Magyarország ipara

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Status
Not open for further replies.

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 756
113
ha csak azt az egy diagramot nézném, akkor meg is lennék nyugodva, csak tudom, hogy abban a görbében mennyi az autóipari meg a hozzá kapcsolódó tétel és azt is tudom, hogy itt - Németország - már nagyon kongatják a harangot, hogy satuzás lesz.

Ezt rajtad kívül is tudja mindenki, nem kell hozzá közgazdasági Nobel-díj. Ahogyan azt is hogy a gazdaság működése ciklikus, most jó a növekedés, előbb-utóbb világgazdasági hatások miatt itt lesz válság, stagnálás, visszaesés.

Egyébként már nem tudom hanyadik éve hallgatom a világvége proféciákat, és egyelőre nem akart eljönni, évek óta fenemód késik.Ahogyan a pár éve megjósolt ingatlanpiaci lufi sem akar az Istennek se kipukkanni..

Ha genya vagyok, akkor azt mondom, hogy a kecskeméti Daimler üzeme jócskán adott a 2015-ös bázishoz.

Jó hír hogy 2023-ban még genyább lehetsz, ahogyan beindul BMW is Debrecenben is, évi 150.000 jármű legyártásához szükséges kapacitással, ami kb. a BMW európai forgalmának 1/4-e. Nem lehet még tudni pontosan mi lesz a palette, de az e-autók már biztos, ahhoz már megvan/hamarosan meglesz az akksi beszállító is.

Számomra az az igazán fájó pont, hogy pont azt nem sikerült felépíteni az elmúlt 30 évben, mint ami a német gazdaság gerince - ez pedig a közepes méretű hazai vállalatok, ami az ipari vertikumot lehetőleg szélesen lefogják.

Úgy nehéz hogy a 30-ból min. 15 úgy telt el, hogy előbb elkótyavetyélték ami volt, aztán ami maradt azt módszeresen lerabolták vagy csak simán hozzáértés nélkül lezüllesztették. Eleve a középméret nem is tűnik túl életképesnek - a hazai piac túl kicsi, külföldre meg valamiért nem nagyon mennek a magyarok, vö. lengyelek mennyire nyomulnak.

Nagyobb méretben viszont már tudnak sikeresek lenni, MOL, Richter, OTP regionális szinten is tényező.

Ami most otthon pörög, az az autóipar, építőipar. Ezek képesek gyors növekedést produkálni - de gyorsan is seggre tudnak ülni.

Konjunktúraérzékenyek. De nem itthon fognak seggreülni, hanem Németországban. 3-at találhatsz hogy válság esetén hol lesznek, ahol leállnak egyes gépsorok, és nem kell majd annyi ember. Itthon, ahol a legmoderebb gyárait szereli fel a Benz és a BMW és a tömegtermékeit gyárta olcsóbb munkaerővel, vagy...

Mindent ráfogni az építőiparra meg az építőiparra, esetleg ez ejuspénzre - szerintem kissé leegyszerűsítő felfogás. Részben a növekedésben benne van az is, hogy nagyon gyorsan fehéredik ki a gazdaság. Ami teljesítmény korábban meg sem jelent, mert paír nélkül, okosba csinálták, most megjelenik. Építőiparban már kb. senki sem dolgozik számla nélkül.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 779
18 033
113
Arról nem tehet egyik kormány se hogy a kedves magyarok b*sznak külpiacra lépni, bent vagyunk az EU ba és alig van kihasználva a rengeteg lehetőség, az a pár tucat esetleg száz cég ahol megvolt az akarat a külpiacra lépéshez képes is fejlődni, de azoktól akik erre a 9,5 milliós piacra mennek nem kell sokat várni, fóf*sz.... Ha már angolul nem akarnak megtanulni, vagy olyat megfizetni aki tud, legalább a sok külhonira alapoznának hogy a környező országokban tudjanak terjeszkedni.
Autóipar van mert ez jött, sz*r hogy ez dominál de ez van. Lehetne erőltetni az orvosi eszközgyártást mert azt akkor is megveszik ha másra nincs pénz, elméletileg ehhez már a hazai finanszírozás is elég lehetne. Vagy a robotizációval foglalkozó cégek csábítása mindennel ami elképzelhető, mert ez a jövő, aztán ha már a fejlesztés itt telepszik meg akkor nyert ügy.
Mondjuk nehéz egy rugalmas céget építeni mert a magyar túlbürokratizált környezetben még a legjobb szándék mellet is belefutsz abba hogy modern megoldásokat nem tudod használni mert szabálytalan....
Volna mit tanulni az USA-tól ezen a téren.

az igazság az, hogy valahol sokáig bennem volt, hogy egyszer hazamenni és vállalkozásba fogni (robotokat építgetek szabadidőmben meg hozzá GUI-t programozok). Aztán olvasgattam, hogy most éppen a Bigét veszik ennyire nemtelenül elő és teszik tönkre, akkor arra azt mondom, hogy aha, persze.

A hazai finanszírozás mindig is necces volt. Elég csak a start-up-okra gondolni. Totál belterjes, haver-uram-bátya rendszer, politikus kötődéssel és a megfelelő ügyvédi irodákkal. Kaptam volna prototípus fejlesztésre 15 misit, de úgy indult, hogy meg volt adva, hogy majd ki írja a pályázatot, ki lesz az ügyvéd, ki jön majd kócsingolni, meg ugyebár, majd valakinek a rokona lesz a pénzügyi tanácsadóm - potom havi 300000 jó magyar pénzért. Cserébe szabadalom átruházás, házastársi szerződés, beleegyező nyilatkozat, hogy ha úgy adódik, akkor kirakhatnak a saját cégemből és "önként" lemondok a pereskedésről. Aha, meg a kurva anyád, tisztelt MOM-Parkos aktatáskás, meg neked is, "tisztelt" mentorok és inkubátorok... Kezdj el így finanszírozni. Vagy mész a bankhoz. Persze, most boldog-boldogtalan kap hitelt - 4 éve nem ez volt a helyzet.

Orvosi eszközgyártás pörög, sok orvosi eszközgyártó van, de ezek többnyire külföldi tulajdonban vannak. Olcsóbb irodát bérelni, embert szeretni, mint mondjuk Németországban. Ha csak számszakilag nézed, akkor egy német 10 hónapot dolgozik egy évben és minimum 12 havi bért kap (30 nap szabadság, 12-14 ünnepnap, lehet számolni)

Futottam kíváncsiságból az önéletrajzommal egy kört a múlt hónapban a magyar piacon. Vicc kategória. Bruttó 650-es volt a legkomolyabb ajánlat. Ne röhögtess. Hegesztők mennek 2000Ft/órás nettó bérrel. Autóipar orrvérzésig, termelési állásajánlatok alig. Elmész Pozsonyba melózni, fizetik a szállást. Elmész Bp-re dolgozni, szopsz az albérlettel.

Ez a légkör amúgy tökéletesen kinyírja az emberekből az innovációt. Persze, van néhány kivétel, ami címlapon van. Az persze nincs címlapon, amikor dumálsz velük és a faszuk kivan az egésztől és már hagynák az egészet a francba, de annyi energiát beleraktak, hogy már nem akarják elengedni - hátha el tudják adni a céget nyereséggel. A klasszikus magyar cégmodell jelenleg az, hogy spórolnak, ahol tudnak és talán olcsóbbak lehetnek, mint a másik ugyanilyen cég a szomszéd faluban. Ismerem ezt, jó 10 évet húztam le a gyártásban..Ha ehhez hozzávesszük a bürokratikus rendszert és a jogi környezetet, akkor a szopórollerre a hely garantált.

A német modell sem sokkal jobb. Ott a nagy cég kiszárítja a kicsit, a kicsi meg próbál Kelet-Európában vagy Ázsiában spórolni. Ez meg abból adódik, hogy több a projektmanáger meg a közgazdász már az ipari cégekben, mint a mérnök. A sort hosszan folytathatnám...
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 756
113
Ez azért merész kijelentés... A tapasztalat - középszintig legalábis - mást mutat. De lehet, hogy a nagyoknál minden számlára megy, ezt nem vitatom.

Építőiparban kivitelező ügyfelektől hallom. Akartam is írni hozzá, hogy a pici fisi fusi munkák még mehetnek okosba, de az is hülyeség kategória, mert arra ott a KATA. E-napló mellett meg elég macerás csalni komolyabb építéssel, és a kivitelező sokat tud játszani az anyagbeszerzések ÁFA-jával is. Ami feketézés megy, az is inkább szürke és kizárólag a megrendelői oldal hajtja.
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 290
4 768
113
Ez így van, de amíg 27% az ÁFA, így is marad; a megrendelőnek nem mindegy, hogy negyedével olcsóbban ki lehet hozni egy projektet...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 756
113
Egyetemet végeztem, és azóta is folyamatosan dolgozom, legálisan, adózóan, járulékfizetősen. Mégse jut rá minden évben. Nem csak ezen múlik. Olyan is jár nyaralni, aki nem tanul és dolgozik. De engem nem zavar, ha nem megyek, csak azt akartam jelezni, hogy a legjobb szándék mellett sem jön össze mindenkinek, és ezt el lehet hinni.

Nem rád gondoltam feltétlen és valszeg az is benne van, hogy hiperallergiás lettem a cocialista éra gondoskodását elvárásától vagy a modern hippy entitlement meg a “nekem jár” jelenségtől. Arról nem beszélve hogy abba 25%-ban mennyi a vidéki kis faluban teljesen önként fatüzelésű házban vegetáló népesség, aki teljes boldog azzal ha tele van bele és van kábeltévé, ebből pedig max. akkor mozdul ki, ha tényleg nagyon muszáj, magyarán saját sorsának rontója.

Pár éve hagytam fel a makettezéssel, rengeteg cuccot rendeltem/rendeltünk nagy összegben Kínából, Hongkongból, Japánból ismerősökkel, fórumtársakkal, egyetlen egyszer nem kellett vámot, Áfât fizetnünk. A makettfórumon is elvétve találkoztunk olyan emberrel, aki belefutott. Egyik ismi utána kérdezett a postán, aztân a vámosoknál, annyi cucc jön keletről, hogy nincs kapacitásuk mindennek utânajárni, lepapirozni, tárolni, behajtani a pénzt... :D

Összeghatártól függ, némileg attól is hogy honnan jön az áru. Régen én is rendeltem HK-ból meg Kínából mindenféle airsoftos kiegészítőt, ott anno még arra is volt opció hogy mennyit szeretnél feltüntetni áru értéknek, és tetszőlegesen oszthattad meg áru és a szállítási szolgáltatás arányát - szerintem ez az igazi ügyfélközpontúság. :D Ott is az ment hogy 50% esélyed volt rá hogy átcsússzon minden nélkül a vámon, de a nagyobb cuccokat ott is megfogták.

Jelenleg meg azt csinálják ahogy nézem a drága kínaiak hogy valahol Észtországban jön be a cucc vonaton egy személynek - korrupció a határnál nyilván nincsen - és aztán onnan - már EU-n belül vámmentesen - postázzak ki. De pl. az amcsiból légipostával jövő nagyobb cuccaim tuti vámkezelésen kötnek ki, a modellek eddig nekem is átcsúsztak.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 756
113
Ez így van, de amíg 27% az ÁFA, így is marad; a megrendelőnek nem mindegy, hogy negyedével olcsóbban ki lehet hozni egy projektet...

Nagyobb projektet nem tudsz fusiban csinálni, egyébként megintcsak ügyfelek visszajelzése - számla nélkül... akkor csókolom. Kivitelezőt, munakerőt pedig manapság sokkal nehezebb találni, mint ügyfelet.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 237
10 782
113
Építőiparban kivitelező ügyfelektől hallom. Akartam is írni hozzá, hogy a pici fisi fusi munkák még mehetnek okosba, de az is hülyeség kategória, mert arra ott a KATA. E-napló mellett meg elég macerás csalni komolyabb építéssel, és a kivitelező sokat tud játszani az anyagbeszerzések ÁFA-jával is. Ami feketézés megy, az is inkább szürke és kizárólag a megrendelői oldal hajtja.
Nézd, akarsz röhögni próbáld ki, haver vasútépítkezéseken mérnök és fotózta nekünk: Kiszállsz, láthatósági mellényben az építkezés mellett és számolod hányan futnak el. 50% felett lesz, na ők az R-kord alvállalkozói, fekete munkássokkal. Kibaszott vicces mikor még a földmunkagép kezelő is fut, és ott állsz egyedül az építkezésen. (ez a Dél-Balaton vasúti projekten volt, azon én is dolgoztam). Nem tudom miként van becsalva az e-naplóba, én csak a tervező voltam...
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 756
113
Kiveszi osztalékban és úgy adja zsebbe a melósnak, így is jobban jár. Ez egyszerű. A járulék sok. De a vállalkozások, alvállalkozások, megbízó felé történő számlázással már sokkal nehezebb csalni, max. alászámlázni lehet és a többi megy zsebbe, de teljesen számla nélkül kacifántos dolog úgy építeni engedélykötelesen, hogy kb. az első lépés a szerződés feltöltése.
 

tomcat1

Well-Known Member
2014. december 30.
2 530
3 077
113
ha csak azt az egy diagramot nézném, akkor meg is lennék nyugodva, csak tudom, hogy abban a görbében mennyi az autóipari meg a hozzá kapcsolódó tétel és azt is tudom, hogy itt - Németország - már nagyon kongatják a harangot, hogy satuzás lesz. Ha genya vagyok, akkor azt mondom, hogy a kecskeméti Daimler üzeme jócskán adott a 2015-ös bázishoz.

Számomra az az igazán fájó pont, hogy pont azt nem sikerült felépíteni az elmúlt 30 évben, mint ami a német gazdaság gerince - ez pedig a közepes méretű hazai vállalatok, ami az ipari vertikumot lehetőleg szélesen lefogják.

Ami most otthon pörög, az az autóipar, építőipar. Ezek képesek gyors növekedést produkálni - de gyorsan is seggre tudnak ülni.
Van az itthon is. De tanulni kell még a kapitalizmust nekik.
Élelmiszeripar, háztartási készülék gyártás, stb.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 516
5 734
113
Ezt rajtad kívül is tudja mindenki, nem kell hozzá közgazdasági Nobel-díj. Ahogyan azt is hogy a gazdaság működése ciklikus, most jó a növekedés, előbb-utóbb világgazdasági hatások miatt itt lesz válság, stagnálás, visszaesés.

Egyébként már nem tudom hanyadik éve hallgatom a világvége proféciákat, és egyelőre nem akart eljönni, évek óta fenemód késik.Ahogyan a pár éve megjósolt ingatlanpiaci lufi sem akar az Istennek se kipukkanni..

A válságok valahogy sosem akkor jönnek amikor számítanak rá. Ha annyira tudnák, hogy válság jön és mi fogja okozni, akkor tennének ellene, hogy ne legyen.
Persze válság után mindig előfordul, hogy hát egy közgazdász megmondta, hogy lesz és mi fogja okozni, csakhogy a másik egymillió meg mást mondott.
Szerintem a világgazdaság működése túlságosan bonyolult ahhoz, hogy pontosan tudjuk modellezni és előre látni a változásokat. Márcsak azért is, mert 7,5 milliárd ember fogyasztási szokásait lehetetlen pontosan lekövetni, főleg, hogy kismillió cég, politikus, stb. befolyásolja.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 516
5 734
113
Jó hír hogy 2023-ban még genyább lehetsz, ahogyan beindul BMW is Debrecenben is, évi 150.000 jármű legyártásához szükséges kapacitással, ami kb. a BMW európai forgalmának 1/4-e. Nem lehet még tudni pontosan mi lesz a palette, de az e-autók már biztos, ahhoz már megvan/hamarosan meglesz az akksi beszállító is.

Mindig megy a panaszkodás, hogy bár sok az autógyár, kevés magyar hozzáadott érték van az autókban.
Na hát az elektromos autók legdrágább egysége az akku, azt meg nálunk fogják gyártani.

Mindent ráfogni az építőiparra meg az építőiparra, esetleg ez ejuspénzre - szerintem kissé leegyszerűsítő felfogás. Részben a növekedésben benne van az is, hogy nagyon gyorsan fehéredik ki a gazdaság. Ami teljesítmény korábban meg sem jelent, mert paír nélkül, okosba csinálták, most megjelenik. Építőiparban már kb. senki sem dolgozik számla nélkül.

Áfát visszaígényelni csak akkor lehet, ha el is volt végezve a munka, hivatalosan is. :)
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 756
113
A Megyeri-híd megvan?

Megnézem reggel, mert már én is aggódom érte hogy ellopták-e.

Egyébkent vagy 12 éve épült a szoci érában egy teljesen más építés jogi háttér mellett.. épp a Megyeri és az akkor lukra futó alvállalkozó körbetartozások katalizálták azt, hogy teljesen megváltoztatták a jogszabályi hátteret komoly alvállalkozói biztosítékokkal, transzparensebb munkafolyamatokkal.
 

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 353
8 464
113
Megnézem reggel, mert már én is aggódom érte hogy ellopták-e.

Egyébkent vagy 12 éve épült a szoci érában egy teljesen más építés jogi háttér mellett.. épp a Megyeri és az akkor lukra futó alvállalkozó körbetartozások katalizálták azt, hogy teljesen megváltoztatták a jogszabályi hátteret komoly alvállalkozói biztosítékokkal, transzparensebb munkafolyamatokkal.
Te olyan vagy, mint az a delikvens a Rorschach teszten, akinek mindenről a p#n@ jut eszébe.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 756
113
Nem én tehetek róla, hogy az a hobbid hogy tátott szájjal belerohansz a faszerdőbe majd kifelé nekifutásból lefejelsz egy betonfalat.

Abban viszont tudok segíteni, hogy ebben a versenyszámban az amatőr ligából a profik közé kerülj.
 

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 353
8 464
113
Nem én tehetek róla, hogy az a hobbid hogy tátott szájjal belerohansz a faszerdőbe majd kifelé nekifutásból lefejelsz egy betonfalat.

Abban viszont tudok segíteni, hogy ebben a versenyszámban az amatőr ligából a profik közé kerülj.
Örülök, hogy a saját élményeidet kivetíted rám, de inkább lazíts egy kicsit, mielőtt gutaütést kapsz a saját hülyeségeidtől. Nem látod a faszerdőtől, hogy a rossz végén vagy a brokinak?
 
Status
Not open for further replies.