Egy másik fórumról a drón profilja és pár infó:
Ezt a drónt a 70-es években tervezték a ruszkik, és korszerűsítésre azóta sem került sor (az ukránoknál sem). Elektroncsöves, relatíve egyszerű elektronika, egy viszonylag egyszerű, giroszkópra épített tehetetlenségi navigációs rendszer, semmi digitális elektronika, semmi számítógépesítés, emlékeim szerint az útjának a nagy részén bármiféle külső rádiós parancsjelre reagálás sincs (általában a végén, visszaúton van egy ablak, amikor újra távirányíthatóvá válik, hogy a kívánt helyre lehessen visszahozni) - elektromechanikus programjeladóval vezérelt fordulózások, barometrikus magasság-sebességmérés (pontos rádiós mérőeszközt nem használhatnak, mert az elárulná a gép helyzetét) - a legvalószínűbb tippem, hogy meghibásodott-megszorult az elektromechanikus fordulóvezérlés, az orosz területek felett áthaladás után a drónnak vissza kellett volna fordulnia valahová ukrán terület fölé, de ez nem működött, és ment tovább egyenesen - ameddig ki nem fogyott az üzemanyag.
Robbanótöltet ezeken nincs, és ha már az üzemanyag is kifogyott, akkor nincs is minek felrobbannia-kigyulladnia (pontosabban az mindig van, mert egy ilyen gépnél olyan nincs, hogy porszáraz a tartály, és azért már pár tíz liter kerozin és szép nagy lángcsóvát tud csinálni) - viszont igen masszív és üresen is pár tonnás masina, 700-1000km-es sebességgel - úgy lerombol egy ilyen egy kisebb háztömböt is, mint a huzat, ha eltalálja...
NATO nem lát mást, mint ami adatot mi is kiadunk neki. NATO tagállam vagyunk, és mindegyik ilyen tagállam maga gondoskodik a saját légtérellenőrzéséről. A Flightradar meg azért nem mérvadó, mert azon kizárólag azokat az eszközöket látod, amelyek a polgári frekvenciákon működő transzponderekkel repülnek - és azokat működtetik is. Amelyik gép lekapcsolja a transzponderét - az a Flightradarról el is tűnik (a légtérellenőrző radarról nem - de az meg nem tudja azonosítani). Ezen a drónon (valójában ez egy tisztán fémépítésű, nagy sebességű közepes méretű sugárhajtású repülőgép, nagysága és tömegadatai alapján gyakorlatilag akkora, mint egy Mig-15-ös vadászgép, simán látják a radarok) nincs is transzponder, és a sebessége, repülési profilja, radarjele alapján azonnal nyilvánvaló, hogy katonai eszköz.
Kérdés, milyen magasságban repült, nálunk az Alföld nagyon sík ugyebár, kis magasságban, akár TMA alatt is átrepülhetett - viszont a Kárpátokon nem jöhetett így át - és ebben nincs terepkövető radar. Pont azért is vonták elvileg már régen ki a hadrendből, mert működő, korszerű légvédelem mellett nem nagyon ér semmit.
Nem biztos, hogy nem láttuk - sőt, szerintem valószínű, hogy láttuk.
Az viszont nagyon is elképzelhető, hogy nem tudtunk vele mit kezdeni. Gondoljuk végig - ez az izé elvileg kis magasságon 1000km/h körüli sebességgel tud repülni. Ha egy 200km-es szakaszon metszi az országot - akkor egy jó tíz percet tölt a mi légterünkben.
A légvédelmünk - az nekünk tulajdonképpen ma alig létező valami. Lokátorok vannak, bár a korszerűbb, új generációsok majd csak később fognak érkezni, jelenleg feljavított-modernizált, vagy eredeti állapotú VSZ örökség szovjet radarrendszerink vannak, csak a három darab RAT31DL távolfelderítő lokátorunk korszerűbb-újabb. Ezzel együtt a légterünk jól lefedett, elvileg látjuk, amit és ahol kell.
A fegyverzet, az viszont nyomorúságos, szobadísz szintű. Van 12db VSZ örökség KUB, az is hatásos egyébként egy ilyen drón ellen - feltéve, ha a drón pont felette repül át... Ja, és ha a rendszer éppen aktív (nem azok). A 24km hatótávolság és a 12 KUB lezsírozva hangárban állomásoztatása azt jelenti, hogy igazándiból semmi sincs "ugrásra készen". Tudtommal Paksot védik érdemben, ott vannak készültségben - oszt jónapot. Van még ugye 45db kocsira szerelt Mistral indítónk - végül is még az is hatásos ez ellen a drón ellen - csak ehhez is az kell, hogy a drón "pont ott repüljön át felette" - és, ha nem??? Márpedig nyilván nem... És ezek sem éles készenlétben tartott eszközök.
Az egyetlen tényleg rendelkezésre álló eszköz a Kecskeméten állomásozó Gripen század. De ha éppen nem háborús melegen járatott ülőkészültséget adnak (márpedig nem azt adnak), akkor az indítási normaidő 15 perc... És mindezek tetejében a Gripen nem 2M-os vadászgép, bár ami ilyen (mint a Mig29 vagy Mig21 volt), az is csak nagyon nagy magasságban tud ennyit - kis magasságban, földközelben a Gripennél ez 1.2M, és nem sokkal volt ez több a MIG-eknél sem, és sok külső függesztménnyel, fegyverekkel, rakétákkal még ennyi sincs (elvileg minden létező külső függesztménnyel és póttartályokkal a Gripen tengerszinten nem is biztos, hogy át tudja lépni a hanghatárt) - ergo egy 1000km/h körül repülő drónt egy négy rakétával még utánégetővel is úgy 1200km/h vel repülni képes Gripen simán lehetséges, hogy egyszerűen nem tud elfogni a rendelkezésére álló idő alatt - valószínűbb, hogy a riasztási normaidő alatt felszállni sem - mielőtt az ki is lép a légterünkből... Ilyenkor kell együttműködés a szomszédos légtérellenőrzésekkel, riasztani a másikat, "hogy jön valami, mi már nem tudjuk elkapni, de ti már várhatjátok esetleg felkészülten" - de úgy tűnik, hogy most ilyen nem volt. De az is lehet, hogy volt, szóltak nekik, csak nem akart senki felhajtást (és ha nem veszik észre polgárok a leperecelő drónt, akkor talán el is summantja mindenki).
De majd kiderül. Az is lehet, hogy az ukránok jelezték, szóltak. Vagy nem, esetleg ők sem tudták kezelni a helyzetet. Jó kérdés, milyen állapotban van most az ukrán légtérellenőrzés, radarhálózat - amit az első között támadtak az oroszok.
A bibi az, hogy ezzel az erővel ez tényleg nyugodtan lehetett volna egy támadó robotrepülőgép is, mondjuk Paks célponttal. Akár.