Mi-34 Hermit (Mil,Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

weasel007

Well-Known Member
2011. július 15.
3 598
7 912
113
Magyar nyelven nem találtam róla infót, ezért ez a videó a típusismertető :)
 

weasel007

Well-Known Member
2011. július 15.
3 598
7 912
113
Mi-34_Hermit_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
 

Kulso_54

Well-Known Member
2010. június 14.
3 042
6 245
113
Ez a kis helikopter annyira felesleges mint hóemberre a nagykabát.
Bár gondolom exportra, debott meg van bőven miből válssztani.

Ott az ANSAT meg esetleg a Ka-60/62 inkább azokat kéne specifikusan építeni.
 

sidewinder1

Member
2012. március 13.
217
4
18
"Ez a kis helikopter annyira felesleges,mint hóemberre a nagykabát"
A gép alapvetően civil célokra lett kifejlesztve. A gép abban a tekintetben egyedülálló, hogy műrepülhető, +3g túlterhelésig.
Orsó,bukfenc és egyéb szép manőverek biztonságos végrehajtására képes.
A civil gépek közül, ilyet biztonságosan egyedül csak a Bo-105 tud, de az egy nagyobb, drágább, gázturbinás típus.A Mi-34 a Kamov Ka-26-os helikopterekből ismert M14V26 csillagmotorral üzemel, de a Kamovval ellentétben egymotoros.
Ígéretes, klassz típusnak tűnik azok alapján amit látni lehet belőle a neten. Gyönyörűen műrepül, alkalmas kiképzési feladatokra ( boszinában például a légierő is rendszeresítette). Három szempontból volt gond a típussal:- elhúzódó fejlesztés( először a VAZ-Lada autogyár motorját akarták beleépíteni), nem megfelelő marketing, viszonylag magas ár(a Bo-105-höz képest filléres),ami a gép különleges kialakításának köszönhető. Az elhúzódó fejlesztés miatt a piaci űrt,amelyre szánták (alapkiképzés,sport,műrepülés,) szépen elkezdte betölteni a Robinson R-22 és R-44. Ezek a gépek olcsóbbak voltak. Kevesebbet tudtak mint a Mi-34,de megbízhatónak számítottak. Hogy a Mil mennyire lett volna mebízható az nem derült ki, ugyanis a körülmények miatt nem került olyan nagy szériában gyártásra, mint a Robinsonok. Az orosz NTV-n volt egy repülős műsorban, "Aviatori" ahol jó alaposan le is húzták a 34-est.
Két Robinson tulajdonos és Szergej Barkov tesztpilóta véleményét ütköztették. A Robinsonosok érvei a következők voltak: 1.A Robinson olcsóbb 2. Minek műrepülni egy helikopterrel,főleg ha az kiképző. " A Mi az játszani van, azt pedig gyerekek szoktak..."
3. Az egyik Robinson tulaj elmondja, hogy a gépátvétel 2-3 perc a Robinsonnál(amíg repülés előtt részletesen körbenézi,ellenőrzi,hogy alkalmas e a repülésre), ugyanez szerinte a Mi-34-esen 2 órát venne igénybe,ami nyilvánvaló hazugság.
A köpködést a műsor is folytatja önindítós indítás(Robinson) vs levegővel indítás(Mi),természetesen az jön ki, hogy sokkal kényelmesebb az önindítós. Aztán felróják, hogy nehezebb becsukni a Mi ajtaját. Azt is elmondják,hogy a Robinsonhoz olyan spec üzemanyag kell, amit csak Finnországból lehet beszerezni, de ettől még a Robinson az Isten szerintük.A pártatlanság jegyében a műsorvezető is robinsonon ismerkedik a helikoptervezetés alapjaival,mert az egyik kedves tulaj felajánlja. Aztán az is bajuk volt a Mi-34-el, hogy nehezebb mint a Robinson (hát ki gondolta volna, hogy ha egy Extra 300 is nehezebb mint egy erősebb széltől atomjaira hulló UL, akkor a műrepülő feladatokra is épített heli nehezebb mint az,amelyik max egy nagy bedöntésű fordulót bír ki)Ha tippelnem kéne akkor sokkal jobban jöhetett volna ki a Mil gépe az összehasonlításból, ha kicsit odaadják a riporternek,de ilyen nem volt. Aztán az volt a következő érv,hogy a Robinson úgy tervezte a helikopterét mint egy jó autót, olyan kényelmesek az ülései(hihető),a kilátás jobb belőle mint a Mi-34-ből(ez kevésbé). A világ legidétlenebb ciklikus karjának megszületése mögötti tervezői filozófiát már nem fejtették ki,biztos az is az autóról jutott az eszébe Robinson úrnak.
Az Aviatori című műsornak ez egy 2009-es adása volt. Megkeresem, aztán belinkelem, de most nincs sok energiám hozzá.Láttam többször eléggé megjegyeztem. A Mi-34 főtervezője is megszólalt, aki amellett érvelt, hogy a 34-es biztonságosabb mert a kialakítása miatt megúszhatóak vele olyan helyzetek amik a Robinsonnal nem. Az adott helyzeteket is elkezdte elemezni,de sajnos azt már nem értettem pontosan. Aztán az egyik Robinson tulaj természetesen leugatta a főtervezőt, hogy olyan nem fordulhat elő, hogy a pilóta ilyen helyzetbe kerüljön. A Robinsonból akkor a műsor szerint (2009) 150 db volt Oroszországban. A Mi-34-esből pedig addig összesen 22db készült,az arszenyevi Progressz gyárban. Ebből egyébként 2 példány Magyarországra került. Sajnos a magyarországi állomány 50%-a elpusztult, mivel az egyik gépet összetörték.
A pilóta kis magasságon repült, villanydrótnak ütközött, leszakadt a farokrész és utasokkal (falunapi repültetés) együtt a beleestek a Dunába. Szerencsére mindenki túlélte. A pilóta egyébként a végsőkig kitartott amellett,hogy elég magassága volt,(130m) a KBSZ kivizsgálói és a szemtanúk véleménye ellenére is.
Az esetről készült KBSZ jelentés elolvasása erősen ajánlott:
http://www.kbsz.hu/dokumentumok/2008-201-4p.pdf
Itt pedig rövid egy videó( az egyetlen magyar videó a típusról a YT-on ) ahol a gép ugyanazon a környéken,fakorona magasságban repül, ahol a jelentésben leírt baleset is történt.
https://www.youtube.com/watch?v=SrobfDGyCNQ
 
  • Tetszik
Reactions: enzo

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 769
113
Nem felesleges, sőt! Az oroszoknak gyakorlatilag M-8/17 széria helikoptereik vannak, az alatt meg gyakorlatilag semmi (nem tudom a Mi-2 mennyire van náluk elterjedve). Az amerikaiaknak meg MH-6, OH-58, európában egy rakás közepes helikopter.
 

sidewinder1

Member
2012. március 13.
217
4
18
Nem felesleges, sőt! Az oroszoknak gyakorlatilag M-8/17 széria helikoptereik vannak, az alatt meg gyakorlatilag semmi (nem tudom a Mi-2 mennyire van náluk elterjedve). Az amerikaiaknak meg MH-6, OH-58, európában egy rakás közepes helikopter.

A Mi-2 nagyon el van terjedve náluk. Az volt az alapkiképzőgép náluk a DOSZAAF-ban, ezen kívül pedig a mezőgazdaágban jelenleg az alap helikoptertípusuk. Éppen ezek miatt még mindig sok Mi-2-es van náluk.A helikopteres világbajnokságokat is Mi-2-eekkel szokta nyerni az orosz válogatott. A Mi-34 alapcélja eredetileg a Mi-2 leváltása volt a kiképzési területen. Csak a SZU megszűnésével minden lehetőség beszűkült,a 90-es évek sötét időszak volt. A DOSZAAF ugyan nem szűnt meg, úgy mint a magyar változata, az MHSZ, de a lehetőségeik rosszabbak lettek. A szervezet helyzete a 2000-es években kezdett ismét javulni. A Mi-34 hazai lehetőségeit ez beszűkítette, hogy a helikopteres vonalon pedig megjelentek közben a magán kiképző szervezetek, amik közül sokan Robinsont választották.Az autóvezető képzésben tudomásom szerint még mindig a DOSZAAF van monopolhelyzetben.
Ismertető videó a 4 évente megrendezésre kerülő FAI helikopter világbajnokságról:
https://www.youtube.com/watch?v=KFCsCM7xRg0
 

sidewinder1

Member
2012. március 13.
217
4
18
Itt van a Mi-34-et jó alaposan lefikázó 2009-es Aviatori című műsor videója. A benne elhangzottakat már feljebb leírtam.Aki esetleg jobban tud oroszul nyugodtan hozzátehet,mert a főtervező mondandóját csak részben értettem:)
13:50-től indul a Mi kicsontozása és a Robinson magasztalása:
https://www.youtube.com/watch?v=PMQo3QznEUE
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Jó de itt max. a forma a hasonlóság, technikailag kb. semmi.
Még a forgószárny bekötés is hasonlóan merev, illetve mindkét típusnál szempont volt a rotoragy, illetve lapátbekötés merevebbé tétele, bár a megvalósítás elve egész más volt. És igen, inkább csak kiadódó formai hasonlóság az, amirő beszélhetünk.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and enzo

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 854
10 957
113
Újra elővették a Mi-34-es típust. Az M1-es változatot már a Klimov VK-650-es gázturbinával szerelték fel. Az első függését október 15-én hajtotta végre a megújult helikopter, Ljuberciben a Mil-Kamov közös bázisán. Ha nem tévedek, akkor ez az első orosz helikopter, ami ténylegesen használja a VK-650V-t. A hajtómű 650 Le-s teljesítményt tud. Az oroszok eddig jellemzően gondban voltak, az ilyen kis teljesítményű hajtóművek fejlesztésével és gyártásával. Ezért került a Ka-226-osokba is először RR hajtómű, ami igazi nagy szívás volt az üzemeltetők szerint, majd ezután Turbomeca Arrius. Most azonban, hála a szankcióknak, már nem tudnak nyaralókat építeni/Maybachokat venni a VK-650 fejlesztésére szánt pénzekből, mint korábban. Illetve tudnak, csak akkor könnyen lehet, hogy a halakkal alszanak. Persze a sztoriban megint van egy érdekes fordulat. A Mi-34-es sorozatgyártását az arszenyevi Progressz üzem végezte a 90-es években. Az az üzem, ahol a Ka-50-esek is készültek, és most a Ka-52-eseket gyártják. Ez a sorozatgyártás emlékeim szerint 22 gépet jelentett. Majd egyre jobban "megjött a demokrácia", és ezzel párhuzamosan a pénz pedig elfogyott. Ezek voltak a "csodás, szabad" 90-es évek. A Mi-34M1-es sorozatgyártását ehhez képest pedig Kazanyban akarják végezni. Pedig ott már gyártják az Anszatot, mint könnyű helikoptert és ne feledkezzünk meg a Mi-8MTV5-ről, export nevén Mi-17V5-ről sem. Az is ott készül.
A hosszú távú cél a géppel, az orosz piacon lévő egy hajtóműves nyugati helikoptertípusok váltása.
Cikk:

Videó, amit 2:50-től kell nézni:
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Újra elővették a Mi-34-es típust. Az M1-es változatot már a Klimov VK-650-es gázturbinával szerelték fel. Az első függését október 15-én hajtotta végre a megújult helikopter, Ljuberciben a Mil-Kamov közös bázisán. Ha nem tévedek, akkor ez az első orosz helikopter, ami ténylegesen használja a VK-650V-t. A hajtómű 650 Le-s teljesítményt tud. Az oroszok eddig jellemzően gondban voltak, az ilyen kis teljesítményű hajtóművek fejlesztésével és gyártásával. Ezért került a Ka-226-osokba is először RR hajtómű, ami igazi nagy szívás volt az üzemeltetők szerint, majd ezután Turbomeca Arrius. Most azonban, hála a szankcióknak, már nem tudnak nyaralókat építeni/Maybachokat venni a VK-650 fejlesztésére szánt pénzekből, mint korábban. Illetve tudnak, csak akkor könnyen lehet, hogy a halakkal alszanak. Persze a sztoriban megint van egy érdekes fordulat. A Mi-34-es sorozatgyártását az arszenyevi Progressz üzem végezte a 90-es években. Az az üzem, ahol a Ka-50-esek is készültek, és most a Ka-52-eseket gyártják. Ez a sorozatgyártás emlékeim szerint 22 gépet jelentett. Majd egyre jobban "megjött a demokrácia", és ezzel párhuzamosan a pénz pedig elfogyott. Ezek voltak a "csodás, szabad" 90-es évek. A Mi-34M1-es sorozatgyártását ehhez képest pedig Kazanyban akarják végezni. Pedig ott már gyártják az Anszatot, mint könnyű helikoptert és ne feledkezzünk meg a Mi-8MTV5-ről, export nevén Mi-17V5-ről sem. Az is ott készül.
A hosszú távú cél a géppel, az orosz piacon lévő egy hajtóműves nyugati helikoptertípusok váltása.
Cikk:

Videó, amit 2:50-től kell nézni:
Érdekes az, hogy míg az eredeti Mi-34-esen az a jókora tepsi csillagmotor a törzsben, a kabin mögött foglalt helyet, ahová légbeömlő zsaluzaton ment be a hűtőlevegő, plusz jó nehéz hűtőventilátora is volt és mindehhez csak 320-330 lóerőt tudott, addig itt már egy kisméretű, könnyű, de 650 lóerős gázturbináról beszélhetünk, ami a törzs, illetve kabinszekció fölé került beépítésre.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 854
10 957
113
Érdekes az, hogy míg az eredeti Mi-34-esen az a jókora tepsi csillagmotor a törzsben, a kabin mögött foglalt helyet, ahová légbeömlő zsaluzaton ment be a hűtőlevegő, plusz jó nehéz hűtőventilátora is volt és mindehhez csak 320-330 lóerőt tudott, addig itt már egy kisméretű, könnyű, de 650 lóerős gázturbináról beszélhetünk, ami a törzs, illetve kabinszekció fölé került beépítésre.
A program elején M-14V csillagmotor volt benne 325 lóerővel. A Kamov Ka-26-os 2 ilyennel volt felszerelve. Ezután tértek át a legerősebb, a sajnos jelenlegi utolsó Szuhoj civil műrepülőgép típusból, a Szu-26M3-ból ismert M-9F motor helikopterekbe való M-9FV változatára. Az már 420 lóerőt tudott. Aztán végül felfüggesztették a programot sajnos.

Itt egy hosszabb videó az első függésről. Arról sajnos nincs szó, hogy megmarad-e a típus műrepülhetősége, és arról sem, hogy ki vezette a gépet ezen a jelentős eseményen.

 
  • Tetszik
Reactions: fishbed