MiG-21 Fishbed (Mikojan-Gurjevics,Szovjetunió) / J-7 , F-7 (Csengdu, Kína)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 091
25 051
113
5216.jpg
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
11 646
14 620
113
Szia,

Igy nezve nagyon durva, hogy a nagyjabol hasonlo F-104/MIG-21 parosbol az elobbit 1961-ben kezdtek lecserelni (1969-ig hasznalta az US Air force), az utobbit 1972-ben, de vegul 1985-ig gyartottak.

A kínaiak még tovább is ha jól tudom.


10 éve fejezték be a gyártását.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
968
3 391
93
Számomra új infó, hogy állítólag tavaly ősszel szállt fel az utoljára kubai MiG-21-es. A MiG-21-esek Kubában hatvan éven keresztül védték a légteret!

03.jpg


A hatvanas évek eleje és a nyolcvanas évek eleje között Kuba 159 darab együléses MiG-21-es változatot kapott a Szovjetuniótól. Ezeket három, később négy ezred kötelékében üzemeltették, hasonlóan hazánkhoz.

Összehasonlítva a Magyar Néphadsereg Állományával, a nyolcvanas évek első felég nézve, egy szegényesebb vadász erő rajzolódik ki. Kisebb mennyiségek, hosszabb ideig hadrendben tartott régi típusok jellemezték a Hidegháborús kubai időszakot.

MiG-21F-13
80 HUN <-> 40 KUBA (használt Szu példányok)

MiG-21PF <-> PFM
24 HUN <-> 24 KUBA

MiG-21MF
50 HUN <-> 12 KUBA

MiG-21R
-- HUN <-> 12 KUBA (használt Szu példányok)

MiG-21bis
62 HUN <-> 71 KUBA

02.jpg

Fotó: Kuba a harmadik világból elsőként - a VSz tag Magyarországgal és NDK-val egy időben - 1975-ben rendszeresíthette a MiG-21bis alváltozatot. Képen az első 12 gépes szállítmányból egy bis, eredeti gyári festéssel 1980-ban, amikor az US Marines egy EA-6A Intruder-ét fogták el.

Majd a nyolcvanas években 32 darab hasznát, öreg MiG-21PFM/MF/bis is érkezett, de ezek nem módosítottak a helyi katonai egyensúlyon.

A MiG-21-eseket, Kuba számára vagy ingyen, vagy nevetséges barter üzletek mentén adta át a Szovjetunió, azzal az egyik nem titkolt céllal, hogy helyi fegyverkezésre késztesse az USA-t. Mindez a valóságban nem jött be. Az USA légvédelme mindössze egy régi F-106A elfogó századot üzemeltetett a térségben 1987-ig, illetve rotációban települt egy A-7D Corsair különítmény Puerto Rico-ban. (Ellentétben például Vietnámmal, ahova azonos mennyiségű MiG-21bis, no meg Szu-22-esek telepítése után, Kína hat repülőhadosztály határ menti telepítésével válaszolt. Ennek minden költségével.)

01.jpg

Fotó: kubai MiG-21-bis filmforgatáson 2006-ban, a film szerint angolai színekben.


A Szovjetunió összeomlása után, Kuba nagyon súlyos gazdasági problémákkal küzdött. A bis/UM változatok kivételével minden korábbi változatot kivontak. Míg a megmaradtak is csak vegetáltak utolsó 30 évükben.

Az ezredforduló után legalább nyolc MiG-21bist és öt kétüléses UM-et nagy javítottak. A bis-ek némi korszerűsítésen estek át. Új válaszjeladót kaptak, azonosat az észak-koreai MiG-21-esekkel. Valamint Ukrajnából R-73-as rakétákat szereztek be és tették lehetővé azok bevetését a maradék üzemeltetett MiG-21bis-eken.

04.jpg

Fotó: Kubai MiG-21bis R-73-as és R-13-as légiharcrakétával.

Kuba a következő sorrenden állította le a utolsó MiG típusait:
  • MiG-29-es utolsó repülés: 2007. december
  • MiG-23-as utolsó repülés: 2018. április
  • MiG-21-es utolsó repülés: 2022. november (pontosítás szükséges)

05.jpg