Szerinte a magyar Helyreállítási Terv alapján Mészáros Lőrinc annyiból újíthat fel egy vasútvonalat, amennyiből Európában szuperexpresszeket építenek.
444.hu
Ha kíváncsiak vagyunk rá, hogy mennyire gondolja komolyan a magyar kormány a Helyreállítási Terv (HET) és a jogállamisági eljárás kapcsán hangoztatott korrupcióellenes fellépést, semmi másra nincs szükségünk, mint hogy elolvassuk a brüsszeli jóváhagyásra váró magyar Helyreállítási Tervet.A terv…
javorbenedek.blog.hu
"A terv közlekedési fejezetében szerepel a Békéscsaba-Lőkösháza vasútvonal fejlesztése. Ami rendben is van, leromlott állapotú vonal, korlátozás korlátozást ér. A 30,3 km-es pályaszakasz építése azonban 146,8 md forint összeggel szerepel, ami 4,85 md HUF/km költséget jelent. Ez elképesztően drága, még a hasonló, a HET-ben szereplő Almásfüzitő-Komárom szakasz korszerűsítésével összehasonlítva is (ahol egy szakaszon teljesen új nyomvonalon új vasúti pályát is kell építeni), amelynek becsült költsége alig több, mint ennek harmada, 1,83 md HUF/km. A 4,85 md-os árszint megfelel az Európában tervezett gyorsvasúti (min. 250 km/h) hálózat teljesen új nyomvonalon létesített speciális pályáinak átlagos létesítési költségének. A magyar Alföld tengersík vidékén, jelentős műtárgyak (pl. nagy folyók hídjai) nélkül! („The investment cost of construction of the 26,000 km of the TER HSR is estimated at being around €321 bn”; ebből 4,9 md HUF/km ár jön ki; 2021-es ENSZ kiadvány, 2017852_E_web_light.pdf (unece.org) )
Hogyan lehetséges, hogy amennyiből máshol, akár hegyes-völgyes, folyókkal szabdalt területeken teljesen új, 250 km/h-ra tervezett gyorsvasúti pályákat tudnak építeni, annyiból Magyarországon a lőkösházi vasútvonal valamelyes korszerűsítésére futja?
A magyarázat persze nyilvánvaló. A kérdéses nyomvonalra a valóságban a tendert már tavaly megnyerte Mészáros Lőrinc (V-Híd Építő Zrt.) és a Strabag konzorciuma! Igaz tavaly még egy csupán 126,8 md forintos ajánlattal nyertek, ami már akkor is 10%-kal magasabb volt még a vélhetően igen nagyvonalú kiíró által várt árnál (116 md HUF), de válság van, Mészáros Lőrinc nyilván több támogatásra szorul, húzzák össze a nadrágszíjat a tanárok meg hajléktalanok! Összehasonlításként: az eddigi legdrágább magyar vasútépítés (a debreceni BMW-gyárhoz vezető 15 km-es pályaszakasz ára, szintén Mészáros kivitelezésében) 3,6 md HUF/km volt. Ezt 30%-kal haladja meg a mostani 116-ról előbb 126,8-ra, majd 146,8-ra dráguló projekt, de lesz ez még drágább, csak kicsit akarnia kell a kormánynak."