Magyar UAV fejlesztések

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 429
46 309
113
Mivel nincs általánosdrónostopik itt kérdezném meg.

Mennyire lenne rossz ötlet, ha műrepülőgép alapon készítene valaki harci drónt?

A legtöbb MALE drón 150-200km/h-val tud közlekedni és minimális manőverező képessége van.

Egy modern műrepülő gép 400-450 km/h-val is repülhet, 12G-s manőverekre is képes, vagyis megfelelő védelmi berendezésekkel a légvédelmi rakéták ellen is tudna manőverezni ill. a pilótafülke helyén kialakítható lenne egy belső fegyvertér 2 Hellfire/Brimstone kategóriájú fegyvernek, így elvileg lopakodóbb lehetne a mai drónoknál.

Ráadásul Magyarországon is terveztek már legalább 2 modern műrepülőgép típust.


Corvus Racer 540
Genevation GenPro

Nyilván ezen gépek nem lennének képesek 12-16 órán keresztül őrjáratozni, de kisebb ORLAN szerű drónok felderíthetnek nekik a célokat.
A műrepülőgépek szárnyprofilja és motorteljesítménye arra van optimalizálva, hogy azt csinálja, amit.
Előbbi általában szimmetrikus szokott lenni, mig utóbbi esetében a motor nagy teljesítmény tartalékkal rendelkezik, hogy rizikósabb helyzetekből is - szó szerint - kihúzza a pilótát. Eközben pedig gyakorlailag a legutolsó szempont a fogyasztás
A MALE drónok meg pont ellenkezőleg vannak konfigurálva. Esetükben elsősorban a szárnyprofilnál (és a légellenállás tervezésénél) a siklószámot teszik a középpontba (széles fesztáv, nyilazás nélküli keskeny, de nagy felhajtóerőt termelő szárnyprofillal), míg motornak olyat választanak, amelyik nagyon gazdaságosan, és hosszan képes üzemelni.
A MALE drón esetében inkább arra koncentrálnak, hogy ha jó sokáig fenn tud maradni, akkor elég, ha épphogy a levegőben maradjon.

Ha már mindenképpen rokon civil rendszert keresel, akkor az inkább a hosszútávú teljesítmény vitorlászó gépek kialakítása egy belső égésű motorral.
Érdekes, hogy a franciák el is mentek ilyen irányba:
Safran Patroller.
Patroller%20Safran%20SAF2021_0368213-min.png

Ez egy német motorizált vitorlázó (ASP 15), amit felcicomáztak EO toronnyal, póttartályokkal, meg kommunikációval, és megoldották a távirányítást. A futó- és hajtóművet. már a németek rakták fel a hagyományos vitorlázó airframe-re.

A magyar gyártóknak elsősorban ott lehet megtalálni a helyüket, hogy rendelkeznek a kompozit anyagok ismeretével és gyártási tapasztalatával.
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
11 611
14 581
113
A műrepülőgépek szárnyprofilja és motorteljesítménye arra van optimalizálva, hogy azt csinálja, amit.
Előbbi általában szimmetrikus szokott lenni, mig utóbbi esetében a motor nagy teljesítmény tartalékkal rendelkezik, hogy rizikósabb helyzetekből is - szó szerint - kihúzza a pilótát. Eközben pedig gyakorlailag a legutolsó szempont a fogyasztás
A MALE drónok meg pont ellenkezőleg vannak konfigurálva. Esetükben elsősorban a szárnyprofilnál (és a légellenállás tervezésénél) a siklószámot teszik a középpontba (széles fesztáv, nyilazás nélküli keskeny, de nagy felhajtóerőt termelő szárnyprofillal), míg motornak olyat választanak, amelyik nagyon gazdaságosan, és hosszan képes üzemelni.
A MALE drón esetében inkább arra koncentrálnak, hogy ha jó sokáig fenn tud maradni, akkor elég, ha épphogy a levegőben maradjon.

Ha már mindenképpen rokon civil rendszert keresel, akkor az inkább a hosszútávú teljesítmény vitorlászó gépek kialakítása egy belső égésű motorral.
Érdekes, hogy a franciák el is mentek ilyen irányba:
Safran Patroller.
Patroller%20Safran%20SAF2021_0368213-min.png

Ez egy német motorizált vitorlázó (ASP 15), amit felcicomáztak EO toronnyal, póttartályokkal, meg kommunikációval, és megoldották a távirányítást. A futó- és hajtóművet. már a németek rakták fel a hagyományos vitorlázó airframe-re.

A magyar gyártóknak elsősorban ott lehet megtalálni a helyüket, hogy rendelkeznek a kompozit anyagok ismeretével és gyártási tapasztalatával.

Köszönöm a választ!

Arra gondoltam - talán ez nem jött át a kiinduló hsz-ből - hogy a hagyományos MALE drónok túlságosan sebezhetőek egy konvencionális háborúban, ahol az ellenségnek van normális légvédelme, a sugárhajtóműves EADS Barracuda/ Bayraktar Kızılelma szerűek meg túl drágák (és még nem is elérhetőek)

Viszont egy jóval gyorsabb és nagyobb manőverező képességű, de még viszonylag kicsi robbanómotoros drón az általam felvetett koncepció mellett még hatékony lehet egy konvencionális háborúban is, de nyilván más harceljárásokkal, mert a 12-16 órán át a frtontvonal fölött körözés nem járható, ezért nem is kell arra törekedni, hogy erre képes legyen a gép, a túlélő képesség javítása az egyik fő cél, annak egyik kulcsa pedig a sebesség . A másik kettő a kis infra kisugárzás és a kisebb radar keresztmetszet, ebből a belső fegyvertér részben az utóbbi felé egy út.
 
  • Tetszik
Reactions: bel and Kim Philby

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 429
46 309
113
Köszönöm a választ!

Arra gondoltam - talán ez nem jött át a kiinduló hsz-ből - hogy a hagyományos MALE drónok túlságosan sebezhetőek egy konvencionális háborúban, ahol az ellenségnek van normális légvédelme, a sugárhajtóműves EADS Barracuda/ Bayraktar Kızılelma szerűek meg túl drágák (és még nem is elérhetőek)

Viszont egy jóval gyorsabb és nagyobb manőverező képességű, de még viszonylag kicsi robbanómotoros drón az általam felvetett koncepció mellett még hatékony lehet egy konvencionális háborúban is, de nyilván más harceljárásokkal, mert a 12-16 órán át a frtontvonal fölött körözés nem járható, ezért nem is kell arra törekedni, hogy erre képes legyen a gép, a túlélő képesség javítása az egyik fő cél, annak egyik kulcsa pedig a sebesség . A másik kettő a kis infra kisugárzás és a kisebb radar keresztmetszet, ebből a belső fegyvertér részben az utóbbi felé egy út.
Az a gond, hogy a robbanómotoros kialakításnak megvannak a saját korlátai. Egyszerűen robbanómotorosból nem tudsz olyan sebességet, és service ceiling-et kihozni, amelyiknek van reális túlélési esélye a komoly légvédelmek ellen.
Ezen MALE drónoknak 2 esélyük van.
  • olyan magasan tevékenykednek, hogy kivül esnek az egyszerűbb védelmi rendszerek killzone-ján. Az olcsóbb, mindenhova telepíthető MANPAD-ok eléggé esélytelenek ellenük. Egyéb SHORAD, MRAD rendszerek esetén pedig gazdaságilag lehet felvenni velük a versenyt. Egy egyszerűbb drónt egy gyengébb EO toronnyal együtt is olcsóbban lehet kihozni mint a komolyabb rendszerek rakétáit. Ráadásul minnél magasabbra képes menni egy drón annál nagyobb a felderítési zónája. Tehát nem is kell feltétlen berepülnie a veszélyes területre.
  • a kisebb drónok esetén meg a földközeli mozgás adhat némi segítséget.

Az igazi veszélyt a drónokra a még létező légierő jelenti, ugyanis egy sugárhajtású gépnek gépágyúval felszerelve is nagyjából kacsavadászat szintű feladat egy MALE drón levadászása, még akkor is, ha nincs meglévő, vagy bekapcsolt radarja. Emlékezzünk csak a líbiai hadszintérre, hogy amint árdobtak pár béna Mig-29-est az oroszok, azonnal leredukálódott minden drón tevékenység.
És itt van jelentősége annak, hogy hány sugárhajtású géppel indulunk neki egy lehetséges konfliktusnak.
Ezért nem mindegy, hogy az 1 Gripen századunk jó eséllyel a második hétre megszűnik légierőnek lenni.
És itt jöhet képbe majd a L-39 (persze a 2.-3. Gripen század elkerülhetetlen, ha komolyan gondoljuk). Amelyik rendelkezik olyan sebességtöblettel, hogy neki sem jelent problémát a saját légterünkbe berepült drónok leszedése. Mindezt ráadásul "fillérekből".

Szóval visszatérve a műrepülős ötlethez. Ezen gépek nem jelentenek akkora plusz sebességet, ami érdemben növelhetné a túlélésüket. Egyszerűen esélytelenek rakétás rendszerek ellen, ha már egyszer rájuk indították.
Földközelben, radarhorizont alatt manőverezve a sebességgel nyerhetnénk valamit, mert úgy sem a radaros, sem az EO rendszerek, nem tudják túl könnyen befogni. Szabad szemmel pedig nem lehet olyan gyorsan reagálni rá, hogy azonnal le tudják lőni. Ha viszont már befogják, és rakétát indítanak rájuk, akkor gyakorlatilag azonnal leírhatók. Védelmi rendszerek rájuk telepítése viszont annyira megdrágítaná őket, hogy nem lenne rentábilis a használatuk.
A másik probléma, hogy a horizont a gépek távirányíthatóságát is befolyásolja. Vagy direkt (kódolt) rádiós kapcsolatot használnak, vagy műholdasat. Utóbbi persze jelentősen drágít, meg feltételezi egy saját katonai kommunikációs műhold meglétét. (Ugyebár ebbe az irányba már elindultunk, de még ez nincs meg nekünk). Egy alacsonyan cikázó gép esetén csak nagyon kicsi kommunikációs hatósugárral számolhatunk, ami ha megszűnik, akkor egy autonóm módra kell átváltani. Ez földközelben, nagyobb sebesség mellett további bonyodalmat jelent. Meg lehet csinálni, de azért ne várjuk el az AI-tól, hogy műrepüljön, vagy az már megint nem egy eldobható drónt eredményez.

Szóval én a Karayel iránnyal eléggé meg lennék elégedve, amennyiben olcsón tudnánk a gépek darabját megszerezni - mi több legyártani.
Azok a gépek a fogyóeszköz kategóriát képviselnék, amellett, hogy egész nagy a hasznos terhelhetőségük. Fel is fegyverezhetők, de komolyabb EO toronytól sem esnek kétségbe. Tehát a drónos csapásmérést, valamint a EO felderítést, célmegjelölést meg tudnák oldani.
Ezen kívül szükséges a quadcopter kategória is, amelyek alacsonyabb szintű felderítést tudnak végezni. Azon belül is a zsinóros módszer egy must have láőesség, ami (gyakorlatilag) végtelen üzemidőt biztosít. De ez tudtommal már nem probléma a R&C-nek.

Felfelé sem kellene elhanyagolni a nagy drónokat sem. Ugyanis tartós nagy energiájú felderítő rendszerekhez nagy gép kell, és 8-10km magasba. Ezekből nem kell sok, mert normálisan a saját légtérből is olyan mennyiségű adatot képesek adni, ami feleslegessé teszi a veszély közelébe küldésüket.
Érdekes módon a csehek most nagyon sok pénzt adtak ki ilyenekre, de valószínűleg mi sem ússzuk meg. Ha nevetségesnek is hat a 2db drón, valósznűleg nekünk sem lesz több 4-5-nél. A csehek szeretik több kisebb részletben megvenni a költségesebb cuccaikat. (lásd még a Bell helikopterek)
Ezekre kell minden amit csak felderítő szinten rá tudunk akasztani. (SAR radar, SIGINT konténer, EO torony, HF/UHF vevők, műholdas com.) A fegyver hordozás nem is feltétlen szükséges, de ha igen, akkor ott minimum 60-80+km-es hatótáv kell a fegyvertől.

A műrepülő gépeket is lehetne mire használni, csak nem a klasszikus drón szerepben. Nekük azt kellene csinálni, mint amit az azeri AN-2-esek csináltak - csak nagyobb sebességgel.
Olyan csaligépet lehet belőlük csinálni, amire az ellenség védelmi rendszerei ráugranak, és hosszú percekig elbíbelődnek velük. Addig is ki vannak világítva, mint a karácsonyfa. Ergó felfedik a helyzetüket, amire akár a légierő, akár a tüzérség pusztító tüzet tud vezetni. Egy ilyen átalakítás meg nem túl költséges...
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 366
30 870
113
Szalay-Bobrovniczky Kristóf, Magyarország honvédelmi minisztere a balatonfüredi Infotér 2022 Konferencián látogatást tett a Rotors and Cams standján, ahol Molnár Zsolt vezérigazgató tájékoztatta a ProTAR F4J légvédelmi célrepülő rendszer fejlesztésének előrehaladásáról.

A ProTAR F4J a modern légvédelmi rakétarendszerek éles és gyakorló lövészeteinek lehet majd a "tárgya", segítségével ellenséges pilóta nélküli repülőeszközöket, manőverező repülőgépeket és egyéb általános légi fenyegetést jelentő légi járműveket, platformokat lehet szimulálni.

A nemzetközi szinten is meghatározó fejlesztés eredménye egy 65 kg felszállótömegű, gázturbinával ellátott intelligens pilóta nélküli légijármű, melynek kommunikációs hatótávolsága eléri a 75 km-t, repülési magassága 6000 métert, sebessége az 500 km/h-t, üzemideje pedig a 60 percet.

311716472_553264830136220_7200058739509940219_n.jpg
311416424_553269756802394_751137831779480374_n.jpg

Érdekes termékek, főleg az orosz-ukrán konfliktus drónhasználatát is figyelembe véve.
 
  • Tetszik
Reactions: Halfdan

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 070
73 572
113
331392281_1432052507533702_929956700391387772_n.jpg
331434449_1530842700736580_6569653819647400479_n.jpg
331286419_5880886398670663_7531713318772027314_n.jpg


FLYRANGER5 eVTOL és SECOP MINI drónjainkkal repültünk a Szentendrei „Drone Day” -en az MH Kiber- és Információs Műveleti Központ, valamint a Gazdálkodási és Tudományos Társaságok Szövetségének Drón Tagozata szervezésében.

A kiber biztonság és pilótanélküli légijármű technológia együttműködésére és fejlesztésére hívta fel a figyelmet a rendezvényt megnyitó Sándor Zsolt altábornagy a Honvéd Vezérkar főnökének helyettese és Dr. Porkoláb Imre dandártábornok a HM védelmi innovációért felelős miniszteri biztosa.

A délelőtt folyamán a statikus kiállításon megtekinthetőek voltak a Magyar Honvédség számára kifejlesztett drón rendszereink, illetve cégvezetőnk Molnár Zsolt cégbemutató előadása is. A délutáni repülések alatt kiemelkedett a merevszárnyas #VTOL drónunk a Flyranger5 a résztvevők közül. A típus érdekessége, hogy ötvözi a merev és forgószárnyas rendszerek előnyeit.

Helyből történő felszállása nem igényel nagy területet viszont energia takarékosabb módon tudja végrehajtani repülési feladatát egy multirotoros megoldásnál, így hosszabb ideig képes a levegőben tartózkodni.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 070
73 572
113
Hagyományteremtő céllal tartott ebben az évben is UAV Workshopot az MHTT Légierő Szakosztály...

A workshopon részt vettek, illetve előadtak a szakterületen érintett cégek és egyetemi tanszékek, intézetek képviselői, továbbá számos meghívott szakértő. Az előadások közül az első Kardos Péteré - a MouldTech Kft. kutató-fejlesztő munkatársáé – volt, aki „Meteorológiai mérődrón fejlesztése a MouldTech Systems Kft-nél” címmel adott elő. Őt Molnár Zsolt, a Rotors and Cams Kft. vezérigazgatója követte a Rotors and Cams tevékenységének bemutatásáról szóló előadással – melynek során az új magyar gázturbinás-katapultos PROTAR UAV-t is bemutatta. Majd Dr. Sziroczák Dávid - a Budapesti Műszaki Egyetem Repüléstudományi és Hajózási Tanszék docense – beszélt általában a repülőgépek és konkrétan az UAV tervezési folyamatáról, módszereiről. Végül Dr. Hegedűs Ernő alezredes, szakosztályelnök adott elő „UAV-k az ukrán háborúban különös tekintettel a Bayraktar UAV-ra” címmel. Hozzászólással élt: Örmény Georgina Viktória – a Gazdálkodási és Tudományos Társaságok Szövetsége, Drón Tagozat elnöke – aki beszámolót tartott a „Drone Day” szakmai konferencia eredményeiről, melyre 2023. 02. 14-én Szentendrén került sor az MH Kiber- és Információs Műveleti Központ és a GTTSZ közös rendezvényeként. Felszólalt Dr. Hennel Sándor alezredes, a Honvédelmi Minisztérium Védelmi Innovációs és Képességfejlesztési Főosztály kiemelt főtisztje is, aki egyfelől a Főosztály, másfelől a Védelmi Innovációs Kutató Intézet céljairól, feladatairól beszélt.

336778491_607239367544418_6462532692526373266_n.jpg
337225879_164151566117931_7975067526557087322_n.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: sisimoto and Vlad

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 070
73 572
113

Rotors & Cams - Drónos szálbehúzás

A nagy teherbírású GigaRotor6 típusú drón kifejezetten a zord ipari környezetben történő munkavégzésre, nagy tömegű és fizikai méretekkel rendelkező payloadok precíz mozgatására, a nagyfeszültségű távvezeték és internetkábel behúzására, valamint a hálózati szerelvények ellenőrzésére került kifejlesztésre.

A nagyfeszültségű szabadvezeték hálózatok kiépítése, karbantartása és felújítása során az áramszolgáltatók több esetben ütköznek természeti akadályokba a kivitelezési munkálatok tervezése és végrehajtása során. A távvezeték nyomvonalát keresztező közutak, vasútvonalak, folyók, valamint mezőgazdasági és környezetvédelmi területek nagymértékben lassítják és drágítják a karbantartási, bővítési, vagy üzemzavarelhárítási munkálatokat, sok esetben el is lehetetlenítik azokat. A drón technológia segítségével a folyamat jelentősen egyszerűsíthető, felgyorsítható, költségei pedig töredékére csökkenthetők a hagyományos eljárásokkal szemben. További előnyként jelentkezik a kivitelezői létszám csökkentése, valamint a hatékony munkavégzésen keresztül a munkavédelmi kockázat minimalizálása is.

Drónos szálbehúzó technológia előnyei:

• földi akadályok hatékony elkerülése,
• zöldkár, taposási kár minimalizálása,
• gyors feladatvégrehajtás,
• kompakt, könnyen szállítható rendszerkialakítás,
• alacsony üzemeltetői létszám,
• alacsony üzemeltetési költségek,
• alacsony munkavédelmi kockázat,
• környezet barát technológia.

Drónos szálbehúzó technológia főbb elemei:

• nagy teherbírású GigaRotor6 drón,
• multi kamerás szálbehúzó konténer húzóerő méréssel,
• aktív távfelügyeleti földiállomás automata funkciókkal,
• manuális és automata földi drónkötélcsévélő berendezés,
• automata drónkötél és sodronyfogadó kerék,
• drónkötélakasztó kézi berendezés.

Szálbehúzó drón főbb paraméterei:

• Üzemidő: 40 perc
• Hatótávolság: 15 km
• Teherbírás: 15 kg
• Navigáció: RTK
• Távvezérelhető szálbehúzó payload
• IP védelem: IP54

Vállalati filozófiánkhoz híven teljes körű megoldásokat kínálunk partnerünkkel az MVM XPert Zrt-vel, legyen szó akár új létesítésről, hálózat hosszabbításáról, karbantartásról vagy felújításról.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 761
35 952
113
Köszönjük értékes hozzászólásod!
Szerintem ez az....

 
  • Tetszik
Reactions: alali77