hívni. De rég volt, nem biztos, hogy jól emlékszem.

Ja, 3 fokozata volt a harckészültségnek. Állandó harckészültség volt, abban voltunk alapban, aztán volt a következő fokozat, amit Te írtál. Majd a 3. fokozat, úgyhívták, "közvetlen háborús veszély harckészültség". Na ott már nem csak hogy mindenki bent volt, de sisak a fejen, teljes harcszati felszerelés az embereken, fegyver a kézben, lőszer kioosztva. Harcjárművek indulásra készen.
 

mészi

Well-Known Member
2018. október 11.
257
315
63
Akkor csak az első lépcsős alakulatoknál volt a teljes harckészültség ? Mert Szombathelyen az volt. Soha nem hiányzohatott pld., a legénység 1/3-ánál több ember, még a legnagyobb ünnepeken sem. Karácsony, szilveszter, húsvét.
Szárazföldi csapatoknál: Az állandó hksz volt (Ez volt az alaphelyzet. A sorállomány 33%-a hagyhatta el a laktanyát, a ht állomány 33%-a hagyhatta el munkaidő után a helyőrséget illetve a lakóhelyét.), teljes hksz volt (A sorállomány nem hagyhatta el laktanyát, a ht állomány a lakóhelyét.), és háborús veszély hksz volt (Senki nem hagyhatta el a laktanyát, a tartalékosok bevonultatása megkezdődött, kiosztásra és málházásra került az az éles lőszer, az alakulat kitelepült a megindulási terepszakaszra.).
A légvédelmi rakéta alakulatoknál ugyanezek a korlátozások megvoltak (Kivéve a megindulási terepszakaszra történő kitelepülést, nekik osztályonként tartalék tüzelőállásaik voltak.). Csak még annyival bővült a dolog, hogy a légvédelmi rakétaosztályok honi légvédelmi készültséget láttak el, egyharmaduk 2. fokban volt (A tüzelőállások melletti 10. számú épületben tartózkodott a szolgálatban lévő állomány, ha jól emlékszem 7 perc alatt kellett a rakétákkal tűzkész állapotban lenni, az ügyeletes rakéták az állványokon voltak.), egyharmaduk III. fokban volt (Csökkentett állomány volt csak a hadműveleti területen a 10. számú épületbe, 30 perc volt a tűzkész állapot elérése, ha jól emlékszem, a rakéták a szállító-rátöltő tzm-en voltak.), az osztályok egyharmada pedig csak kiképzést folytatott. A 11. lérak. dd.-nál például 4 osztály (2 Nyeva, 2 Volhov) volt II. fokban, 4 osztály III. fokban (2 Nyeva, 2 Volhov), 4 osztály kiképzést folytatott csak (2 Nyeva, 2 Volhov). A másik két ezrednél is hasonlóan volt szervezve a légvédelmi készültség. 1987-től pedig az 5. hadsereg légvédelmi rakéta ezredei (4 ezred) is adtak honi légvédelmi készültséget.
 
  • Tetszik
Reactions: anonim999

Pocok75

Well-Known Member
2010. április 19.
2 802
2 554
113
Utazás gyorsítása haza a laktanyából, vagy vissza a laktanyába, 80-as évek. Nem volt nehéz, katonát mindenki felvette, azonnal megálltak a kocsik, ha katonát láttak az út szélén.

55764215_2355266594486385_3973384797987799040_n.jpg
Az igaz, csak elvileg tilos volt. Legalább is 94ben a Váposok bevittek ez miatt. De lehet hogy csak unatkoztak.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 598
12 653
113
Utazás gyorsítása haza a laktanyából, vagy vissza a laktanyába, 80-as évek. Nem volt nehéz, katonát mindenki felvette, azonnal megálltak a kocsik, ha katonát láttak az út szélén.

55764215_2355266594486385_3973384797987799040_n.jpg
Az igaz, csak elvileg tilos volt. Legalább is 94ben a Váposok bevittek ez miatt. De lehet hogy csak unatkoztak.
Nem, tényleg tilos volt stoppolni.

Csak pár példa 89-90'ből sorkatonaként Nagykanizsától - később Budapesttől - Miskolcig :
- Részeg Varnyú taxis, aki meghívott minket piálni
- Ladás sofőr, aki az utas helyett ivott a sörösüvegben levő konyakunkból,
- Ezeröcsi a kánikulában, aminek frekvenciaszintézeres(!!!) rádiója, meg nyitott Finlandia napfénytetője volt: Tömén luxus!o_O
- Star pótos teherautó, ami úgy be volt igényesen kárpitozva, hogy azt hittük piásan; Merci kamion...(Olaszból hozott Martinit: Szerintetek...?:rolleyes:)
- Varnyó Trans platóján csirkeketrecek között,
- állami Volga végig 130-al,
- Nagypolák minimum négyezres fordulaton, ami tartotta az Audi 90-as tempóját... - mindkettő a 3-as főúton,
- Zastavában hatan,
- Pótos IFA-ban a motorháztetőn (én feleltem az elektromos hűtő ventilátor üzemeltetésért!),
- bulldog Tatra, ami megégette a lábfejem a kabinfűtésével,
- vasárút szállító pótos(!) VOZIFA, amiből Gyöngyösnél kiszálltam és elbújtam, mert max. negyvennel bírt menni - szerintem most jár Kerecsendnél...
- féltengelyes, elcsavarodott alvázú Varnyú, amit görcsösen vezetett a barackszín kosztümös vidéki anyuka (nettó halálfélelem)
- belügyminisztériumi alkalmazott Kispolákkal (Kb. semmi nem úgy valósult meg az önkormányzati törvénytervezetből, ahogy ők kidolgozták...)
- Zalabútoros pótos IFA (engem úgy látszik üldöztek a póttal terhelt IFA erőforrások:eek:), aminek a sofőrje végig csak somolygott, amikor Miskolcig szidtuk a setét Zalát, a setét zalaiakkal (mentségünkre szóljon, hogy sötétben szálltunk fel..)
Stb., stb.
A negatív rekord Kanizsától délután négytől 16 óra, 13 autó...

Nyugati(!) rendszámos autók:
- Kettes Golf 1.3 négy gang olasz rendszámmal - előtte Barkasból szálltunk ki...
- "Kád"Audi 100 sorötös kétezres benzinessel
- Ford Scorpio 2.9i négygangos elektronikus automataváltóval...(135 km/h-nál még kickdown-ra visszaváltott harmadikba!)
- S a rekord: Szintén olasz rendszámmal 88'-as LCD kijelzős Audi Qattro Coupe ( 220 Le), a srác menet közben kivett a kesztyűtartóból egy olasz-magyar szótárt, úgy beszélgettünk, azóta tudom, hogy a Lamborghini nem Lambordzsini...
Székesfehérvárnál átnéztünk a VÁP-os Latvijába, aminek az utasai szerintem azt hitték, hogy káprázik a szemük...
Siófok-Miskolc (Ekkor még ugye nem volt M0 és az M3 is csak Gyöngyösig!) négy és fél óra!

Soha nem buktam le, ellentétben pl. azokkal a pechesekkel, akik szintén stoppoltak az Irinyi Gépkocsiszinből, de ők a a kerítés mellett:
https://www.google.hu/maps/@47.5544...4!1sJxsW8eZVSgdRLTh4c_8KnA!2e0!7i13312!8i6656
...s vitték is be őket a VÁP-osok a (ha jól emlékszem) Petőfi laktanyába...
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 570
26 472
113

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 396
19 797
113
Facebookon találtam. Vajon hány ilyen történet lehetett még a Néphadseregben ?

"
Ádám Schweipert
„Segítő” · 21 perce
1982 nyarán Hajmáskéren hősi halált halt katonatársam Selymes István posztumusz őrmester nyughelye a kelebiai temetőben.Katonai tiszteletadással temettük.Halál oka: a pécsi tüzérek közénk lőttek a bajai 3. zászlóaljba.Több súlyos és könnyű sérült volt a szétszóródó repeszektől. Nyugodjon békében."

60956473_2255223557898455_5595671482731593728_n.jpg