M
molnibalage
Guest
3:50-nél elég druván szitál a gép.
Hát, ez nem FbW FCS és Blue Angel repkedés. Ez kőkemény teljesen manuális meló.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
3:50-nél elég druván szitál a gép.
A cseh gépeket amiből kirepülték az időt!!! elvitték Ruszlánnal Maliba és ott vigan tovább repkedtek, csak kerestek egy "pecsétes" embert, ha egyáltalán papíroztak is valamit. A 29-esek akár voltak akár nem (igazából 4-6 hadrafogható volt egyszerre évekig gázturbina korlátozásokkal) azért akkor sem volt normális, hogy a leszállítástól és rendszerbe állítástól számítva több év volt mire a hadrendbe is kerültek (combat ready) lett a Puma század. Tegyük hozzá, hogy még ennek ellenére is a 2010. előtti programok közül ez volt legjobban sikeres.Jogos. Nem lett volna meg a csehekeben 1-2 ev nemi felujitassal? Persze lehet, ugy dontottek ok is, hogy inkabb csak repkedjenek, majd belejonnek, de a regire mar nem koltenek.
Mondjuk az egy qrva regi tipus volt mar akkor is - ebben a romanok viszik a palmat, akik meg mindig nem nyugdijaztak az ovekeiket... szokasos roman osszivissza bejelentgetessel eloszor felguggesztettek, majd ujra vissztertek szolgalatba, majd ujra felfuggesztettek oket, ezuttal hogy 'gyorsitsak az atallast', majd csendben tovabb hasznaljak, mert nagyon lassan halad az F-16 program.Az a 2023 majusi nyugdijazasuk onmagaban vilagrekord lesz szerintem.
![]()
Cserében érdekes megfigyelni, hogy a vezér vízszintes vezérsíkja szinte meg se mozdul. Egy FbW-s gép esetében, ha statikailag instabil a gép, ez a vezérsík összevissza kalimpál.3:50-nél elég druván szitál a gép.
Hát, ez nem FbW FCS és Blue Angel repkedés. Ez kőkemény teljesen manuális meló.
Igen, ez a másik, ami igen jól látszik.Cserében érdekes megfigyelni, hogy a vezér vízszintes vezérsíkja szinte meg se mozdul. Egy FbW-s gép esetében, ha statikailag instabil a gép, ez a vezérsík összevissza kalimpál.
Én is most láttam.![]()
Lezuhant egy MIG-21 vadászgép Horvátországban
Gyakorlatozás közben lezuhant egy MIG-21 vadászgép az észak-horvátországi Szlatinához (Slatina) közeli erdőben, Verőce-Drávamente megyében. Az egyik pilótával sikerült felvenni a kapcsolatot, a másik után még kutatnak - közölte a helyi horvát sajtó kedden.www.atv.hu
MiG-21-es sztorik:
Egy-egy vadászrepülőgép, általában ugyanazon légierőtől megy nyugdíjba – valamilyen formában – ahol a pályafutása kezdődött. A repülőterek, alakulatok változnak, de a felségjelzés ritkán.
De vannak ellenpéldák is a katonai repülés világából, mikor egy vadászrepülőgép, két, sőt néha három légierőt is szolgált élete során. Nézzünk erre néhány példát, a MiG-21-es esetében.
Mikor egy vadászgép katonailag elavultá válik - de még bőven marad benne kirepülhető idő - néha a sokadik vonal, vagy kiképző szerepkör helyett értékesítik azokat jól fizető, vagy szövetséges légierők számára. Történetünk főhőse a 75044702 gyáriszámú MiG-21bis-t is tovább adták, és nem is csak egyszer az élettartama során.
Főhősünk 1976. decemberében gördült le a szovjet 21-es számú Gorkij-i üzem gyártósoráról. Még decemberben berepülték majd a Szovjet Frontlégierőhöz került, ahol légifölény „telefonszürke” színben kezdte meg szolgálatát, mint szovjet frontvadász.
![]()
Fotó: Szovjet MiG-21bis frontvadász – illusztráció. A kép a Krasznodari iskola gépéről készült. Fotó: Nagy István
A nyolcvanas évek közepére a régebbi MiG-21bis frontvadászokat tömegesen kezdték el kivonni a Frontlégierő állományából, így mikor hősünk számára elérkezett az ipari nagyjavítás időpontja, őt hosszútávú tárolásba helyezték. További repülésre a remény ott csillant fel, hogy a keleti blok általános anyagi helyzete következtében a Szovjetunió egyre kevésbé tudott új haditechnikát ingyen, vagy jelképes áron szállítani a szövetségeseinek, így felmerült az élettartamának felét sem elért – közel ezer órát repült – főhősünk tovább értékesítése. Ezért ipari nagyjavításra került a Szovjetunióban, majd a gazdasági problémákkal küzdő Bulgáriába küldött vadászgépszállítmányba került, egy jellegzetes „használt export” álcázó festéssel.
![]()
Fotó: Főhősünk bolgár felségjelzéssel a kilencvenes évek elején, fehér 85-ös oldalszámmal. Korábban pár hónapig a bolgár csillagot is alkalmazta.
A Bolgár Légierő és Légvédelem a nyolcvanas években egy intenzív korszerűsítésen esett át. Sz-200 légvédelmi rendszer, MiG-23MLD (MLAE2) technikák a légvédelemnél, Szu-22M4 és MiG-25-ös felderítőgépek és Szu-25K csatarepülőgépek a frontlégierőnél. És ugyan a nyolcvanas évek végén beérkezett az első MiG-29-es század, abból már nem tudtak annyit rendelni, hogy a régi MiG-21 változatokat is le tudják váltani. Így a Szovjetunió 36 db MiG-21bis és hat MiG-21UM kétüléses, ingyenes(!) átadásával segítette ki a VSz déli szárnyát védő országot 1990-ben.
Ennek a szállítmánynak volt tagja főhősünk, így 14 évesen 1990-ben megérkezett a Bulgáriába, ahol Bolgár Légvédelem 15. ezredénél, cserélték le velük a régebbi MiG-21PFM típust. (Utóbbiak szintén ingyenesen és használtan kerültek Bulgáriába még a hetvenes években.)
Sajnos a kilencvenes években a Bulgária anyagi helyzete nem engedte meg a korábbi méretű légierő fenntartását, így a folyamatos leépítések között bukdácsolva, főhősünk kevesebb mint 100 órát repült, mielőtt újra tartós tárolásba nem került volna a kilencvenes évek közepén.
Mivel főhősünk az ezredforduló elején még mindig csak 1109 órányi repülőst tudhatott magának, így továbbértékesítették őt 2003-ban Ukrajnába, azon belül is 562-es számú odesszai repülőgép karbantartó üzembe.
Időközben külső pénzekből erőteljes fegyverkezésbe kezdett Jemen 28 darab MiG-21-esre adott le megrendelést az Odesszai üzem számára, ahol főhősünket is beválogatták. Leszállítás előtt rajta és társain – számtalan helyről származó MiG-21bis, MiG-21R és MiG-21UM változatokon – ipari szintű nagyjavítást hajtottak végre. Így hősünk, már sivatagi terepszínnel és újabb tíz év naptéri élettartammal 2007-ben útra kelt Ukrajnából, Jemen felé.
![]()
Fotó: Hősünket hivatalosan 2007. májusában vette át a Jemeni Légierő. A MiG-21bis repülőgép ekkor 31 éves volt, és repült ideje alig haladta meg az 1100 órát.
A fenti képen látható, hogy történetünk szereplője még első nagyjavítása során – a nyolcvanas évek végén – egy kisebb korszerűsítésen esett át. Megkapta az akkor modern SzRZO-2 válaszjeladót, de ugyanekkor a régebbi SzRO-1P rendszere is megmaradt, aminek antennája átkerült az orr felső részére. Bulgáriában és Jemenben már így repült. Sajnos a 2015-ben kitört második jemeni polgárháborúban hősünk vélhetően megsemmisült, de így is színes élettörténetet hagyott hátra számunkra.
Örömmel írom Nektek!Ezek az összefoglalók, történetek mindig olyanok, mint valami apró ajándék!
Várjuk és olvassuk!Örömmel írom Nektek!
Kevés a visszajelzés egy fórumon, így néha elgondolkodom azon, hogy olvassa-e valaki? Van-e rá igény?
Aztán néhány like segít ezen túllendülni.
Van még sok hasonló téma....
Örömmel írom Nektek!
Kevés a visszajelzés egy fórumon, így néha elgondolkodom azon, hogy olvassa-e valaki? Van-e rá igény?
Aztán néhány like segít ezen túllendülni.
Van még sok hasonló téma....