Magyarország ipara

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 408
20 557
113
Nem tudom honnan gondolod, hogy a gyártási költségek tízszeres vagy ötszörös árán értékesítik az autókat. Altalaban egyszámjegyű % a nyereség autónként. Kivéve a luxuskategória.
Az Unió milliárd eurós bírságokat szabott ki rájuk, erőltetett egy észszerűtlenül ütemezett elektromos átállást Ezáltal újabb milliárd eurós mentek a gyorsított fejlesztési költségekre, a gyartósorok átépítésére, új beszállítói hálózatra, megtámogattuk Koreát és Kínát milliárd eurókkal, mert az akksit onnan vettük,meuropai kapacitás nem volt.
Eközben mivel erre koncentráltak, lemaradtak az okosautó szoftverfejlesztésben, így most ezt is amerikai cégektől szerzik be, újra milliárdokkal megtámogatva a külföldet. Ezek a pénzek régen Európán belül maradtak.

Ma ennek az az eredménye,ahogy brutális költségmegtakarításokat kell végrehajtani. Annyi öröm van az ürömben, hogy belga, német, nyugati gyartóegysegeket építenek le, gyárakat zárnak be először. Ami komoly pofon lesz a helyieknek, hisz végtére ezt az Uniós politikai elitet ők tartják hatalomban. A VW a szászországi gyáezárásokat csak hétfőn a vasárnapi választás után merte nyilvánosságra hozni. Így is 12%-on végzett a három szövetségi kormanypárt együtt,

Ha az utolsó utáni lábat a kínai nyereséget, amiből az öncsonkítás mellett finanszírozzák a felszinen maradást, is levágja a dillettáns brüsszeli pc litika, akkor marad a Ford-Detroit sorsa Europára,

És új pillért jó lenne, de mi?? Mindenben hátul kullogunk a világpiqcon, Nem látok kitörési pontot, főoeg egy európai háború mellett, ahová szintén százmilliárd eurok kerülnek.
Hidd el tudom mekkora az igazi nyereseg voltam eleget autogyartoknal es nem a ket kezu munkas pihenojeben, az hogy hogyan ugyeskednek a reszvenyesekkel a profit leosztasban aztan ezt hogy jelenitik meg a prezentaciokban/ beszamolokban ok mar kulon muveszetnek tekintik minel kissebb a profit annal tobb unios tamogatast is be tudnak huzn stb stb.
Nehez ipar lenne jo valamilyen szinten fel tamasztani meg ha nem is olyan szinten mint regen volt, igen nyersanyag teren kiszolgaltatottak vagyunk.ja meg ember teren (vannak
Ilyen jellegu folyosi pletykak hogy van efelol terv)
Akkor mezogazdasag teren is nem artana erositeni de ehhez az alfoldi viz gazdalkodasaval is kezdeni kell valamit mert ha igy haladunk onnan meg intenzivebb lesz a termofold majd az alfoldi nepesseg fogyas.
Akkor a kkv szektor ami pl felvezetok mickrocsip teren tudnanak eredmenyesek lenne van sok sok kis ipari terulet amiben van penz.
Szerencsére a K+F ingyen van, ingyen dolgozik többszáz dizájner, mérnök, és szakmunkás éveket (tipik 5 év egy autó tervezési és engedélyeztetési ciklusa) azon, hogy egy autóból termék lehessen a végén. Igen, meg kell tervezni a kinézetét, az alkatrészeit, meg kell írni a szoftvereket, le kell tesztelni, engedélyeztetni kell, gyártásba kell vinni, néha itt újratervezés jön, majd újraengedélyeztetés... De csak egy költség van: a melós bére a végén a gyártósoron, és az anyagköltség.
 

Redgreg

Well-Known Member
2022. április 22.
1 127
4 914
113
Szerencsére a K+F ingyen van, ingyen dolgozik többszáz dizájner, mérnök, és szakmunkás éveket (tipik 5 év egy autó tervezési és engedélyeztetési ciklusa) azon, hogy egy autóból termék lehessen a végén. Igen, meg kell tervezni a kinézetét, az alkatrészeit, meg kell írni a szoftvereket, le kell tesztelni, engedélyeztetni kell, gyártásba kell vinni, néha itt újratervezés jön, majd újraengedélyeztetés... De csak egy költség van: a melós bére a végén a gyártósoron, és az anyagköltség.
Miután kína teljes ipara a lopásra épül, ezért nekik igen. Plusz a sztálinizmusnál is rosszabb, maoista diktatúraként, legfeljebb éhen hal 10 millió kínai, de az épp harcban álló ipar dotációját az állam megoldja, így nekik valóban annyi. vagy még annyi se.
 

Nber

Well-Known Member
2021. október 15.
2 003
9 110
113
A hitbéli kérdésekkel nem tudok foglalkozni.

A mezőgazdaság Európában full versenyképtelen. Hatalmas brüsszeli dotációval még a hazai piacán is lenyomják. Mesterségesen van fenntartva és nem hozott soha nem a is fog tömegeknek jólétet hozni.Nem ismerek olyan mezőgazdasági országot, aki abból lett gazdag.
A mezőgazdaság stratégia dolog, úgy mint az energia.
De a feldolgozó iparral és a kiskereskedelmi láncokkal együtt. Így egységben kellene gondolkodni!
Mert amíg hasra ütve: görögdinnyéért adnak 100Ft/kg-ot a termelőnek és 300Ft-ért veszed meg a boltban, nyílván rossz.
De ha 200Ft-ot kapna a termelő és 250Ft a boltban, akkor mindenki jól jár: termelő, vevő, állam.
Aki rosszul jár: a nyugati kisker láncok.
 

Ranger

Well-Known Member
2021. szeptember 20.
1 523
3 094
113
Csakhogy régen az LNG jóval kisebb arányban volt jelen Európában. Ma sokkal nagyobb az aránya, ami versenykeptelenné teszi az ipart. Főleg mert Amerikában alacsonyabb az ára. Ezzel Európa az orosz energia versenyelőnyét Ázsiával elvesztette, Amerikával még hátrányba került.
Az import LNG aránya a EUs piacon 20% (2021), ez 2023-ban 42% volt, ennek 46% származott az USA-ból.
Az amerikai LNG behozatal kb 2,5 félszeresére nőtt (szórást mutat, mert valahol nem) - 2023 augusztusi mennyiséghez képest idei augusztusi adat szerint a volumene kb 27-28% csökkenést mutat a “tortában”…
de a TTF árképzése nem független a behozott LNG-től…
TTF árfolyam Lásd fentebb.

Ázsiai LNG (iránymutató JKM) ára 2022 év vége óta magasabb mint az európai ár, de nem szignifikánsan. Együtt mozog.
A háború előtt pedig közvetlenül a spread így nézett ki:



Az alap állításodat árnyalom az EU-s energia piac(itt gáz) felől nézve.
A piaci árak a háború előtti szinten, a gáz eredete, útja változott.

LNG kezelésével járó rendszer költségek a felhasználó oldalon jelennek meg+ a magasabb áron vett 2022-es gáz költségei. Ezutobbi kishazánkban sem ismeretlen.
Ez új egyensúlyi helyzet.

Az hogy le kellett-e válni az orosz gázról ily módon az politikai kérdés, s abban a vitában nem szeretnek résztvenni.
 

Ranger

Well-Known Member
2021. szeptember 20.
1 523
3 094
113
A mezőgazdaság stratégia dolog, úgy mint az energia.
De a feldolgozó iparral és a kiskereskedelmi láncokkal együtt. Így egységben kellene gondolkodni!
Mert amíg hasra ütve: görögdinnyéért adnak 100Ft/kg-ot a termelőnek és 300Ft-ért veszed meg a boltban, nyílván rossz.
De ha 200Ft-ot kapna a termelő és 250Ft a boltban, akkor mindenki jól jár: termelő, vevő, állam.
Aki rosszul jár: a nyugati kisker láncok.
Az hogy a hazai mezőgazdaság és élelmiszeripar és a hazai kiskerlancok ennyire alul teljesítenek arról mondjuk maguknak is tehetnek… nem is kicsit.
Ahogy írod képtelenek együtt gondolkodni és működni…

Ui.: a dinnyére inkább az volt a jellemző, h a kiskerláncok a haza beszerzési ár alatt vagy bünti esetén annak a közelében értékesítenek.
Ez a termelőknek okozott gondot, aki maga is árulni próbálják a portékát
A dinnye jórésze import.
 

Nber

Well-Known Member
2021. október 15.
2 003
9 110
113
Az hogy a hazai mezőgazdaság és élelmiszeripar és a hazai kiskerlancok ennyire alul teljesítenek arról mondjuk maguknak is tehetnek… nem is kicsit.
Ahogy írod képtelenek együtt gondolkodni és működni…

Ui.: a dinnyére inkább az volt a jellemző, h a kiskerláncok a haza beszerzési ár alatt vagy bünti esetén annak a közelében értékesítenek.
Ez a termelőknek okozott gondot, aki maga is árulni próbálják a portékát
A dinnye jórésze import.
A dinnyét azért említettem, mert a munkatársam termelt (így magyar termelőtől van infóm). De most direkt rákérdeztem és kijavított:
Nem 100Ft-hanem 45-50Ft-ot kaptak érte. :(
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 390
36 372
113
Nem a bér csökken Németországban, hanem az adók és megélhetési költségek nőnek. Azt nem a cégek, hanem a debill politikusok vezénylik.
A szír agysebészeket pont a komcsi szemléletű politika hozta be. Akik eljátsszák a zöldet.
Ami Németországban belül is kiemelkedő életszínvonalat eredmenyezett azok az ipari körzetek. Kellett melózni, de kaptál bőven zsét. Az hogy vkinek lett két yachtja pont lexarom, ha neked is futott a szekér .A szociológia szakos semmirekellők lamentáltak azon nekik miért nincs. A semmire még amit kaptak az is sok volt. De ma ők iranyitjak Németországot. Ezért gyorsul a lejtőn és Európát, minket is fog húzni.

A mainstream nézet, ami a hazai ellenzéki körökben is uralkodó, az az, hogy ipar rósz, az immateriális szektoroknak kell felváltaniuk. Németországot kifejezetten kritizálták amiatt, amiért túl magas náluk a gyártó szektor aránya a fejlett nyugaton. Nos, most majd nem lesz olyan magas. Hogy lesz-e más helyette, azt nem tudom. A britek pl. elvannak úgy, hogy nekik gyakorlatilag nincs már, nem úgy, mint 50 éve. A pénzügyi és szolgáltató szektorból áll csak szinte a gazdaságuk. Németország amolyan kuriózum volt eddig, hogy voltak még nagy ipari vállalataik. De a cél szerintem kimondottan a dezindusztrializáció, hogy Európa skanzen és az amerikai termékek felvevőpiaca legyen. Esetleg a szélkelepek és napelemek telepítése felszív valamennyi munkaerőt és eltart néhány céget majd, de kb. ennyi elég "iparnak". A "piszkos ipart" Kína helyett most olyan helyekre akarják majd rakni, mint Mexikó, India (bár India "politikai megbízhatósága" ingatag, akárcsak Törökországé), egyes afrikai államok (!), Kelet-Európa, Ukrajnát is beleértve. Mo-t nem, mi a dezindusztializálandók közé lettünk besorolva, túl sok a bűnünk, meg a német ipar volt itt is meghatározó. Most a kínaiakhoz akarnánk menekülni ezt látva, de ez is rossz pont. Kérdés mikor lesz és mennyire lesz durva Kína teljes kizárása az usa vezetésű "zárt kertből".
 

Ranger

Well-Known Member
2021. szeptember 20.
1 523
3 094
113
De a cél szerintem kimondottan a dezindusztrializáció, hogy Európa skanzen és az amerikai termékek felvevőpiaca legyen. Esetleg a szélkelepek és napelemek telepítése felszív valamennyi munkaerőt és eltart néhány céget majd, de kb. ennyi elég "iparnak". A "piszkos ipart" Kína helyett most olyan helyekre akarják majd rakni, mint Mexikó, India (bár India "politikai megbízhatósága" ingatag, akárcsak Törökországé), egyes afrikai államok (!), Kelet-Európa, Ukrajnát is beleértve. Mo-t nem, mi a dezindusztializálandók közé lettünk besorolva….
USA gazdaságban a tercier(szolgáltatás) szektor kb a GDP 70% adja, és a munkavállalók kb 80% is ebben a szektorban dolgozik….
USA-ban ez a folyamat sokkal előbb megindult mint Európában.
Mondjuk Európával szemben az USA társadalma nem egy öregedő társadalom, s folyamatos a munkaerő utánpótlás(ilyen-olyan bevándorlás).

Magyarország nem lett besorolva sehova Már a a Kádár-rendszerben is (80-as évek) a szolgáltató szektora adta a jövedelem termelő képesség nagyobb hányadát.

2010 óta is folyamatosan csökken a feldolgozó ipar részaránya a megtermelt GDP-ben, bármit is csináltak a NER-társak. S a hazai extenzív jellegű gazdaságpolitikához hiányzik a munkaerő(sok egyéb mellett).

A tőke tulajdonlás a lényeg(pénz és tudás tőke), s az értékláncban hol helyezkedsz el….ez alapvetően meg szabja a profitáramlás irányát.
AI előretörése és még nagyobb fokú robotizáció sem hiszem, h alapvető változást hoz ebben max pótolja a nem létező munkaerőt.

Egy esetben biztos fontos az ipari társadalom.
Ha hagyományos fegyverekkel készülsz térben és időben kiterjedt háborús tevékenységre.
De abba is beleszól a demográfia - amíg a különböző drónok, robotok át nem veszik az emberek helyét.
 
  • Hűha
Reactions: Kim Philby

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 191
81 055
113
Felkerült a bokréta az Észak-Alföld 24 ezer négyzetméteres elektromos autóipari gyártócsarnokára...

A MERKBAU munkájával rekordgyorsan lett szerkezetkész az Evoring jászfényszarui üzeme.

A teljes árán mintegy 39 milliárd forintos fejlesztés (melyet az állam 7 milliárd forinttal támogat) a jászfényszarui ipari parkban zajlik, a cég elektromos autók számára gyárt majd fogaskerekeket és tengelyeket az új gyárban.

 

Kávé

Well-Known Member
2022. január 26.
3 861
13 111
113
Kínai légikikötő Budapesten.
A turizmus stratégiai fontosságú ágazatként Magyarország gazdaságának meghatározó pillére, amely az ország GDP-jének több mint 10%-át biztosítja. Az ágazatban dolgozók száma folyamatosan emelkedik, már közvetlen vagy közvetett módon 400 ezer embernek biztosít megélhetést - olvasható az NGM közleményében.
400ezer ember akinek 80% minimalberre vagy napi bejelentetre van bejelentve es soha nem lesz normalis nyugdija…(dolgoztam diakkent benne es sok uj kollega ebbol az iparagbol jon hozzank “atal”) ezen kene meg javitani de hat akarat nincs ra
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 900
72 869
113
A turizmus stratégiai fontosságú ágazatként Magyarország gazdaságának meghatározó pillére, amely az ország GDP-jének több mint 10%-át biztosítja. Az ágazatban dolgozók száma folyamatosan emelkedik, már közvetlen vagy közvetett módon 400 ezer embernek biztosít megélhetést - olvasható az NGM közleményében.
400ezer ember akinek 80% minimalberre vagy napi bejelentetre van bejelentve es soha nem lesz normalis nyugdija…(dolgoztam diakkent benne es sok uj kollega ebbol az iparagbol jon hozzank “atal”) ezen kene meg javitani de hat akarat nincs ra
Szerintem ez kölcsönösen megfelel mindkét résztvevő félnek. Ha nem így lenne akkor változna. Amíg a minimálbér plussz a többi zsebbe megoldás megfelel a munkavállalónak addig a munkaadóknak is. Nem beszélve ugye a pincérek és társaik trukozeseirol a beutom,nem utom,mit hogyan számolok ,jatt ,stb dolgokkal.
Amíg nincs egy Covid addig oké,bár a kiszállítással ott is életben maradtak.
Sírás az megy ,közben 1000 Ft egy sör,még 5000 egy rántott hús sült krumplival papír dobozban.
Hétfőn pár kollégával megálltunk Viszakon a kocsmában,meg voltak rokonyodve hogy ott csak 450 volt a sör, még tegnap is ezt hajtottak.
Valahol a 450-bol is meg lehet élni,máshol meg sírnak ott ahol ugyanazt a sört 1450-ert adják.
 

Kávé

Well-Known Member
2022. január 26.
3 861
13 111
113
Szerintem ez kölcsönösen megfelel mindkét résztvevő félnek. Ha nem így lenne akkor változna. Amíg a minimálbér plussz a többi zsebbe megoldás megfelel a munkavállalónak addig a munkaadóknak is. Nem beszélve ugye a pincérek és társaik trukozeseirol a beutom,nem tudom,mit hogyan számolok ,jatt ,stb dolgokkal.
Amíg nincs egy Covid addig oké,bár a kiszállítással ott is életben maradtak.
Sírás az megy ,közben 1000 Ft egy sör,még 5000 egy rántott hús sült krumplival papír dobozban.
Hétfőn pár kollégával megálltunk Viszakon a kocsmában,meg voltak rokonyodve hogy ott csak 450 volt a sör, még tegnap is ezt hajtottak.
Valahol a 450-bol is meg lehet élni,máshol meg sírnak ott ahol ugyanazt a sírt 1450-ert adják.
Igen teljesen igazad van, csak mikor elerkezik a varva vart nyugdij megallapitas akkor szo szerint van aki siro gorcsot kap mert 20-30evig minimalberes bejelentett volt ezaltal az egyik leg alacsonyabb nyugdijat kapja majd… a napo bejelentett is ilyen…es ok lesznek azok a nyugdijasok akik minden eteloaztasnal elol allnak es ez a szomoru a munkaltatot nem erdekli ez termeszetesen.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 522
16 422
113
Kínai légikikötő Budapesten.
Kicsit értelmetlen ez így. Mi az, hogy légikikötőt hoz létre/épít? A reptér maga a légikikötő. Új kiszolgáló szárnyat, vagy mit akarnak? Nemrég készült el a 2 terminálon egy ilyen szárny. Valszeg csak nyitnak egy itteni bázist és ide telepítenek pár gépet, ami persze önmagaban nem rossz.
 

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
11 900
35 001
113
Kicsit értelmetlen ez így. Mi az, hogy légikikötőt hoz létre/épít? A reptér maga a légikikötő. Új kiszolgáló szárnyat, vagy mit akarnak? Nemrég készült el a 2 terminálon egy ilyen szárny. Valszeg csak nyitnak egy itteni bázist és ide telepítenek pár gépet, ami persze önmagaban nem rossz.
Nyilván nem új légikikötőt akarnak, hanem szerintem itt egy új terminálról van szó. Magyarország/Ferihegy lenne/lesz az európai csomópontja a kínai légitársaságoknak.
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 864
6 055
113
Nyilván nem új légikikötőt akarnak, hanem szerintem itt egy új terminálról van szó. Magyarország/Ferihegy lenne/lesz az európai csomópontja a kínai légitársaságoknak.

Egy kínai légitársaság épít egy terminált? Amit csak egy turisztikai miniszter ír alá? Egy full terminál építés azért nagyobbat szólna. Biztos, hogy szarul lett fordítva, bázis/Hub lesz az.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 522
16 422
113
Nyilván nem új légikikötőt akarnak, hanem szerintem itt egy új terminálról van szó. Magyarország/Ferihegy lenne/lesz az európai csomópontja a kínai légitársaságoknak.
Lehet, bár egy komplett új terminál komoly utasforgalom növekedést igényelne, hogy megérje. Szerintem is csak félre fordítás ez.
Az 1-es kihasználatlan gyakorlatilag üres, pedig felújított, oké persze nem modern uveg-acél. A kettesnel az új szárnyal nemrég volt kapacitás növelés, de még egy akkora szárnyat is simán elbírna szerintem.

Ha a Kínaiak Dubai meg Doha tipusú Hub-ot akarnak, hát nem tudom mennyire realitás. Földrajzilag Bp nem a leg ideálisabb amikor a mostani szélestörzsűek direktben simán lerepülik a Beijing - London/Párizs/Frankfurt azaz nyugat európai régiót. A térségben Bécs összeköttetéseket tekintve pedig messze Budapest előtt jár.
Szerintem ez nem több mint egy itteni Bázis lessz helyi irodával pár ide telepített géppel.