MiG-21 Fishbed (Mikojan-Gurjevics,Szovjetunió) / J-7 , F-7 (Csengdu, Kína)

Ez a lista mennyire lehet megbízható? :)

A Wiki és forrásai? Semennyire :)

Current operators: - ez egy vicc
Angola - a kliencvenes években leállították
National Air Force of Angola – 23 in service as of December 2018.
Azerbaijan - kb húsz év leállították
Azerbaijani Air Forces – 5 in service as of December 2018.[115]
Croatia - MiG-21bis/UM még hadrendben
Croatian Air Force – 12 aircraft in service as of December 2018.[116] Upgraded in 2003 to MiG-21BisD/UMD standard and refurbished again in 2014. They will remain operational until at least 2022.
Cuba - nyolcat nagyjavítottak már bő tíz éve, de a helyi erők szerint négynél több egyszerre nem üzemképes
Cuban Revolutionary Air and Air Defense Force – 12 aircraft in service as of December 2018.[117]
Egypt - két-három éve állították le, egy századnyit átadtak a Líbiai Nemzeti erőknek
Egyptian Air Force[118]
Guinea - 2010/11 körül állították le
Guinea Air Force – 3 in service as of December 2018.[119]
Guinea-Bissau - a kliencvenes években leállították
Guinea-Bissau Air Force[120]
India - még öt század üzemel
Indian Air Force – MiG-21 FL version withdrawn December 2013, MIG-21 PF (MIG-21 FL or Type 77) withdrawn in January 2014. Upgraded MIG-21bis to be retired by 2021–2022.[121][122][123][124]
Libya - nyáron esett le az utolsó üzemképes bis, ex. egyiptomi M/MF-ből még repülhet pár darab
Libyan Air Force – 12 aircraft in service as of December 2018.[125]
Mali - az ex. cseh MF-75-ösk lassan tíz éve leállítva/összetörve
Mali Air Force – 9 in service as of December 2018.[125]
Mozambique - ugyan 2013/14 körül volt néhány bis/UM nagyjavítva a románoknál, de az utóbbi években csak leállított gépekről vannak fotók
Mozambique Air Force – 6 MIG-21bis + 2 MiG-21UM Trainers reported as refurbished and delivered from Romania, July 2014 from Aerostar.[126]
North Korea - igen, nagy kooperációban a Kubaiakkal
Korean People's Air Force[127] – MiG-21F-13, MiG-21PFM, MiG-21MF, MiG-21bis and MiG-21U in service, as well as the similar looking Chengdu J-7.
Romania - igen, a korszerűsített MF-75-ök
Romanian Air Force[128] – will be replaced by F-16s from 2017 onwards.
Sudan - a MiG-21M/USz-eket a nyolcvanas évek elején(!!!) állították le, nem tudom mit keres itt
Sudanese Air Force[129]
Syria - elvileg bis-ek még igen
Syrian Arab Air Force[129]
Uganda - tíz éve a Szu-30-asok váltották le az ex. Lengyel bis/UM gépeket
Ugandan Air Force[130]
Yemen - a polgárháborúval mentek a kukába az Ukrajnában felújított bis/R/UM-ek
Yemeni Air Force[131]
Zambia - kb tíz éve leállítva. A MiG-21bis-eket feladatkörükben a Hongdu L-15-ök váltották, bár sok év csúszással
Zambian Air Force[131]

Szóval a wiki és forrása szerint, ha van róla 20-30 éves fotó, akkor az ma is repül...

02-lib.jpg

Fotó: Az Egyiptom álltal, a líbai Nemzeti Erők számára átadott kilenc MiG-21M/MF közül egy Bengázi-Benina repülőtéren. Az orosz MiG-29-esek és Szu-24-esek váltják.


02-cuba.jpg

Fotó: A kubai MiG-21bis-eket felszerelták R-73-as légiharcrakétákkal Santa-Clara repülőterén. Napjainkra csak egy-két gép maradt üzemképes.
 
Ha netán valaki még nem látta volna ezt a videót, tartalmaz jó pár érdekességet, nem győzném felsorolni!
Csak hármat említek, ha már MiG-21 topik.
Az első - oda állítottam be a videót - az egyik "óriás" MiG; a Je-152A! Ebben nem a MiG-25-ben "kiteljesedő" egy hajtómű volt, hanem kettő R-11F-300, ellentétben az orosz oldal elírásával:

Másik - 46:25-nél - egy 21-es repülés közben begyújtott gyorsító rakétával emelkedése.
A harmadik - eredetileg ezért kezdtem írni a hozzászólást - 46:47-nél nekifutás és felszállás kettő startrakétával.
Szépen megzavarták a rakéták a forszázs lángját!

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Ha netán valaki még nem látta volna ezt a videót, tartalmaz jó pár érdekességet, nem győzném felsorolni!
Csak hármat említek, ha már MiG-21 topik.
Az első - oda állítottam be a videót - az egyik "óriás" MiG; a Je-152A! Ebben nem a MiG-25-ben "kiteljesedő" egy hajtómű volt, hanem kettő R-11F-300, ellentétben az orosz oldal elírásával:

Másik - 46:25-nél - egy 21-es repülés közben begyújtott gyorsító rakétával emelkedése.
A harmadik - eredetileg ezért kezdtem írni a hozzászólást - 46:47-nél nekifutás és felszállás kettő startrakétával.
Szépen megzavarták a rakéták a forszázs lángját!

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A két SzPRD-99 startrakéta beindításakor 10..15 másodpercig gyakorlatilag megduplázza a teljes forszázson működő hajtómű tolóerejét.
:hadonaszos:

2021-11-22-21-07-27-Mi-G-21-Bisz-rep-l-g-p-m-szaki-le-r-sa-II-k-nyv-pdf-Adobe-Acrobat-Reader-DC.jpg

SPRD.jpg
 
Ezen a képen is látható, hogy meg lehetett volna oldani a szívócsatorna oldalra helyezését, ahogy a kínaiak meg is oldották (előtte a MiG-19-esnél is). Legkésőbb a bisz esetében ezt kellett volna tenni, és/vagy kettős nyilazású szárnyat, amit a kínaiak szintén megtettek. Egy ilyen gép olcsón hozta volna az F-20 vagy a korai F-16A szintjét. Na persze csak akkor, ha a szovjet ipar képes legalább a Kopjo lokátort sorozatgyártani, ha nem a Mach-kúpba kell begyömöszölni, akkor nagyobb antennával is.
 
  • Imádom
Reactions: LMzek 2.0
Ezen a képen is látható, hogy meg lehetett volna oldani a szívócsatorna oldalra helyezését, ahogy a kínaiak meg is oldották (előtte a MiG-19-esnél is). Legkésőbb a bisz esetében ezt kellett volna tenni, és/vagy kettős nyilazású szárnyat, amit a kínaiak szintén megtettek. Egy ilyen gép olcsón hozta volna az F-20 vagy a korai F-16A szintjét. Na persze csak akkor, ha a szovjet ipar képes legalább a Kopjo lokátort sorozatgyártani, ha nem a Mach-kúpba kell begyömöszölni, akkor nagyobb antennával is.
Ezek a vicces gondolatok honnan származnak?
Ahhoz egy F100 szintű hajtómű is kellett volna.
De akkor ahhoz meg nem kell egy ennyire kisméretű géphez ragaszkodni és a nagyobb és erősebb hajtómű levegő igénye nagyobb szívócsatornát kíván.
Meg a MiG-23 mellett minek egy 21-es méretű géppel szórakozni egy új hajtóművel?
 
Ezek a vicces gondolatok honnan származnak?
Ahhoz egy F100 szintű hajtómű is kellett volna.
De akkor ahhoz meg nem kell egy ennyire kisméretű géphez ragaszkodni és a nagyobb és erősebb hajtómű levegő igénye nagyobb szívócsatornát kíván.
Meg a MiG-23 mellett minek egy 21-es méretű géppel szórakozni egy új hajtóművel?

Az RD-33-ast elvileg kipróbálták 21-es sárkányban, kínálták is az indusoknak a Bisonhoz, bár úgy tudom nem fogadták el (az AL-31-est pedig a 27-esben ők maguk, de abból sem lett rendszeresítés).
Az oroszoknak is olcsóbb lett volna egy kisebb gép tömegvadásznak, harmadik világbeli barátoknak meg pláne.
Nem véletlen a kínaiak még sokáig mókoltak a J-7-essel, az oroszoknak viszont lett egy fejlövésük 1991 után, hogy egyhajtóműves gép nem kell nekik. Pedig egy J-10-hez hasonló gépet kellett volna inkább kihozniuk a 21-es fent említett továbbéltetése után. A Flanker család persze maradhatott volna mellette nagytesónak.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
Az RD-33-ast elvileg kipróbálták 21-es sárkányban, kínálták is az indusoknak a Bisonhoz, bár úgy tudom nem fogadták el (az AL-31-est pedig a 27-esben ők maguk, de abból sem lett rendszeresítés).
Az oroszoknak is olcsóbb lett volna egy kisebb gép tömegvadásznak, harmadik világbeli barátoknak meg pláne.
Nem véletlen a kínaiak még sokáig mókoltak a J-7-essel, az oroszoknak viszont lett egy fejlövésük 1991 után, hogy egyhajtóműves gép nem kell nekik. Pedig egy J-10-hez hasonló gépet kellett volna inkább kihozniuk a 21-es fent említett továbbéltetése után. A Flanker család persze maradhatott volna mellette nagytesónak.
Az RD-33-as integrációt végül nem végezték el, csak terv maradt.
A fenti kép amúgy jól mutatja, hogy hiába van csak egy beömlő, a 21-es is osztott szívócsatornájú, mint a MiG-23-as, vagy akár a Gripen. Ez áramlástanilag kedvezőtlenebb, mint a szimpla.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed