Magyarország ipara

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Status
Not open for further replies.

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 514
5 725
113
Még mindig ez a fidesz közeli szarakodás. Miután a saját buszgyártás sehogy se jött össze ezért külföldi alkatrészekből jó drágán összelegóznak valamit, majd felső utasításra állami pénzen megveszik a társaságok.
Iparági források úgy tájékoztatták lapunkat, hogy a Reform buszokat magyar mérnökök tervezték különféle beszállítók alkatrészeiből.

Más: ma összefutottam egy ukrajnai magyarral Komáromban. Nagyon úgy érzi, hogy átbaszták a közvetítők, mivel csak azt reklámozták, hogy az itteni gyárakban fizetés 4* annyi, mint Ukrajnában, azt már nem, hogy a megélhetés is legalább annyi szorosa, az albérletárakról nem is beszélve. 4-en laknak másfél szobában, 1 emberé a kis szoba, őt többet fizet a közösbe, 3-an osztoznak a nagy szobán, így tudnak haza is küldeni a pénzből...

Na mert máshol máshogy működik mi? Gondolod, hogy az Audi a legutolsó csavarig legyárt mindent? Kismillió beszállítója van egy-egy autógyárnak.
A cikkben is le van írva, hogy az autóbusz 60% magyar hozzáadott értéket tartalmaz. Vagyis nagyrészt itthon készült, még ha azt sok gyárban is készítették.

Már miért verték volna át őket? Ki az a hülye, aki nem tudja, hogy ha nagyobb egy országban a bér, akkor többe kerül a megélhetés is?
Londonban tán nem ugyanígy élnek a közép-kelet-európaiak?
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 514
5 725
113
Az, hogy megvették a Mercedes licenszét, de nem a Mercedes rakja össze 10 petákért, hanem OrbánfanXII 18-ért, ugyanazoktól a beszállítóktól egyedileg rendelve ahonnan a Merci is hozná bejáratott csatornákon.
Ez tiszta lopás, nem más.

1. Honnan tudod, hogy drágább lesz az ITK busza, mint a Mercié?
2. Szerintem sokkal jobb választás, ha egy nagyrészt Magyarországon gyártott alkatrészekből és Magyarországon összerakott buszt veszünk, mintha egy külföldön összerakottat.
Egyébként az ITK többségi tulajdonosa a MOL, a gyár pedig Debrecenben van, tudod, Kelet-Magyarországon, ahol a legkevesebb a munkalehetőség. Örüljünk, hogy végre ott is lesznek már gyárak. Tiszta röhely az, hogy boldog-boldogtalan a a Dunántúlon épít gyárat és elvárnák, hogy az ország másik fele meg oda költözzön, ha rendes fizut akar.
 
  • Tetszik
Reactions: vata
T

Törölt tag 1711

Guest
Na mert máshol máshogy működik mi? Gondolod, hogy az Audi a legutolsó csavarig legyárt mindent? Kismillió beszállítója van egy-egy autógyárnak.

Végülis is csak a szakterületemről hadoválsz, amiről ezek szerint fogalmam sincs.

4 millió ft alkatrész, 6 millió ft munkadíj, meg is van a 60% magyar hozzáadott érték...
Ne legyenek lázálmaid, jelenleg a Kravtex az egyetlen piacból élő MAGYAR buszgyártó, de mivel nem csókos ezért 9 éve erőlködnek egy konkurencia felépítésén. Most már legalább eljutottak oda, hogy egy összeszerelő üzemet sikerült beindítani,nem basznak el milliárdos támogatásokat "fejlesztésre".
Épülhetne Credo busz is Debrecenben, ha ők kapnának rá annyi kedvezményt és támogatást, mint a "konkurencia"
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
12 132
33 316
113
Az, hogy megvették a Mercedes licenszét, de nem a Mercedes rakja össze 10 petákért, hanem OrbánfanXII 18-ért, ugyanazoktól a beszállítóktól egyedileg rendelve ahonnan a Merci is hozná bejáratott csatornákon.
Ez tiszta lopás, nem más.

Én nem e projekt ellen vagy mellett foglaltam állást, hanem azt nem értem, hogy pont az a probléma, hogy különféle beszállítóktól szerzik be az alkatrészeket. Mert ez szerintem nem probléma. Biztos lehet n+1 problémát felhozni, de miért pont ez, miért ez a kiemelendő? (Azt meg csak később írtad, hogy ugyan onnan, ugyan azokból, csak drágábban; ami már érv.)

Szerintem elég fárasztó ez a buszos erőlködés, minek ennyi buszos cég? Nem akkora se a közvetlen, se a közvetett piac. Ennyi erővel lehetne új fejlesztésű Rába teherautó, vagy még inkább mondjuk az egyetlen jelenleg próbálkozó magyar traktorgyártást felkarolni (bár néha vannak olyan segítő karok, amikből nem szívesen kér az ember), azon a téren úgyis megszigorították az Unión kívüli behozatalt így olcsó (Belarusz és használt japán) gépeket nem lehet forgalomba helyezni tudtommal.
 

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 329
2 379
113
Végülis is csak a szakterületemről hadoválsz, amiről ezek szerint fogalmam sincs.

4 millió ft alkatrész, 6 millió ft munkadíj, meg is van a 60% magyar hozzáadott érték...
Ne legyenek lázálmaid, jelenleg a Kravtex az egyetlen piacból élő MAGYAR buszgyártó, de mivel nem csókos ezért 9 éve erőlködnek egy konkurencia felépítésén. Most már legalább eljutottak oda, hogy egy összeszerelő üzemet sikerült beindítani,nem basznak el milliárdos támogatásokat "fejlesztésre".
Épülhetne Credo busz is Debrecenben, ha ők kapnának rá annyi kedvezményt és támogatást, mint a "konkurencia"

Hozzátéve, hogy a Magyar Ikarusz-nak hazudott széles féle "harci" buszon is van minden felirat, csak az Ikarusz nem. Valószinüleg nem véletlenül nem merték rá kitenni.....
 
T

torsen

Guest
Az, hogy megvették a Mercedes licenszét, de nem a Mercedes rakja össze 10 petákért, hanem OrbánfanXII 18-ért, ugyanazoktól a beszállítóktól egyedileg rendelve ahonnan a Merci is hozná bejáratott csatornákon.
Ez tiszta lopás, nem más.

Nem licence-t vettek, hanem egy OC500LE alvázat. Ezt bárki megveheti. Erre terveztek egy karosszériát magyar mérnökök. "Bár a típus teljesen új, nem lehet azt mondani, hogy egy csetlő-botló próbálkozásról van szó, hiszen a felépítményt az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár több évtizedes tapasztalattal rendelkező kiváló mérnökei tervezték, így a főkonstruktőr Kozák Péter, a formatervező pedig Fodor Lóránt volt – akik nevéhez egyébként az E és F szériás Ikarusokon túl az S91 is köthető. Úgyis mondhatnánk, hogy ha még létezne a legendás gyár, akkor egy korszerűsített E94 valahogy így nézne ki." (forrás: http://iho.hu/hir/itk-reform-a-magyar-merci-171214) Az alvázat középen elvágják, és beleillesztik a szükséges hosszúságú toldást (rozsdamentes). A felépítményt, utastájékoztató rendszert, belső berendezést, ajtókat,légkondicionálást stb., Debrecenben rakják bele. A végeredményre mondta rá a Mercedes, hogy lehet rajta csillag! Ez nagy különbség! Nem license, hanem egy olyan magyar termék, amit a Merci beillesztett a termékpalettába. (Egyébként egy Setra vagy Kassbohrer busz is hasonlóképpen készül, ott sincs magasabb Setra részarány, sőt!) A politikai oldalát az ügynek nem ismerem...
 
T

torsen

Guest
Nem licence-t vettek, hanem egy OC500LE alvázat. Ezt bárki megveheti. Erre terveztek egy karosszériát magyar mérnökök. "Bár a típus teljesen új, nem lehet azt mondani, hogy egy csetlő-botló próbálkozásról van szó, hiszen a felépítményt az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár több évtizedes tapasztalattal rendelkező kiváló mérnökei tervezték, így a főkonstruktőr Kozák Péter, a formatervező pedig Fodor Lóránt volt – akik nevéhez egyébként az E és F szériás Ikarusokon túl az S91 is köthető. Úgyis mondhatnánk, hogy ha még létezne a legendás gyár, akkor egy korszerűsített E94 valahogy így nézne ki." (forrás: http://iho.hu/hir/itk-reform-a-magyar-merci-171214) Az alvázat középen elvágják, és beleillesztik a szükséges hosszúságú toldást (rozsdamentes). A felépítményt, utastájékoztató rendszert, belső berendezést, ajtókat,légkondicionálást stb., Debrecenben rakják bele. A végeredményre mondta rá a Mercedes, hogy lehet rajta csillag! Ez nagy különbség! Nem license, hanem egy olyan magyar termék, amit a Merci beillesztett a termékpalettába. (Egyébként egy Setra vagy Kassbohrer busz is hasonlóképpen készül, ott sincs magasabb Setra részarány, sőt!) A politikai oldalát az ügynek nem ismerem...
Ja, és az önjáró alváz (OC500LE) Spanyolországban készül.
 

Laci1970

Well-Known Member
2016. július 23.
1 760
3 195
113
Végülis is csak a szakterületemről hadoválsz, amiről ezek szerint fogalmam sincs.

4 millió ft alkatrész, 6 millió ft munkadíj, meg is van a 60% magyar hozzáadott érték...
Ne legyenek lázálmaid, jelenleg a Kravtex az egyetlen piacból élő MAGYAR buszgyártó, de mivel nem csókos ezért 9 éve erőlködnek egy konkurencia felépítésén. Most már legalább eljutottak oda, hogy egy összeszerelő üzemet sikerült beindítani,nem basznak el milliárdos támogatásokat "fejlesztésre".
Épülhetne Credo busz is Debrecenben, ha ők kapnának rá annyi kedvezményt és támogatást, mint a "konkurencia"
Mi a te szakterületed?
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Én nem e projekt ellen vagy mellett foglaltam állást, hanem azt nem értem, hogy pont az a probléma, hogy különféle beszállítóktól szerzik be az alkatrészeket. Mert ez szerintem nem probléma. Biztos lehet n+1 problémát felhozni, de miért pont ez, miért ez a kiemelendő?

A különféle beszállító nem probléma. Az erőlködés a probléma, milliárdok mennek el hülyeségre, hogy létező magyar alternatíva helyett csókosé legyen a biznisz, aki drágábban ad és többet forgat vissza zsebbe (vasútból kiindulva min. 50% túlárazás és 30% visszaforgatás).
 
T

Törölt tag 1711

Guest
A végeredményre mondta rá a Mercedes, hogy lehet rajta csillag! Ez nagy különbség! Nem license, hanem egy olyan magyar termék, amit a Merci beillesztett a termékpalettába.

Nem illeszt sehova a Mercedes, az összes erre az alvázra épülő buszon ott a Mercedes jel, pl. a szerb Ikarbus-on is:

Ikarbus_IK-112LE_GSP_Beograd-3208.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
Az remélem mindenkinek tiszta, hogy amikor buszgyártó nagyhatalom voltunk, a Rábának a MAN licenc megvásárlása után sem sikerült teljesen magyar alkatrészekből gyártani az Ikarusokba, Rába teherautókba a motort. Voltak próbálkozások a nyugatról, valutáért vett alkatrészek kiváltására, de a legtöbb esetben nem sikerült az eredeti minőséget megközelíteni se.
 

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 329
2 379
113
Az remélem mindenkinek tiszta, hogy amikor buszgyártó nagyhatalom voltunk, a Rábának a MAN licenc megvásárlása után sem sikerült teljesen magyar alkatrészekből gyártani az Ikarusokba, Rába teherautókba a motort. Voltak próbálkozások a nyugatról, valutáért vett alkatrészek kiváltására, de a legtöbb esetben nem sikerült az eredeti minőséget megközelíteni se.

Ugyan ide illeszkedik az is, hogy bár a Rába a hadsereg gépjármű programjába vagy 2002-óta beszállító, de se akkor se most nem képes a 4tg-es alvázakat gyártani, így a 2-3 tg-es cuccok (Rába H14-18 és H25) Rába néven futnak, de az összes 4tg-es H 32 jelzésű az bizony echte MAN..... No comment a 17 éve tartó gyártmány/gyártás fejlesztés címszó alá....
 
  • Tetszik
Reactions: Robur

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
Ugyan ide illeszkedik az is, hogy bár a Rába a hadsereg gépjármű programjába vagy 2002-óta beszállító, de se akkor se most nem képes a 4tg-es alvázakat gyártani, így a 2-3 tg-es cuccok (Rába H14-18 és H25) Rába néven futnak, de az összes 4tg-es H 32 jelzésű az bizony echte MAN..... No comment a 17 éve tartó gyártmány/gyártás fejlesztés címszó alá....
Most elő kéne kaparni az akkori cikkeket, de ha jól emlékszem azt írták, hogy ilyen leosztásban nyerték a GBP „tendert”, mármint, hogy a Rába a MAN úgymond dealere a négytengelyes kategóriában, szóval ez volt az alku (meg persze az unimog nyert a kicsik között, szóval a H9-es is ki lett radírozva). Persze nem azt mondom, hogy köti őket a szerződés, ill. meg van nekik tiltva, csak ez így „mindenkinek jó” A Rába így is megél (nagyon is jól) az évi néhány saját gyártmányból.
Bár akkoriban talán a Camion-truck magazinban olvastam a Tatra kapcsán, hogy létra alvázas konstrukcióknál a négy tengely kihívás a gyártóknak, mert annyira tud tekeredni az alváz nehéz terepen, hogy hamar jönnek a fáradásos repedések (úgy emlékszem ezt hozták fel indoknak.. és hogy a Tatra azért tud akár 10x10-es kocsikat is építeni, mert a csőalváz jobban viseli csavargatást)... De valamiért a Rába felhagyta a H22-es típust... bár lehet, hogy ez a MAN-nal kötött megállapodás része volt.
Gyártmányfejlesztés keretében meg például csináltak egy jól védett dobozt... ne legyünk telhetetlenek :).
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 528
132 374
113
Most elő kéne kaparni az akkori cikkeket, de ha jól emlékszem azt írták, hogy ilyen leosztásban nyerték a GBP „tendert”, mármint, hogy a Rába a MAN úgymond dealere a négytengelyes kategóriában, szóval ez volt az alku (meg persze az unimog nyert a kicsik között, szóval a H9-es is ki lett radírozva). Persze nem azt mondom, hogy köti őket a szerződés, ill. meg van nekik tiltva, csak ez így „mindenkinek jó” A Rába így is megél (nagyon is jól) az évi néhány saját gyártmányból.
Bár akkoriban talán a Camion-truck magazinban olvastam a Tatra kapcsán, hogy létra alvázas konstrukcióknál a négy tengely kihívás a gyártóknak, mert annyira tud tekeredni az alváz nehéz terepen, hogy hamar jönnek a fáradásos repedések (úgy emlékszem ezt hozták fel indoknak.. és hogy a Tatra azért tud akár 10x10-es kocsikat is építeni, mert a csőalváz jobban viseli csavargatást)... De valamiért a Rába felhagyta a H22-es típust... bár lehet, hogy ez a MAN-nal kötött megállapodás része volt.
Gyártmányfejlesztés keretében meg például csináltak egy jól védett dobozt... ne legyünk telhetetlenek :).
Az is megér egy misét, hogy miért a lehető leggyengébb MAN motor került a magyar rábákba ami még éppen elbírja az alvázat de normális teljesítményhez már kevés.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
Az is megér egy misét, hogy miért a lehető leggyengébb MAN motor került a magyar rábákba ami még éppen elbírja az alvázat de normális teljesítményhez már kevés.
Ahogy néztem a prospektusokat mind a három fajtába ugyanazt rakták, hogy kisebb raktárkészletet kelljen fenntartani (vagy valami hasonló lehetett az indok), csak az összgördülőtömeg növekedett... Gondolom a H14 azért nem alulmotorizált.
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
Ugyan ide illeszkedik az is, hogy bár a Rába a hadsereg gépjármű programjába vagy 2002-óta beszállító, de se akkor se most nem képes a 4tg-es alvázakat gyártani, így a 2-3 tg-es cuccok (Rába H14-18 és H25) Rába néven futnak, de az összes 4tg-es H 32 jelzésű az bizony echte MAN..... No comment a 17 éve tartó gyártmány/gyártás fejlesztés címszó alá....

Szerintem el kell fogadni, hogy bizonyos területeken nálunk nincsen meg a tapasztalat, technológia, ipari háttér. Ez nem gond, egy kis picsa ország vagyunk. Nem gyárthatunk a paradicsompürétől a vadászrepülőig mindent magunknak.
Amiben jók vagyunk és minőséget tudunk alkotni azt kell nyomni. Ha a Rába világszínvonalú futóműveket tud gyártani, akkor ne az legyen a céljuk, hogy saját teherautót fejlesszenek, hanem az, hogy a lehető legtöbb gyártó teherautója alatt Rába gyártmányú futómű legyen.

Az is megér egy misét, hogy miért a lehető leggyengébb MAN motor került a magyar rábákba ami még éppen elbírja az alvázat de normális teljesítményhez már kevés.

Kíváncsi lettem!
 

Loken

Well-Known Member
2016. november 24.
2 867
5 408
113
Szerintem el kell fogadni, hogy bizonyos területeken nálunk nincsen meg a tapasztalat, technológia, ipari háttér. Ez nem gond, egy kis picsa ország vagyunk. Nem gyárthatunk a paradicsompürétől a vadászrepülőig mindent magunknak.
Amiben jók vagyunk és minőséget tudunk alkotni azt kell nyomni. Ha a Rába világszínvonalú futóműveket tud gyártani, akkor ne az legyen a céljuk, hogy saját teherautót fejlesszenek, hanem az, hogy a lehető legtöbb gyártó teherautója alatt Rába gyártmányú futómű legyen.
Így is hozzá lehet állni a dologhoz...de szerintem Merjünk nagyok lenni!
Csehország, Izrael és Dél-Korea is "kis picsa" ország...még is ipari nagyhatalmak hozzánk képest. Az utóbbi kettőnek mint modern, önálló ország 100 éves történelme sincs...Persze mondhatjuk azt, hogy a zsidóknak mindig volt pénzük és kapcsolataik amiken keresztül támogatást kaptak. De náluk a K+F is nagyon erős. Dél-Korea pedig a polgárháború után Japánhoz hasonlóan amerikai bábáskodás alá került ami megint csak fellendítette a gazdaságot. Szintén nagyon innovatívak. Ráadásul mindkét ország ellenséges országokkal határos. Az állandó fenyegetettségben élés is biztos hozzájárul ahhoz, hogy innovatívak és önállóak maradjanak.
A csehekre mindez nem igaz, sőt az iparuk is mindig erős volt. Azonban korokon át szimbiózisban vagy részeként életek az iparilag fejlett német-ajkú területeknek. A háború sem pusztította el az iparukat és a szovjetek sem vihették el hadi sarcként. A rendszerváltás után pedig a Lengyelországhoz hasonlóan nem hagyták magukat felvásárolni.

Magyarországon is volt fejlődő ipar és piaci verseny a reformkortól a 2. vh végéig. Ami csodákat művelt az iparunkkal. Meg kell nézni mi mindent gyártottunk, találtunk fel, fejlesztettünk ki a 40-es évekig. Aztán a háborús pusztítás a hadi sarc (ami a bombázások után megmaradt és a visszavonuló németek nem vittek el azt az oroszok rakták vonatra) és a szovjet uralom alatt a kollektivizálás bedöglesztett mindent. Persze ez alatt az időszak alatt is kiépült az ipar de az már más fajta volt (minőségben, átgondoltságban) és nem is voltunk rákényszerülve, hogy mindent gyártsunk, fejlesszünk mert a KGST megoldotta ezt a problémát. Persze volt ekkor is néhány ipari termékünk amivel hírnevet szereztünk, de hosszútávon ezzel megölték a kreativitást, fejlődést. A rendszerváltás után pedig még ezt a kevés ipart is felvásárolták és leépítették a tőkeerős nyugati cégek, pénzéhes, megalkuvó, hazaáruló politikusaink aktív asszisztálásának köszönhetően.
Szóval nekünk nagyjából a nulláról kellett elindulni minden téren. Nagyjából a 2000-es évektől látható itt valamilyen ipari fejlődés. Elsősorban persze a beszállítói ipar (nem csak az autógyártás területén). Azonban néhány régi-új és új magyar cég már kinőtt az árnyékukból. Azonban az iparunk csak akkor fog fejlődni és erősödni ha a mindenkori kormány - ebben a kezdeti szárnyat bontogató időszakban - törvényekkel, rendeletekkel, támogatásokkal, terhek csökkentésével, megrendelésekkel, olcsó finanszírozási lehetőségekkel, nemzetközi kereskedelmi kapcsolatok kialakításával egyengeti a hazai ipar piaci szereplőinek érvényesülését. A duális-oktatáson keresztül folyamatosan ellátja őket munkaerővel és a mérnökképzést minden erővel támogatja.
Az egyetemek hatékonyabb bevonása a K+F-be (+pénzhez is jutnának) és a Tudományos Akadémia csatarendbe állítása is fontos lenne. A Szabadalmi hivatalok, hatósági engedélyek beszerzésének megreformálásáról nem is beszélve.
Szerény véleményem szerint már nem kellene több külföldi céget, zöldmezős beruházás keretében ide csábítgatni...Ha kell a munkaerőnk fizessék meg az árát. A mai erőforrás hiányos világban ez szerintem elvárható. Ha nem tetszik, lehet tovább menni...Amit itt gyártanak annak egy részét az ország területén értékesítsék ne vigyék el és ne hozzák be újra hozzánk + költségeket rárakva. Járuljanak hozzá, hogy megvásárolhassuk a technológiájukat, licenszeiket (nem baj ha nem a legmodernebb) ha már hosszú évtizedek óta nálunk gyártanak valamit. Hozzunk létre vegyesvállalatokat. Hozzunk létre olyan új iparágakat amik még csak gyerekcipőben járnak a világ többi részén is ezzel is egy kicsit kiegyenlítve az esélyeinket. Nem abban kellene versenyezni másokkal amit már régóta gyártanak, hanem amit még csak most fognak kifejleszteni...
 
  • Tetszik
Reactions: zeal and blitzkrieg

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
Így is hozzá lehet állni a dologhoz...de szerintem Merjünk nagyok lenni!
Csehország, Izrael és Dél-Korea is "kis picsa" ország...még is ipari nagyhatalmak hozzánk képest. Az utóbbi kettőnek mint modern, önálló ország 100 éves történelme sincs...Persze mondhatjuk azt, hogy a zsidóknak mindig volt pénzük és kapcsolataik amiken keresztül támogatást kaptak. De náluk a K+F is nagyon erős. Dél-Korea pedig a polgárháború után Japánhoz hasonlóan amerikai bábáskodás alá került ami megint csak fellendítette a gazdaságot. Szintén nagyon innovatívak. Ráadásul mindkét ország ellenséges országokkal határos. Az állandó fenyegetettségben élés is biztos hozzájárul ahhoz, hogy innovatívak és önállóak maradjanak.
A csehekre mindez nem igaz, sőt az iparuk is mindig erős volt. Azonban korokon át szimbiózisban vagy részeként életek az iparilag fejlett német-ajkú területeknek. A háború sem pusztította el az iparukat és a szovjetek sem vihették el hadi sarcként. A rendszerváltás után pedig a Lengyelországhoz hasonlóan nem hagyták magukat felvásárolni.

Magyarországon is volt fejlődő ipar és piaci verseny a reformkortól a 2. vh végéig. Ami csodákat művelt az iparunkkal. Meg kell nézni mi mindent gyártottunk, találtunk fel, fejlesztettünk ki a 40-es évekig. Aztán a háborús pusztítás a hadi sarc (ami a bombázások után megmaradt és a visszavonuló németek nem vittek el azt az oroszok rakták vonatra) és a szovjet uralom alatt a kollektivizálás bedöglesztett mindent. Persze ez alatt az időszak alatt is kiépült az ipar de az már más fajta volt (minőségben, átgondoltságban) és nem is voltunk rákényszerülve, hogy mindent gyártsunk, fejlesszünk mert a KGST megoldotta ezt a problémát. Persze volt ekkor is néhány ipari termékünk amivel hírnevet szereztünk, de hosszútávon ezzel megölték a kreativitást, fejlődést. A rendszerváltás után pedig még ezt a kevés ipart is felvásárolták és leépítették a tőkeerős nyugati cégek, pénzéhes, megalkuvó, hazaáruló politikusaink aktív asszisztálásának köszönhetően.
Szóval nekünk nagyjából a nulláról kellett elindulni minden téren. Nagyjából a 2000-es évektől látható itt valamilyen ipari fejlődés. Elsősorban persze a beszállítói ipar (nem csak az autógyártás területén). Azonban néhány régi-új és új magyar cég már kinőtt az árnyékukból. Azonban az iparunk csak akkor fog fejlődni és erősödni ha a mindenkori kormány - ebben a kezdeti szárnyat bontogató időszakban - törvényekkel, rendeletekkel, támogatásokkal, terhek csökkentésével, megrendelésekkel, olcsó finanszírozási lehetőségekkel, nemzetközi kereskedelmi kapcsolatok kialakításával egyengeti a hazai ipar piaci szereplőinek érvényesülését. A duális-oktatáson keresztül folyamatosan ellátja őket munkaerővel és a mérnökképzést minden erővel támogatja.
Az egyetemek hatékonyabb bevonása a K+F-be (+pénzhez is jutnának) és a Tudományos Akadémia csatarendbe állítása is fontos lenne. A Szabadalmi hivatalok, hatósági engedélyek beszerzésének megreformálásáról nem is beszélve.
Szerény véleményem szerint már nem kellene több külföldi céget, zöldmezős beruházás keretében ide csábítgatni...Ha kell a munkaerőnk fizessék meg az árát. A mai erőforrás hiányos világban ez szerintem elvárható. Ha nem tetszik, lehet tovább menni...Amit itt gyártanak annak egy részét az ország területén értékesítsék ne vigyék el és ne hozzák be újra hozzánk + költségeket rárakva. Járuljanak hozzá, hogy megvásárolhassuk a technológiájukat, licenszeiket (nem baj ha nem a legmodernebb) ha már hosszú évtizedek óta nálunk gyártanak valamit. Hozzunk létre vegyesvállalatokat. Hozzunk létre olyan új iparágakat amik még csak gyerekcipőben járnak a világ többi részén is ezzel is egy kicsit kiegyenlítve az esélyeinket. Nem abban kellene versenyezni másokkal amit már régóta gyártanak, hanem amit még csak most fognak kifejleszteni...


Nem értem. Ha nem gyártunk éves szinten néhány száz teherautót, de millió számra futnak a világ útjain magyar futóművekkel szerelt teherautók akkor az mitől lenne merjünk kicsik lenni gondolkodás.
Pont azzal nem lehet sehova jutni amit Ooorky is felvázolt. Darabokban megveszed külföldön, itthon összeszereled, minimális darabszámokkal, drágábban, gyengébb minőségben van egy terméked ami gyakorlatilag eladhatatlan, de legalább "magyar".
Nagyon jó példa erre a Rába tűzoltó.
 

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 329
2 379
113
Nem értem. Ha nem gyártunk éves szinten néhány száz teherautót, de millió számra futnak a világ útjain magyar futóművekkel szerelt teherautók akkor az mitől lenne merjünk kicsik lenni gondolkodás.
Pont azzal nem lehet sehova jutni amit Ooorky is felvázolt. Darabokban megveszed külföldön, itthon összeszereled, minimális darabszámokkal, drágábban, gyengébb minőségben van egy terméked ami gyakorlatilag eladhatatlan, de legalább "magyar".
Nagyon jó példa erre a Rába tűzoltó.

Azért írtam ezt a "kritikát", mert itt a fórumon páran el vannak szállva, hogy majd mi szerelünk össze/gyártunk bármilyen kerekes vagy láncos technikát a gépesített csapatoknak.
Amíg nincs kényszer a Rába felé az innovációra, és megrendelés a gyártásra, addig természetesen el fognak pilinckázni ezzel az évi (talán) 100 db körüli (de inkább kevesebb) össze szerelt teher autóval. Azt viszont senki ne felejtse el, ez a gyártott darabszám még arra sem elegendő, hogy a huszon éves orosz technikától a MH meg tudjon szabadulni. Mivel 2002 óta megy a Gépjármű Beszerzési Program, lassan már a leg elején beszerzett Rába H 14-eseket is kellene cserélni, mert 17 évesek lettek...... Tehát össze foglalva a hazai ipar állapotáért a megrendelés hiánya, az innóvációra nem fókuszáló gyártó (kényelmes fix állapotban leledzenek), és a ködös jövőkép egyformán felelős.....
Még két hozzá tenni valóm van az előttem írtakhoz
- A Rába futómű és a Rába teherautó gyártó részleg az a Holding két ága, nem egy cég (csak holdoing). A Rába teherautó az egy takarító nővel is alig 100 pár fős, inkább manufaktúra mint gyár.....
- A nem rég megjelent páncélozott fülke sem saját fejlesztésük (sanszosan), mivel a MAN ezt már vagy 2004-5 óta gyártja a saját cuccaihoz. Ezt fényképek alapján lehetne bizonyítani, de erre most nem-nagyon van időm......
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
Mivel 2002 óta megy a Gépjármű Beszerzési Program, lassan már a leg elején beszerzett Rába H 14-eseket is kellene cserélni, mert 17 évesek lettek......
Ennyire szerintem nem vagyunk gazdagok... Bár korábban is lehetett viszonylag olcsón venni ezer km-t futott uralt is....
Elvileg ezek a kocsik évi ötezer km-re lettek „szerződtetve” és az sem biztos, hogy ennyit is mentek... ez 85000km elméleti felső korlát... a gyakorlatban meg az is elképzelhető, hogy ötvenezer alatt is van jónéhány.... Akkor, mikor még 344-es Csepel is van itt-ott, szerintem pazarlás lenne selejtezni egy alig 20 éves kocsit.
 
Status
Not open for further replies.