Számomra új infó, hogy állítólag tavaly ősszel szállt fel az utoljára kubai MiG-21-es. A MiG-21-esek Kubában hatvan éven keresztül védték a légteret!
A hatvanas évek eleje és a nyolcvanas évek eleje között Kuba 159 darab együléses MiG-21-es változatot kapott a Szovjetuniótól. Ezeket három, később négy ezred kötelékében üzemeltették, hasonlóan hazánkhoz.
Összehasonlítva a Magyar Néphadsereg Állományával, a nyolcvanas évek első felég nézve, egy szegényesebb vadász erő rajzolódik ki. Kisebb mennyiségek, hosszabb ideig hadrendben tartott régi típusok jellemezték a Hidegháborús kubai időszakot.
MiG-21F-13
80 HUN <-> 40 KUBA (használt Szu példányok)
MiG-21PF <-> PFM
24 HUN <-> 24 KUBA
MiG-21MF
50 HUN <-> 12 KUBA
MiG-21R
-- HUN <-> 12 KUBA (használt Szu példányok)
MiG-21bis
62 HUN <-> 71 KUBA
Fotó: Kuba a harmadik világból elsőként - a VSz tag Magyarországgal és NDK-val egy időben - 1975-ben rendszeresíthette a MiG-21bis alváltozatot. Képen az első 12 gépes szállítmányból egy bis, eredeti gyári festéssel 1980-ban, amikor az US Marines egy EA-6A Intruder-ét fogták el.
Majd a nyolcvanas években 32 darab hasznát, öreg MiG-21PFM/MF/bis is érkezett, de ezek nem módosítottak a helyi katonai egyensúlyon.
A MiG-21-eseket, Kuba számára vagy ingyen, vagy nevetséges barter üzletek mentén adta át a Szovjetunió, azzal az egyik nem titkolt céllal, hogy helyi fegyverkezésre késztesse az USA-t. Mindez a valóságban nem jött be. Az USA légvédelme mindössze egy régi F-106A elfogó századot üzemeltetett a térségben 1987-ig, illetve rotációban települt egy A-7D Corsair különítmény Puerto Rico-ban. (Ellentétben például Vietnámmal, ahova azonos mennyiségű MiG-21bis, no meg Szu-22-esek telepítése után, Kína hat repülőhadosztály határ menti telepítésével válaszolt. Ennek minden költségével.)
Fotó: kubai MiG-21-bis filmforgatáson 2006-ban, a film szerint angolai színekben.
A Szovjetunió összeomlása után, Kuba nagyon súlyos gazdasági problémákkal küzdött. A bis/UM változatok kivételével minden korábbi változatot kivontak. Míg a megmaradtak is csak vegetáltak utolsó 30 évükben.
Az ezredforduló után legalább nyolc MiG-21bist és öt kétüléses UM-et nagy javítottak. A bis-ek némi korszerűsítésen estek át. Új válaszjeladót kaptak, azonosat az észak-koreai MiG-21-esekkel. Valamint Ukrajnából R-73-as rakétákat szereztek be és tették lehetővé azok bevetését a maradék üzemeltetett MiG-21bis-eken.
Fotó: Kubai MiG-21bis R-73-as és R-13-as légiharcrakétával.
Kuba a következő sorrenden állította le a utolsó MiG típusait:
- MiG-29-es utolsó repülés: 2007. december
- MiG-23-as utolsó repülés: 2018. április
- MiG-21-es utolsó repülés: 2022. november (pontosítás szükséges)