Magyarország ipara

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 293
113
Magasabb a koncentráció, de egyáltalán nem homogén, sőt keverve van mindenféle más fémmel. Kobalt, Mangán, Nikkel, Alumínium, stb.
A lítium bányászat egyik formálja kb a lítium só oldat kitermelése kádakba, majd elpárologtatják a vizet a maradék meg mehet a kohóba. Vagy az ércet tartalmazó követ bányásszák, örlik, majd vízzel kioldják a sót. Szóval a volumen sokkal nagyobb de maga az eljárás egyszerűbb.
De nekünk a kobalt a nikkel a mangán is hasznos. Még lessz itt a megoldás hogy gazdaságos legyen ha nagyon nem megy akkor a Vasas dzsipoknak kell szólni azok majd rájönnek.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 393
19 786
113
Úgy írtok itt erről az iparágról, hogy fogalmatok sincs róla. Technológiailag az elektromos autózás ott tart, mint 100 éve a repülés.
Még van hova fejlődnie. 2035-re nem lesz kész semmi a teljes átállásra. Leginkább a nagyérdemű, akinek nem kell ezen az áron, megfelelő töltési kapacitás hiányában, az elektromos autó. Nem veszi meg ! A lényeg, nagyjából ez. A kínait sem fogja megvenni, ha drágább lesz, vagy nem tudja hol feltölteni normálisan.
 
  • Tetszik
Reactions: Kockás ing

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Van már technológia az újrahasznosításra, de a lépték még hiányzik. Meg elég energiaigényes. Szetválogatják a Lítiumost és bedarálják majd szeparáció műanyag fém fragmentálás és végül egy fekete iszap szerű massza marad amiből oldva kemikáliákkal meg elektrolízissel vonják ki az értékes elemeket. De így is visszamarad egy nehézfémekkel terhelt iszap/por amit szigetelt lerakókban tárolni kell.
Azt hiszem van is egy üzem már idehaza ami ezzel foglalkozik, és épül a masodik;


A port/iszapot miért nem szedik szét elemeire viszkozitassal?

Ha kibanyaszni ki tudják a földből és kinyerni iszapbol is ki lehet ahol koncentráltabban van jelen és homogenebb formában.
De a második videóben el is mondja a pali, hogy azt is újrahasznosítják, csak nem abban az üzemben, ahol forgattak.
Szerintem valamilyen elektrolízissel oldhatják meg.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 525
16 436
113
De nekünk a kobalt a nikkel a mangán is hasznos. Még lessz itt a megoldás hogy gazdaságos legyen ha nagyon nem megy akkor a Vasas dzsipoknak kell szólni azok majd rájönnek.
Mondom, megvan már a technológia, csak ipari titok. Az ilyen 400-500 fokos elektrolízist egyébként a anyagtudomány és kémia -Hydrometallurgy önálló szakterülete, aligha a Vasas komák fogják kitalálni.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Úgy írtok itt erről az iparágról, hogy fogalmatok sincs róla. Technológiailag az elektromos autózás ott tart, mint 100 éve a repülés.
Még van hova fejlődnie. 2035-re nem lesz kész semmi a teljes átállásra. Leginkább a nagyérdemű, akinek nem kell ezen az áron, megfelelő töltési kapacitás hiányában, az elektromos autó. Nem veszi meg ! A lényeg, nagyjából ez. A kínait sem fogja megvenni, ha drágább lesz, vagy nem tudja hol feltölteni normálisan.
Jelenleg az elektromos autók terjedésének 2 akadálya van. Az egyik a hatótáv, a másik az ár.
A hatótáv már majdnem ott tart, hogy versenghet a belsőégésűvel. Az árat pedig a gyártók mesterségesen tartják az égben. A Tesla különben nagyon komoly gyártástechnológiai fejlesztéseket csinált. Párhuzamosan fejlesztik az akkumulátor technológiát és az automatizált járműgyártást is.
2-5 éven belül drasztikusan csökkenni fognak az árak. Akár központi támogatások révén, akár a gyártók saját profitjuk vágása révén.
Ne legyünk meglepődve, ha ebben az intervallumban egy a dízelbotrányhoz hasonló kartelezési botrány fog kipattani az EV-k árazása kapcsán.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 343
96 717
113
Most is azzal fenyegetik az európai muftikat, hogy ha nem lépnek, akkor felpörgetik a belsőégésűek gyártását, miközben visszafogják a EV-ét.
Még csak nem is titokban csinálják.
Kérdés, hogy mennyire gondolta komolyan az EV-re való átállást? Melyik kutya lesz az erősebb?
Ezzel nem tudnak reálisan fenyegetni az autogyártók. Ugyanis CO2 kvóta van a konszernekre Európában. Ha az eladott autók CO2 kibocsátási értéke meghalad egy bizonyos értéket, akkor gigabüntit kell fizetni, Ez 3-4 éve rendszeres probléma volt, A FIAT pl. nem fogta vissza a gyártást, fizetett a Teslának, hogy az eladott autoik az ő flottájukba számítsanak.



Más meg visszafogta mesterségesen az év végi gyártást a belső égésű autoknál, növelte a varolistákat,mmert nem akarta túllépni a limitet és milliárd eurokat büntetésre fizetni.

2021-10-28-a-stellantis-tavozasa-utan-02.png.webp




Most mit írjak?? Ennél önsorsrontóbb európai szabályozás lehet?
Le vagyunk maradva, nincs még akkora kereslet, de nyomatjuk. Ha vki lemarad bünti vagy egy előtted lévő vetélytársat, nem európait, tőkésítesz fel, mert az olcsóbb mint a bünti, de a saját sirod ásod, mert így jobban lemaradsz tőle. Parádés!!
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 343
96 717
113
Európai autógyártók haszonrése EU belpiacon nagyon kicsi, s most megjelent egy olyan szereplő aki alájuk tud vágni az árban. A minőségben még kérdéses és az ügyfélszolgálati ellátottság is, de ez valójában csak idő kérdése.
A kínai autógyártók államilag dotáltak, BYD tőzsdei jelentése alapján az állami támogatás mértéke számszakilag elérte a kimutatott profit volumenét. A többiek esetében se lehet rosszabb a helyzet.
Ezért merült fel a protekcionista intézkedés kérdése EU-ban is. USA már elkezdte.
Európai gyártók nem nagyon akarjak a védővámot egyrészt a három német prémium más piaci szegmensben versenyez és ott a brand presztízs fontos tényező az értékesítésekor másrészt nem akarjak bukni a kínai piacos jelenlétüket, melyet évtizedek alatt alakítottak ki.
A BYD milyen kínai állami támogatást kap? Én úgy tudom régebben pörgették, de a jelenlegi, kábé megegyezik az amerikai inflációellenes, protekcionista támogataásokkal és az európai elektromos autó vásárlásokra adott állami támogatásokkal, Tehát jogilag tiszta nem fogható, kivéve ha nem erőszakoljuk meg a jogot. De akkor életbe lép az általad is leírt B terv és a Kínaban lévő európai befektetések profitja bent ragad, ha más extra korbács nem jön.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 343
96 717
113
Kb.: 650-1050 milliárd megy/ment az akku/EV szektorba. Attól függően kit olvasunk.
Ennek kb.: 2/3-a vissza nem térítendő támogatás, maradék infrastruktúra beruházás.
Nem tudni időarányosan mennyit hívtak le a támogatásokból, de ezt a pénzt külön köszönik jelen piaci helyzetben.
Infrastruktúra az itt marad és van közvetett haszna.
Az egy másik kérdés, h ezt a pénzt lehetett volna-e másképpen allokálni, de az ismét átviszi az iparfejlesztés és preferált gazdaságpolitika kérdéskörbe.
Ezek az elektromos állami támogatások továbbra sem kerültek egy fillérjébe sem az államnak. A beruházások generálta adó, járulék és áfa bevételek egy minimális részét elengedik. Ezek a pénzek nem folynának be a beruházások nélkül. Tehát ha nem ad az állam a kedvezményt a beruházásra bevételt bukik, nem véletlen ad minden állam és versenyzünk velük a beruházásokért.

Arról nem is beszélve, hogy a termelés meg konstans bevetelnövekedest generál az államkasszába.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Ezzel nem tudnak reálisan fenyegetni az autogyártók. Ugyanis CO2 kvóta van a konszernekre Európában. Ha az eladott autók CO2 kibocsátási értéke meghalad egy bizonyos értéket, akkor gigabüntit kell fizetni, Ez 3-4 éve rendszeres probléma volt, A FIAT pl. nem fogta vissza a gyártást, fizetett a Teslának, hogy az eladott autoik az ő flottájukba számítsanak.



Más meg visszafogta mesterségesen az év végi gyártást a belső égésű autoknál, növelte a varolistákat,mmert nem akarta túllépni a limitet és milliárd eurokat büntetésre fizetni.

2021-10-28-a-stellantis-tavozasa-utan-02.png.webp




Most mit írjak?? Ennél önsorsrontóbb európai szabályozás lehet?
Le vagyunk maradva, nincs még akkora kereslet, de nyomatjuk. Ha vki lemarad bünti vagy egy előtted lévő vetélytársat, nem európait, tőkésítesz fel, mert az olcsóbb mint a bünti, de a saját sirod ásod, mert így jobban lemaradsz tőle. Parádés!!
Ok, de ha megnézed ezeket a számokat, meg azokat, amiket én betettem, akkor nagyon jól látszik, hogy nagyjából leszarják a gyártók ezeket a büntiket.
Igaz, hogy giga összegek, de annyira túl vannak árazva a kocsik, hogy egyszerűen a mellényzsebből kifizetik.
Nagyjából az a helyzet, hogy a profitból nem akarnak lejjebb adni, hogy olcsóbbak legyenek az elektromosak.
A kereslet nem alakul olyan gyorsan, hogy ezt megtegyék. Ha meg csökkentik az elektromosak árait, akkor a belsőégésűek árait is csökkenteni kell, mert azok kivezetésével megintcsak bajban vannak, de legalább azok is piszok mód túl vannak árazva.
Az meg nem lehet, hogy a rengeteg pénzből fejlesztett EV-t ugyan annyiért adják, mint a belsőégésűt.
Volt egy pont vagy 2 évvel ezelőtt (asszem 2022-ben), hogy a 2017-ben vett, 250.000km-es dízel Versomat ugyan annyiért tudtam volna eladni, mint amikor 5 évvel korábban megvettem 200+ezer kilométerrel. Ez azért őrület, nem?
Ezt csak amiatt írom, hogy mekkora infláció volt az autóiparban. Nyilván az új autó árak elszabadulása hatással van a használtak áraira is.

Az a tippem, hogy most jön egy nagyon komoly alkudozás. Még IDÉN! Lesz ott zsarolás, sirató asszonyok, hamu fejre szórása, ruhamegtépkedés mindkét részről. Az EU célja nyilvánvaló, és nem fognak engedni a teljes átállásból.
Szerintem a gyártók kapnak egy picit lazább időintervallumot, meg egy all-európai komolyabb támogatási csomagot.
Ezt addig fogják fenntartani, amíg a moratórium tart. Ezalatt rojtosra keresik magukat a gyártók, amiért cserébe kiépítenek saját töltőhálózat rendszereket (ez egy ideális forgatókönyv lenne).
És ezzel kompenzálják magukat, és a jövőben egy a Tesla-hoz hasonló komplexebb üzleti modellt tudnak majd kiépíteni.
Ennek a pénznek elégnek kell lennie, hogy végleg lemondjanak a belső égésűekről.
Ez egy forgatókönyv. Aztán meglátjuk, mi lesz....Én így csinálnám a szereplők helyében.
 

Ranger

Well-Known Member
2021. szeptember 20.
1 523
3 094
113
Tehát jogilag tiszta nem fogható, kivéve ha nem erőszakoljuk meg a jogot. De akkor életbe lép az általad is leírt B terv és a Kínaban lévő európai befektetések profitja bent ragad, ha más extra korbács nem jön.
Nem sok köze van ennek a joghoz, ha egy államkapitalista de kommunista hatalommal kerülsz érdekellentétbe.
Ha hatalmi kérdésként tekintem.

B terv-ben személy szerint nem hiszek.
Nincs mese gatyát fel kell kötni és piaci versenyben kell talpon maradni.
 

Ranger

Well-Known Member
2021. szeptember 20.
1 523
3 094
113
Ezek az elektromos állami támogatások továbbra sem kerültek egy fillérjébe sem az államnak. A beruházások generálta adó, járulék és áfa bevételek egy minimális részét elengedik. Ezek a pénzek nem folynának be a beruházások nélkül. Tehát ha nem ad az állam a kedvezményt a beruházásra bevételt bukik, nem véletlen ad minden állam és versenyzünk velük a beruházásokért.

Arról nem is beszélve, hogy a termelés meg konstans bevetelnövekedest generál az államkasszába.
Nézd, államháztartás felől nézve, a támogatás kifizetése kiadási oldalon előbb/azonnal jelentkezik mint bevételi oldalon valamikor prognosztizálható majdani bevétel(mértékéről nem is beszélve) s a köztes időben finanszírozni kell a kihelyezett összeget(jelen kamatszinten).
S tekintve a beruházások méretet a nemzetgazdaságon belül ez nem elhanyagolható összeg. Gyakorlatilag a beindulása üzleti kockázatait az állam átvállalja. Pláne akkor mikor éppen mint most piac éppen beesik akku/EV szektorban, tehát a óriás beruházásokra jellemző módon jön a megcsúszás, de
csúszás nélkül is ilyen méretekben jellemzően később áll fel a termelés.

Igen, állambácsi az elmúlt 30 évben mindig így járt el.

Ami sokaknak nem tetszik, ezzel a gyakorlattal lehetne/kellene szakítani, de azzal mindenképp, h csak szuper méretű projektekben tudnak gondolkodni a politikusok. +Diverzifikáció nuku.
A GDP 33-34% (Corvinus) köthető a járműiparhoz(akku benne van), ha a piac egyet köhög könnyen összefossuk magunkat.

Korábban volt erről itt polémia, h talán jobban is el lehetne költeni ezeket az összegeket a nemzetgazdaságban.

Személy szerint nem tudok elszakadni a tanulmányaimtól és modernkori gaz.tör. szerint a közepesen fejlettek csapdájából még soha senki nem tört ki extenzív iparfejlesztéssel, pláne ilyen arányú külföldi tőke tulajdonlás mellett, ilyen demográfia, s ebből leképződő munkaerő hiánnyal. Minden további lépés ezen az úton, minden erre elköltött HUF időben csak eltolja a valódi megoldások keresést, s a felhasználóható forrásokat szűkíti.

Szóval ebben a kérdésben továbbra sem lesz közös pont.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 343
96 717
113
Nem sok köze van ennek a joghoz, ha egy államkapitalista de kommunista hatalommal kerülsz érdekellentétbe.
Ha hatalmi kérdésként tekintem.

B terv-ben személy szerint nem hiszek.
Nincs mese gatyát fel kell kötni és piaci versenyben kell talpon maradni.
És még csak ez sem biztos.

Decoupling helyett connectivity, hogy nagyon trendi legyek.

Újabb hatalmas kínai akkumulátorgyár jön Debrecenbe! - A BMW-t fogja kiszolgálni



Kína sem úgy előzött, hogy bezárta a kapukat, hanem eltanulta, ami hasznos. Lehet fordítva is ez működik?
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 813
5 896
113
Kína sem úgy előzött, hogy bezárta a kapukat, hanem eltanulta, ami hasznos. Lehet fordítva is ez működik?
Kína teljesen soha nem nyitotta ki a kapukat. Például csak kínai partner bevonásával tudsz céget alapítani, de sok területre egyáltalán nem engedett be külföldi tőkét.
A sikereit jelentős részben pont annak köszönheti, hogy miközben ő hozzáfért a nyugati technológiához, piachoz, közben a saját piacát sikeresen megvédte. Ehhez jön még persze a szinte korlátlan és olcsó munkaerő, a környezetvédelem háttérbe szorítása, a saját piac nagysága stb.