Előttem már többen kifejtették, hogy miért is hülyeség a Mi-24-est vesztesnek nevezni.Úgyhogy most közelítsük meg a dolgot egy kicsit másfelől.
Hasonlítsuk össze a "vesztes" 24-est a "normális" 28-assal: a 24-es több háborúban is eredményesen szerepelt.
Voltak veszteségei is a típusnak, például Afganisztánban. Vállról indítható légvédelmi rakétával lelőttek többet is. Nem az első, és nem is az utolsó harci helikopter típus amivel ez megtörtént a világon. És itt érkeztünk el az összehasonlítás sarkalatos pontjához: a "vesztes" széria 24-esek úgy vesztek oda, hogy lelőtték háborúban, vagy például ütközött egy másik helikopterrel( hajmáskéri katasztrófa). A "normális" széria 28-as ezzel szemben műszaki hiba (reduktor és farokrotor vezérlés) miatt zuhant le és ölt meg eddig három pilótát(Butenko ezredes Rjazany közelében+2 pilóta Szíriában). Akkor melyik típus is a "vesztes"? Nem azt mondom, hogy a Mil nem tud helikoptert építeni és tervezni, mert nagyon is jól megy nekik.A Mil csinálja a világ legjobb és legnépszerűbb közepes szállítóhelikoptereit, de a 28-as még nagyon nem az igazi. Ha az lenne, akkor nem panaszkodott volna a teljesítményére az orosz Védelmi Minisztérium. A Kamovokra nem volt panasz, a 28-asok viszont nem hozták az ígért és elvárt teljesítményt. Vagyis lehet csűrni csavarni a dolgot, de attól még jelenleg nem a Mi-28 az oroszok legjobb harci helikoptere. Az NM változat talán az lehet majd, 2018-tól,ha elkezdik rendszeresíteni. Viszont ha addig a Kamov is fejleszt az 52-esen, ami alapból fejlettebb mint a jelenlegi rendszeresített Mi-28-asok, akkor megint csak második lesz,mint ahogy most is az,le vannak maradva a Kamov mögött. A 24-es egy egyedülálló konstrukció mert nem "csak" egy harcihelikopter, hanem annál jóval többre képes( kommandós csapat szállítása hermetizált légkondicionált deszanttérben, vegyi és sugár felderítésre alkalmas változat, külső függesztett teher szállítása, tűzoltás stb). A 28-asban egy afféle orosz Apache-ot látok. A felépítése nagyon hasonló(szerintem ezért tetszik neked, mert hasonlít a jenki vasra), a páncélzata erősebb, viszont a kinézet még nem teszi a legjobb orosz harci helikopterré.Megnéztem a videót a tesztrepülésről: ott a tesztpilóta, Valerij Kalasnyikov arról beszél, hogy duplikált kormányszervek lesznek az új változatban, hogy ha megsérül a személyzet egyik tagja, akkor a másik le tudja hozni a gépet egyben. Ezt úgy mondta el, mint újdonságot. Ültem 24-es-ben, még Szentkirályszabadján. Ott az operátorkabinban is megvoltak a kormányszervek ugyanúgy,mint a pilótának, pedig nem oktató gép volt.A 28-asban ezt minek hagyták el?
Az is elhangzik, hogy a szíriai terroristaellenes küldetés eredményeként döntött arról a védelmi minisztérium, hogy a gépnek javítani kell a repülési és a harci alkalmazási tulajdonságain. Ez a mondat sem arra utal, hogy minden rendben volna a típus háza táján. Boriszov továbbá azt mondta, hogy amennyiben sikerrel teljesíti az egész teszt ciklusát az új típusváltozat, akkor megveszik. Vagyis végig figyelemmel követik a programot minisztériumi részről,de nincs szó automatikus vásárlásról. Ez az üzenet kicsit sarkítva annyi,hogy: kössétek fel a gatyát fiúk, ha azt akarjátok,hogy a jövőben ne csak szállítóhelikoptereket rendeljünk tőletek.
Hasonlítsuk össze a "vesztes" 24-est a "normális" 28-assal: a 24-es több háborúban is eredményesen szerepelt.
Voltak veszteségei is a típusnak, például Afganisztánban. Vállról indítható légvédelmi rakétával lelőttek többet is. Nem az első, és nem is az utolsó harci helikopter típus amivel ez megtörtént a világon. És itt érkeztünk el az összehasonlítás sarkalatos pontjához: a "vesztes" széria 24-esek úgy vesztek oda, hogy lelőtték háborúban, vagy például ütközött egy másik helikopterrel( hajmáskéri katasztrófa). A "normális" széria 28-as ezzel szemben műszaki hiba (reduktor és farokrotor vezérlés) miatt zuhant le és ölt meg eddig három pilótát(Butenko ezredes Rjazany közelében+2 pilóta Szíriában). Akkor melyik típus is a "vesztes"? Nem azt mondom, hogy a Mil nem tud helikoptert építeni és tervezni, mert nagyon is jól megy nekik.A Mil csinálja a világ legjobb és legnépszerűbb közepes szállítóhelikoptereit, de a 28-as még nagyon nem az igazi. Ha az lenne, akkor nem panaszkodott volna a teljesítményére az orosz Védelmi Minisztérium. A Kamovokra nem volt panasz, a 28-asok viszont nem hozták az ígért és elvárt teljesítményt. Vagyis lehet csűrni csavarni a dolgot, de attól még jelenleg nem a Mi-28 az oroszok legjobb harci helikoptere. Az NM változat talán az lehet majd, 2018-tól,ha elkezdik rendszeresíteni. Viszont ha addig a Kamov is fejleszt az 52-esen, ami alapból fejlettebb mint a jelenlegi rendszeresített Mi-28-asok, akkor megint csak második lesz,mint ahogy most is az,le vannak maradva a Kamov mögött. A 24-es egy egyedülálló konstrukció mert nem "csak" egy harcihelikopter, hanem annál jóval többre képes( kommandós csapat szállítása hermetizált légkondicionált deszanttérben, vegyi és sugár felderítésre alkalmas változat, külső függesztett teher szállítása, tűzoltás stb). A 28-asban egy afféle orosz Apache-ot látok. A felépítése nagyon hasonló(szerintem ezért tetszik neked, mert hasonlít a jenki vasra), a páncélzata erősebb, viszont a kinézet még nem teszi a legjobb orosz harci helikopterré.Megnéztem a videót a tesztrepülésről: ott a tesztpilóta, Valerij Kalasnyikov arról beszél, hogy duplikált kormányszervek lesznek az új változatban, hogy ha megsérül a személyzet egyik tagja, akkor a másik le tudja hozni a gépet egyben. Ezt úgy mondta el, mint újdonságot. Ültem 24-es-ben, még Szentkirályszabadján. Ott az operátorkabinban is megvoltak a kormányszervek ugyanúgy,mint a pilótának, pedig nem oktató gép volt.A 28-asban ezt minek hagyták el?
Az is elhangzik, hogy a szíriai terroristaellenes küldetés eredményeként döntött arról a védelmi minisztérium, hogy a gépnek javítani kell a repülési és a harci alkalmazási tulajdonságain. Ez a mondat sem arra utal, hogy minden rendben volna a típus háza táján. Boriszov továbbá azt mondta, hogy amennyiben sikerrel teljesíti az egész teszt ciklusát az új típusváltozat, akkor megveszik. Vagyis végig figyelemmel követik a programot minisztériumi részről,de nincs szó automatikus vásárlásról. Ez az üzenet kicsit sarkítva annyi,hogy: kössétek fel a gatyát fiúk, ha azt akarjátok,hogy a jövőben ne csak szállítóhelikoptereket rendeljünk tőletek.