Magyar UAV fejlesztések

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
33 247
63 379
113
Igen, de honvédség szerveinél is volt drónfejlesztés. Az, hogy ha bár kivételesen talán nem nagy csúszással kezdtek neki, mégis nagy lemaradást hoztak össze.
Értem, hogy miről van szó -nem csak képekben tudok nézegetni; csak a kifejezés hibásságára akartam felhívni a figyelmet, hogy megtévesztőnek tűnhet.
Szóval egy a lényeg, hogy majd meglátjuk, hogy mi lesz az irány.
A rendőröknek más a felhasználási célja és módja, nekik nyilván költséghatékonyabb volt egy ilyen beszerzés, de hasonlóval nem lehet háborús körülmények között drónt használni tömegével. Ilyen jövőbeni önálló fejlesztésnek meg nem látom esélyét. De lehet, hogy nincs igazam.
A Maróth által emlegetett izraeli és/vagy török drónokat szerintem nem ilyen nyilvános eljárással fogják beszerezni. A Honvédségnél is több DJI kinézetű drónt láttam már, pl. ezekkel készült néhány a közösségi médiába szánt videó is.
 

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
5 369
17 966
113
Ez milyen drón tudja valaki?:
2xX0ik9UHD0WhUgjEKEnAISD9HUoab5i13mnUM7XmT2OJxyjjMWbzptSt2ExbGlC7S9kvXyX7XEdCD8=s591-nd


_nv61YaPiqscEexAj_2FJSQd2rfeycmgm5rqZFDKnRLzunWkITPTysK7N3cPmiCgt9GKgV7UlJ6s6w=s640-nd
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
33 247
63 379
113
2021.12.20. Robotpilóta-funkciókat teszteltek a SZTAKI kísérleti repülőgépén


Sindy projekt (MTA SZTAKI)

MTA SZTAKI - Aerospace Guidance, Navigation and Control Group



 

Laci1970

Well-Known Member
2016. július 23.
1 781
3 235
113
Dronok ellen van olyan eszköz amely az atlagember számára is elérhető? Vagy ezek olyan komplex rendszerek melyek még a hétköznapi felhasználásba nem szivárogtak le?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
33 247
63 379
113
Drónok az egészségügy szolgálatában

Az MH Kiképzési és Oktatási Főnökség, az MH Egészségügyi Központ Hadműveleti és Kiképzési Osztálya, a Magyar Katona és Katasztrófaorvostani Társasággal karöltve szervezett szemináriumot az MH Egészségügyi Központ dolgozói, szakemberei és a társintézmények meghívott munkatársai részére, melyen a Loricatus Kft. mutatta be a drónos szállításban rejlő lehetőségeket és az általuk fejlesztett eszközöket, módszereket június 21-én, a intézmény székhelyén.
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya and Anti

ambasa

Active Member
2010. április 18.
661
75
28
Egy kis szösszenet tőlem egy talán elfeledett, kevésbé ismert kezdeményezésről:
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 398
12 769
113
Egy kis szösszenet tőlem egy talán elfeledett, kevésbé ismert kezdeményezésről:

Egy újabb tétel a "Hogyan csesztünk el mi (szak-)politikusok egy jó kezdeményezést..." című hosszú listából, az automata, önjáró aknavető és az Árpád tűzvezető rendszer és társai mellől.


Érdeklődve várom a "jóindulatos"/költség-hatékony" Zrínyi folytatását! Hmmm... :oops:


U.I.: Nem nagyon látom a német/bármilyen "jóindulatot" a visszatartott Uniós pénzek ügyében...
Kiegészítés: Nagyon nem látom!!!
Hány milliárd €-t kell még felvenni, hogy "derengjen" vmi???


.
 
  • Tetszik
Reactions: hunemperor

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
10 372
11 311
113
Mivel nincs általánosdrónostopik itt kérdezném meg.

Mennyire lenne rossz ötlet, ha műrepülőgép alapon készítene valaki harci drónt?

A legtöbb MALE drón 150-200km/h-val tud közlekedni és minimális manőverező képessége van.

Egy modern műrepülő gép 400-450 km/h-val is repülhet, 12G-s manőverekre is képes, vagyis megfelelő védelmi berendezésekkel a légvédelmi rakéták ellen is tudna manőverezni ill. a pilótafülke helyén kialakítható lenne egy belső fegyvertér 2 Hellfire/Brimstone kategóriájú fegyvernek, így elvileg lopakodóbb lehetne a mai drónoknál.

Ráadásul Magyarországon is terveztek már legalább 2 modern műrepülőgép típust.


Corvus Racer 540
Genevation GenPro

Nyilván ezen gépek nem lennének képesek 12-16 órán keresztül őrjáratozni, de kisebb ORLAN szerű drónok felderíthetnek nekik a célokat.
 
  • Tetszik
Reactions: bel and Vogon

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
7 495
9 481
113
Mivel nincs általánosdrónostopik itt kérdezném meg.

Mennyire lenne rossz ötlet, ha műrepülőgép alapon készítene valaki harci drónt?

A legtöbb MALE drón 150-200km/h-val tud közlekedni és minimális manőverező képessége van.

Egy modern műrepülő gép 400-450 km/h-val is repülhet, 12G-s manőverekre is képes, vagyis megfelelő védelmi berendezésekkel a légvédelmi rakéták ellen is tudna manőverezni ill. a pilótafülke helyén kialakítható lenne egy belső fegyvertér 2 Hellfire/Brimstone kategóriájú fegyvernek, így elvileg lopakodóbb lehetne a mai drónoknál.

Ráadásul Magyarországon is terveztek már legalább 2 modern műrepülőgép típust.


Corvus Racer 540
Genevation GenPro

Nyilván ezen gépek nem lennének képesek 12-16 órán keresztül őrjáratozni, de kisebb ORLAN szerű drónok felderíthetnek nekik a célokat.

A légvédelmi rakéták nem közvetlen találattal pusztítanak, hanem repeszfelhővel. Na most az ellen egy palástorsóval nem fogsz védekezni.
A fegyvertérnek alulra kellene nyílnia, szemben a pilótafülkével, ami felfelé nyílik.
 
  • Tetszik
Reactions: embersarkany

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
10 372
11 311
113
A légvédelmi rakéták nem közvetlen találattal pusztítanak, hanem repeszfelhővel. Na most az ellen egy palástorsóval nem fogsz védekezni.
A fegyvertérnek alulra kellene nyílnia, szemben a pilótafülkével, ami felfelé nyílik.

Ezeknél a műrepülő gépeknál alul is van ablak - gondolom a tökéletes tájékozódás miatt.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
20 644
39 002
113
Mivel nincs általánosdrónostopik itt kérdezném meg.

Mennyire lenne rossz ötlet, ha műrepülőgép alapon készítene valaki harci drónt?

A legtöbb MALE drón 150-200km/h-val tud közlekedni és minimális manőverező képessége van.

Egy modern műrepülő gép 400-450 km/h-val is repülhet, 12G-s manőverekre is képes, vagyis megfelelő védelmi berendezésekkel a légvédelmi rakéták ellen is tudna manőverezni ill. a pilótafülke helyén kialakítható lenne egy belső fegyvertér 2 Hellfire/Brimstone kategóriájú fegyvernek, így elvileg lopakodóbb lehetne a mai drónoknál.

Ráadásul Magyarországon is terveztek már legalább 2 modern műrepülőgép típust.


Corvus Racer 540
Genevation GenPro

Nyilván ezen gépek nem lennének képesek 12-16 órán keresztül őrjáratozni, de kisebb ORLAN szerű drónok felderíthetnek nekik a célokat.
A műrepülőgépek szárnyprofilja és motorteljesítménye arra van optimalizálva, hogy azt csinálja, amit.
Előbbi általában szimmetrikus szokott lenni, mig utóbbi esetében a motor nagy teljesítmény tartalékkal rendelkezik, hogy rizikósabb helyzetekből is - szó szerint - kihúzza a pilótát. Eközben pedig gyakorlailag a legutolsó szempont a fogyasztás
A MALE drónok meg pont ellenkezőleg vannak konfigurálva. Esetükben elsősorban a szárnyprofilnál (és a légellenállás tervezésénél) a siklószámot teszik a középpontba (széles fesztáv, nyilazás nélküli keskeny, de nagy felhajtóerőt termelő szárnyprofillal), míg motornak olyat választanak, amelyik nagyon gazdaságosan, és hosszan képes üzemelni.
A MALE drón esetében inkább arra koncentrálnak, hogy ha jó sokáig fenn tud maradni, akkor elég, ha épphogy a levegőben maradjon.

Ha már mindenképpen rokon civil rendszert keresel, akkor az inkább a hosszútávú teljesítmény vitorlászó gépek kialakítása egy belső égésű motorral.
Érdekes, hogy a franciák el is mentek ilyen irányba:
Safran Patroller.
Patroller%20Safran%20SAF2021_0368213-min.png

Ez egy német motorizált vitorlázó (ASP 15), amit felcicomáztak EO toronnyal, póttartályokkal, meg kommunikációval, és megoldották a távirányítást. A futó- és hajtóművet. már a németek rakták fel a hagyományos vitorlázó airframe-re.

A magyar gyártóknak elsősorban ott lehet megtalálni a helyüket, hogy rendelkeznek a kompozit anyagok ismeretével és gyártási tapasztalatával.
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
10 372
11 311
113
A műrepülőgépek szárnyprofilja és motorteljesítménye arra van optimalizálva, hogy azt csinálja, amit.
Előbbi általában szimmetrikus szokott lenni, mig utóbbi esetében a motor nagy teljesítmény tartalékkal rendelkezik, hogy rizikósabb helyzetekből is - szó szerint - kihúzza a pilótát. Eközben pedig gyakorlailag a legutolsó szempont a fogyasztás
A MALE drónok meg pont ellenkezőleg vannak konfigurálva. Esetükben elsősorban a szárnyprofilnál (és a légellenállás tervezésénél) a siklószámot teszik a középpontba (széles fesztáv, nyilazás nélküli keskeny, de nagy felhajtóerőt termelő szárnyprofillal), míg motornak olyat választanak, amelyik nagyon gazdaságosan, és hosszan képes üzemelni.
A MALE drón esetében inkább arra koncentrálnak, hogy ha jó sokáig fenn tud maradni, akkor elég, ha épphogy a levegőben maradjon.

Ha már mindenképpen rokon civil rendszert keresel, akkor az inkább a hosszútávú teljesítmény vitorlászó gépek kialakítása egy belső égésű motorral.
Érdekes, hogy a franciák el is mentek ilyen irányba:
Safran Patroller.
Patroller%20Safran%20SAF2021_0368213-min.png

Ez egy német motorizált vitorlázó (ASP 15), amit felcicomáztak EO toronnyal, póttartályokkal, meg kommunikációval, és megoldották a távirányítást. A futó- és hajtóművet. már a németek rakták fel a hagyományos vitorlázó airframe-re.

A magyar gyártóknak elsősorban ott lehet megtalálni a helyüket, hogy rendelkeznek a kompozit anyagok ismeretével és gyártási tapasztalatával.

Köszönöm a választ!

Arra gondoltam - talán ez nem jött át a kiinduló hsz-ből - hogy a hagyományos MALE drónok túlságosan sebezhetőek egy konvencionális háborúban, ahol az ellenségnek van normális légvédelme, a sugárhajtóműves EADS Barracuda/ Bayraktar Kızılelma szerűek meg túl drágák (és még nem is elérhetőek)

Viszont egy jóval gyorsabb és nagyobb manőverező képességű, de még viszonylag kicsi robbanómotoros drón az általam felvetett koncepció mellett még hatékony lehet egy konvencionális háborúban is, de nyilván más harceljárásokkal, mert a 12-16 órán át a frtontvonal fölött körözés nem járható, ezért nem is kell arra törekedni, hogy erre képes legyen a gép, a túlélő képesség javítása az egyik fő cél, annak egyik kulcsa pedig a sebesség . A másik kettő a kis infra kisugárzás és a kisebb radar keresztmetszet, ebből a belső fegyvertér részben az utóbbi felé egy út.
 
  • Tetszik
Reactions: bel and Kim Philby

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
20 644
39 002
113
Köszönöm a választ!

Arra gondoltam - talán ez nem jött át a kiinduló hsz-ből - hogy a hagyományos MALE drónok túlságosan sebezhetőek egy konvencionális háborúban, ahol az ellenségnek van normális légvédelme, a sugárhajtóműves EADS Barracuda/ Bayraktar Kızılelma szerűek meg túl drágák (és még nem is elérhetőek)

Viszont egy jóval gyorsabb és nagyobb manőverező képességű, de még viszonylag kicsi robbanómotoros drón az általam felvetett koncepció mellett még hatékony lehet egy konvencionális háborúban is, de nyilván más harceljárásokkal, mert a 12-16 órán át a frtontvonal fölött körözés nem járható, ezért nem is kell arra törekedni, hogy erre képes legyen a gép, a túlélő képesség javítása az egyik fő cél, annak egyik kulcsa pedig a sebesség . A másik kettő a kis infra kisugárzás és a kisebb radar keresztmetszet, ebből a belső fegyvertér részben az utóbbi felé egy út.
Az a gond, hogy a robbanómotoros kialakításnak megvannak a saját korlátai. Egyszerűen robbanómotorosból nem tudsz olyan sebességet, és service ceiling-et kihozni, amelyiknek van reális túlélési esélye a komoly légvédelmek ellen.
Ezen MALE drónoknak 2 esélyük van.
  • olyan magasan tevékenykednek, hogy kivül esnek az egyszerűbb védelmi rendszerek killzone-ján. Az olcsóbb, mindenhova telepíthető MANPAD-ok eléggé esélytelenek ellenük. Egyéb SHORAD, MRAD rendszerek esetén pedig gazdaságilag lehet felvenni velük a versenyt. Egy egyszerűbb drónt egy gyengébb EO toronnyal együtt is olcsóbban lehet kihozni mint a komolyabb rendszerek rakétáit. Ráadásul minnél magasabbra képes menni egy drón annál nagyobb a felderítési zónája. Tehát nem is kell feltétlen berepülnie a veszélyes területre.
  • a kisebb drónok esetén meg a földközeli mozgás adhat némi segítséget.

Az igazi veszélyt a drónokra a még létező légierő jelenti, ugyanis egy sugárhajtású gépnek gépágyúval felszerelve is nagyjából kacsavadászat szintű feladat egy MALE drón levadászása, még akkor is, ha nincs meglévő, vagy bekapcsolt radarja. Emlékezzünk csak a líbiai hadszintérre, hogy amint árdobtak pár béna Mig-29-est az oroszok, azonnal leredukálódott minden drón tevékenység.
És itt van jelentősége annak, hogy hány sugárhajtású géppel indulunk neki egy lehetséges konfliktusnak.
Ezért nem mindegy, hogy az 1 Gripen századunk jó eséllyel a második hétre megszűnik légierőnek lenni.
És itt jöhet képbe majd a L-39 (persze a 2.-3. Gripen század elkerülhetetlen, ha komolyan gondoljuk). Amelyik rendelkezik olyan sebességtöblettel, hogy neki sem jelent problémát a saját légterünkbe berepült drónok leszedése. Mindezt ráadásul "fillérekből".

Szóval visszatérve a műrepülős ötlethez. Ezen gépek nem jelentenek akkora plusz sebességet, ami érdemben növelhetné a túlélésüket. Egyszerűen esélytelenek rakétás rendszerek ellen, ha már egyszer rájuk indították.
Földközelben, radarhorizont alatt manőverezve a sebességgel nyerhetnénk valamit, mert úgy sem a radaros, sem az EO rendszerek, nem tudják túl könnyen befogni. Szabad szemmel pedig nem lehet olyan gyorsan reagálni rá, hogy azonnal le tudják lőni. Ha viszont már befogják, és rakétát indítanak rájuk, akkor gyakorlatilag azonnal leírhatók. Védelmi rendszerek rájuk telepítése viszont annyira megdrágítaná őket, hogy nem lenne rentábilis a használatuk.
A másik probléma, hogy a horizont a gépek távirányíthatóságát is befolyásolja. Vagy direkt (kódolt) rádiós kapcsolatot használnak, vagy műholdasat. Utóbbi persze jelentősen drágít, meg feltételezi egy saját katonai kommunikációs műhold meglétét. (Ugyebár ebbe az irányba már elindultunk, de még ez nincs meg nekünk). Egy alacsonyan cikázó gép esetén csak nagyon kicsi kommunikációs hatósugárral számolhatunk, ami ha megszűnik, akkor egy autonóm módra kell átváltani. Ez földközelben, nagyobb sebesség mellett további bonyodalmat jelent. Meg lehet csinálni, de azért ne várjuk el az AI-tól, hogy műrepüljön, vagy az már megint nem egy eldobható drónt eredményez.

Szóval én a Karayel iránnyal eléggé meg lennék elégedve, amennyiben olcsón tudnánk a gépek darabját megszerezni - mi több legyártani.
Azok a gépek a fogyóeszköz kategóriát képviselnék, amellett, hogy egész nagy a hasznos terhelhetőségük. Fel is fegyverezhetők, de komolyabb EO toronytól sem esnek kétségbe. Tehát a drónos csapásmérést, valamint a EO felderítést, célmegjelölést meg tudnák oldani.
Ezen kívül szükséges a quadcopter kategória is, amelyek alacsonyabb szintű felderítést tudnak végezni. Azon belül is a zsinóros módszer egy must have láőesség, ami (gyakorlatilag) végtelen üzemidőt biztosít. De ez tudtommal már nem probléma a R&C-nek.

Felfelé sem kellene elhanyagolni a nagy drónokat sem. Ugyanis tartós nagy energiájú felderítő rendszerekhez nagy gép kell, és 8-10km magasba. Ezekből nem kell sok, mert normálisan a saját légtérből is olyan mennyiségű adatot képesek adni, ami feleslegessé teszi a veszély közelébe küldésüket.
Érdekes módon a csehek most nagyon sok pénzt adtak ki ilyenekre, de valószínűleg mi sem ússzuk meg. Ha nevetségesnek is hat a 2db drón, valósznűleg nekünk sem lesz több 4-5-nél. A csehek szeretik több kisebb részletben megvenni a költségesebb cuccaikat. (lásd még a Bell helikopterek)
Ezekre kell minden amit csak felderítő szinten rá tudunk akasztani. (SAR radar, SIGINT konténer, EO torony, HF/UHF vevők, műholdas com.) A fegyver hordozás nem is feltétlen szükséges, de ha igen, akkor ott minimum 60-80+km-es hatótáv kell a fegyvertől.

A műrepülő gépeket is lehetne mire használni, csak nem a klasszikus drón szerepben. Nekük azt kellene csinálni, mint amit az azeri AN-2-esek csináltak - csak nagyobb sebességgel.
Olyan csaligépet lehet belőlük csinálni, amire az ellenség védelmi rendszerei ráugranak, és hosszú percekig elbíbelődnek velük. Addig is ki vannak világítva, mint a karácsonyfa. Ergó felfedik a helyzetüket, amire akár a légierő, akár a tüzérség pusztító tüzet tud vezetni. Egy ilyen átalakítás meg nem túl költséges...