Magyarország ipara

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 685
90 777
113
A kínai beruházásnál az is érdekes, hogy mennyivel kellett beszálljon az állam ha egyáltalán be kellett. Mert a Merci, Audi, BMW ha valamit felhúz, ott kőkeményen be kell pótolni az államkasszának, mert ilyen a szabad piac és az EU-s pénzek pártatlan elköltésének szabályai. Kínaiba meg biztos nem engedték, hogy EU-s pénz menjen, az csak a németországi akkugyárakba mehet, igaz az nem kínai hanem japán-amerikai.
A németeknél is van CATL..

Erre a cikkre, azért emlékezzünk meg a mai fanyalgások közepette.

Németország hatalmas akkumulátorgyárat happolhatott el Magyarország elől
..
rossz hír Magyarországnak, ugyanis a lengyelekkel együtt versenyben voltunk a beruházásért

..
Rossz hír Magyarországnak, hogyha végül tényleg a németek lettek a befutók a beruházásért folytatott harcban, a CATL ugyanis nyíltan világuralomra tör az akkumulátorcella gyártásának területén. Éppen ezért fontos lett volna számunkra, hogy egy ilyen erős szereplőt hazánkba csábítsunk.


Hát ma megtörtént!!!
Nézzük a kapacitást

A Türingiai
kezdeti éves kapacitása 8 GWh, amit mielőbb fel akarnak tornázni 14 GWh-ra és 2000 munkavállalóra.


A debreceni
9.000 melós
100 gigawattóra (GWh) kapacitású akkumulátorgyár

Szal ez a hatalmas gyár, ami anno elhappolt előlünk Németország, ötödakkora kapcitású.

Tegnap még lúzerek voltunk, mert elvitték előlünk, ma, hogy mi jóval nagyobbat happoltunk el, tönkretesszük a környezetet és külföldi droidoknak adunk melot......
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 784
30 551
113
Tobbek kozott ezek azok a reszletek, amiket biztos nem fogunk megismerni..
A költségvetési adatok nyilvánosak, mondjuk nálunk a vadkeleten senki nem tudja összerakni mert úgy van elkészítve, de ha megy 1 mld euro egy cégnek Magyarországon, az biztosan látszik és nem lehet eltitkolni. Én inkább egy olyanra gondolok támogatásként, hogy a területet ingyen kapják bérbe, odaviszik az áramot, vizet, gázt, autópályát ingyen, meg indítanak buszjáratokat az ipari parkba Debrecenből. Ez még az elfogadható kategóriában van, mert beruházásösztönzésnek elmegy.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 784
30 551
113
A németeknél is van CATL..

Erre a cikkre, azért emlékezzünk meg a mai fanyalgások közepette.

Németország hatalmas akkumulátorgyárat happolhatott el Magyarország elől
..
rossz hír Magyarországnak, ugyanis a lengyelekkel együtt versenyben voltunk a beruházásért

..
Rossz hír Magyarországnak, hogyha végül tényleg a németek lettek a befutók a beruházásért folytatott harcban, a CATL ugyanis nyíltan világuralomra tör az akkumulátorcella gyártásának területén. Éppen ezért fontos lett volna számunkra, hogy egy ilyen erős szereplőt hazánkba csábítsunk.


Hát ma megtörtént!!!
Nézzük a kapacitást

A Türingiai
kezdeti éves kapacitása 8 GWh, amit mielőbb fel akarnak tornázni 14 GWh-ra és 2000 munkavállalóra.


A debreceni
9.000 melós
100 gigawattóra (GWh) kapacitású akkumulátorgyár

Szal ez a hatalmas gyár, ami anno elhappolt előlünk Németország, ötödakkora kapcitású.

Tegnap még lúzerek voltunk, mert elvitték előlünk, ma, hogy mi jóval nagyobbat happoltunk el, tönkretesszük a környezetet és külföldi droidoknak adunk melot......
A németeknél én a Tesalájéra gondoltam, ők fognak egy kurvanagyot felhúzni állami támogatással. Arra viszont kivánacsi vagyok, hogy honnan lesz ehez lítium, vagy valami más technológia tömeggyártásával jó lenne előálljon valaki.
 
  • Tetszik
Reactions: Kopi2000

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 685
90 777
113
A németeknél én a Tesalájéra gondoltam, ők fognak egy kurvanagyot felhúzni állami támogatással. Arra viszont kivánacsi vagyok, hogy honnan lesz ehez lítium, vagy valami más technológia tömeggyártásával jó lenne előálljon valaki.
Majd megyünk a németekkel meg a kinaiakkal ENSZ békefenntarto misszióba bányát őrizni. :cool:
 
  • Tetszik
Reactions: Kurfürst

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 784
30 551
113
Majd megyünk a németekkel meg a kinaiakkal ENSZ békefenntarto misszióba bányát őrizni. :cool:
Itt az a baj, hogy még bánya sincs. Világviszonylatban is elég nagy kapacitásnak számít ez jelenleg. A 100GWh (gondolom évente) legyártásával majdnem két napnyi Paks 2 termelést lehetne tárolni, vagy több mint egymillió új Teslát megtölteni, aminek a közelében sem járnak, pedig az a legjobban elterjedt, uh sanszosan a jelenlegi elektromos autók piacát világszinten ki tudná egy ilyen gyár teljesen szolgálni, ha holnap kész lenne. Na de erre honnan lesz lítium? Mert ha nem akarják, hogy 5%-on üzemeljen a gyár, akkor relatív gyorsan be kell futnia valami tömegtermelhető új generációs akkunak, aminek legalább ekkora az energiasűrűsége, de kb csak homok kell hozza.
 
  • Tetszik
Reactions: Kopi2000

Ettore Fieramosca

Well-Known Member
2021. március 9.
921
2 659
93
Itt az a baj, hogy még bánya sincs. Világviszonylatban is elég nagy kapacitásnak számít ez jelenleg. A 100GWh (gondolom évente) legyártásával majdnem két napnyi Paks 2 termelést lehetne tárolni, vagy több mint egymillió új Teslát megtölteni, aminek a közelében sem járnak, pedig az a legjobban elterjedt, uh sanszosan a jelenlegi elektromos autók piacát világszinten ki tudná egy ilyen gyár teljesen szolgálni, ha holnap kész lenne. Na de erre honnan lesz lítium? Mert ha nem akarják, hogy 5%-on üzemeljen a gyár, akkor relatív gyorsan be kell futnia valami tömegtermelhető új generációs akkunak, aminek legalább ekkora az energiasűrűsége, de kb csak homok kell hozza.
Szerbia?
 

Ettore Fieramosca

Well-Known Member
2021. március 9.
921
2 659
93
Ehhhh.... emberek!!! CATL Debrecen...
2 éve készítik már elő a beruházást. Az, hogy mai nap volt a NAGY BEJELENTÉS, az nem azt jelenti, hogy eddig semmi sem történt. Szerintetek az itt mai nap felmerült gondokat nem egyeztették már le, többször is? Ha gond lenne, nem lett volna a mai NAGY HÍR.
Maga a terület előkészítése is megy hónapok óta, csak mint általános ipari park fejlesztés., és nem CATL név alatt...
Én egy ideje tudok erről, talán régebben a fórumon is szóbakerült egy korábbi bejelentés okán. Ami érdekes info és nekem hihetetlen hogy kb 1 év alatt akarják felhúzni a kínaiak. Mondjuk nem tudom hol van olyan betonüzem MOn ami ezt teljesíteni tudja?
 

Nber

Well-Known Member
2021. október 15.
1 504
6 466
113
Én egy ideje tudok erről, talán régebben a fórumon is szóbakerült egy korábbi bejelentés okán. Ami érdekes info és nekem hihetetlen hogy kb 1 év alatt akarják felhúzni a kínaiak. Mondjuk nem tudom hol van olyan betonüzem MOn ami ezt teljesíteni tudja?
Akkor jöhetnek majd az infók.
Asszem Iváncsán van most egy mobil betonüzem az SK csarnokára, onnan gondolom majd át tud menni.
 

Rapesz

Well-Known Member
2021. május 9.
314
1 085
93
Én egy ideje tudok erről, talán régebben a fórumon is szóbakerült egy korábbi bejelentés okán. Ami érdekes info és nekem hihetetlen hogy kb 1 év alatt akarják felhúzni a kínaiak. Mondjuk nem tudom hol van olyan betonüzem MOn ami ezt teljesíteni tudja?
Az SK Iváncsán szerkezetkész, tehát előregyártó üzem kapacitás felszabadult. A BMW bezavar kicsit még, de szerintem megoldják, mivel szerintem ott már építik a szerkezetet, de legalábbis alapoznak. CATL-nél most indul majd a tervezés.
Ahogy a többi gyár, a CATL sem egy ütem lesz, hanem 3-4, tehát az a 2900 milliárd amit most mondanak, az szerintem elhúzódik 6 évre.
Az épület cölöpalapozással reálisan 1,5 év, Iváncsa is 2021 május végén kezdődött és most év végén lesz kész.
Egy év alatt irreális valóban.
Bár ha átállnak acélszerkezetes csarnokra mint 2012-ben az Audi bővítés, akkor a beton nem lehet probléma :)
 

Nber

Well-Known Member
2021. október 15.
1 504
6 466
113
Gyors számításom CATL 100GWh hatása a GDP-re:
Csak az eladási értéke (ha 50usd/kWh-val számolok): 5 billion (10^9) usd
2021 GDP: 182 billion (10^9) usd
Azaz +2,7%
Építés, munkabér, beszállítói láncolat nincs benne.
(Pénzügyesek javítsanak, ha nagy butaságot írtam.)
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 784
30 551
113
Szerbiában most fújták le a tiltakozások után a lítiumbánya megnyitását kb véglegesen. Viszont ha megnyitnák sem tudom, hogy képes lenne-e erre.

Én egy ideje tudok erről, talán régebben a fórumon is szóbakerült egy korábbi bejelentés okán. Ami érdekes info és nekem hihetetlen hogy kb 1 év alatt akarják felhúzni a kínaiak. Mondjuk nem tudom hol van olyan betonüzem MOn ami ezt teljesíteni tudja?
Kínában simán legyártanák egy év alatt, ha megvana terv, mert ugye ez nem egy kis építkezés, akkor a megfelelő csapattal 2-3 év alatt szerintem felhúzható. A helyszín miatt meg román beszállítókkal is lehet számolni ha nagyon sürgős a felépítése.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 784
30 551
113
Gyors számításom CATL 100GWh hatása a GDP-re:
Csak az eladási értéke (ha 50usd/kWh-val számolok): 5 billion (10^9) usd
2021 GDP: 182 billion (10^9) usd
Azaz +2,7%
Építés, munkabér, beszállítói láncolat nincs benne.
(Pénzügyesek javítsanak, ha nagy butaságot írtam.)
Erre még rájön minden ami a kész termékhez kell, a raktározása, szállítása, az előállításhoz szükséges energia, beszállítók munkái, ha alapanyag Magyarországról van akkor az is, stb, szóval ez felviheti +3% körűlre. Viszont ehez 100%-os kapacitás kell. Ha van alapanyagellátás, simán el tudnám képzelni, hogy a gyár elkészültével első évben 20%, másodikban 50%, harmadiktól meg 70-80% körűli teljesítménnyel dolgozik, amire beáll hosszú távon. És csak mindent szarrájáratva tudnak elérni rövid időre 90+%-ot, mert van karbantartás, meghibásodás, áramszünet, sztrájk, ünnep, alapanyaghiány, stb. Az adatokat persze nem tudom, hogy az elméleti max 100%-os kapacitásra írnak 100 GWh-t vagy a gyakorlatilag kivitelezhető 80%-ra értik ezt a 100 GWh-t.
 
  • Tetszik
  • Hűha
Reactions: Ooorky and hete

Ranger

Well-Known Member
2021. szeptember 20.
1 254
2 384
113
Erre még rájön minden ami a kész termékhez kell, a raktározása, szállítása, az előállításhoz szükséges energia, beszállítók munkái, ha alapanyag Magyarországról van akkor az is, stb, szóval ez felviheti +3% körűlre. Viszont ehez 100%-os kapacitás kell. Ha van alapanyagellátás, simán el tudnám képzelni, hogy a gyár elkészültével első évben 20%, másodikban 50%, harmadiktól meg 70-80% körűli teljesítménnyel dolgozik, amire beáll hosszú távon. És csak mindent szarrájáratva tudnak elérni rövid időre 90+%-ot, mert van karbantartás, meghibásodás, áramszünet, sztrájk, ünnep, alapanyaghiány, stb. Az adatokat persze nem tudom, hogy az elméleti max 100%-os kapacitásra írnak 100 GWh-t vagy a gyakorlatilag kivitelezhető 80%-ra értik ezt a 100 GWh-t.
Talán érdemes lenne megvárni a részvényesi közgyűlés tájékoztatását.
Abban lesz ütemezés és számok.

GDP-vel is várjunk kicsit…
 

fitom

Well-Known Member
2020. szeptember 30.
3 000
5 330
113
Hát a Debreceni gyár kicsit nagyobb lesz mint az Erfurti...!:D 240 millio( az most legyen 1 milliárd) vs 7 milliárd, 70 ha vs 221 ha