Magyar Néphadsereg

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 210
57 529
113
És szerinted mekkora lenne a védelmi költségvetés ezzel? Nincs reális oka egy fele ekkora erőnek sem.


Mekkora lenne, mekkora lenne, mekkora ha keresztbe-hosszába megcsinálnak minket mert jelképes a hadseregünk?
Olcsóbb a fél hadseregünk árán szétkapni a románokat a határon,mintha a teljes hadsereg rámegy az első héten,és be tudnak jönni 100km-t,pl.
Szerintem semmi okunk a mostani szövetségi rendszerben sem félvállról venni a védelmi képességeket.
Jó, tudom akkor lesz megint 300 tankunk,ha az usa vissza adatja a románokkal Erdélyt,de a lepényhal meg uccsónak.:oops:
 

leplezo

Well-Known Member
2017. február 3.
2 638
5 491
113
És szerinted mekkora lenne a védelmi költségvetés ezzel? Nincs reális oka egy fele ekkora erőnek sem.

Igen az egy más világ volt. Elhúzódó anyagháborúra készültek. Be volt számolva a 2 hét alatt több mint 50%-os veszteség is.
Nem járható út manapság. 2x 44/56db leo A7-el és 2 század grippennel, (hozzá való ivf és légvédelmi egységekkel, meg lőszerrel) magasan erősebbek lennénk az összes szomszédos országnál.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 902
72 886
113
Mivel én is sokszor hallottam a majd Ukrajnából érkező hatalmas második lépcsőről, fel is dobtam egy térképre a Kárpáti Katonai Körzet alakulatait, és technikáját.

map-2.jpg


Hozzánk a 38. (Ivano-Frankovszk-i) hadtestet tervezték erősítésként küldeni, a Lengyelekhez a 13. hadtestet, a 8. hadtest meg általános tartalékként szolgált.
A fenti adatok 1989-90-es állapotot mutatják, és bizony a Munkácsi 128. Gárda hadosztályon (T-64-esein) kívül, már csak két T-55-ösökkel felszerelt hadosztály jött volna erősítésnek, valahol a korabeli MN átlagos technikai színvonalán.
:cool:
Ez valami 2250 harckocsi a rajt van, csak a harckocsi.
 
  • Tetszik
Reactions: Bleroka

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 550
8 365
113
Ez valami 2250 harckocsi a rajt van, csak a harckocsi.
Vajon milyen nagyságrendet képviselt abban a mennyiségben a hadrafoghatóság. 90-100% biztos nem lehetett. Én saccra úgy 70-80 % közötti értéket tippelek. Az is szép szám lenne. 1800 körüli hk al. Hiábba ha nagy része elavult 55 öcsi. Továbbá számoljunk a menet közbeni kiesőkkel is. Akkor is 700-1000 db hk át tudtak volna lökni pár napon belül.
 

Bleroka

Well-Known Member
2019. március 16.
364
1 065
93
Vajon milyen nagyságrendet képviselt abban a mennyiségben a hadrafoghatóság. 90-100% biztos nem lehetett. Én saccra úgy 70-80 % közötti értéket tippelek. Az is szép szám lenne. 1800 körüli hk al. Hiábba ha nagy része elavult 55 öcsi. Továbbá számoljunk a menet közbeni kiesőkkel is. Akkor is 700-1000 db hk át tudtak volna lökni pár napon belül.

Minek? A Néphadsereg egyetlen vezetöje sem gondolta komolyan hogy a Magyar Néphadsereg menetböl átkel az osztrák hegyeken,és diadalmasan bedübörög a Pó sikságra,az éljenzö olasz munkások sorfala között.:) A mi hosszú menetelésünk,az elsö osztrák hágóig tartott volna.és ott szépen feltorlodott volna a technika és az ember.
Ide helikopterek,légideszant+hegyi csapatok kellettek volna,hegyvidékre ezzekel megyünk kirándulni,nem harckocsival.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 396
19 796
113
Vajon milyen nagyságrendet képviselt abban a mennyiségben a hadrafoghatóság. 90-100% biztos nem lehetett. Én saccra úgy 70-80 % közötti értéket tippelek. Az is szép szám lenne. 1800 körüli hk al. Hiábba ha nagy része elavult 55 öcsi. Továbbá számoljunk a menet közbeni kiesőkkel is. Akkor is 700-1000 db hk át tudtak volna lökni pár napon belül.

Hát, jó a kérdés, felvetés. Azért mernék hozzászólni ehhez, mert élményeim aztán vannak abból az időből. A hadrafoghatóság messze nem volt szerintem egységes, ahogy a kiképzettség sem, ami a Néphadsereget illeti. A Dunántúlon települt úgynevezett 1. lépcsős dandárok feltöltöttsége, 80-90 % volt. A hiányzó létszámot 24 órán belül fel tudták tölteni ,az adott megye kiképzett tartalékosaiból. Volt olyan bőven akkor. Kiképzettségük, én úgy gondolom, megfelelt az akkori követelményeknek, az éles harctevékenységre. Ami a fegyverzetet illeti, a hadrafoghatóság nagyon jó volt. Alig volt a használatban lévő harcjárművekből műszaki meghibásodás miatt álló. Az is rövid ideig, mert igyekeztek megjavítani. Az alakulatoknál forgás volt, gyakran változtatták a kiképzésre használt és M zárolt harcjárműveket. Amit M zároltba raktak, azt előtte alaposan átnézték és javították, ha kellett. Az indító akkumulátorokat a századszinten, a fegyverszobában tároltuk mi is a BMP-1-hez. Azért hogy bármilyen körülmények között, azonnal indulni lehessen. Az M zárolt gépek fel voltak tankolva, lőszer bemálházva. A BMP-1 harcjárművekben, a lőszeres ládák mellett, kézigránátok, stb is bent voltak. Így álltak a telephelyen, lezárva, azonnali bevetésre készen. Ezeken kívül, emlékeim szerint, a szombathelyi dandárnál, volt még telephelyen, rengeteg PSZH, és régi Csepel teherautó is, elvileg tartalék. A PSZH konzerválva volt-e, nem tudom. A Csepeleken annyit láttam, hogy a szélvédőkön is zsírpapír borítás volt. Az, hogy ebből mi működött, vagy sem, hát passz. Arról szintén nem tudok, ohgy az ország keleti felében lévő keretalakulatok harceszközei milyen állapotban lehettek. Viszont nem emlékezem olyanra, hogy kannibalizátltak volna bármit is, hogy egy másik eszközt javítani tudjanak. Szerintem a 80-as évek végén, még ez nem volt megszokott eljárás.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 396
19 796
113
Minek? A Néphadsereg egyetlen vezetöje sem gondolta komolyan hogy a Magyar Néphadsereg menetböl átkel az osztrák hegyeken,és diadalmasan bedübörög a Pó sikságra,az éljenzö olasz munkások sorfala között.:) A mi hosszú menetelésünk,az elsö osztrák hágóig tartott volna.és ott szépen feltorlodott volna a technika és az ember.
Ide helikopterek,légideszant+hegyi csapatok kellettek volna,hegyvidékre ezzekel megyünk kirándulni,nem harckocsival.

Volt már, de berakom újra, hátha valaki még nem olvasta el.

https://www.nyugat.hu/cikk/savaria_laktanya_katonak_haboru_hadero
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 550
8 365
113
Minek? A Néphadsereg egyetlen vezetöje sem gondolta komolyan hogy a Magyar Néphadsereg menetböl átkel az osztrák hegyeken,és diadalmasan bedübörög a Pó sikságra,az éljenzö olasz munkások sorfala között.:) A mi hosszú menetelésünk,az elsö osztrák hágóig tartott volna.és ott szépen feltorlodott volna a technika és az ember.
Ide helikopterek,légideszant+hegyi csapatok kellettek volna,hegyvidékre ezzekel megyünk kirándulni,nem harckocsival.
Az Ukrán/Szovjet Kárpátoki egységekre értettem.
 
  • Tetszik
Reactions: Bleroka

Bleroka

Well-Known Member
2019. március 16.
364
1 065
93
Az Ukrán/Szovjet Kárpátoki egységekre értettem.

Szerintem a Szovjet Kárpáti egységek harckészültsége,köszönő viszonyban sem volt az NSZK/NDK határon állomásozó első lépcsős elit hadosztályokhoz képest.

Kiképzés+gyakorlatozás+legjobb technika+emberanyag náluk.

Az Ukrajnai alakulatoknál,meg tavaszi+őszi besegítés a földeken+levetett technika.

Azonkívül a Kárpátok és Nyugat Európa közötti 1000 kilométert lánctalpon kellett volna megtenniük,mert a NATO minden vasúti csomópontot+pályaudvart+hidat olvadt üveggé bombázott volna.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 598
12 641
113
Vajon milyen nagyságrendet képviselt abban a mennyiségben a hadrafoghatóság. 90-100% biztos nem lehetett. Én saccra úgy 70-80 % közötti értéket tippelek. Az is szép szám lenne. 1800 körüli hk al. Hiábba ha nagy része elavult 55 öcsi. Továbbá számoljunk a menet közbeni kiesőkkel is. Akkor is 700-1000 db hk át tudtak volna lökni pár napon belül.

Minek? A Néphadsereg egyetlen vezetöje sem gondolta komolyan hogy a Magyar Néphadsereg menetböl átkel az osztrák hegyeken,és diadalmasan bedübörög a Pó sikságra,az éljenzö olasz munkások sorfala között.:) A mi hosszú menetelésünk,az elsö osztrák hágóig tartott volna.és ott szépen feltorlodott volna a technika és az ember.
Ide helikopterek,légideszant+hegyi csapatok kellettek volna,hegyvidékre ezzekel megyünk kirándulni,nem harckocsival.

Hát, jó a kérdés, felvetés. Azért mernék hozzászólni ehhez, mert élményeim aztán vannak abból az időből. A hadrafoghatóság messze nem volt szerintem egységes, ahogy a kiképzettség sem, ami a Néphadsereget illeti. A Dunántúlon települt úgynevezett 1. lépcsős dandárok feltöltöttsége, 80-90 % volt. A hiányzó létszámot 24 órán belül fel tudták tölteni ,az adott megye kiképzett tartalékosaiból. Volt olyan bőven akkor. Kiképzettségük, én úgy gondolom, megfelelt az akkori követelményeknek, az éles harctevékenységre. Ami a fegyverzetet illeti, a hadrafoghatóság nagyon jó volt. Alig volt a használatban lévő harcjárművekből műszaki meghibásodás miatt álló. Az is rövid ideig, mert igyekeztek megjavítani. Az alakulatoknál forgás volt, gyakran változtatták a kiképzésre használt és M zárolt harcjárműveket. Amit M zároltba raktak, azt előtte alaposan átnézték és javították, ha kellett. Az indító akkumulátorokat a századszinten, a fegyverszobában tároltuk mi is a BMP-1-hez. Azért hogy bármilyen körülmények között, azonnal indulni lehessen. Az M zárolt gépek fel voltak tankolva, lőszer bemálházva. A BMP-1 harcjárművekben, a lőszeres ládák mellett, kézigránátok, stb is bent voltak. Így álltak a telephelyen, lezárva, azonnali bevetésre készen. Ezeken kívül, emlékeim szerint, a szombathelyi dandárnál, volt még telephelyen, rengeteg PSZH, és régi Csepel teherautó is, elvileg tartalék. A PSZH konzerválva volt-e, nem tudom. A Csepeleken annyit láttam, hogy a szélvédőkön is zsírpapír borítás volt. Az, hogy ebből mi működött, vagy sem, hát passz. Arról szintén nem tudok, ohgy az ország keleti felében lévő keretalakulatok harceszközei milyen állapotban lehettek. Viszont nem emlékezem olyanra, hogy kannibalizátltak volna bármit is, hogy egy másik eszközt javítani tudjanak. Szerintem a 80-as évek végén, még ez nem volt megszokott eljárás.

Hm...1989-ben a Nagykanizsán székelő Dózsa György laktanya járműállománya valóban 70-80% körüli hadrafoghatósággal bírt - a laktanya kapuig...
A hosszú távú vezetési gyakorlaton (a kilométernagyságra bevallom, nem emlékszem) a Csepelek, PSZH-k, DAC-665 ösök hullottak el, mint a legyek.
Csepelek - amúgy főleg télen - már beindításkor hengerfejesek lettek, kapásból két PSZH egy-egy kereke önállósította magát (szerencsére mindkettő bele az árokba), a DAC-okat meg nem volt tanácsos sokáig hagyni alapjáraton hagyni (meg 40 km/h felett menni se, mert felrobbantak a Victoria gumik) - pedig álltunk eleget...
A laktanyaparancsnok autója volt a legfiatalabb; egy világos kereklámpás zöld Lada 1300-as - rozsdától lyukas bal első sárvédővel.
Ő volt - messze - a legnormálisabb a tisztikarban; valami Havril Andrásnak hívták... Mond ez a név valakinek valamit?:rolleyes:
A technikai parancsnok meg csak üvöltött a kerekes romokat megjavítani próbáló sorállománnyal, hogy a "Technika Bajtársak (89 ősze), a Technika!" Mi meg néztünk, hogy hol? :confused:(Fejvakarás) "Helyezze üzembe!":eek:o_O

Én parancsnoki (pont a technikai parancsnoké...) sofőrként próbáltam úton tartani - no meg ha kellet, akkor megállítani - a karos lengéscsillapítós, aszinkron váltós, egykörös fékrendszerű (Alpok hágói éérted?) UAZ-t.

...A mai Szlovénia közepéig nem jutottunk volna el.

Lehet, hogy máshol jobb volt a helyzet, de a soktíz éves Technika (bajtársak a Technika!) csak Patyomkin falunak volt való. Időnként "Lejöttek Pestről a Fejesek", megnézték az olajjal, gázolajjal szépen átkent - kellő időben(!) kiállított Technikát, elégedetten bólogattak, (minden nagyon szép, minden nagyon jó, mindennel nagyon meg vagyok elégedve), beflamóztak, aztán szépen visszamentek Aminisztériumba' a fekete 2410-es, 3102-es Volgákkal, 2015-ös Ladákkal meg a zöld fehér Latvijákkal.

Most sem jobb a helyzet, mindig a látszatra adunk. A Pestről Jött Politikus Megtekint, a dolgozók szépen kiöltözve, mint Szaros Pesta Jézus Nevenapjára, a nőihölgyek előző nap fodrásznál, szüzek kivakolva, mindenki mosolyog, és kicsattan az egészségtől, még a betegek is (ja kórházról beszélek, eddig nem írtam?:D), minden működik, minden rendben, ugye milyen aranyos a megtekintésügyi biztos? Pedig ugye le is lövethetett, mit is mondok ki is rúgathatott volna... (Nem félreérteni; az egész elmúlt harminc évről beszélek!)

Nem változott ebben az országban semmi; a problémákról kussolunk, kérdésre a szabályokat maximálisan betartjuk, mindenki mindig védőfelszerelésben stb.

Én mindenkit köteleznék, hogy menjen el parancsnoki, meg igazgatói sofőrnek, s az ünnepség alatt/után/helyett nyitott szemmel sétáljon egyet a színfalak mögött, s elegyedjen beszélgetésbe a helyi pórnéppel is.

Talán egyszer, talán (tudom, szóismétlés) lehullana a hályog a szemekről azoknak is, akik "bemondta a tévé, meg a rádió, az újság is megírta" jobban hisznek, mint a saját időpont előjegyzésüknek...
 

Flexus

Well-Known Member
2018. március 16.
1 467
5 260
113
Így felalomban, egy 12 órás műszak után, telefonról: amire én emlékszem 89-bol, a szfvari Nagy Sanyibol... Nálunk pl. Minden hksz remekül működött, mindenki szintidőre a helyén volt, az összes gépjármű kiállt, minden tiszt happy volt. Egészen addig mígnem egyszer egy pizsamas átballagott a Munichbol, aki ismeri az tudja mekkora távolság volt ez, és teljesen váratlanul elrendelt egyet. Mivel senki nem tudott róla előre akkora bukás lett, hogy ihaj. Persze amikor mindenki arra készült egy hétig akkor lehetett villogni az időre kiálló gépkocsikkal. Mondjuk a gyakorlatok is hasonlóan zajlottak. Tanultunk morzet, meg geptavirot, a gyorsado meg ott figyelt a kocsiban csak használni nem tudta senki. A gyakorlaton még szóban a diktalgattuk a rejtjelezett szövegeket egymásnak. A mint Aladár, N mint Nóra. Az egyik jobb érzésű tabornokunk egyszer odajött a kocsihoz (az enyém volt a PK1 akinek ez mond valamit, pár száz méterre.a.pillangotol ahová a jó kis fekete/barna tavbeszelo kábelt kihúztuk, a kurblis telefonhoz) és felvilágosított minket, hogy mennyi idő után érkezne be az első üdvözlő csomag az ellentol, miközben mi itt fel.oraig diktalgatunk egy nyamvadt telegrammot. Vagy amikor nem.sikerult a 26-bol, csak 14 ők-t összehozni a gyakorlat végéig, fogalmunk sincs mit csinált a maradék 12. Vagy amikor elrendelték a radiocsendet és simán ropkodtek a mondatok az éterben, mert voltak egyenlobbek minden alakulatnál akikre valahogy nem vonatkozott... És minek utána háromszor is jeleztem az aznapi "kóddal" hogy 36 (radiocsend) egy több csillagos pizsomanadragos az R142-esembe beulve tájékoztatta a renitens ezredest hogy kuss legyen már... Vagy amikor egy jól.kepzett őrmester egy napig kereste, hogy hol tudná csatlakoztatni a nehéz kábelt a kocsinkhoz, mert ő vezérelni akarja ezt, és.hiaba mondtuk neki, hogy bocsi de nincs ilyen csatlakozó a kocsin és nem.hinnenk hogy a PK1 -et akarná valaki vezérelni, hacsak nem a jóisten kuldte őt, vagy inkább Mars hamar háború. Szóval a kiképzés, legalább is a 80-as évek vége felé már eléggé hanyatlott, mint ahogy a technikai színvonal is.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 902
72 886
113
Hm...1989-ben a Nagykanizsán székelő Dózsa György laktanya járműállománya valóban 70-80% körüli hadrafoghatósággal bírt - a laktanya kapuig...
A hosszú távú vezetési gyakorlaton (a kilométernagyságra bevallom, nem emlékszem) a Csepelek, PSZH-k, DAC-665 ösök hullottak el, mint a legyek.
Csepelek - amúgy főleg télen - már beindításkor hengerfejesek lettek, kapásból két PSZH egy-egy kereke önállósította magát (szerencsére mindkettő bele az árokba), a DAC-okat meg nem volt tanácsos sokáig hagyni alapjáraton hagyni (meg 40 km/h felett menni se, mert felrobbantak a Victoria gumik) - pedig álltunk eleget...
A laktanyaparancsnok autója volt a legfiatalabb; egy világos kereklámpás zöld Lada 1300-as - rozsdától lyukas bal első sárvédővel.
Ő volt - messze - a legnormálisabb a tisztikarban; valami Havril Andrásnak hívták... Mond ez a név valakinek valamit?:rolleyes:
A technikai parancsnok meg csak üvöltött a kerekes romokat megjavítani próbáló sorállománnyal, hogy a "Technika Bajtársak (89 ősze), a Technika!" Mi meg néztünk, hogy hol? :confused:(Fejvakarás) "Helyezze üzembe!":eek:o_O

Én parancsnoki (pont a technikai parancsnoké...) sofőrként próbáltam úton tartani - no meg ha kellet, akkor megállítani - a karos lengéscsillapítós, aszinkron váltós, egykörös fékrendszerű (Alpok hágói éérted?) UAZ-t.

...A mai Szlovénia közepéig nem jutottunk volna el.

Lehet, hogy máshol jobb volt a helyzet, de a soktíz éves Technika (bajtársak a Technika!) csak Patyomkin falunak volt való. Időnként "Lejöttek Pestről a Fejesek", megnézték az olajjal, gázolajjal szépen átkent - kellő időben(!) kiállított Technikát, elégedetten bólogattak, (minden nagyon szép, minden nagyon jó, mindennel nagyon meg vagyok elégedve), beflamóztak, aztán szépen visszamentek Aminisztériumba' a fekete 2410-es, 3102-es Volgákkal, 2015-ös Ladákkal meg a zöld fehér Latvijákkal.

Most sem jobb a helyzet, mindig a látszatra adunk. A Pestről Jött Politikus Megtekint, a dolgozók szépen kiöltözve, mint Szaros Pesta Jézus Nevenapjára, a nőihölgyek előző nap fodrásznál, szüzek kivakolva, mindenki mosolyog, és kicsattan az egészségtől, még a betegek is (ja kórházról beszélek, eddig nem írtam?:D), minden működik, minden rendben, ugye milyen aranyos a megtekintésügyi biztos? Pedig ugye le is lövethetett, mit is mondok ki is rúgathatott volna... (Nem félreérteni; az egész elmúlt harminc évről beszélek!)

Nem változott ebben az országban semmi; a problémákról kussolunk, kérdésre a szabályokat maximálisan betartjuk, mindenki mindig védőfelszerelésben stb.

Én mindenkit köteleznék, hogy menjen el parancsnoki, meg igazgatói sofőrnek, s az ünnepség alatt/után/helyett nyitott szemmel sétáljon egyet a színfalak mögött, s elegyedjen beszélgetésbe a helyi pórnéppel is.

Talán egyszer, talán (tudom, szóismétlés) lehullana a hályog a szemekről azoknak is, akik "bemondta a tévé, meg a rádió, az újság is megírta" jobban hisznek, mint a saját időpont előjegyzésüknek...
Volt egy sztorink a Havrillal 99-ben. Vezerkari fonok vagy mi volt akkor mar, szoval atyauristen. Ki voltunk telepulve hadgyakorlatra a szerbek miatt az Alfoldre egy szedett vedett kb haromszaz emberbol allo brigaddal a hires Klapkatol. Mivel lenn hedereltunk mar honapok ota a tiszthelyettesek folyton haza telefonalgattak egy belso vonalon amit mi hiradosok kezeltunk Tata es az Alfold kozepe kozott, csak persze Tata meg tovabb kapcsolta oket az asszonynak ingyer... Tortent egyszer hogy valaki Pestrol vagy honnet telefonalt hogy kapcsolja mar a helyi parancsnoksagot. Mondta neki a sorkatona tarsam (BAZ megye, Kovacsvagas vagy honnet valo) hogy az nem fog menni, varjon amig a Szabo Z vegez a telefonalassal mert epp hivja az asszonyt. Na a pesti telefonalo az a Havril volt, mondta is hogy tudja kivagyok en? A Havril Andras, kicsoda maga, es ki az a Szabo Z? Na a srac ugy megrettent hogy bontott is mindent meg a kocsibol is kiugrott. :D
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 598
12 641
113
... Na a pesti telefonalo az a Havril volt, mondta is hogy tudja kivagyok en? A Havril Andras, kicsoda maga, es ki az a Szabo Z? Na a srac ugy megrettent hogy bontott is mindent meg a kocsibol is kiugrott. :D

Állítólag, mondom állítólag volt egy sztorija Für Lajosnak is. Igaz, az már ugye a Magyar Honvédség idején volt.
Én Nagykanizsán kezdtem a sorkatonai szolgálatomat elvtársként 1989 őszén, voltam ugye egy időben bajtárs, s a taxisblokád után1990 novemberében szereltem le soronkívül az MH Irinyi János (akkor) Gépkocsiszínből tizedes úrként. Hiába na, ha egy karrier beindul.:D

A sztorit (Anekdotát? Mesét?) 90' nyarán hallottam.
Szóval állítólag (innentől minden állítólag) Für Lajosnak volt telke /nyaralója Nagymaroson. Egy vasárnap délután hajtatott vissza a fővárosba az MB W124 E 230-al. (Az autó időnként megfordult a Gépkocsiszínben), s közben hirtelen ötlettől vezéreltetve beugrott szétnézni a váci laktanyába.
Állítólag eleve szokása volt a random laktanya látogatás, aminek az elhárítás nem nagyon örült, mert ezeröcsivel nem könnyű utolérni egy még viszonylag kis motorú Mercit sem...
Szóval megkérdezte a (gondolom vidéki fiúcska) kapuügyeletes, hogy ki tetszik lenni?
Fiam én volnék a honvédelmi miniszter (a hírek szerint kedélyes ember volt amúgy)
A kapuügyeletes bekísérte az ÜTI-hez, majd megpróbálta szabályosan jelenteni az ablakon keresztül a szitut.
ÜTI-nk - (nem látva a minisztert) atlétában, de antantszíjjal, karszalaggal (adni kell a formaságra ugye) fogadta a jelentést eképen reagálva:
Elmegy maga a qurva anyjába a honvédelmi miniszterével együtt!

Eddig az állítólag, a következményekkel kapcsolatban gondolom nem kell nagy fantázia...
Amennyiben nem így volt, minden lehetséges érintettől itt kérek elnézést.


De ha már itt tartunk, hogy kerültem fel a csókos Irinyibe!?

89' telén már annyira nem volt pénz - legalábbis Nagykanizsán, - hogy kevés volt a szén, így - legalábbis mi, a légvédelmi század - a lezárt kiképző század épületszárny bútoraival fűtöttünk.
Ekkoriban volt tervbe véve egy táborfalvai kitelepülés, amit szó szerint az utolsó pillanatban fújtak le; emlékeim szerint a harckocsik már vagonírozva voltak, a dandárdiszkón - értsd. sorakozón - Havril mondta a beszédét, amikor lélekszakadva rohant hozzá valaki, hogy jött a parancs lefújva a projekt!
(Ezt nyilván maga Havril András tudná megerősíteni, vagy megcáfolni, én így emlékszem)
Mindezt a laktanya gyengélkedőjének ablakából néztem live (Gyomorvérzéssel kezeltek).
(A román forradalmat már 4 hét otthonában eltöltendő néztem atévén')
Annyira nem volt pénz, hogy már Ultra mosópor sem volt, ami lássuk be; a harckészültséget veszélyeztető utolsó stáció!:confused::rolleyes::hadonaszos:
Február táján nagyarányú állományleépítés/áthelyezés történt a laktanyában/ból, de sajnos az én nevemet nem mondták be, pedig Borsod ugye elég messze volt...:(
A híradó századhoz kerültem, ami ott a nonstop konyhaszolgálatot jelentette:(
Egy este izgatottan jött be egy tiszt a körletbe, hogy a körletben levő négy UAZ sofőrt másnap átvezénylik Budapestre!
Gyakorlatilag teljes málhazsákkal engedtek utunkra, de előtte még megkérdeztük, hogy mi a pontos cím?
Az ÜTI azt mondta, hogy tudomása szerint régebben a II. kerületi Ezredes utcában volt, de hogy most hol van, azt nem tudja.
Azt javasolta, hogy a Déli pályaudvaron érdeklődjünk majd a VÁP-osoknál (kössz...), de ha nincsenek ott, akkor gomboljuk ki az ingünket, biztosan megfognak jelenni:confused::eek:.
VÁP-osok nem voltak, mentünk a taxikhoz.
Ladába nem fértünk volna be a málhával, így egy (járókeretes, kéz és hangremegős emlékezés:D) 75 lovas dízel MB motoros Volga 2410-es taxis vett fel bennünket, aki tudta hova kell menni!
Megérkeztünk - pénzt nem vett el - majd odaballagtunk a bejárathoz.
https://www.google.com/maps/@47.553...4!1sfHpJxvFOsw7QgBfedtGdYg!2e0!7i13312!8i6656
A papírjainkat odaadtuk a kapuügyeletesnek, aki bevitte az ÜTI-hez.
Mint kiderült, nem tudtak rólunk.
Amíg várakoztunk, kérdezgettük a kapuügyeletest - valahogy így:
- Milyen gyakran van meleg víz? (Kanizsán 1200 ember négy emeletes épületben, szintenként ugye 150 emberre egy vízmelegítő, ami vagy 10-20 embert tudott kiszolgálni egy felfűtéssel)
- Hogy hogy milyen gyakran? Mindig!
- :eek: Milyen a fűtés?
- Hogy hogy milyen, hát központi!
- S a folyosókon is van fűtés?
- Persze, hogy van!o_O
- Milyen autók vannak? (Emlékezzünk; Nagykanizsán a laktanyaparancsnok autója volt a legfiatalabb jármű; egy világos kereklámpás zöld Lada 1300-as - rozsdától lyukas bal első sárvédővel. Talán új volt egy - belül kárpitozott - UAZ, szintén neki, már kétkörös fékrendszerű, teleszkópos lengéscsillapítású; annak a csodájára jártunk!)
- Emeletes parkolóházban vagy négyszáz autó, kocka Ladák, Volgák (3102-esek is!), Latviják, Nivák, buszok; IK 365-ösök is (!), gépi buszmosó.
Ja! Meg hivatalos Citroën autószalon (90' februárjában egy magyar laktanyában...)
- Te hülyének nézel minket!???

- S mi ez a rikoltozás?
- Ja, meg egy mini állatkert pávával, majommal stb. itt az épület mellett.
- Na elmész te a...azért mert vidéki laktanyából jött (kifakult, agyonmosott kimenőben) vidékiek vagyunk, azért még ne nézz minket hülyének!

A srác nem hazudott.


Kérem kaccsolja ki.
 

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 317
8 359
113
Így felalomban, egy 12 órás műszak után, telefonról: amire én emlékszem 89-bol, a szfvari Nagy Sanyibol... Nálunk pl. Minden hksz remekül működött, mindenki szintidőre a helyén volt, az összes gépjármű kiállt, minden tiszt happy volt. Egészen addig mígnem egyszer egy pizsamas átballagott a Munichbol, aki ismeri az tudja mekkora távolság volt ez, és teljesen váratlanul elrendelt egyet. Mivel senki nem tudott róla előre akkora bukás lett, hogy ihaj. Persze amikor mindenki arra készült egy hétig akkor lehetett villogni az időre kiálló gépkocsikkal. Mondjuk a gyakorlatok is hasonlóan zajlottak. Tanultunk morzet, meg geptavirot, a gyorsado meg ott figyelt a kocsiban csak használni nem tudta senki. A gyakorlaton még szóban a diktalgattuk a rejtjelezett szövegeket egymásnak. A mint Aladár, N mint Nóra. Az egyik jobb érzésű tabornokunk egyszer odajött a kocsihoz (az enyém volt a PK1 akinek ez mond valamit, pár száz méterre.a.pillangotol ahová a jó kis fekete/barna tavbeszelo kábelt kihúztuk, a kurblis telefonhoz) és felvilágosított minket, hogy mennyi idő után érkezne be az első üdvözlő csomag az ellentol, miközben mi itt fel.oraig diktalgatunk egy nyamvadt telegrammot. Vagy amikor nem.sikerult a 26-bol, csak 14 ők-t összehozni a gyakorlat végéig, fogalmunk sincs mit csinált a maradék 12. Vagy amikor elrendelték a radiocsendet és simán ropkodtek a mondatok az éterben, mert voltak egyenlobbek minden alakulatnál akikre valahogy nem vonatkozott... És minek utána háromszor is jeleztem az aznapi "kóddal" hogy 36 (radiocsend) egy több csillagos pizsomanadragos az R142-esembe beulve tájékoztatta a renitens ezredest hogy kuss legyen már... Vagy amikor egy jól.kepzett őrmester egy napig kereste, hogy hol tudná csatlakoztatni a nehéz kábelt a kocsinkhoz, mert ő vezérelni akarja ezt, és.hiaba mondtuk neki, hogy bocsi de nincs ilyen csatlakozó a kocsin és nem.hinnenk hogy a PK1 -et akarná valaki vezérelni, hacsak nem a jóisten kuldte őt, vagy inkább Mars hamar háború. Szóval a kiképzés, legalább is a 80-as évek vége felé már eléggé hanyatlott, mint ahogy a technikai színvonal is.
Az, hogy mennyire így volt már korábban: '87-ben kerültem tarcsis tiszthallgatóként egy légvédelmi alakulathoz. Kissé meglepett, hogy a századparancsnokom (láncdohányos, csupa ideg, de rendes fickó) saját zsebből vett alkatrésszel javította meg a lokátort, mert másnap éles szolgálatba lépett az alakulat. Alkatrészt persze nem kapott az osztály a dd-tól, ellenőrzést meg igen gyakran. Igaz, ilyenkor az fontosabb volt, hogy a tartalékos tiszt haverom, akit berántottak éleslővészetre, miért reggelizik a századirodában....
 

ZeiG

Well-Known Member
2017. április 4.
886
5 056
93
Bakker,1100 db 55-ös,140db 72-es,ha most lenne csak a harmada arányaiban,pl 350db jobb féle T90,meg vagy 50db Armata,rettegnének a szomszédok napi 25órát.

Impozáns számok, de csak a mai állapotokkal összevetve! Akkoriban a szomszédok hadseregei is alaposan fel voltak duzzasztva. Ami azt illeti, még komolyabban, mint a Magyar Néphadsereg. Romániának ugyan csak 30 db. T-72-ese volt, de T-55-ből közel 800, annak kissé izmosabb román verziójából további 900, plusz ráadásnak még 900 T-34-es.
Jugoszlávia: 900 db. T-34, kb. 1200 db. T-55, több, mint 500 db. T-72.
Csehszlovákia: 700 db T-72, közel 2000 db. T-55.
Nem rettegtek volna ezek napi 25 órát, ha mi nem építettük volna le a hadseregünket, akkor nem építették volna le ők sem. És kb. legkarcsúbbként az egykori VSz tagállamai közül, kb. mi jártunk legjobban a nagyarányú és általános leszereléssel.
 

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 872
7 154
113
Impozáns számok, de csak a mai állapotokkal összevetve! Akkoriban a szomszédok hadseregei is alaposan fel voltak duzzasztva. Ami azt illeti, még komolyabban, mint a Magyar Néphadsereg. Romániának ugyan csak 30 db. T-72-ese volt, de T-55-ből közel 800, annak kissé izmosabb román verziójából további 900, plusz ráadásnak még 900 T-34-es.
Jugoszlávia: 900 db. T-34, kb. 1200 db. T-55, több, mint 500 db. T-72.
Csehszlovákia: 700 db T-72, közel 2000 db. T-55.
Nem rettegtek volna ezek napi 25 órát, ha mi nem építettük volna le a hadseregünket, akkor nem építették volna le ők sem. És kb. legkarcsúbbként az egykori VSz tagállamai közül, kb. mi jártunk legjobban a nagyarányú és általános leszereléssel.
azért a dél-szláv háború alatt mindenki be volt fosva nehogy elindítsuk a harckocsikat ...