Magyar Néphadsereg

Én a lillafüredi filmre mondtam. De neked köszönhetően megint végignéztem a vén füttyös mit hablatyol:D:D:D

Igen, az nem nyugati alakulatról készült film. Ettől függetlenül, meg kell őrizni mindent, ami akkor készült, mert nincs több kordukumentum arról az időről a Néphadseregből. Kevés maradt meg abból a korból filmen. Torz a kép, főleg az akkori haderő harcértékéről.
 
Pajzs '84 VSZ hadgyakorlatról Csehszlovák propagandafilm:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Felderítők egykoron.

74234773_2556000314479716_6891530791734476800_n.jpg
 
Csak beletekertem,de 88-89 és csupa T55?
Addigra már az is 35éves volt,hol voltak a 72-esek?

Nem is értem a felvetést.
Hét MN hadosztály közül az Abasári harckocsi ezred a legutolsóhoz tartozott.
Eközben a legjobban felszerelt MN hadosztálynak is kevesebb mint harmada rendelkezett csak T-72-essel.
Abasáriak meg örüljenek, hogy már nem T-34-esekkel gyakorlatoznak...
:rolleyes:

MN-1986.jpg
 
Csak beletekertem,de 88-89 és csupa T55?
Addigra már az is 35éves volt,hol voltak a 72-esek?
Ajánlom a HTÖ mellékletét figyelmedbe.
VSz-front-honi-hadsereg-hadosztály-légvédelme [HUN].xls
Ebben benne van, hogy melyik hadosztálynak volt T-72-ese a VSz-en belül.

A VSz tagországok haderejének minősége kb. köszönőviszonyban sem volt a szovjettel. Hát, jobban is éltünk hozzájuk képest átlagban.

  • A szovjeteknél már nyomták a Szu-27, MiG-29 és MiG-31-et, addig a VSz tagországok vadász légierejének gerince mi is volt? Ja, a MiG-21MF és Bisz. MiG-23-asok kb. mutatóban, MiG-29 meg aztán hajajj. Ide már nem is jutott el, csak a csehekhez és az NDK-ba és egy tucat az összeomlás előtt buleszokhoz.

  • Itthon a '80-as évek erőltetett légvédelmi fejlesztése eredményezte azt, hogy az egész MN-ben volt 4 db (!) Sztrela-10M és Volhovokat állítottunk hadrendbe, amikor a szovjeteknél 1978-tól a Sz-300PT és 1983-tól Sz-300PSz jött már.

  • Az egész VSz alap harckocsija a T-55 család maradt nagyjából. Volt T-72, de abból sem a szovjet csúcsváltozat és a teljes erő töredéke volt. Meg hiába is volt T-55AM, ha nem vettük meg hozzá az ATGM-et, de még a jobb pct. gránátot is a szovjetek adták volna át háború esetén... Persze amíg az MN ellenfele Ausztria és Olaszország szutyok hk-i, addig OK. Na de az NDK T-55/72-es családja a Leo2A1 után fogalmazzunk úgy, hogy azoknak nem nagyon osztottak lapot..
A HTÖ-ből.

A fórumokon sokszor vérre menő viták mennek, ahol lényegében csak a csúcs szovjet, amerikai és NATO rendszereket mérik össze, de több könyv is ebbe a hibába (?) esik.

Kicsit mélyebbre ásva az ember azt látja, hogy mind a VSz, mind a NATO kemény magját a két nehézfiú, az Szovjetunió és az USA adta. A többi tagországnak voltak komolyabb ütőerővel bíró alakulatai, de az illúzió, hogy csak ezek léteztek volna, valójában ezek voltak kisebbségben. A „masszában” mennyiségileg nagyon komoly aránnyal képviseltették magukat a másodvonalas technikát használó alakulatok.

Tehát nagyon szórakoztató lehet egyeseknek arról vitázni, hogy mit kezdett volna mondjuk egy nyugatnémet Leopard 2A1 harckocsi dandár mondjuk T-64BV harckocsikkal felszerelt páncélos szovjet ezreddel szemben, csak éppen a nyugatnémet páncélos „kemény magot” leszámítva az európai államok nagyrészt Leopard 1, Chieftain és Centurion – ez utóbbi második világháborús gyökerekkel bír – harckocsik különféle változatait használtak nagy számban, a teljesen elavultnak számító francia AMX-30-cal egyetemben.

A keleti oldalon a helyzet pontosan ugyanez. Szép és jó a kőkemény és félelmetes elsővonalas szovjet páncélos erő, csak ehhez képest a ’80-as években is a VSz államok harckocsi erejének gerincét még mindig T-55/T-55AM különféle változatai adták. A T-72 korai és sokkal primitívebb export változata is
(T-72M1) elenyésző mennyiségét képviselte a VSz országok teljes harckocsi erejének, illetve a szovjet
T-72 csúcsmodelleknek (T-72B/B1) híre-hamva se volt. A T-64 és T-80 típusok exportja a hidegháború alatt fel sem merült, azokat mindig az elit szovjet alakulatok kapták meg, a hidegháború alatt nem is exportálták azokat. (T-80-ast a hidegháború után már igen, a T-64 addigra, mint platform már elavult, bár továbbra is hadrendben maradt Ukrajnában.)

Tehát a VSz tagállamokban még a rendszeresített T-72 harckocsik is messze a szovjet szint alatt voltak, még az azokhoz való lőszer terén is félig impotensek voltak a VSz tagországok. A legnagyobb páncélátütéssel rendelkező gránátokból háború esetén a szovjet készletekből kaptak volna harckocsinként legfeljebb fél-egy tucatot. Bármely nem szovjet páncélos erőt úgy gázolta le volna egy amerikai M1A1-et, vagy egy német Leopard 2A1/2A4-gyel felszerelt alakulat, hogy az maga lett volna a mészárszék. A Magyar Néphadsereg által használt harckocsik ’70-es évek végi, ’80-as évek eleji korszerű irányított páncéltörő rakéták ellen (iTOW, TOW2, HOT I/II) gyakorlatilag védtelenek voltak, azonban a gyengébb olasz, osztrák és egyéb másodvonalas harckocsik ellen megfeleltek a célnak.

Légierő terén sem volt más a helyzet. Szépen csillog az amerikai F-15 és F-16, de emellett összesen ezres nagyságrenden repültek F-104 Starfighter, F-5 Tiger II sőt, szubszonikus, gyakorlatilag iskolagép teljesítményén alig túlmutató, Alpha Jet, Fiat G91 repülőgépek is a ’70-es évek végén, de még a ’80-as években is. Háború esetén ezeket is bevetették volna, mert a szükség és a VSz szárazföldi túlereje megkövetelte volna.

Magyarországon a ’80-as években (időszaktól függően, a sármelléki MiG-23-asokat váltották le utoljára) legalább 2 db MiG-29 9.12 és/vagy 9.13 vadászgépet üzemeltető szovjet vadászezred állomásozott nagyságrendileg 60-90 db vadászgéppel. Ehhez képest a legkomolyabb magyar vadászgépből a MiG-23MF-ből összesen egy tucat állt hadrendbe (egy század), minden más alakulat MiG-21bisz és MiG-21MF vadászgépekkel repült. Nem túlzás azt mondani, hogy két szovjet MiG-29-cel felszerelt ezred nagyobb erőt képviselt, mint a Magyar Néphadsereg teljes vadászlégiereje.

Csapásmérő erő terén a helyzet ugyanez. Minimális mennyiségű, egy századnyi Szu-22M3
miközben a szovjet Déli Hadsereg Csoport repülő alakulatai Szu-24 és MiG-27-tel voltak felszerelve a
’80-as években. Hatalmas a kontraszt a Szovjetunió és a VSz tagországok által használt repülőtechnika minőségi és mennyisége eloszlása között. (Na persze nem véletlenül volt a szovjet „életszínvonal” olyan, amilyen...)

Valójában két szuperhatalom mellett néhány kiemelt alakulatot leszámítva a VSz tagállamok részben erős túlzással sokszor csak segédcsapatok szintjét érték el, de ez a NATO oldalán sem volt másként.
 
Ajánlom a HTÖ mellékletét figyelmedbe.
VSz-front-honi-hadsereg-hadosztály-légvédelme [HUN].xls
Ebben benne van, hogy melyik hadosztálynak volt T-72-ese a VSz-en belül.

A VSz tagországok haderejének minősége kb. köszönőviszonyban sem volt a szovjettel. Hát, jobban is éltünk hozzájuk képest átlagban.

  • A szovjeteknél már nyomták a Szu-27, MiG-29 és MiG-31-et, addig a VSz tagországok vadász légierejének gerince mi is volt? Ja, a MiG-21MF és Bisz. MiG-23-asok kb. mutatóban, MiG-29 meg aztán hajajj. Ide már nem is jutott el, csak a csehekhez és az NDK-ba és egy tucat az összeomlás előtt buleszokhoz.

  • Itthon a '80-as évek erőltetett légvédelmi fejlesztése eredményezte azt, hogy az egész MN-ben volt 4 db (!) Sztrela-10M és Volhovokat állítottunk hadrendbe, amikor a szovjeteknél 1978-tól a Sz-300PT és 1983-tól Sz-300PSz jött már.

  • Az egész VSz alap harckocsija a T-55 család maradt nagyjából. Volt T-72, de abból sem a szovjet csúcsváltozat és a teljes erő töredéke volt. Meg hiába is volt T-55AM, ha nem vettük meg hozzá az ATGM-et, de még a jobb pct. gránátot is a szovjetek adták volna át háború esetén... Persze amíg az MN ellenfele Ausztria és Olaszország szutyok hk-i, addig OK. Na de az NDK T-55/72-es családja a Leo2A1 után fogalmazzunk úgy, hogy azoknak nem nagyon osztottak lapot..
A HTÖ-ből.

A fórumokon sokszor vérre menő viták mennek, ahol lényegében csak a csúcs szovjet, amerikai és NATO rendszereket mérik össze, de több könyv is ebbe a hibába (?) esik.

Kicsit mélyebbre ásva az ember azt látja, hogy mind a VSz, mind a NATO kemény magját a két nehézfiú, az Szovjetunió és az USA adta. A többi tagországnak voltak komolyabb ütőerővel bíró alakulatai, de az illúzió, hogy csak ezek léteztek volna, valójában ezek voltak kisebbségben. A „masszában” mennyiségileg nagyon komoly aránnyal képviseltették magukat a másodvonalas technikát használó alakulatok.

Tehát nagyon szórakoztató lehet egyeseknek arról vitázni, hogy mit kezdett volna mondjuk egy nyugatnémet Leopard 2A1 harckocsi dandár mondjuk T-64BV harckocsikkal felszerelt páncélos szovjet ezreddel szemben, csak éppen a nyugatnémet páncélos „kemény magot” leszámítva az európai államok nagyrészt Leopard 1, Chieftain és Centurion – ez utóbbi második világháborús gyökerekkel bír – harckocsik különféle változatait használtak nagy számban, a teljesen elavultnak számító francia AMX-30-cal egyetemben.

A keleti oldalon a helyzet pontosan ugyanez. Szép és jó a kőkemény és félelmetes elsővonalas szovjet páncélos erő, csak ehhez képest a ’80-as években is a VSz államok harckocsi erejének gerincét még mindig T-55/T-55AM különféle változatai adták. A T-72 korai és sokkal primitívebb export változata is
(T-72M1) elenyésző mennyiségét képviselte a VSz országok teljes harckocsi erejének, illetve a szovjet
T-72 csúcsmodelleknek (T-72B/B1) híre-hamva se volt. A T-64 és T-80 típusok exportja a hidegháború alatt fel sem merült, azokat mindig az elit szovjet alakulatok kapták meg, a hidegháború alatt nem is exportálták azokat. (T-80-ast a hidegháború után már igen, a T-64 addigra, mint platform már elavult, bár továbbra is hadrendben maradt Ukrajnában.)

Tehát a VSz tagállamokban még a rendszeresített T-72 harckocsik is messze a szovjet szint alatt voltak, még az azokhoz való lőszer terén is félig impotensek voltak a VSz tagországok. A legnagyobb páncélátütéssel rendelkező gránátokból háború esetén a szovjet készletekből kaptak volna harckocsinként legfeljebb fél-egy tucatot. Bármely nem szovjet páncélos erőt úgy gázolta le volna egy amerikai M1A1-et, vagy egy német Leopard 2A1/2A4-gyel felszerelt alakulat, hogy az maga lett volna a mészárszék. A Magyar Néphadsereg által használt harckocsik ’70-es évek végi, ’80-as évek eleji korszerű irányított páncéltörő rakéták ellen (iTOW, TOW2, HOT I/II) gyakorlatilag védtelenek voltak, azonban a gyengébb olasz, osztrák és egyéb másodvonalas harckocsik ellen megfeleltek a célnak.

Légierő terén sem volt más a helyzet. Szépen csillog az amerikai F-15 és F-16, de emellett összesen ezres nagyságrenden repültek F-104 Starfighter, F-5 Tiger II sőt, szubszonikus, gyakorlatilag iskolagép teljesítményén alig túlmutató, Alpha Jet, Fiat G91 repülőgépek is a ’70-es évek végén, de még a ’80-as években is. Háború esetén ezeket is bevetették volna, mert a szükség és a VSz szárazföldi túlereje megkövetelte volna.

Magyarországon a ’80-as években (időszaktól függően, a sármelléki MiG-23-asokat váltották le utoljára) legalább 2 db MiG-29 9.12 és/vagy 9.13 vadászgépet üzemeltető szovjet vadászezred állomásozott nagyságrendileg 60-90 db vadászgéppel. Ehhez képest a legkomolyabb magyar vadászgépből a MiG-23MF-ből összesen egy tucat állt hadrendbe (egy század), minden más alakulat MiG-21bisz és MiG-21MF vadászgépekkel repült. Nem túlzás azt mondani, hogy két szovjet MiG-29-cel felszerelt ezred nagyobb erőt képviselt, mint a Magyar Néphadsereg teljes vadászlégiereje.

Csapásmérő erő terén a helyzet ugyanez. Minimális mennyiségű, egy századnyi Szu-22M3
miközben a szovjet Déli Hadsereg Csoport repülő alakulatai Szu-24 és MiG-27-tel voltak felszerelve a
’80-as években. Hatalmas a kontraszt a Szovjetunió és a VSz tagországok által használt repülőtechnika minőségi és mennyisége eloszlása között. (Na persze nem véletlenül volt a szovjet „életszínvonal” olyan, amilyen...)

Valójában két szuperhatalom mellett néhány kiemelt alakulatot leszámítva a VSz tagállamok részben erős túlzással sokszor csak segédcsapatok szintjét érték el, de ez a NATO oldalán sem volt másként.
Ausztriának már a hatvanas években Pattonjaik voltak. Azok megették volna a T-55-öseinket. Szvsz. A T-72M-eket is.
 
Ausztriának már a hatvanas években Pattonjaik voltak. Azok megették volna a T-55-öseinket. Szvsz. A T-72M-eket is.
A T-72M tűzerő és páncélvédettség szempontjából még az M60A3-nál is jobb volt, nemhogy egy szutyok Pattonnál...
Az már kérdés, hogy tűzvezetés és más téren meg nem.
 
  • Tetszik
Reactions: honved
A T-72M tűzerő és páncélvédettség szempontjából még az M60A3-nál is jobb volt, nemhogy egy szutyok Pattonnál...
Az már kérdés, hogy tűzvezetés és más téren meg nem.

A lézertávmérő megfelelő volt a maga korában.Igazából a 80-as évek elején elteredni kezdő következő generációs nyugati típusuk passzív infra és hőkamerái tették elavulttá a szovjet aktív infra rendszereket.Amúgy a nappali tűzvezetésben nem volt döntő különbség.
 
  • Tetszik
Reactions: honved and Bleroka
Mi az a Budapesti Forradalmi Ezred Kalocsa?

7. hadosztály egy gépesített lövész ezrede.

MN 37. BUDAPESTI FORRADALMI EZRED” megnevezés a „forradalmi ezred” cím az 1956-os, akkoriban ellen-forradalom (-nak nevezett) leverésében résztvevő alakulatoknak járt.