Magyarország légvédelme

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

hendrick

Well-Known Member
2018. június 30.
2 799
4 963
113

Horvátországi Orosz Nagykövetség: Azt is javasoljuk, hogy kérdezzék meg a horvát hatóságokat arról: hogyan, milyen úton-módon repülhetett át a gép szabadon a környező országok felett.
Szóval az oroszok direkt paráztatják a Kelet-Európai lakosságot, és keverik a trutyit. Ez alapján a nyilatkozat alapján azt mondanám ők voltak, csak még azt nem látom, nekik mi a jó ebben...
 
  • Tetszik
Reactions: Blitz97

Venom85

Well-Known Member
2020. augusztus 20.
7 099
20 199
113


Szóval az oroszok direkt paráztatják a Kelet-Európai lakosságot, és keverik a trutyit.
Nem! Ha ezt akarnák idebasznak egy Iszkandert és azt mondják " jaj bocsi eltévedt"! Szerintem nem egy ócska drónnal próbálkoznának!
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 215
96 172
113
Roman állásfoglalás

Honvédelmi Minisztérium tájékoztatása szerint „a repülőgép Ukrajna felől 23 óra 23 perc körül lépett be Románia légterébe, és 23 óra 26 perc körül hagyta el a nemzeti légteret Magyarország felé tartva” .

A Honvédelmi Minisztérium azt is kifejtette, miért nem tartóztatták fel a légterünkbe belépő repülőgépet.

Ennek a légi objektumnak a nemzeti légtérben nagyon rövid ideig tartó fejlődése, a nagy sebesség, az alacsony repülési magasság, a zord domborzathoz és az akkori időjárási viszonyokhoz társulva nem tette lehetővé az azonosítás más eljárási intézkedéseinek alkalmazását. ez a légi tárgy repülés köz ben.
Nah, a románok és a horvatok mást mondanak.


Andrej Plenković horvát miniszterelnök megerősítette, hogy a Tu-141-es Magyarország felől repült be, miután 17 percet román, 48 percet pedig magyar légtérben töltött.

Románok
repülőgép Ukrajna felől 23 óra 23 perc körül lépett be Románia légterébe, és 23 óra 26 perc körül hagyta el a nemzeti légteret Magyarország felé

Román légtérben 3 vs 17 perc.

Mi természetesen stratégiai nyugalommal hallgatunk. :cool:

Egyébként nem is bölcs össze - vissza beszélni. Már annyit tudunk, hogy vagy a horvát miniszterelnök vagy a román védelmi minisztérium hülyeséget beszél. :D
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 804
5 849
113
Biztos, hogy nem. Semmilyen formában nem stimmelne az útirány. Ráadásul Vinnicja azért is stimmel, mert légvonalban hozzávetőleg pont ezer kilométerre van Zágrábtól, ami a régi szovjet drón hatósugarának felel meg és egy egyenes vonalú repülés esetén stimmel a románok közlése is a légterükben tartózkodásról a drón átlagsebességében figyelembevételével. Ha manőverezett, akkor persze nem ilyen egyszerű, de ez a régi eszköz néhány programozott fordulóra képes max.
Ekkorát szerintem sem lehet józanul tévedni.
 
  • Vicces
Reactions: Kim Philby

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 768
28 762
113
Ekkorát szerintem sem lehet józanul tévedni.
Nem, ráadásul pont az ukrán légierő főparancsnokságán, merthogy az található Vinnicjában! No majd kiderül, ha nyilvánosságra hozzák az útvonaladatokat!

Mindenesetre Kecskemét fölött elrepült úgy tűnik. Kinn a reptéren hallhatták is, ha éppen nem volt hajtóműindítás.
 

hlln

Well-Known Member
2019. május 17.
324
1 063
93
Egy másik fórumról a drón profilja és pár infó:

Ezt a drónt a 70-es években tervezték a ruszkik, és korszerűsítésre azóta sem került sor (az ukránoknál sem). Elektroncsöves, relatíve egyszerű elektronika, egy viszonylag egyszerű, giroszkópra épített tehetetlenségi navigációs rendszer, semmi digitális elektronika, semmi számítógépesítés, emlékeim szerint az útjának a nagy részén bármiféle külső rádiós parancsjelre reagálás sincs (általában a végén, visszaúton van egy ablak, amikor újra távirányíthatóvá válik, hogy a kívánt helyre lehessen visszahozni) - elektromechanikus programjeladóval vezérelt fordulózások, barometrikus magasság-sebességmérés (pontos rádiós mérőeszközt nem használhatnak, mert az elárulná a gép helyzetét) - a legvalószínűbb tippem, hogy meghibásodott-megszorult az elektromechanikus fordulóvezérlés, az orosz területek felett áthaladás után a drónnak vissza kellett volna fordulnia valahová ukrán terület fölé, de ez nem működött, és ment tovább egyenesen - ameddig ki nem fogyott az üzemanyag.

Robbanótöltet ezeken nincs, és ha már az üzemanyag is kifogyott, akkor nincs is minek felrobbannia-kigyulladnia (pontosabban az mindig van, mert egy ilyen gépnél olyan nincs, hogy porszáraz a tartály, és azért már pár tíz liter kerozin és szép nagy lángcsóvát tud csinálni) - viszont igen masszív és üresen is pár tonnás masina, 700-1000km-es sebességgel - úgy lerombol egy ilyen egy kisebb háztömböt is, mint a huzat, ha eltalálja...


NATO nem lát mást, mint ami adatot mi is kiadunk neki. NATO tagállam vagyunk, és mindegyik ilyen tagállam maga gondoskodik a saját légtérellenőrzéséről. A Flightradar meg azért nem mérvadó, mert azon kizárólag azokat az eszközöket látod, amelyek a polgári frekvenciákon működő transzponderekkel repülnek - és azokat működtetik is. Amelyik gép lekapcsolja a transzponderét - az a Flightradarról el is tűnik (a légtérellenőrző radarról nem - de az meg nem tudja azonosítani). Ezen a drónon (valójában ez egy tisztán fémépítésű, nagy sebességű közepes méretű sugárhajtású repülőgép, nagysága és tömegadatai alapján gyakorlatilag akkora, mint egy Mig-15-ös vadászgép, simán látják a radarok) nincs is transzponder, és a sebessége, repülési profilja, radarjele alapján azonnal nyilvánvaló, hogy katonai eszköz.

Kérdés, milyen magasságban repült, nálunk az Alföld nagyon sík ugyebár, kis magasságban, akár TMA alatt is átrepülhetett - viszont a Kárpátokon nem jöhetett így át - és ebben nincs terepkövető radar. Pont azért is vonták elvileg már régen ki a hadrendből, mert működő, korszerű légvédelem mellett nem nagyon ér semmit.

Nem biztos, hogy nem láttuk - sőt, szerintem valószínű, hogy láttuk.

Az viszont nagyon is elképzelhető, hogy nem tudtunk vele mit kezdeni. Gondoljuk végig - ez az izé elvileg kis magasságon 1000km/h körüli sebességgel tud repülni. Ha egy 200km-es szakaszon metszi az országot - akkor egy jó tíz percet tölt a mi légterünkben.




A légvédelmünk - az nekünk tulajdonképpen ma alig létező valami. Lokátorok vannak, bár a korszerűbb, új generációsok majd csak később fognak érkezni, jelenleg feljavított-modernizált, vagy eredeti állapotú VSZ örökség szovjet radarrendszerink vannak, csak a három darab RAT31DL távolfelderítő lokátorunk korszerűbb-újabb. Ezzel együtt a légterünk jól lefedett, elvileg látjuk, amit és ahol kell.



A fegyverzet, az viszont nyomorúságos, szobadísz szintű. Van 12db VSZ örökség KUB, az is hatásos egyébként egy ilyen drón ellen - feltéve, ha a drón pont felette repül át... Ja, és ha a rendszer éppen aktív (nem azok). A 24km hatótávolság és a 12 KUB lezsírozva hangárban állomásoztatása azt jelenti, hogy igazándiból semmi sincs "ugrásra készen". Tudtommal Paksot védik érdemben, ott vannak készültségben - oszt jónapot. Van még ugye 45db kocsira szerelt Mistral indítónk - végül is még az is hatásos ez ellen a drón ellen - csak ehhez is az kell, hogy a drón "pont ott repüljön át felette" - és, ha nem??? Márpedig nyilván nem... És ezek sem éles készenlétben tartott eszközök.



Az egyetlen tényleg rendelkezésre álló eszköz a Kecskeméten állomásozó Gripen század. De ha éppen nem háborús melegen járatott ülőkészültséget adnak (márpedig nem azt adnak), akkor az indítási normaidő 15 perc... És mindezek tetejében a Gripen nem 2M-os vadászgép, bár ami ilyen (mint a Mig29 vagy Mig21 volt), az is csak nagyon nagy magasságban tud ennyit - kis magasságban, földközelben a Gripennél ez 1.2M, és nem sokkal volt ez több a MIG-eknél sem, és sok külső függesztménnyel, fegyverekkel, rakétákkal még ennyi sincs (elvileg minden létező külső függesztménnyel és póttartályokkal a Gripen tengerszinten nem is biztos, hogy át tudja lépni a hanghatárt) - ergo egy 1000km/h körül repülő drónt egy négy rakétával még utánégetővel is úgy 1200km/h vel repülni képes Gripen simán lehetséges, hogy egyszerűen nem tud elfogni a rendelkezésére álló idő alatt - valószínűbb, hogy a riasztási normaidő alatt felszállni sem - mielőtt az ki is lép a légterünkből... Ilyenkor kell együttműködés a szomszédos légtérellenőrzésekkel, riasztani a másikat, "hogy jön valami, mi már nem tudjuk elkapni, de ti már várhatjátok esetleg felkészülten" - de úgy tűnik, hogy most ilyen nem volt. De az is lehet, hogy volt, szóltak nekik, csak nem akart senki felhajtást (és ha nem veszik észre polgárok a leperecelő drónt, akkor talán el is summantja mindenki).

De majd kiderül. Az is lehet, hogy az ukránok jelezték, szóltak. Vagy nem, esetleg ők sem tudták kezelni a helyzetet. Jó kérdés, milyen állapotban van most az ukrán légtérellenőrzés, radarhálózat - amit az első között támadtak az oroszok.


A bibi az, hogy ezzel az erővel ez tényleg nyugodtan lehetett volna egy támadó robotrepülőgép is, mondjuk Paks célponttal. Akár.
 

Block_50

Active Member
2021. június 29.
99
157
33
Ha a NATO követte, akkor eu azt jelenti mi követtük. Mi vagyunk Mo. n a NATO.

Hülyeséget sugall a kérdés. . Tegnap volt itt egy NATO vezér.

A Magyar Honvédség felkészült Magyarország határainak és szuverenitásának védelmére. Jól látható, hogy Magyarország felkészültsége és ébersége erősebb, mint valaha" - fogalmazott a NATO Katonai Bizottságának elnöke


Mi vagyunk a NATO(cska), csak éppen jelenleg megfelelő eszközeink nincsenek egy ilyen típusú veszély detektálására és leküzdésére.

Miért hülyeség? A kettőnek semmi köze egymáshoz! Az egy szárazföldi központú gyakorlat volt. Légvédelmi vonzata nulla volt. Ne tévesszen meg a kirakat és a valós együttműködés. Van különbség a kettő között.

Hírszerzés megosztásban is béka segge alatt vagyunk saját szövetségi rendszerünkkel jól ismert okok miatt, légvédelemben pedig mi nem kértünk segítséget (értsd nem kell NATO katona Magyaroszágra, meg tudjuk véden magunkat!) Biztos vagyok benne, hogy már készülnek a jól irányított kommunikációs maszlagok...
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

Matróz Kommandó

Well-Known Member
2017. március 21.
1 101
3 815
113
Egy másik fórumról a drón profilja és pár infó:

Ezt a drónt a 70-es években tervezték a ruszkik, és korszerűsítésre azóta sem került sor (az ukránoknál sem). Elektroncsöves, relatíve egyszerű elektronika, egy viszonylag egyszerű, giroszkópra épített tehetetlenségi navigációs rendszer, semmi digitális elektronika, semmi számítógépesítés, emlékeim szerint az útjának a nagy részén bármiféle külső rádiós parancsjelre reagálás sincs (általában a végén, visszaúton van egy ablak, amikor újra távirányíthatóvá válik, hogy a kívánt helyre lehessen visszahozni) - elektromechanikus programjeladóval vezérelt fordulózások, barometrikus magasság-sebességmérés (pontos rádiós mérőeszközt nem használhatnak, mert az elárulná a gép helyzetét) - a legvalószínűbb tippem, hogy meghibásodott-megszorult az elektromechanikus fordulóvezérlés, az orosz területek felett áthaladás után a drónnak vissza kellett volna fordulnia valahová ukrán terület fölé, de ez nem működött, és ment tovább egyenesen - ameddig ki nem fogyott az üzemanyag.

Robbanótöltet ezeken nincs, és ha már az üzemanyag is kifogyott, akkor nincs is minek felrobbannia-kigyulladnia (pontosabban az mindig van, mert egy ilyen gépnél olyan nincs, hogy porszáraz a tartály, és azért már pár tíz liter kerozin és szép nagy lángcsóvát tud csinálni) - viszont igen masszív és üresen is pár tonnás masina, 700-1000km-es sebességgel - úgy lerombol egy ilyen egy kisebb háztömböt is, mint a huzat, ha eltalálja...


NATO nem lát mást, mint ami adatot mi is kiadunk neki. NATO tagállam vagyunk, és mindegyik ilyen tagállam maga gondoskodik a saját légtérellenőrzéséről. A Flightradar meg azért nem mérvadó, mert azon kizárólag azokat az eszközöket látod, amelyek a polgári frekvenciákon működő transzponderekkel repülnek - és azokat működtetik is. Amelyik gép lekapcsolja a transzponderét - az a Flightradarról el is tűnik (a légtérellenőrző radarról nem - de az meg nem tudja azonosítani). Ezen a drónon (valójában ez egy tisztán fémépítésű, nagy sebességű közepes méretű sugárhajtású repülőgép, nagysága és tömegadatai alapján gyakorlatilag akkora, mint egy Mig-15-ös vadászgép, simán látják a radarok) nincs is transzponder, és a sebessége, repülési profilja, radarjele alapján azonnal nyilvánvaló, hogy katonai eszköz.

Kérdés, milyen magasságban repült, nálunk az Alföld nagyon sík ugyebár, kis magasságban, akár TMA alatt is átrepülhetett - viszont a Kárpátokon nem jöhetett így át - és ebben nincs terepkövető radar. Pont azért is vonták elvileg már régen ki a hadrendből, mert működő, korszerű légvédelem mellett nem nagyon ér semmit.

Nem biztos, hogy nem láttuk - sőt, szerintem valószínű, hogy láttuk.

Az viszont nagyon is elképzelhető, hogy nem tudtunk vele mit kezdeni. Gondoljuk végig - ez az izé elvileg kis magasságon 1000km/h körüli sebességgel tud repülni. Ha egy 200km-es szakaszon metszi az országot - akkor egy jó tíz percet tölt a mi légterünkben.




A légvédelmünk - az nekünk tulajdonképpen ma alig létező valami. Lokátorok vannak, bár a korszerűbb, új generációsok majd csak később fognak érkezni, jelenleg feljavított-modernizált, vagy eredeti állapotú VSZ örökség szovjet radarrendszerink vannak, csak a három darab RAT31DL távolfelderítő lokátorunk korszerűbb-újabb. Ezzel együtt a légterünk jól lefedett, elvileg látjuk, amit és ahol kell.



A fegyverzet, az viszont nyomorúságos, szobadísz szintű. Van 12db VSZ örökség KUB, az is hatásos egyébként egy ilyen drón ellen - feltéve, ha a drón pont felette repül át... Ja, és ha a rendszer éppen aktív (nem azok). A 24km hatótávolság és a 12 KUB lezsírozva hangárban állomásoztatása azt jelenti, hogy igazándiból semmi sincs "ugrásra készen". Tudtommal Paksot védik érdemben, ott vannak készültségben - oszt jónapot. Van még ugye 45db kocsira szerelt Mistral indítónk - végül is még az is hatásos ez ellen a drón ellen - csak ehhez is az kell, hogy a drón "pont ott repüljön át felette" - és, ha nem??? Márpedig nyilván nem... És ezek sem éles készenlétben tartott eszközök.



Az egyetlen tényleg rendelkezésre álló eszköz a Kecskeméten állomásozó Gripen század. De ha éppen nem háborús melegen járatott ülőkészültséget adnak (márpedig nem azt adnak), akkor az indítási normaidő 15 perc... És mindezek tetejében a Gripen nem 2M-os vadászgép, bár ami ilyen (mint a Mig29 vagy Mig21 volt), az is csak nagyon nagy magasságban tud ennyit - kis magasságban, földközelben a Gripennél ez 1.2M, és nem sokkal volt ez több a MIG-eknél sem, és sok külső függesztménnyel, fegyverekkel, rakétákkal még ennyi sincs (elvileg minden létező külső függesztménnyel és póttartályokkal a Gripen tengerszinten nem is biztos, hogy át tudja lépni a hanghatárt) - ergo egy 1000km/h körül repülő drónt egy négy rakétával még utánégetővel is úgy 1200km/h vel repülni képes Gripen simán lehetséges, hogy egyszerűen nem tud elfogni a rendelkezésére álló idő alatt - valószínűbb, hogy a riasztási normaidő alatt felszállni sem - mielőtt az ki is lép a légterünkből... Ilyenkor kell együttműködés a szomszédos légtérellenőrzésekkel, riasztani a másikat, "hogy jön valami, mi már nem tudjuk elkapni, de ti már várhatjátok esetleg felkészülten" - de úgy tűnik, hogy most ilyen nem volt. De az is lehet, hogy volt, szóltak nekik, csak nem akart senki felhajtást (és ha nem veszik észre polgárok a leperecelő drónt, akkor talán el is summantja mindenki).

De majd kiderül. Az is lehet, hogy az ukránok jelezték, szóltak. Vagy nem, esetleg ők sem tudták kezelni a helyzetet. Jó kérdés, milyen állapotban van most az ukrán légtérellenőrzés, radarhálózat - amit az első között támadtak az oroszok.


A bibi az, hogy ezzel az erővel ez tényleg nyugodtan lehetett volna egy támadó robotrepülőgép is, mondjuk Paks célponttal. Akár.
Kicsit bonyolítja, hogy hozzánk Románia felöl lépett be, amire mi szerintem nem lőhetünk.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Koleszkaja

Well-Known Member
2020. szeptember 5.
1 964
7 787
113
Amúgy szerintem az ijesztőbb lenne ha az lenne a hírek ma hogy Magyarország felett lelőttek hajnalba egy légi eszközt ... mint az hogy elszabadult drón földbe csapódott horvátoknál ...
 

Block_50

Active Member
2021. június 29.
99
157
33
Amúgy szerintem az ijesztőbb lenne ha az lenne a hírek ma hogy Magyarország felett lelőttek hajnalba egy légi eszközt ... mint az hogy elszabadult drón földbe csapódott horvátoknál ...
Egyet értek!

Mennyivel szebb lenne a hír, hogy ma reggel Zágrább mellett becsapódott, de a hatóságok számítottak rá, mert román, majd magyar légvédelemtől megkapták a jelzést, hogy figyelni kell rá! Esetleg be is azonosították és mindenki számára egyértelmű volt, hogy nem támadófegyverről van szó.

Mindenki nyugodt lenne!

De most úgy néz ki mindenki utólag nyomoz és próbál értelmes kommunikációt kitalálni.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 215
96 172
113
Mi vagyunk a NATO(cska), csak éppen jelenleg megfelelő eszközeink nincsenek egy ilyen típusú veszély detektálására és leküzdésére.

Miért hülyeség? A kettőnek semmi köze egymáshoz! Az egy szárazföldi központú gyakorlat volt. Légvédelmi vonzata nulla volt. Ne tévesszen meg a kirakat és a valós együttműködés. Van különbség a kettő között.

Hírszerzés megosztásban is béka segge alatt vagyunk saját szövetségi rendszerünkkel jól ismert okok miatt, légvédelemben pedig mi nem kértünk segítséget (értsd nem kell NATO katona Magyaroszágra, meg tudjuk véden magunkat!) Biztos vagyok benne, hogy már készülnek a jól irányított kommunikációs maszlagok...
Ezt a gépet sztem észleltük ha tippelnem kell, mivel a románok és a horvatok is észlelték. Azaz a NATO észlelte, ha jól működik a központi kommunikáció. Tehát minket is érteesítettek, de ettől fuggetlenül is tuti láttuk.

A leküzdés az más kérdés.... akartuk, tudtuk stb...

A hirszerzési urbanlegendes mesét meg hagyjuk.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 768
28 762
113
Ne zárjuk ki, hogy bevidkáztak.
Aztán pont száznyolcvan fokkal a másik irányba? A lehetséges bevetési profil és a feltételezhetően megvalósult út:
Tu141.jpg

A roncsok lesznek érdekesek, hogy ez az eredeti drón e, vagy módosított felderítő eszközökkel működött e! Mert ha az utóbbi és képes volt digitálisan továbbítani a felderítési adatokat, akkor ez egy nagy valószínűséggel ellenünk irányuló katonai akció volt, ekkora véletlen ugyanis nincs.