MiG-21-es sztorik:
Egy-egy vadászrepülőgép, általában ugyanazon légierőtől megy nyugdíjba – valamilyen formában – ahol a pályafutása kezdődött. A repülőterek, alakulatok változnak, de a felségjelzés ritkán.
De vannak ellenpéldák is a katonai repülés világából, mikor egy vadászrepülőgép, két, sőt néha három légierőt is szolgált élete során. Nézzünk erre néhány példát, a MiG-21-es esetében.
Mikor egy vadászgép katonailag elavultá válik - de még bőven marad benne kirepülhető idő - néha a sokadik vonal, vagy kiképző szerepkör helyett értékesítik azokat jól fizető, vagy szövetséges légierők számára. Történetünk főhőse a 75044702 gyáriszámú MiG-21bis-t is tovább adták, és nem is csak egyszer az élettartama során.
Főhősünk 1976. decemberében gördült le a szovjet 21-es számú Gorkij-i üzem gyártósoráról. Még decemberben berepülték majd a Szovjet Frontlégierőhöz került, ahol légifölény „telefonszürke” színben kezdte meg szolgálatát, mint szovjet frontvadász.
Fotó: Szovjet MiG-21bis frontvadász – illusztráció. A kép a Krasznodari iskola gépéről készült. Fotó: Nagy István
A nyolcvanas évek közepére a régebbi MiG-21bis frontvadászokat tömegesen kezdték el kivonni a Frontlégierő állományából, így mikor hősünk számára elérkezett az ipari nagyjavítás időpontja, őt hosszútávú tárolásba helyezték. További repülésre a remény ott csillant fel, hogy a keleti blok általános anyagi helyzete következtében a Szovjetunió egyre kevésbé tudott új haditechnikát ingyen, vagy jelképes áron szállítani a szövetségeseinek, így felmerült az élettartamának felét sem elért – közel ezer órát repült – főhősünk tovább értékesítése. Ezért ipari nagyjavításra került a Szovjetunióban, majd a gazdasági problémákkal küzdő Bulgáriába küldött vadászgépszállítmányba került, egy jellegzetes „használt export” álcázó festéssel.
Fotó: Főhősünk bolgár felségjelzéssel a kilencvenes évek elején, fehér 85-ös oldalszámmal. Korábban pár hónapig a bolgár csillagot is alkalmazta.
A Bolgár Légierő és Légvédelem a nyolcvanas években egy intenzív korszerűsítésen esett át. Sz-200 légvédelmi rendszer, MiG-23MLD (MLAE2) technikák a légvédelemnél, Szu-22M4 és MiG-25-ös felderítőgépek és Szu-25K csatarepülőgépek a frontlégierőnél. És ugyan a nyolcvanas évek végén beérkezett az első MiG-29-es század, abból már nem tudtak annyit rendelni, hogy a régi MiG-21 változatokat is le tudják váltani. Így a Szovjetunió 36 db MiG-21bis és hat MiG-21UM kétüléses, ingyenes(!) átadásával segítette ki a VSz déli szárnyát védő országot 1990-ben.
Ennek a szállítmánynak volt tagja főhősünk, így 14 évesen 1990-ben megérkezett a Bulgáriába, ahol Bolgár Légvédelem 15. ezredénél, cserélték le velük a régebbi MiG-21PFM típust. (Utóbbiak szintén ingyenesen és használtan kerültek Bulgáriába még a hetvenes években.)
Sajnos a kilencvenes években a Bulgária anyagi helyzete nem engedte meg a korábbi méretű légierő fenntartását, így a folyamatos leépítések között bukdácsolva, főhősünk kevesebb mint 100 órát repült, mielőtt újra tartós tárolásba nem került volna a kilencvenes évek közepén.
Mivel főhősünk az ezredforduló elején még mindig csak 1109 órányi repülőst tudhatott magának, így továbbértékesítették őt 2003-ban Ukrajnába, azon belül is 562-es számú odesszai repülőgép karbantartó üzembe.
Időközben külső pénzekből erőteljes fegyverkezésbe kezdett Jemen 28 darab MiG-21-esre adott le megrendelést az Odesszai üzem számára, ahol főhősünket is beválogatták. Leszállítás előtt rajta és társain – számtalan helyről származó MiG-21bis, MiG-21R és MiG-21UM változatokon – ipari szintű nagyjavítást hajtottak végre. Így hősünk, már sivatagi terepszínnel és újabb tíz év naptéri élettartammal 2007-ben útra kelt Ukrajnából, Jemen felé.
Fotó: Hősünket hivatalosan 2007. májusában vette át a Jemeni Légierő. A MiG-21bis repülőgép ekkor 31 éves volt, és repült ideje alig haladta meg az 1100 órát.
A fenti képen látható, hogy történetünk szereplője még első nagyjavítása során – a nyolcvanas évek végén – egy kisebb korszerűsítésen esett át. Megkapta az akkor modern SzRZO-2 válaszjeladót, de ugyanekkor a régebbi SzRO-1P rendszere is megmaradt, aminek antennája átkerült az orr felső részére. Bulgáriában és Jemenben már így repült. Sajnos a 2015-ben kitört második jemeni polgárháborúban hősünk vélhetően megsemmisült, de így is színes élettörténetet hagyott hátra számunkra.