MiG-21 Fishbed (Mikojan-Gurjevics,Szovjetunió) / J-7 , F-7 (Csengdu, Kína)

5216.jpg
 
Ugye volt a Mig-21-93 BISON modernizáció, amelynél a hajtóművet az RD-33-ra cserélték.
Nem cserélték le. Csak kósza gondolatként merült fel, de soha nem valósították meg.

Itt van a MiG-21BISON alapjául szolgáló MiG-21-93 első repülése:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A bemutatórepülése:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A MiG-21BISON legelső gyári tesztrepülése:

https://www.youtube.com/watch?v=7CSNj7TGLjg

És egy indiai MiG-21BISON kiképzőrepülés:

https://www.youtube.com/watch?v=6MlhE7GDFLU

Látszik, hogy ezek még mindig a jó öreg R-25-300-asok. Az RD-33-as Laval fúvócsövéhez valószínű ugyanolyan külső áremvonalazó lamellákat kellett volna készíteni, mint a dél-afrikai Mirage F1-eshez 1998-ban:

https://www.youtube.com/watch?v=HRfe9EKdRhE
 
Szia,

Igy nezve nagyon durva, hogy a nagyjabol hasonlo F-104/MIG-21 parosbol az elobbit 1961-ben kezdtek lecserelni (1969-ig hasznalta az US Air force), az utobbit 1972-ben, de vegul 1985-ig gyartottak.

A kínaiak még tovább is ha jól tudom.


10 éve fejezték be a gyártását.
 
A horvátok, ahogy elkészült az első saját Rafale-juk, úgy néz ki most már minden üzemidőt kirepülnek a 21-esből, de legalábbis a hajtóművekből mindenképp.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Nekem úgy fest, a CsR-t is bátran használják.
 
Számomra új infó, hogy állítólag tavaly ősszel szállt fel az utoljára kubai MiG-21-es. A MiG-21-esek Kubában hatvan éven keresztül védték a légteret!

03.jpg


A hatvanas évek eleje és a nyolcvanas évek eleje között Kuba 159 darab együléses MiG-21-es változatot kapott a Szovjetuniótól. Ezeket három, később négy ezred kötelékében üzemeltették, hasonlóan hazánkhoz.

Összehasonlítva a Magyar Néphadsereg Állományával, a nyolcvanas évek első felég nézve, egy szegényesebb vadász erő rajzolódik ki. Kisebb mennyiségek, hosszabb ideig hadrendben tartott régi típusok jellemezték a Hidegháborús kubai időszakot.

MiG-21F-13
80 HUN <-> 40 KUBA (használt Szu példányok)

MiG-21PF <-> PFM
24 HUN <-> 24 KUBA

MiG-21MF
50 HUN <-> 12 KUBA

MiG-21R
-- HUN <-> 12 KUBA (használt Szu példányok)

MiG-21bis
62 HUN <-> 71 KUBA

02.jpg

Fotó: Kuba a harmadik világból elsőként - a VSz tag Magyarországgal és NDK-val egy időben - 1975-ben rendszeresíthette a MiG-21bis alváltozatot. Képen az első 12 gépes szállítmányból egy bis, eredeti gyári festéssel 1980-ban, amikor az US Marines egy EA-6A Intruder-ét fogták el.

Majd a nyolcvanas években 32 darab hasznát, öreg MiG-21PFM/MF/bis is érkezett, de ezek nem módosítottak a helyi katonai egyensúlyon.

A MiG-21-eseket, Kuba számára vagy ingyen, vagy nevetséges barter üzletek mentén adta át a Szovjetunió, azzal az egyik nem titkolt céllal, hogy helyi fegyverkezésre késztesse az USA-t. Mindez a valóságban nem jött be. Az USA légvédelme mindössze egy régi F-106A elfogó századot üzemeltetett a térségben 1987-ig, illetve rotációban települt egy A-7D Corsair különítmény Puerto Rico-ban. (Ellentétben például Vietnámmal, ahova azonos mennyiségű MiG-21bis, no meg Szu-22-esek telepítése után, Kína hat repülőhadosztály határ menti telepítésével válaszolt. Ennek minden költségével.)

01.jpg

Fotó: kubai MiG-21-bis filmforgatáson 2006-ban, a film szerint angolai színekben.


A Szovjetunió összeomlása után, Kuba nagyon súlyos gazdasági problémákkal küzdött. A bis/UM változatok kivételével minden korábbi változatot kivontak. Míg a megmaradtak is csak vegetáltak utolsó 30 évükben.

Az ezredforduló után legalább nyolc MiG-21bist és öt kétüléses UM-et nagy javítottak. A bis-ek némi korszerűsítésen estek át. Új válaszjeladót kaptak, azonosat az észak-koreai MiG-21-esekkel. Valamint Ukrajnából R-73-as rakétákat szereztek be és tették lehetővé azok bevetését a maradék üzemeltetett MiG-21bis-eken.

04.jpg

Fotó: Kubai MiG-21bis R-73-as és R-13-as légiharcrakétával.

Kuba a következő sorrenden állította le a utolsó MiG típusait:
  • MiG-29-es utolsó repülés: 2007. december
  • MiG-23-as utolsó repülés: 2018. április
  • MiG-21-es utolsó repülés: 2022. november (pontosítás szükséges)

05.jpg