MiG-21 Fishbed (Mikojan-Gurjevics,Szovjetunió) / J-7 , F-7 (Csengdu, Kína)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Cserében érdekes megfigyelni, hogy a vezér vízszintes vezérsíkja szinte meg se mozdul. Egy FbW-s gép esetében, ha statikailag instabil a gép, ez a vezérsík összevissza kalimpál.
Igen, ez a másik, ami igen jól látszik.
Kapásból ennyi helyen.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

https://youtu.be/p3kECIH-UwU?t=2039

Ezt máshogy meg sem lehetne csinálni...
https://youtu.be/p3kECIH-UwU?t=2092
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and migfun

Bubu bocs

Well-Known Member
2021. január 6.
3 997
16 655
113
Én is most láttam.
Bennem csak most tudatosult, hogy a horvátok még mindig ezeket a mig 21-eseket nyúzzák.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 588
83 990
113
Of course the MiG-21 was the most important Cold War aircraft...

image-107.png
image-102.png
image-103.png
image-104.png

image-105.png
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
981
3 490
93
Ha már új kép került elő az azeri MiG-21-esekről, idézzünk fel egy régebbi hozzászólást a témáról:

Azerbajdzsán a szomszédos Örményországgal Hegyi-Karabahért vívott háború első éveiben, több ex szovjet repültechikát szerzett be, köztük MiG-21-eseket is. 1992-ben, az üzbegisztáni Csircsik városában működő 355. karbantartó üzemtől jutottak hozzá az első két ex. szovjet MiG-21SzMT-hez (bis gerinces változat).

Majd 1993-ban hivatalosan is fegyverszállítási szerződést kötött Azerbajdzsán Ukrajnával, ez után már hivatalosan is érkezett a fegyverzet a Karabakhi Háborúba. 1993-ban nyolc MiG-21SzM változatot vásároltak Ukrajnából.

Az01.jpg


Tehát a karabakhi konfliktusban nyolc MiG-21SzM és két MiG-21SzMT változatot vetett be az Azeri Légierő, MiG-25RB, MiG-25PDSz, Szu-17M3, Szu-25 és Szu-24MR merev szárnyú, nagy sebességű típusok mellett, jellemzően zsoldos személyzettel üzemeltetve. Lásd például az azeri Szu-24M változattal lezuhanó afgán pilótát.

A MiG-21SzMT bevetéseit 1992. júniustól kezdték meg a kurdamir-i repülőtérről. Ekkoriban a két fő azeri csapásmérő típus, a MiG-21SzMT és a Szu-25-ös volt. Július 9-én például gépesített lövész járműveket támadott az egyik MiG-21SzMT.

A Karabakhi Háborúban három MiG-21SzM-et és egy MiG-21SzMT-t veszett el az azeri fél. Az információk és a dátumok elég hiányosak és ellentmondásosak:
  • 1992-ben az egyik MiG-21SzMT-t lelőtték, a pilótát kimentették.
  • 1993-ban egy lelőtt MiG-25-ös pilótát próbált menteni MiG-21-essel társa. Gépágyúval lőtt a légvédelemre, míg őt is le nem lőtték. Társát ejtőernyőn süllyedve ölték meg, ő fogságba került, ahol meghalt.
  • 1994-bén egy OSzA lőtt le egy MiG-21SzM-et, a pilóta katapultált, de elfogták.

Majd háború után még egy MiG-21SzM lett baleset áldozata. A típus pontos kivonásáról nincs információm, de az ezredfordulón már csak a megmaradt Szu-17M3, Szu-25 és Szu-24MR típus maradt aktív Kurdamir repülőterén. Négy MiG-21SzM-et ezen a repülőtéren tároltak, az egyetlen megmaradt MiG-21SzMT pedig múzeumba került.

Azeri-Mi-G-21-SM.jpg

A négy megmaradt MiG-21SzM repülőgépet a kurdamir-i repülőtéren tárolták az ezredforduló után. A négy gép a szovjet harkovi repülőtiszti iskola jelzéseit viseli. Ezt az alakulatot Ukrajna örökölte a kilencvenes évek elején.




Hogy arcokat is adjunk a fentiekhez:

Anatolij Csisztjakov őrnagy volt az egyik pilótája az azeri MiG-21-eseknek. Az azeri légierőt zsoldos pilótaként szolgáló Csisztjakov gépét akkor lőtték le, miközben egy másik előtte katapultált MiG-25-ös pilótát védve, MiG-21-es repülőgépének beépített 23 mm-es gépágyújával tüzet nyitott a légvédelemre, .

Csisztjakov őrnagy, az azeri légierő zsoldos pilótájaként 36 bevetésre szerződött a karabakhi konfliktusba. Négy hónapos munkájáért az őrnagy állítólag 300 000 rubelt és 10 000 amerikai dollárt kapott.

vne-strok-nayemniky.jpg

Csisztjakov örmény fogságban halt meg, állítólag öngyilkos lett - üvegcserepeket evett. A képen a börtönben, fehér ingben látható. A középen csíkos ruhában látható Belicsenko százados, akinek MiG-25-ösét fél évvel korábban lőtték le. Ő kiszabadult, utána ukrajnában élt. (A bal oldali a TASzSz tudósítója)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
981
3 490
93
MiG-21-es sztorik:

Egy-egy vadászrepülőgép, általában ugyanazon légierőtől megy nyugdíjba – valamilyen formában – ahol a pályafutása kezdődött. A repülőterek, alakulatok változnak, de a felségjelzés ritkán.

De vannak ellenpéldák is a katonai repülés világából, mikor egy vadászrepülőgép, két, sőt néha három légierőt is szolgált élete során. Nézzünk erre néhány példát, a MiG-21-es esetében.



Mikor egy vadászgép katonailag elavultá válik - de még bőven marad benne kirepülhető idő - néha a sokadik vonal, vagy kiképző szerepkör helyett értékesítik azokat jól fizető, vagy szövetséges légierők számára. Történetünk főhőse a 75044702 gyáriszámú MiG-21bis-t is tovább adták, és nem is csak egyszer az élettartama során.

Főhősünk 1976. decemberében gördült le a szovjet 21-es számú Gorkij-i üzem gyártósoráról. Még decemberben berepülték majd a Szovjet Frontlégierőhöz került, ahol légifölény „telefonszürke” színben kezdte meg szolgálatát, mint szovjet frontvadász.

YB01.jpg

Fotó: Szovjet MiG-21bis frontvadász – illusztráció. A kép a Krasznodari iskola gépéről készült. Fotó: Nagy István

A nyolcvanas évek közepére a régebbi MiG-21bis frontvadászokat tömegesen kezdték el kivonni a Frontlégierő állományából, így mikor hősünk számára elérkezett az ipari nagyjavítás időpontja, őt hosszútávú tárolásba helyezték. További repülésre a remény ott csillant fel, hogy a keleti blok általános anyagi helyzete következtében a Szovjetunió egyre kevésbé tudott új haditechnikát ingyen, vagy jelképes áron szállítani a szövetségeseinek, így felmerült az élettartamának felét sem elért – közel ezer órát repült – főhősünk tovább értékesítése. Ezért ipari nagyjavításra került a Szovjetunióban, majd a gazdasági problémákkal küzdő Bulgáriába küldött vadászgépszállítmányba került, egy jellegzetes „használt export” álcázó festéssel.

YB02.jpg

Fotó: Főhősünk bolgár felségjelzéssel a kilencvenes évek elején, fehér 85-ös oldalszámmal. Korábban pár hónapig a bolgár csillagot is alkalmazta.

A Bolgár Légierő és Légvédelem a nyolcvanas években egy intenzív korszerűsítésen esett át. Sz-200 légvédelmi rendszer, MiG-23MLD (MLAE2) technikák a légvédelemnél, Szu-22M4 és MiG-25-ös felderítőgépek és Szu-25K csatarepülőgépek a frontlégierőnél. És ugyan a nyolcvanas évek végén beérkezett az első MiG-29-es század, abból már nem tudtak annyit rendelni, hogy a régi MiG-21 változatokat is le tudják váltani. Így a Szovjetunió 36 db MiG-21bis és hat MiG-21UM kétüléses, ingyenes(!) átadásával segítette ki a VSz déli szárnyát védő országot 1990-ben.

Ennek a szállítmánynak volt tagja főhősünk, így 14 évesen 1990-ben megérkezett a Bulgáriába, ahol Bolgár Légvédelem 15. ezredénél, cserélték le velük a régebbi MiG-21PFM típust. (Utóbbiak szintén ingyenesen és használtan kerültek Bulgáriába még a hetvenes években.)

Sajnos a kilencvenes években a Bulgária anyagi helyzete nem engedte meg a korábbi méretű légierő fenntartását, így a folyamatos leépítések között bukdácsolva, főhősünk kevesebb mint 100 órát repült, mielőtt újra tartós tárolásba nem került volna a kilencvenes évek közepén.

Mivel főhősünk az ezredforduló elején még mindig csak 1109 órányi repülőst tudhatott magának, így továbbértékesítették őt 2003-ban Ukrajnába, azon belül is 562-es számú odesszai repülőgép karbantartó üzembe.

Időközben külső pénzekből erőteljes fegyverkezésbe kezdett Jemen 28 darab MiG-21-esre adott le megrendelést az Odesszai üzem számára, ahol főhősünket is beválogatták. Leszállítás előtt rajta és társain – számtalan helyről származó MiG-21bis, MiG-21R és MiG-21UM változatokon – ipari szintű nagyjavítást hajtottak végre. Így hősünk, már sivatagi terepszínnel és újabb tíz év naptéri élettartammal 2007-ben útra kelt Ukrajnából, Jemen felé.

YB03.jpg

Fotó: Hősünket hivatalosan 2007. májusában vette át a Jemeni Légierő. A MiG-21bis repülőgép ekkor 31 éves volt, és repült ideje alig haladta meg az 1100 órát.

A fenti képen látható, hogy történetünk szereplője még első nagyjavítása során – a nyolcvanas évek végén – egy kisebb korszerűsítésen esett át. Megkapta az akkor modern SzRZO-2 válaszjeladót, de ugyanekkor a régebbi SzRO-1P rendszere is megmaradt, aminek antennája átkerült az orr felső részére. Bulgáriában és Jemenben már így repült. Sajnos a 2015-ben kitört második jemeni polgárháborúban hősünk vélhetően megsemmisült, de így is színes élettörténetet hagyott hátra számunkra.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 938
12 770
113
MiG-21-es sztorik:

Egy-egy vadászrepülőgép, általában ugyanazon légierőtől megy nyugdíjba – valamilyen formában – ahol a pályafutása kezdődött. A repülőterek, alakulatok változnak, de a felségjelzés ritkán.

De vannak ellenpéldák is a katonai repülés világából, mikor egy vadászrepülőgép, két, sőt néha három légierőt is szolgált élete során. Nézzünk erre néhány példát, a MiG-21-es esetében.



Mikor egy vadászgép katonailag elavultá válik - de még bőven marad benne kirepülhető idő - néha a sokadik vonal, vagy kiképző szerepkör helyett értékesítik azokat jól fizető, vagy szövetséges légierők számára. Történetünk főhőse a 75044702 gyáriszámú MiG-21bis-t is tovább adták, és nem is csak egyszer az élettartama során.

Főhősünk 1976. decemberében gördült le a szovjet 21-es számú Gorkij-i üzem gyártósoráról. Még decemberben berepülték majd a Szovjet Frontlégierőhöz került, ahol légifölény „telefonszürke” színben kezdte meg szolgálatát, mint szovjet frontvadász.

YB01.jpg

Fotó: Szovjet MiG-21bis frontvadász – illusztráció. A kép a Krasznodari iskola gépéről készült. Fotó: Nagy István

A nyolcvanas évek közepére a régebbi MiG-21bis frontvadászokat tömegesen kezdték el kivonni a Frontlégierő állományából, így mikor hősünk számára elérkezett az ipari nagyjavítás időpontja, őt hosszútávú tárolásba helyezték. További repülésre a remény ott csillant fel, hogy a keleti blok általános anyagi helyzete következtében a Szovjetunió egyre kevésbé tudott új haditechnikát ingyen, vagy jelképes áron szállítani a szövetségeseinek, így felmerült az élettartamának felét sem elért – közel ezer órát repült – főhősünk tovább értékesítése. Ezért ipari nagyjavításra került a Szovjetunióban, majd a gazdasági problémákkal küzdő Bulgáriába küldött vadászgépszállítmányba került, egy jellegzetes „használt export” álcázó festéssel.

YB02.jpg

Fotó: Főhősünk bolgár felségjelzéssel a kilencvenes évek elején, fehér 85-ös oldalszámmal. Korábban pár hónapig a bolgár csillagot is alkalmazta.

A Bolgár Légierő és Légvédelem a nyolcvanas években egy intenzív korszerűsítésen esett át. Sz-200 légvédelmi rendszer, MiG-23MLD (MLAE2) technikák a légvédelemnél, Szu-22M4 és MiG-25-ös felderítőgépek és Szu-25K csatarepülőgépek a frontlégierőnél. És ugyan a nyolcvanas évek végén beérkezett az első MiG-29-es század, abból már nem tudtak annyit rendelni, hogy a régi MiG-21 változatokat is le tudják váltani. Így a Szovjetunió 36 db MiG-21bis és hat MiG-21UM kétüléses, ingyenes(!) átadásával segítette ki a VSz déli szárnyát védő országot 1990-ben.

Ennek a szállítmánynak volt tagja főhősünk, így 14 évesen 1990-ben megérkezett a Bulgáriába, ahol Bolgár Légvédelem 15. ezredénél, cserélték le velük a régebbi MiG-21PFM típust. (Utóbbiak szintén ingyenesen és használtan kerültek Bulgáriába még a hetvenes években.)

Sajnos a kilencvenes években a Bulgária anyagi helyzete nem engedte meg a korábbi méretű légierő fenntartását, így a folyamatos leépítések között bukdácsolva, főhősünk kevesebb mint 100 órát repült, mielőtt újra tartós tárolásba nem került volna a kilencvenes évek közepén.

Mivel főhősünk az ezredforduló elején még mindig csak 1109 órányi repülőst tudhatott magának, így továbbértékesítették őt 2003-ban Ukrajnába, azon belül is 562-es számú odesszai repülőgép karbantartó üzembe.

Időközben külső pénzekből erőteljes fegyverkezésbe kezdett Jemen 28 darab MiG-21-esre adott le megrendelést az Odesszai üzem számára, ahol főhősünket is beválogatták. Leszállítás előtt rajta és társain – számtalan helyről származó MiG-21bis, MiG-21R és MiG-21UM változatokon – ipari szintű nagyjavítást hajtottak végre. Így hősünk, már sivatagi terepszínnel és újabb tíz év naptéri élettartammal 2007-ben útra kelt Ukrajnából, Jemen felé.

YB03.jpg

Fotó: Hősünket hivatalosan 2007. májusában vette át a Jemeni Légierő. A MiG-21bis repülőgép ekkor 31 éves volt, és repült ideje alig haladta meg az 1100 órát.

A fenti képen látható, hogy történetünk szereplője még első nagyjavítása során – a nyolcvanas évek végén – egy kisebb korszerűsítésen esett át. Megkapta az akkor modern SzRZO-2 válaszjeladót, de ugyanekkor a régebbi SzRO-1P rendszere is megmaradt, aminek antennája átkerült az orr felső részére. Bulgáriában és Jemenben már így repült. Sajnos a 2015-ben kitört második jemeni polgárháborúban hősünk vélhetően megsemmisült, de így is színes élettörténetet hagyott hátra számunkra.

Ezek az összefoglalók, történetek mindig olyanok, mint valami apró ajándék!