Mezőgazdaság, vízgazdálkodás, éghajlatváltozás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Ramzana

Well-Known Member
2021. október 22.
6 443
35 384
113
A fű a hibás...vagy csak kiégett az irányjelzőben az égő?
Kedvenc falum.. Van egy fickó, mindig siránkozik, h jááájjj a fűkasza, jáááájjj, a rendelet, jáááájjj, a méhecskék. 200 évig élek, és minden nap hipót meg DDT locsolok a földre, akkor nem öntök ki olyan méregmennyiséget, mint ő a földjein. De bent a faluban a méhlegelők..
Szóval értem én a problémát, és otthon igyekszek is tenni ellene, a rozmaringomon februártól november végéig találnak kaját a beporzók, de azért az ilyenek fel tudják baszni az agyam. Ezen látványosan siránkozik a fészbúkon de közben meg ahol senki nem látja, megy a permet.
 

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 591
12 259
113
Péter a levelét megírta:


VÍZVÁLASZTÓ figyelmeztetés - nyílt levél a miniszterelnöknek

Tisztelt Miniszterelnök Úr!

Újabb történelmi aszály fenyegeti országunkat. A rendszerszerűvé vált vízhiány miatt azonnali és hatékony kormányzati intézkedések szükségesek. Az ország kiszárításának megállítása, a víz megtartása a tájban és az ehhez szükséges tájhasználat-váltás nem egyszerűen környezeti probléma, hanem a legfontosabb nemzetstratégiai, biztonsági, szuverenitásvédelmi kérdés!

A Vízválasztó Mozgalom - más szakértői kezdeményezésekhez hasonlóan - számos alkalommal mutatta be javaslatait az illetékes kormányzati döntéshozók felé, sajnos érdemi lépések ennek ellenére nem történtek, ezért most közvetlenül Önhöz fordulunk.

A Vízválasztó Mozgalom helyzetértékelése és javaslatai, 100 nappal a II. Vízválasztó konferencia után

A tudomány évtizedes távlatban megfogalmazott figyelmeztetései, a 2022-es aszály utáni társadalmi felháborodás, és a kormány asztalára letett javaslatok nem bizonyultak elegendőnek ahhoz, hogy a politika a helyes irányba forduljon, és erős akarattal megtegye a szükséges lépéseket hazánk kiszáradása ellen.

A kormányzati szóhasználatban a vízgazdálkodás terén emlegetett „új korszak” a tettekben alig jelenik meg. A meghirdetett “Vizet a tájba” program, illetve a létrehozott Vízgazdálkodási Tárcaközi Bizottság érdemi megoldást egyelőre nem kínál az ország kiszárításához vezető hibás vízgazdálkodási szemléletből való kilépésre. Ipari szemléletű, nagyüzemi beruházásokról beszélnek, közben elismerve azok elégtelenségét és forráshiány miatti reménytelenségét. Szakmailag helytelen az öntözést meghirdetni az aszály elleni harc legfontosabb eszközeként.

Az Országos Vízügyi Főigazgatóságon belül ugyan elindult egy szemléletváltás, sok területen látunk is jó példákat, de ezeknek gátat szab az agrárium elmaradó reformja, és a koncepciózus politikai cselekvés. A társadalmi kényszer hatására elindított "Vizet a tájba” program mögött nincs valódi állami szerepvállalás, hiszen a kormányzat nem vállalja fel a domborzati tájmintázat alapján elárasztásra alkalmas területek kijelölését, és az ott érintett gazdálkodók érdekeltté tételét, hanem önkéntes jelentkezésekre alapoz, és az elárasztással kapcsolatos felelősséget is a gazdákra hárítja. E hibás szemléletből következően a program kisléptékű (és hasznos) beavatkozásokat ugyan valóban támogat, de nem kínál rendszerszintű megoldást, így csak kommunikációs eszköznek tekinthető.

Tisztelt Miniszterelnök Úr! A valódi feladat a vizek megtartása a tájban az árterek reaktiválása szabályozott vízkivezetéssel, történelmi alapokon a modern kihívásokhoz igazított fokgazdálkodás, ártéri tájgazdálkodás, a többletvizek befogadására alkalmas tájhasználat kialakításával, a vízfolyások, vízi- és vizes élőhelyek ökológiai helyreállításával. A kormányzat lehetősége és felelőssége a víz- és tájhasználat szemléletváltásának gyakorlati megvalósítása. Ehhez 10 pontban fogalmazunk meg javaslatokat.

1. A vízmegtartásra alkalmas területek pontos, szakmai alapon történő, országos szintű, a földrajzi egységek szerinti lehatárolása. Be kell mutatni a táj eredendő működéséhez igazodó vízmegtartást, vagyis a közérdeket szolgáló tájhasználatot, művelési ágakat, víz- és tájgazdálkodást, a vízfolyások, vízi és vizes élőhelyek ökológiai helyreállítását és az ehhez szükséges beruházásokat tartalmazó országos tervet.

2. A jogi szabályozás módosítása. A hatékonyabb vízgazdálkodáshoz szükséges tájhasználathoz igazodva törvényi szinten definiálni kell a vízmegtartásra alkalmas terület fogalmát és szabályozni kell a vízmegtartásra alkalmas területek speciális szabályait, amelyek lehetővé teszik a rendszerszintű megvalósítást, kiemelt tekintettel az esetlegesen felmerülő érdekellentétek hatékony kezelésére.

3. A tájhasználat-váltás ösztönzése gazdasági eszközökkel. Egyetlen gazda se járhat rosszabbul az új rendszerben. Az agrártámogatási rendszert úgy kell átalakítani, hogy az segítse a gazdák tájhasználat-váltását. Ki kell alakítani az állami szintű kompenzációs-támogatási rendszert, és árvízbiztonsági támogatási rendszert. Külön támogatási rendszer szükséges a művelésből kivont területekre, ahol lehetővé válik értékes természetközeli élőhelyek létrehozása. A társadalmi, gazdasági felelősségvállalás keretében a gazdasági szereplőket érdekeltté kell tenni, hogy aktív szerepet vállaljanak a helyes vízgazdálkodás és tájhasználat kialakításában.

4. Vízmegtartási mintaterületek létrehozása: a tájhasználat-váltás gyakorlati megvalósítása egy-egy jellemző területen, kiemelt tudományos és kormányzati együttműködésben. A támogatáspolitika mellett a jó gyakorlatok is elősegítik a tájhasználat-váltás társadalmi megismertetését és elfogadását. A gyakorlatban kell megmutatnunk, hogy a Vízválasztó koncepció működik.

5. A talaj védelme, a beépítés visszaszorítása. Sok helyen ipari létesítményeket építünk a legjobb talajokon is, ami jelentős etikai kérdéseket vet fel a jövő generációk szempontjából. A beépített terület szélsőségesebbé teszi a mikroklímát, elpusztítja a természeti és társadalmi önfenntartási potenciált. Kiemelt cél a beépített területek csökkentése, a talajfunkciók életben tartása és ezáltal a talajok vízmegtartó és klímaváltozást csökkentő képességeinek fenntartása. Minden víz, ami a tájban marad és a talajba szivárog, nemzeti kincs, a nemzeti sikerességet segíti elő. A talajok lefedése rövid távú gondolkodás, mely fokozza a klímaváltozási kitettségünket, csökkenti versenyképességünket és önfenntartó képességünket. Amit az iparfejlesztésben nyerünk, annak a többszörösét veszítjük a környezeti erőforrások szakmaiatlan használatával.

6. Szemléletformálás, oktatás, tájékoztatás a helyes tájhasználatról. A változás mindannyiunk ügye, tehát nem csak a gazdatársadalomnak, de a társadalom egészének vízhez való viszonyát meg kell változtatnunk. Csakis nemzeti összefogással valósítható meg ugyanis a szükséges tájhasználati- és vízügyi reform. Közösen kell fellépnünk, a falugazdásznak ugyanúgy, mint a miniszternek.

7. Vízdiplomácia. A szomszédainkkal kialakított jó partnerségi viszony erősítése mellett sokkal hatékonyabb érdekérvényesítés is szükséges, hogy a felső vízgyűjtők vize minél teljesebben eljusson Magyarországra. A mennyiségi problémák mellett nem csökkentek a vízminőségi problémák, illetve a potenciális szennyezések okozta veszélyhelyzet is rendszerszerű. Az Európai Unió Víz Keretirányelve 2027-re előírja a vizeink jó állapotának elérését, ezért minden olyan szomszédos országbeli intézkedés akár jogi úton is támadható, amely ezen célokat ellehetetleníti: ilyenek a folyók szennyezése, a kotrások, belépcsőzések miatti rossz hordalékmérleg, meder bevágódás, ökológiai vízigény visszatartása.

8. Az Országos Vízügyi Főigazgatóság és az Energiaügyi Minisztérium kiemelt szerepe. A Vízügynek kiemelt szerepet kell vállalnia a szemléletváltás gyakorlati, rendszerszintű megvalósításában is. Legyen a fő feladata a vízzel való gazdálkodás elősegítése és támogatása! A Vízügy finanszírozását ne csak a vészhelyzetekhez kössék, hanem a tájműködés fenntartásához, melynek költségeit az állam biztosítsa.

9. A megoldás kulcsa a tájhasználat-váltás. A vízvisszatartás koncepciója nem csak vízügyi, de talajtani, tájhasználati, mező- és erdőgazdálkodási kérdés is. Az Agrárminisztériumnak kiemelt szerepe van abban, hogy az ártereken és egyéb vízmegtartásra alkalmas területeken ösztönözze a tájhoz igazodó, vízmegtartást segítő tájhasználatot. Szakítani kell az évtizedes rossz gyakorlatokkal, a vízmegtartásra alkalmas területek szántó-dominanciájával. A gazdálkodásra alkalmatlan, és csak a mezőgazdasági támogatások miatt rentábilis területeket ki kell vonni a művelésből, és ökológiai szolgáltató területekké, természetközeli élőhelyekké kell alakítani a felesleges energiaveszteségek és vízfelhasználás elkerülése érdekében.

10. Települési vízmegtartás, városi kék-zöld infrastruktúra fejlesztése. Településeink, városaink élhetőségének megóvása, erősítése érdekében kiemelt feladat a helyes településrendezési szabályozások kialakítása, gyakorlati megvalósításuk támogatása, a helyes települési vízgazdálkodás megvalósítása, a háztartási szintű megoldások támogatása, a szükséges források biztosítása az önkormányzatok számára.

Tisztelt Miniszterelnök Úr! Az utolsó órában vagyunk, hogy megállítsuk az ország kiszárítását, csökkentsük az egyre súlyosabb aszályos időszakok hatását és megmentsük a magyar élelmiszertermelést! Valódi nemzeti sorskérdésről beszélünk. Kérjük, haladéktalanul kezdjék meg a szükséges tájhasználat-váltási és vízgazdálkodási reformot!

Üdvözlettel:

a Vízválasztó Mozgalom képviseletében

Balogh Péter, elnök, Szövetség az Élő Tiszáért Egyesület

Keresztes László Lóránt, elnök, Országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottsága
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 532
1 899
113
Péter a levelét megírta:


VÍZVÁLASZTÓ figyelmeztetés - nyílt levél a miniszterelnöknek

Tisztelt Miniszterelnök Úr!

Újabb történelmi aszály fenyegeti országunkat. A rendszerszerűvé vált vízhiány miatt azonnali és hatékony kormányzati intézkedések szükségesek. Az ország kiszárításának megállítása, a víz megtartása a tájban és az ehhez szükséges tájhasználat-váltás nem egyszerűen környezeti probléma, hanem a legfontosabb nemzetstratégiai, biztonsági, szuverenitásvédelmi kérdés!

A Vízválasztó Mozgalom - más szakértői kezdeményezésekhez hasonlóan - számos alkalommal mutatta be javaslatait az illetékes kormányzati döntéshozók felé, sajnos érdemi lépések ennek ellenére nem történtek, ezért most közvetlenül Önhöz fordulunk.

A Vízválasztó Mozgalom helyzetértékelése és javaslatai, 100 nappal a II. Vízválasztó konferencia után

A tudomány évtizedes távlatban megfogalmazott figyelmeztetései, a 2022-es aszály utáni társadalmi felháborodás, és a kormány asztalára letett javaslatok nem bizonyultak elegendőnek ahhoz, hogy a politika a helyes irányba forduljon, és erős akarattal megtegye a szükséges lépéseket hazánk kiszáradása ellen.

A kormányzati szóhasználatban a vízgazdálkodás terén emlegetett „új korszak” a tettekben alig jelenik meg. A meghirdetett “Vizet a tájba” program, illetve a létrehozott Vízgazdálkodási Tárcaközi Bizottság érdemi megoldást egyelőre nem kínál az ország kiszárításához vezető hibás vízgazdálkodási szemléletből való kilépésre. Ipari szemléletű, nagyüzemi beruházásokról beszélnek, közben elismerve azok elégtelenségét és forráshiány miatti reménytelenségét. Szakmailag helytelen az öntözést meghirdetni az aszály elleni harc legfontosabb eszközeként.

Az Országos Vízügyi Főigazgatóságon belül ugyan elindult egy szemléletváltás, sok területen látunk is jó példákat, de ezeknek gátat szab az agrárium elmaradó reformja, és a koncepciózus politikai cselekvés. A társadalmi kényszer hatására elindított "Vizet a tájba” program mögött nincs valódi állami szerepvállalás, hiszen a kormányzat nem vállalja fel a domborzati tájmintázat alapján elárasztásra alkalmas területek kijelölését, és az ott érintett gazdálkodók érdekeltté tételét, hanem önkéntes jelentkezésekre alapoz, és az elárasztással kapcsolatos felelősséget is a gazdákra hárítja. E hibás szemléletből következően a program kisléptékű (és hasznos) beavatkozásokat ugyan valóban támogat, de nem kínál rendszerszintű megoldást, így csak kommunikációs eszköznek tekinthető.

Tisztelt Miniszterelnök Úr! A valódi feladat a vizek megtartása a tájban az árterek reaktiválása szabályozott vízkivezetéssel, történelmi alapokon a modern kihívásokhoz igazított fokgazdálkodás, ártéri tájgazdálkodás, a többletvizek befogadására alkalmas tájhasználat kialakításával, a vízfolyások, vízi- és vizes élőhelyek ökológiai helyreállításával. A kormányzat lehetősége és felelőssége a víz- és tájhasználat szemléletváltásának gyakorlati megvalósítása. Ehhez 10 pontban fogalmazunk meg javaslatokat.

1. A vízmegtartásra alkalmas területek pontos, szakmai alapon történő, országos szintű, a földrajzi egységek szerinti lehatárolása. Be kell mutatni a táj eredendő működéséhez igazodó vízmegtartást, vagyis a közérdeket szolgáló tájhasználatot, művelési ágakat, víz- és tájgazdálkodást, a vízfolyások, vízi és vizes élőhelyek ökológiai helyreállítását és az ehhez szükséges beruházásokat tartalmazó országos tervet.

2. A jogi szabályozás módosítása. A hatékonyabb vízgazdálkodáshoz szükséges tájhasználathoz igazodva törvényi szinten definiálni kell a vízmegtartásra alkalmas terület fogalmát és szabályozni kell a vízmegtartásra alkalmas területek speciális szabályait, amelyek lehetővé teszik a rendszerszintű megvalósítást, kiemelt tekintettel az esetlegesen felmerülő érdekellentétek hatékony kezelésére.

3. A tájhasználat-váltás ösztönzése gazdasági eszközökkel. Egyetlen gazda se járhat rosszabbul az új rendszerben. Az agrártámogatási rendszert úgy kell átalakítani, hogy az segítse a gazdák tájhasználat-váltását. Ki kell alakítani az állami szintű kompenzációs-támogatási rendszert, és árvízbiztonsági támogatási rendszert. Külön támogatási rendszer szükséges a művelésből kivont területekre, ahol lehetővé válik értékes természetközeli élőhelyek létrehozása. A társadalmi, gazdasági felelősségvállalás keretében a gazdasági szereplőket érdekeltté kell tenni, hogy aktív szerepet vállaljanak a helyes vízgazdálkodás és tájhasználat kialakításában.

4. Vízmegtartási mintaterületek létrehozása: a tájhasználat-váltás gyakorlati megvalósítása egy-egy jellemző területen, kiemelt tudományos és kormányzati együttműködésben. A támogatáspolitika mellett a jó gyakorlatok is elősegítik a tájhasználat-váltás társadalmi megismertetését és elfogadását. A gyakorlatban kell megmutatnunk, hogy a Vízválasztó koncepció működik.

5. A talaj védelme, a beépítés visszaszorítása. Sok helyen ipari létesítményeket építünk a legjobb talajokon is, ami jelentős etikai kérdéseket vet fel a jövő generációk szempontjából. A beépített terület szélsőségesebbé teszi a mikroklímát, elpusztítja a természeti és társadalmi önfenntartási potenciált. Kiemelt cél a beépített területek csökkentése, a talajfunkciók életben tartása és ezáltal a talajok vízmegtartó és klímaváltozást csökkentő képességeinek fenntartása. Minden víz, ami a tájban marad és a talajba szivárog, nemzeti kincs, a nemzeti sikerességet segíti elő. A talajok lefedése rövid távú gondolkodás, mely fokozza a klímaváltozási kitettségünket, csökkenti versenyképességünket és önfenntartó képességünket. Amit az iparfejlesztésben nyerünk, annak a többszörösét veszítjük a környezeti erőforrások szakmaiatlan használatával.

6. Szemléletformálás, oktatás, tájékoztatás a helyes tájhasználatról. A változás mindannyiunk ügye, tehát nem csak a gazdatársadalomnak, de a társadalom egészének vízhez való viszonyát meg kell változtatnunk. Csakis nemzeti összefogással valósítható meg ugyanis a szükséges tájhasználati- és vízügyi reform. Közösen kell fellépnünk, a falugazdásznak ugyanúgy, mint a miniszternek.

7. Vízdiplomácia. A szomszédainkkal kialakított jó partnerségi viszony erősítése mellett sokkal hatékonyabb érdekérvényesítés is szükséges, hogy a felső vízgyűjtők vize minél teljesebben eljusson Magyarországra. A mennyiségi problémák mellett nem csökkentek a vízminőségi problémák, illetve a potenciális szennyezések okozta veszélyhelyzet is rendszerszerű. Az Európai Unió Víz Keretirányelve 2027-re előírja a vizeink jó állapotának elérését, ezért minden olyan szomszédos országbeli intézkedés akár jogi úton is támadható, amely ezen célokat ellehetetleníti: ilyenek a folyók szennyezése, a kotrások, belépcsőzések miatti rossz hordalékmérleg, meder bevágódás, ökológiai vízigény visszatartása.

8. Az Országos Vízügyi Főigazgatóság és az Energiaügyi Minisztérium kiemelt szerepe. A Vízügynek kiemelt szerepet kell vállalnia a szemléletváltás gyakorlati, rendszerszintű megvalósításában is. Legyen a fő feladata a vízzel való gazdálkodás elősegítése és támogatása! A Vízügy finanszírozását ne csak a vészhelyzetekhez kössék, hanem a tájműködés fenntartásához, melynek költségeit az állam biztosítsa.

9. A megoldás kulcsa a tájhasználat-váltás. A vízvisszatartás koncepciója nem csak vízügyi, de talajtani, tájhasználati, mező- és erdőgazdálkodási kérdés is. Az Agrárminisztériumnak kiemelt szerepe van abban, hogy az ártereken és egyéb vízmegtartásra alkalmas területeken ösztönözze a tájhoz igazodó, vízmegtartást segítő tájhasználatot. Szakítani kell az évtizedes rossz gyakorlatokkal, a vízmegtartásra alkalmas területek szántó-dominanciájával. A gazdálkodásra alkalmatlan, és csak a mezőgazdasági támogatások miatt rentábilis területeket ki kell vonni a művelésből, és ökológiai szolgáltató területekké, természetközeli élőhelyekké kell alakítani a felesleges energiaveszteségek és vízfelhasználás elkerülése érdekében.

10. Települési vízmegtartás, városi kék-zöld infrastruktúra fejlesztése. Településeink, városaink élhetőségének megóvása, erősítése érdekében kiemelt feladat a helyes településrendezési szabályozások kialakítása, gyakorlati megvalósításuk támogatása, a helyes települési vízgazdálkodás megvalósítása, a háztartási szintű megoldások támogatása, a szükséges források biztosítása az önkormányzatok számára.

Tisztelt Miniszterelnök Úr! Az utolsó órában vagyunk, hogy megállítsuk az ország kiszárítását, csökkentsük az egyre súlyosabb aszályos időszakok hatását és megmentsük a magyar élelmiszertermelést! Valódi nemzeti sorskérdésről beszélünk. Kérjük, haladéktalanul kezdjék meg a szükséges tájhasználat-váltási és vízgazdálkodási reformot!

Üdvözlettel:

a Vízválasztó Mozgalom képviseletében

Balogh Péter, elnök, Szövetség az Élő Tiszáért Egyesület

Keresztes László Lóránt, elnök, Országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottsága
El se olvassa. Nem is erdekli. Eddig sem erdekelte.
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 532
1 899
113
Ilyen hangnemű levélre, ami azt hiszi ràadāsul, hogy csak ő tudja a tutit és csak az ő szemszögéből lehet látni a világot,én sem válaszolnék. Egy tipikus NGO ez is.
A hangnem azert olyan mert a szakma az egyesulet hegyek az onkormanyzatok polgarmesterek egyenek evek ota probaltak ugyanezt elerni simabb finomabb hangnemmel fogalmazassal, de mindet lesoportek az asztalrol. MINDET. Most sem lesz erdemi valasz mert nem erdekuk es nem is erdekli oket. Azonban ebben a levelben mar finomitas nelkul le van irva a dolog es nem lehet majd azt mondani hogy "hat ezt nem mondtatok"

Ami a Homokhatsagon meg az egesz Tiszamenten zajlik az siralmas! Szoszerint lathato ahogy a humuszos termofold homokka valtozik. Tavak csatornak tuntetk el. A folyamat meg mara odajutott hogy mar esely sincs a folyamatok megforditasara csak fekezesere. Mar tulvagyunk azon a ponton ahol meg lehetett volna valamit tenni.
Azonban vannak meg reszek ahol ez nem tart itt. Foleg az eszak Alfoldi reszen. Legalabb azt megkene menteni.
Erre kertek a kormanyt a szakminisztereket mit kertek konyorogtek nekik az elmult 10 evben.

SZOBA SEM ALLTAK VELUK ! Erre most te azzal josz hogy mi ez a hangnem?

Sok terulet van ma ahol mar ez a hangnem mert mast nem hallanak meg sot valszeg meg ezt sem.
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 532
1 899
113
Most mar a mentrendszerunek mondhato aszaly miatt az erintett szantofoldeken Duna Tisza Koze Bekes Hajdi Bihar megye nagyresze Valamint Kelet Baranya es Tolna megyekben a foldek tarmokepessege jelentosen lecsokkent amit rovidtavon tobb mutragyaval lehet menedzselni de a mutragya draga es igazabol nem megoldas a dolog. Ontozesre volna szukseg de az korlatozottan van csak jelen. Nincsenek kapacitasok nincsenek cso es csatornahalozatok. Nincs infrastruktura. Ezenkivul a viz mint allami tulajdon csak annak all a rendelkezesere aki erre engedelyt kap. Apro problema hogy foldi halando KFT-k (valaha TSZ ek) ilyen engedelyeknek meg a kozelebe sem szagolhatnak. Csak a csokosok csak a kormanykozeli termelo kaphat.
Mondok egy konkret peldat.
Mohacsi siksag cca 60km2 es terulet . Gyakorlatilag egy szantofold de a Bolyi Zrt ( Csanyi) es 10 masik kisebb helyi KFT osztozik rajta. Egyedul csak a Bolyi Zrt nek adtak engedelyt a Dunabol a vizkivetelre. A tobbieknek nem. Csanyi meg tobb milliardos tamogatast is kapott az ontozorendszerenek kiepitesehez. Az eredmeny? Az eredmeny az hogy az aszalyos idokben a tobbi termelo nem vagy alig tud rentabilisan termelni. Elszegenyednek. Elolvad a tartalek a toke dragak a hitelek es az sem biztos hogy megterul. Kenyszerpalyara lettek allitva es az elmult 3 evben elkezdtek eladogatni a foldjeiket no kinek a Bolyi Zrt nek.
Ez az ami megismetlodik mindenfele.
A magyar termeo szolga lesz a sajat hazajaban, vagy roszabb esetben foldonfuto.

A miniszterium elojott az otletevel hogy at kene allni a monokulturas termelesrol masra. Kerdeztek az erintettek mire? Azonban csak olyan kulturakat tudtak mondani aminek a termelesehez komoly befektetesre lenne szukseg de ezekhez a foldi halando mezitlabas termelok nem vagy erdemben nem jutnak hozza.

Folmerult konkretan hogy a termelesbol kiesett kivont foldeken gombahazakat vagy epertermelo foliasatrakat "mezoket" kellene letrehozni mert idehaza is ezekbol importra szorulunk ( cca 40-50% ) es milyen nagy az exportpiac is.
Megint elojott a forras/toke kerdese mert akar a klimatizalt gombahazak akar az epersatrak igen komoly indulo beruhazast igenyelnek. Erdemben erre valasz nem jott. Ezenkivul konkretumkent hangzott el hogy pl a lengyel gomba es eper olcsobban kerul a magyar nagybanira annak ellenere hogy meg szallitasi koltseg is van ra es ennek oka nem csak a lengyel allam tokeinjekcioja a legkorszerubb termelokapacitasok kiepitesere hanem az is hogy a lengyel gomba AFA ja az elmult 4 evben 0% os volt mig most is csak 5% os. A magyar termelonek eselye sincs veluk szemben. A lengyel csiperke export pedig evrol evre novekszik, es a magyar gombatermelok akik cca 200 an voltak 15 eve mara 30 korulire zsugorodott a szamuk.


Magyarorszag nagyon kozeljovoben keptelen lesz megtermelni a sajat elelmiszeret. Hianyozni fog a technologia a termofold es a szakmunkas is mert ezekbol a cegekbol nem atmennek a dolgozok mashova (nincs mashova) hanem kulfoldre mennek vagy szakmat valtanak vagy munkanelkuliek lesznek.


Nem a hangnemmel van a problema hanem hogy katasztrofa szelere kerult a magyar mezogazdasag es tovabbra sem latszik a szandek sem hogy ezzel szembenezzenek.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 784
21 422
113
A hangnem azert olyan mert a szakma az egyesulet hegyek az onkormanyzatok polgarmesterek egyenek evek ota probaltak ugyanezt elerni simabb finomabb hangnemmel fogalmazassal, de mindet lesoportek az asztalrol. MINDET. Most sem lesz erdemi valasz mert nem erdekuk es nem is erdekli oket. Azonban ebben a levelben mar finomitas nelkul le van irva a dolog es nem lehet majd azt mondani hogy "hat ezt nem mondtatok"

Ami a Homokhatsagon meg az egesz Tiszamenten zajlik az siralmas! Szoszerint lathato ahogy a humuszos termofold homokka valtozik. Tavak csatornak tuntetk el. A folyamat meg mara odajutott hogy mar esely sincs a folyamatok megforditasara csak fekezesere. Mar tulvagyunk azon a ponton ahol meg lehetett volna valamit tenni.
Azonban vannak meg reszek ahol ez nem tart itt. Foleg az eszak Alfoldi reszen. Legalabb azt megkene menteni.
Erre kertek a kormanyt a szakminisztereket mit kertek konyorogtek nekik az elmult 10 evben.

SZOBA SEM ALLTAK VELUK ! Erre most te azzal josz hogy mi ez a hangnem?

Sok terulet van ma ahol mar ez a hangnem mert mast nem hallanak meg sot valszeg meg ezt sem.
Hiába magyarázol a boomer-agyúaknak. A Ratkó-generáció nagyja elveszett a magyar jövő számára, és elveszejti a magyar jövőt.
Most mar a mentrendszerunek mondhato aszaly miatt az erintett szantofoldeken Duna Tisza Koze Bekes Hajdi Bihar megye nagyresze Valamint Kelet Baranya es Tolna megyekben a foldek tarmokepessege jelentosen lecsokkent amit rovidtavon tobb mutragyaval lehet menedzselni de a mutragya draga es igazabol nem megoldas a dolog. Ontozesre volna szukseg de az korlatozottan van csak jelen. Nincsenek kapacitasok nincsenek cso es csatornahalozatok
Elsősorban nem cső nincs az öntözéshez, hanem VÍZ.

Elolvad a tartalek a toke dragak a hitelek es az sem biztos hogy megterul. Kenyszerpalyara lettek allitva es az elmult 3 evben elkezdtek eladogatni a foldjeiket no kinek a Bolyi Zrt nek.
Ez az ami megismetlodik mindenfele.
A magyar termeo szolga lesz a sajat hazajaban, vagy roszabb esetben foldonfuto.
Ez a másik fele. Nem tudatlanság van a vezetés részéről, hanem teljesen szándékos tevékenység az egész. De sebaj, ezt akarják, erre zavaznak a magyarok, és aki kritizálni meri, azt lebunkósotozzák merablekkrokkmonsanto, meg miezahnagnem kaliberű nem-érvekkel.

Folmerult konkretan hogy a termelesbol kiesett kivont foldeken gombahazakat vagy epertermelo foliasatrakat "mezoket" kellene letrehozni mert idehaza is ezekbol importra szorulunk ( cca 40-50% ) es milyen nagy az exportpiac is.
A kortárs intenzív gombatermelés is végtelenül agyoniparosított, engergiaigényes, szennyező, fenntarthatalan folyamat. Mellesleg a gombák is szeretik a párát, vizet. De valóban durva abban a témában is ami ment, ismerek ex-termelőket. Mellesleg a kutatói hálózatok felszámolása is megy a témában, pedig a gombák a környezetbarát csomagolóanyagok és roházati alapanyagok terén is ígéretesek, nyugaton azért több kutatás zajlik, a műanyagok kiváltására ahol lehet.

A többivel is nagyrészt egyetértek, vagy még borúsabbra árnyalnám csak :(
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 532
1 899
113
Csak annyi hogy egyreszt en ismerek noramalis boomert is mindket politikai oldalon masreszt meg a masik idozitett bombara hivtad fel a figyelmet mert a boomerek hamarosan nyugdijba mennek es GARANTALTAN nem lesz kepes az orszag kitermelni az o nyugdijukat.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
17 534
64 661
113
Most mar a mentrendszerunek mondhato aszaly miatt az erintett szantofoldeken Duna Tisza Koze Bekes Hajdi Bihar megye nagyresze Valamint Kelet Baranya es Tolna megyekben a foldek tarmokepessege jelentosen lecsokkent amit rovidtavon tobb mutragyaval lehet menedzselni de a mutragya draga es igazabol nem megoldas a dolog. Ontozesre volna szukseg de az korlatozottan van csak jelen. Nincsenek kapacitasok nincsenek cso es csatornahalozatok. Nincs infrastruktura. Ezenkivul a viz mint allami tulajdon csak annak all a rendelkezesere aki erre engedelyt kap. Apro problema hogy foldi halando KFT-k (valaha TSZ ek) ilyen engedelyeknek meg a kozelebe sem szagolhatnak. Csak a csokosok csak a kormanykozeli termelo kaphat.
Mondok egy konkret peldat.
Mohacsi siksag cca 60km2 es terulet . Gyakorlatilag egy szantofold de a Bolyi Zrt ( Csanyi) es 10 masik kisebb helyi KFT osztozik rajta. Egyedul csak a Bolyi Zrt nek adtak engedelyt a Dunabol a vizkivetelre. A tobbieknek nem. Csanyi meg tobb milliardos tamogatast is kapott az ontozorendszerenek kiepitesehez. Az eredmeny? Az eredmeny az hogy az aszalyos idokben a tobbi termelo nem vagy alig tud rentabilisan termelni. Elszegenyednek. Elolvad a tartalek a toke dragak a hitelek es az sem biztos hogy megterul. Kenyszerpalyara lettek allitva es az elmult 3 evben elkezdtek eladogatni a foldjeiket no kinek a Bolyi Zrt nek.
Ez az ami megismetlodik mindenfele.
A magyar termeo szolga lesz a sajat hazajaban, vagy roszabb esetben foldonfuto.

A miniszterium elojott az otletevel hogy at kene allni a monokulturas termelesrol masra. Kerdeztek az erintettek mire? Azonban csak olyan kulturakat tudtak mondani aminek a termelesehez komoly befektetesre lenne szukseg de ezekhez a foldi halando mezitlabas termelok nem vagy erdemben nem jutnak hozza.

Folmerult konkretan hogy a termelesbol kiesett kivont foldeken gombahazakat vagy epertermelo foliasatrakat "mezoket" kellene letrehozni mert idehaza is ezekbol importra szorulunk ( cca 40-50% ) es milyen nagy az exportpiac is.
Megint elojott a forras/toke kerdese mert akar a klimatizalt gombahazak akar az epersatrak igen komoly indulo beruhazast igenyelnek. Erdemben erre valasz nem jott. Ezenkivul konkretumkent hangzott el hogy pl a lengyel gomba es eper olcsobban kerul a magyar nagybanira annak ellenere hogy meg szallitasi koltseg is van ra es ennek oka nem csak a lengyel allam tokeinjekcioja a legkorszerubb termelokapacitasok kiepitesere hanem az is hogy a lengyel gomba AFA ja az elmult 4 evben 0% os volt mig most is csak 5% os. A magyar termelonek eselye sincs veluk szemben. A lengyel csiperke export pedig evrol evre novekszik, es a magyar gombatermelok akik cca 200 an voltak 15 eve mara 30 korulire zsugorodott a szamuk.


Magyarorszag nagyon kozeljovoben keptelen lesz megtermelni a sajat elelmiszeret. Hianyozni fog a technologia a termofold es a szakmunkas is mert ezekbol a cegekbol nem atmennek a dolgozok mashova (nincs mashova) hanem kulfoldre mennek vagy szakmat valtanak vagy munkanelkuliek lesznek.


Nem a hangnemmel van a problema hanem hogy katasztrofa szelere kerult a magyar mezogazdasag es tovabbra sem latszik a szandek sem hogy ezzel szembenezzenek.
Köszönöm!
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

senkineksenkije

Well-Known Member
2020. november 22.
731
6 768
93
Most mar a mentrendszerunek mondhato aszaly miatt az erintett szantofoldeken Duna Tisza Koze Bekes Hajdi Bihar megye nagyresze Valamint Kelet Baranya es Tolna megyekben a foldek tarmokepessege jelentosen lecsokkent amit rovidtavon tobb mutragyaval lehet menedzselni de a mutragya draga es igazabol nem megoldas a dolog. Ontozesre volna szukseg de az korlatozottan van csak jelen. Nincsenek kapacitasok nincsenek cso es csatornahalozatok. Nincs infrastruktura. Ezenkivul a viz mint allami tulajdon csak annak all a rendelkezesere aki erre engedelyt kap. Apro problema hogy foldi halando KFT-k (valaha TSZ ek) ilyen engedelyeknek meg a kozelebe sem szagolhatnak. Csak a csokosok csak a kormanykozeli termelo kaphat.
Mondok egy konkret peldat.
Mohacsi siksag cca 60km2 es terulet . Gyakorlatilag egy szantofold de a Bolyi Zrt ( Csanyi) es 10 masik kisebb helyi KFT osztozik rajta. Egyedul csak a Bolyi Zrt nek adtak engedelyt a Dunabol a vizkivetelre. A tobbieknek nem. Csanyi meg tobb milliardos tamogatast is kapott az ontozorendszerenek kiepitesehez. Az eredmeny? Az eredmeny az hogy az aszalyos idokben a tobbi termelo nem vagy alig tud rentabilisan termelni. Elszegenyednek. Elolvad a tartalek a toke dragak a hitelek es az sem biztos hogy megterul. Kenyszerpalyara lettek allitva es az elmult 3 evben elkezdtek eladogatni a foldjeiket no kinek a Bolyi Zrt nek.
Ez az ami megismetlodik mindenfele.
A magyar termeo szolga lesz a sajat hazajaban, vagy roszabb esetben foldonfuto.

A miniszterium elojott az otletevel hogy at kene allni a monokulturas termelesrol masra. Kerdeztek az erintettek mire? Azonban csak olyan kulturakat tudtak mondani aminek a termelesehez komoly befektetesre lenne szukseg de ezekhez a foldi halando mezitlabas termelok nem vagy erdemben nem jutnak hozza.

Folmerult konkretan hogy a termelesbol kiesett kivont foldeken gombahazakat vagy epertermelo foliasatrakat "mezoket" kellene letrehozni mert idehaza is ezekbol importra szorulunk ( cca 40-50% ) es milyen nagy az exportpiac is.
Megint elojott a forras/toke kerdese mert akar a klimatizalt gombahazak akar az epersatrak igen komoly indulo beruhazast igenyelnek. Erdemben erre valasz nem jott. Ezenkivul konkretumkent hangzott el hogy pl a lengyel gomba es eper olcsobban kerul a magyar nagybanira annak ellenere hogy meg szallitasi koltseg is van ra es ennek oka nem csak a lengyel allam tokeinjekcioja a legkorszerubb termelokapacitasok kiepitesere hanem az is hogy a lengyel gomba AFA ja az elmult 4 evben 0% os volt mig most is csak 5% os. A magyar termelonek eselye sincs veluk szemben. A lengyel csiperke export pedig evrol evre novekszik, es a magyar gombatermelok akik cca 200 an voltak 15 eve mara 30 korulire zsugorodott a szamuk.


Magyarorszag nagyon kozeljovoben keptelen lesz megtermelni a sajat elelmiszeret. Hianyozni fog a technologia a termofold es a szakmunkas is mert ezekbol a cegekbol nem atmennek a dolgozok mashova (nincs mashova) hanem kulfoldre mennek vagy szakmat valtanak vagy munkanelkuliek lesznek.


Nem a hangnemmel van a problema hanem hogy katasztrofa szelere kerult a magyar mezogazdasag es tovabbra sem latszik a szandek sem hogy ezzel szembenezzenek.
"Most mar a mentrendszerunek mondhato aszaly miatt az erintett szantofoldeken Duna Tisza Koze Bekes Hajdi Bihar megye nagyresze "

Csak azt az egyet nem értem (no jól van sokkal több mindent nem értek), hogy én 1980 környékén olvastam egy feljegyzést a mezőgazdasági minisztérium részére ( a feljegyzés lehet korábbi dátumú volt), miszerint Magyarország éghajlata 50-60 éven belül olyan módon változik meg, hogy kb. 500 km -rel az éghajlati övek északra tolódnak, miért nem léptek? Ami azt jelenti, hogy mi kapjuk Jugoszlávia száraz, forró részét, Lengyelország meg a mi kényelmes éghajlatunkat.

Látszik, hogy teljesen figyelmen kívül hagyták. Mentségként lehetne felhozni, hogy a világ szakemberei is az éghajlat változással kapcsolatban akár 10 évenként is teljesen ellentmondó álláspontra tudnak helyezkedni. Pár éven belül letették a nagy esküt arra, hogy az éghajlat változatlan marad, jégkorszak közeledik, forró száraz éghajlat közeledik, valamint ezek kevert változatai. Most a klímaváltozás az ügyelete téma, csak valamiért azt felejtik el, hogy klímaváltozás, amióta a Földnek éghajlata van, azóta mindig volt.

Viszont 1980-ban a Duna-Tisza köze erőteljesen elkezdett sivatagosodni, különösen Ceglédtől délre. Már akkor tapasztalható volt a talajvízszint 5-8 méterrel történő csökkenése, tehát a feljegyzés nem egy alaptalan tanulmány volt. A magas termés-eredményeket sokszor ügyes manipulálással érték el. A magam részéről csak a hatalmas pénzhiánnyal tudom magyarázni a megfelelő intézkedések elmaradását. A teljes csatornázás az ország több éves GDP-jének a többszörösét tette volna ki. 1990-től meg egyik kormány sem mert felvállalni 4 évnél hosszabb beruházást, mert valójában 4 éves váltó gazdálkodásra álltak be. MDF, MSZP, FIDESZ "vetésforgó" volt beütemezve. Az ország kiárusításába meg nem fért bele az ország stabilizálása.
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
3 007
6 490
113
"Most mar a mentrendszerunek mondhato aszaly miatt az erintett szantofoldeken Duna Tisza Koze Bekes Hajdi Bihar megye nagyresze "

Csak azt az egyet nem értem (no jól van sokkal több mindent nem értek), hogy én 1980 környékén olvastam egy feljegyzést a mezőgazdasági minisztérium részére ( a feljegyzés lehet korábbi dátumú volt), miszerint Magyarország éghajlata 50-60 éven belül olyan módon változik meg, hogy kb. 500 km -rel az éghajlati övek északra tolódnak, miért nem léptek? Ami azt jelenti, hogy mi kapjuk Jugoszlávia száraz, forró részét, Lengyelország meg a mi kényelmes éghajlatunkat.

Látszik, hogy teljesen figyelmen kívül hagyták. Mentségként lehetne felhozni, hogy a világ szakemberei is az éghajlat változással kapcsolatban akár 10 évenként is teljesen ellentmondó álláspontra tudnak helyezkedni. Pár éven belül letették a nagy esküt arra, hogy az éghajlat változatlan marad, jégkorszak közeledik, forró száraz éghajlat közeledik, valamint ezek kevert változatai. Most a klímaváltozás az ügyelete téma, csak valamiért azt felejtik el, hogy klímaváltozás, amióta a Földnek éghajlata van, azóta mindig volt.

Viszont 1980-ban a Duna-Tisza köze erőteljesen elkezdett sivatagosodni, különösen Ceglédtől délre. Már akkor tapasztalható volt a talajvízszint 5-8 méterrel történő csökkenése, tehát a feljegyzés nem egy alaptalan tanulmány volt. A magas termés-eredményeket sokszor ügyes manipulálással érték el. A magam részéről csak a hatalmas pénzhiánnyal tudom magyarázni a megfelelő intézkedések elmaradását. A teljes csatornázás az ország több éves GDP-jének a többszörösét tette volna ki. 1990-től meg egyik kormány sem mert felvállalni 4 évnél hosszabb beruházást, mert valójában 4 éves váltó gazdálkodásra álltak be. MDF, MSZP, FIDESZ "vetésforgó" volt beütemezve. Az ország kiárusításába meg nem fért bele az ország stabilizálása.
Már az 1930-as években is oda terveztek öntözőrendszereket ahol most is a legnagyobb gond az aszály.

Ennek az egyik eleme volt a Duna-Tisza csatorna, amit az 1950-es években el is kezdték építeni, csak 20 kilométer után abbahagyták. De a Csongrádi víztározót is majdnem elkezdték építeni a 80-as években.

Ebben az időben még nem is hallottak a globális felmelegedésről meg hasonlókról, úgyhogy ezt szerintem elkönyvelhetjük a Kárpát mendence normál állapotának. :)
 

Busho3301

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2021. április 26.
3 152
13 864
113
Ennek az egyik eleme volt a Duna-Tisza csatorna, amit az 1950-es években el is kezdték építeni, csak 20 kilométer után abbahagyták. De a Csongrádi víztározót is majdnem elkezdték építeni a 80-as években.
Ezek csak rontanának a helyzeten. Egy kifizethető és gazdaságilag illetve ökológiailag fenntartható megoldás maradt, ez a helyi csapadékképződés elősegítése a víztömeg visszatartásával és a növényzet kipárologtatásával.
Észak-Magyarországon az erdőirtások miatt a hegyvidékek visszatartó képessége is drasztikusan romlik, nagyon rossz az összkép.
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
3 007
6 490
113
Ezek csak rontanának a helyzeten. Egy kifizethető és gazdaságilag illetve ökológiailag fenntartható megoldás maradt, ez a helyi csapadékképződés elősegítése a víztömeg visszatartásával és a növényzet kipárologtatásával.
Ezt az elképzelést mostanában én is olvastam több helyen. Nagyon jól hangzik, csak a valóságban nem ezt tapasztalom.

A családom a Balatontól 5 kilométerre lakott, és állandó probléma a szárazság. Márpedig a Balaton elég nagy vízfelület, és rengeteg vizet párologtat. Ami aztán le is esik esőként. Csak valószínüleg valahol a felvidéken vagy kárpátalján.
 

Busho3301

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2021. április 26.
3 152
13 864
113
Ezt az elképzelést mostanában én is olvastam több helyen. Nagyon jól hangzik, csak a valóságban nem ezt tapasztalom.
Kell hozzá a növényi tömeg is, de ezt gergo55 valószínűleg jobban el tudná magyarázni. Beépített területek vagy a szántók fölött szálló meleg levegő akadályoz, az erdő segít ebben.
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
3 007
6 490
113
Kell hozzá a növényi tömeg is, de ezt gergo55 valószínűleg jobban el tudná magyarázni. Beépített területek vagy a szántók fölött szálló meleg levegő akadályoz, az erdő segít ebben.
Szerintem az öntözés ami biztosan működik.

Az elpárologtatott víz természetesen valahol le fog esni esőként, csak szerintem elég esetleges hogy hol. Függ a széliránytól, terep adottságoktól stb. Leginkább egyébként szerintem ott fog több esni, ahol most is viszonylag több a csapadék.
 
  • Hűha
Reactions: Kim Philby

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 532
1 899
113
"Most mar a mentrendszerunek mondhato aszaly miatt az erintett szantofoldeken Duna Tisza Koze Bekes Hajdi Bihar megye nagyresze "

Csak azt az egyet nem értem (no jól van sokkal több mindent nem értek), hogy én 1980 környékén olvastam egy feljegyzést a mezőgazdasági minisztérium részére ( a feljegyzés lehet korábbi dátumú volt), miszerint Magyarország éghajlata 50-60 éven belül olyan módon változik meg, hogy kb. 500 km -rel az éghajlati övek északra tolódnak, miért nem léptek? Ami azt jelenti, hogy mi kapjuk Jugoszlávia száraz, forró részét, Lengyelország meg a mi kényelmes éghajlatunkat.

Látszik, hogy teljesen figyelmen kívül hagyták. Mentségként lehetne felhozni, hogy a világ szakemberei is az éghajlat változással kapcsolatban akár 10 évenként is teljesen ellentmondó álláspontra tudnak helyezkedni. Pár éven belül letették a nagy esküt arra, hogy az éghajlat változatlan marad, jégkorszak közeledik, forró száraz éghajlat közeledik, valamint ezek kevert változatai. Most a klímaváltozás az ügyelete téma, csak valamiért azt felejtik el, hogy klímaváltozás, amióta a Földnek éghajlata van, azóta mindig volt.

Viszont 1980-ban a Duna-Tisza köze erőteljesen elkezdett sivatagosodni, különösen Ceglédtől délre. Már akkor tapasztalható volt a talajvízszint 5-8 méterrel történő csökkenése, tehát a feljegyzés nem egy alaptalan tanulmány volt. A magas termés-eredményeket sokszor ügyes manipulálással érték el. A magam részéről csak a hatalmas pénzhiánnyal tudom magyarázni a megfelelő intézkedések elmaradását. A teljes csatornázás az ország több éves GDP-jének a többszörösét tette volna ki. 1990-től meg egyik kormány sem mert felvállalni 4 évnél hosszabb beruházást, mert valójában 4 éves váltó gazdálkodásra álltak be. MDF, MSZP, FIDESZ "vetésforgó" volt beütemezve. Az ország kiárusításába meg nem fért bele az ország stabilizálása.
Volt penz es ma is van penz arra amire a kormanyzat szeretne. Szimplan erre foloslegesnek gondolta es nemadott 15 even keresztul. Meg csak nem is igert. Sot volt hogy az egyezteteseken a szakminiszterium kepvisleje tagadta az eghajlatvaltozast es kirohogte sot volt hogy elzavarta azokat akik ezzel mentek hozza.
Hogy penzbe kerul az teny es az is hogy sokba de nem tobb eves GDP mert az igen nagy szam lenne es igy mar bocs de hulyeseg. Annyibol nem hogy vizet de palinkat is belehetne vezetni az egesz alfoldon. Az a helyzet hogy gyak egy fillert sem koltottek erre de nagyon sok masra ami lenyegtelen no meg a sok tolvaj fedoprojektek oda omlott a penz. Ott vannak az EU s penzek direkt erre. Az EU csak azt kerte hogy had ellenorizze a penzosztas mikentjet. Vazze akkor inkabb nem. Akkor inkabb sivatag lesz magyarorszag de nehogy mar az EU ellenorizze hova megy az a penz amit o ad!

Ez nem felelotlenseg ez nem tevedes hanem teljesen tudatos dontes. BUN! Raadasul a folyamat nem allt meg es SEMMI nincs a lathataron ami megallitana. Most hogy a gazdasag mar recseg ropog es imbolyog igy mar tenyleg sakk matt a helyzet csak nem merik nyiltan kimondani.

A sok sok stadionpenz fele jo lett volna ide vagy a kinai akumulatoros cegeknek fizetett 1000 milliard forintos tamogatas amibol az orszag gyak semmit nem lat mert a profitot elviszi az anyaceg a munkasok bezarolag a takaritokkal meg vietnami filippino tajvaniak lesznek. Csak az akupenz oriasi remenyt adna. Ugy dontottek ez nem fontos. A kinai akugyartas a kornyezetszennyezesevel az viszont igen. Ezek a korrupt gyarak belertve a koreaiakat is kilora vettek veszik meg a magyar poltikusokat. A GODi samsung gyarnal rendszeresek a kornyezetszennyezodesek de a polgarmester is meg a tuzoltosag/katasztrofavedelem is nekik aszisztal. Kamu ellenorzeseket tartanak ahol mindig talalnak par eldobott csikket hogy ne erje szo a haz elejet de pl a csatorna rendszerbe bekerulo habzo vegyianyagokrol egy szot sem szolnak.

Mas

1980 ban az akkori vezetes az evrol evre drasztikusan novekedo allamadossagtol felt . Az eghajlatvaltozast par egyetemi tanaron kivul ki se tudtak ejteni. Nem hogy erteni hogy mi az. Lehet keszult ilyen jelentes de szeintem ment a kukaba olvasatlanul.
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 532
1 899
113
Rohej az a dologban hogy ez a nagy kezeletlen katasztrofatomeg ugy nez ki azokat a teruleteket fogja felertekelni amit most senki nem akar erinteni meg bottal sem.

Boros Szabolcs Heves Nograd
Zala Somogy Del Baranya ( Ormansag) A Bakony azert esik ki mert bar csapadekkal rendben van de termotalaj az piszok ritka es vekony. A kisalfold az kuka. Eszak Fejer jo de a Velencei totol delre mar megint rettenet . Tolna detto es a mar emlitett Mohacsi siksag ahol cca 150 eve rendszeresen orszagosan a legjobb termesatlagokat ertek el ott most Csanyi az egesz sikot behalozo ontozorendszert epitett amit ket harom evente ahogy sikerul a szomszedos foldeket felvasarolni bovit tovabb. Iden is volt egy ilyen bovites.


FEmertekelodik a Dravamente csak eppen hatarfolyo igy osztozkodni kell rajta. A Duna iden marciusban rekordalacsony volt pdig az a legbovizubb folyonk. A Tiszan tobb helyen fentakadt a csonak. Nem hajo csonak. Az az egy par evezos .

A viz a legertekesebb dologga kezd valni es mi kozpontilag semmit nem tettunk teszunk erte. Megint lemaradunk megint megszivjuk.

Rakosi rendszerrel tudnam csak osszevetni az Orbanrendszer mezogazdasagban veghezvitt pusztitasat. Ez most nem teljesen az en velemenyem hanem egy eleg gyakran elhangzo kifejezes idezete.
 

senkineksenkije

Well-Known Member
2020. november 22.
731
6 768
93
Volt penz es ma is van penz arra amire a kormanyzat szeretne. Szimplan erre foloslegesnek gondolta es nemadott 15 even keresztul. Meg csak nem is igert. Sot volt hogy az egyezteteseken a szakminiszterium kepvisleje tagadta az eghajlatvaltozast es kirohogte sot volt hogy elzavarta azokat akik ezzel mentek hozza.
Hogy penzbe kerul az teny es az is hogy sokba de nem tobb eves GDP mert az igen nagy szam lenne es igy mar bocs de hulyeseg. Annyibol nem hogy vizet de palinkat is belehetne vezetni az egesz alfoldon. Az a helyzet hogy gyak egy fillert sem koltottek erre de nagyon sok masra ami lenyegtelen no meg a sok tolvaj fedoprojektek oda omlott a penz. Ott vannak az EU s penzek direkt erre. Az EU csak azt kerte hogy had ellenorizze a penzosztas mikentjet. Vazze akkor inkabb nem. Akkor inkabb sivatag lesz magyarorszag de nehogy mar az EU ellenorizze hova megy az a penz amit o ad!

Ez nem felelotlenseg ez nem tevedes hanem teljesen tudatos dontes. BUN! Raadasul a folyamat nem allt meg es SEMMI nincs a lathataron ami megallitana. Most hogy a gazdasag mar recseg ropog es imbolyog igy mar tenyleg sakk matt a helyzet csak nem merik nyiltan kimondani.

A sok sok stadionpenz fele jo lett volna ide vagy a kinai akumulatoros cegeknek fizetett 1000 milliard forintos tamogatas amibol az orszag gyak semmit nem lat mert a profitot elviszi az anyaceg a munkasok bezarolag a takaritokkal meg vietnami filippino tajvaniak lesznek. Csak az akupenz oriasi remenyt adna. Ugy dontottek ez nem fontos. A kinai akugyartas a kornyezetszennyezesevel az viszont igen. Ezek a korrupt gyarak belertve a koreaiakat is kilora vettek veszik meg a magyar poltikusokat. A GODi samsung gyarnal rendszeresek a kornyezetszennyezodesek de a polgarmester is meg a tuzoltosag/katasztrofavedelem is nekik aszisztal. Kamu ellenorzeseket tartanak ahol mindig talalnak par eldobott csikket hogy ne erje szo a haz elejet de pl a csatorna rendszerbe bekerulo habzo vegyianyagokrol egy szot sem szolnak.

Mas

1980 ban az akkori vezetes az evrol evre drasztikusan novekedo allamadossagtol felt . Az eghajlatvaltozast par egyetemi tanaron kivul ki se tudtak ejteni. Nem hogy erteni hogy mi az. Lehet keszult ilyen jelentes de szeintem ment a kukaba olvasatlanul.
Nem vitatkozni akarok, mert nem a szakterületem. Se a vitatkozás, se a mezőgazdaság.

"Lehet keszult ilyen jelentes de szeintem ment a kukaba olvasatlanul."

Annyira nem vették komolyan, hogy volt egy meliorizációs program, amit lelkesen csináltak, amíg a politikai érdekek felül nem bírálták és talán olyan 4%-os készültség mellett elsorvasztották. A Kis-Alföldet és az Alföldet szerették volna vízügyileg megoldani. Talán 1976-1987-ig működött a projekt. Alagcsövezés, csatornák, víztározók. A Tisza mellett 5, a Körösök mellett 3 víztározó létesült volna, volna, volna.

Ahogy csökkent a pénzmennyiség, úgy sorvadt el a beruházás. Utólag lehetett hallani, hogy a nyugat nem nézte jó szemmel az üzembiztos mezőgazdaság kialakulását. Az események nagyon is alátámasztják ezt a verziót.

"Hogy penzbe kerul az teny es az is hogy sokba de nem tobb eves GDP mert az igen nagy szam lenne es igy mar bocs de hulyeseg. Annyibol nem hogy vizet de palinkat is belehetne vezetni az egesz alfoldon."

Ez legyen a te verziód, nem vitatkozok vele. Az évszázad beruházása lehetett volna. A pénzelvonás állítólag a Paks II tervbevételkor történt. Már 1985-ben gondolkoztak a szükségességén. Csak jött a Dunaszaurusz és söpört mindent, persze azt is elszabtuk. Akkori energia igény csúcsban 7 GW, völgyben 3.5 GW. Mo. egyszerre 3 gigaberuházást nem viselt volna el. Mint láttuk egyet sem. A lényeg nem tudták a meliorizációs projekt emberei a projektet érdekérvényesíteni.

Írtam, hogy 1980-ban a Duna-Tisza környékén a talajvíz 5-8 méter csökkenést mutatott. A jelen időben az Alföldön 8 méternél már kevés helyen találnak talajvizet. Ezt kútfúrók mondják. Szóval a vizet is és vele a mezőgazdaságot is elszabtuk.

Az EU látszattevékenységre adott pénzt, de valódi fejlesztésekre nem. Mezőgazdaság: van olyan település, ahol a TSZ idejében egy szárító elég volt, most 12 szárító van EU-s pénzből. 300 hektáros gazdáknál 1000-1200 hektár beművelésére alkalmas erőgépek vannak. Lehet folytatni a sort.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 591
12 259
113
Szerintem az öntözés ami biztosan működik.

Az elpárologtatott víz természetesen valahol le fog esni esőként, csak szerintem elég esetleges hogy hol. Függ a széliránytól, terep adottságoktól stb. Leginkább egyébként szerintem ott fog több esni, ahol most is viszonylag több a csapadék.
Sajna, nem működik.
Honnan lenne víz?
A táblaszintű vízpótlás mit segit a tájléptékű sivatagosításon?
A kijuttatott viz hány %-a hasznosul a növény számára?
Mit művel a talajjal a ráöntözött víz?
 

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 591
12 259
113
Már az 1930-as években is oda terveztek öntözőrendszereket ahol most is a legnagyobb gond az aszály.

Ennek az egyik eleme volt a Duna-Tisza csatorna, amit az 1950-es években el is kezdték építeni, csak 20 kilométer után abbahagyták. De a Csongrádi víztározót is majdnem elkezdték építeni a 80-as években.

Ebben az időben még nem is hallottak a globális felmelegedésről meg hasonlókról, úgyhogy ezt szerintem elkönyvelhetjük a Kárpát mendence normál állapotának. :)
Láttad már a D-T csatorna horizontális vetületét?