MiG-21 Fishbed (Mikojan-Gurjevics,Szovjetunió) / J-7 , F-7 (Csengdu, Kína)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 374
93
Ez a lista mennyire lehet megbízható? :)

A Wiki és forrásai? Semennyire :)

Current operators: - ez egy vicc
Angola - a kliencvenes években leállították
National Air Force of Angola – 23 in service as of December 2018.
Azerbaijan - kb húsz év leállították
Azerbaijani Air Forces – 5 in service as of December 2018.[115]
Croatia - MiG-21bis/UM még hadrendben
Croatian Air Force – 12 aircraft in service as of December 2018.[116] Upgraded in 2003 to MiG-21BisD/UMD standard and refurbished again in 2014. They will remain operational until at least 2022.
Cuba - nyolcat nagyjavítottak már bő tíz éve, de a helyi erők szerint négynél több egyszerre nem üzemképes
Cuban Revolutionary Air and Air Defense Force – 12 aircraft in service as of December 2018.[117]
Egypt - két-három éve állították le, egy századnyit átadtak a Líbiai Nemzeti erőknek
Egyptian Air Force[118]
Guinea - 2010/11 körül állították le
Guinea Air Force – 3 in service as of December 2018.[119]
Guinea-Bissau - a kliencvenes években leállították
Guinea-Bissau Air Force[120]
India - még öt század üzemel
Indian Air Force – MiG-21 FL version withdrawn December 2013, MIG-21 PF (MIG-21 FL or Type 77) withdrawn in January 2014. Upgraded MIG-21bis to be retired by 2021–2022.[121][122][123][124]
Libya - nyáron esett le az utolsó üzemképes bis, ex. egyiptomi M/MF-ből még repülhet pár darab
Libyan Air Force – 12 aircraft in service as of December 2018.[125]
Mali - az ex. cseh MF-75-ösk lassan tíz éve leállítva/összetörve
Mali Air Force – 9 in service as of December 2018.[125]
Mozambique - ugyan 2013/14 körül volt néhány bis/UM nagyjavítva a románoknál, de az utóbbi években csak leállított gépekről vannak fotók
Mozambique Air Force – 6 MIG-21bis + 2 MiG-21UM Trainers reported as refurbished and delivered from Romania, July 2014 from Aerostar.[126]
North Korea - igen, nagy kooperációban a Kubaiakkal
Korean People's Air Force[127] – MiG-21F-13, MiG-21PFM, MiG-21MF, MiG-21bis and MiG-21U in service, as well as the similar looking Chengdu J-7.
Romania - igen, a korszerűsített MF-75-ök
Romanian Air Force[128] – will be replaced by F-16s from 2017 onwards.
Sudan - a MiG-21M/USz-eket a nyolcvanas évek elején(!!!) állították le, nem tudom mit keres itt
Sudanese Air Force[129]
Syria - elvileg bis-ek még igen
Syrian Arab Air Force[129]
Uganda - tíz éve a Szu-30-asok váltották le az ex. Lengyel bis/UM gépeket
Ugandan Air Force[130]
Yemen - a polgárháborúval mentek a kukába az Ukrajnában felújított bis/R/UM-ek
Yemeni Air Force[131]
Zambia - kb tíz éve leállítva. A MiG-21bis-eket feladatkörükben a Hongdu L-15-ök váltották, bár sok év csúszással
Zambian Air Force[131]

Szóval a wiki és forrása szerint, ha van róla 20-30 éves fotó, akkor az ma is repül...

02-lib.jpg

Fotó: Az Egyiptom álltal, a líbai Nemzeti Erők számára átadott kilenc MiG-21M/MF közül egy Bengázi-Benina repülőtéren. Az orosz MiG-29-esek és Szu-24-esek váltják.


02-cuba.jpg

Fotó: A kubai MiG-21bis-eket felszerelták R-73-as légiharcrakétákkal Santa-Clara repülőterén. Napjainkra csak egy-két gép maradt üzemképes.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 289
10 337
113
Ha netán valaki még nem látta volna ezt a videót, tartalmaz jó pár érdekességet, nem győzném felsorolni!
Csak hármat említek, ha már MiG-21 topik.
Az első - oda állítottam be a videót - az egyik "óriás" MiG; a Je-152A! Ebben nem a MiG-25-ben "kiteljesedő" egy hajtómű volt, hanem kettő R-11F-300, ellentétben az orosz oldal elírásával:

Másik - 46:25-nél - egy 21-es repülés közben begyújtott gyorsító rakétával emelkedése.
A harmadik - eredetileg ezért kezdtem írni a hozzászólást - 46:47-nél nekifutás és felszállás kettő startrakétával.
Szépen megzavarták a rakéták a forszázs lángját!

 
T

Törölt tag 1945

Guest
Ha netán valaki még nem látta volna ezt a videót, tartalmaz jó pár érdekességet, nem győzném felsorolni!
Csak hármat említek, ha már MiG-21 topik.
Az első - oda állítottam be a videót - az egyik "óriás" MiG; a Je-152A! Ebben nem a MiG-25-ben "kiteljesedő" egy hajtómű volt, hanem kettő R-11F-300, ellentétben az orosz oldal elírásával:

Másik - 46:25-nél - egy 21-es repülés közben begyújtott gyorsító rakétával emelkedése.
A harmadik - eredetileg ezért kezdtem írni a hozzászólást - 46:47-nél nekifutás és felszállás kettő startrakétával.
Szépen megzavarták a rakéták a forszázs lángját!


A két SzPRD-99 startrakéta beindításakor 10..15 másodpercig gyakorlatilag megduplázza a teljes forszázson működő hajtómű tolóerejét.
:hadonaszos:

2021-11-22-21-07-27-Mi-G-21-Bisz-rep-l-g-p-m-szaki-le-r-sa-II-k-nyv-pdf-Adobe-Acrobat-Reader-DC.jpg

SPRD.jpg
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 779
30 559
113

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
12 823
31 827
113
Ezen a képen is látható, hogy meg lehetett volna oldani a szívócsatorna oldalra helyezését, ahogy a kínaiak meg is oldották (előtte a MiG-19-esnél is). Legkésőbb a bisz esetében ezt kellett volna tenni, és/vagy kettős nyilazású szárnyat, amit a kínaiak szintén megtettek. Egy ilyen gép olcsón hozta volna az F-20 vagy a korai F-16A szintjét. Na persze csak akkor, ha a szovjet ipar képes legalább a Kopjo lokátort sorozatgyártani, ha nem a Mach-kúpba kell begyömöszölni, akkor nagyobb antennával is.
 
  • Imádom
Reactions: LMzek 2.0
M

molnibalage

Guest
Ezen a képen is látható, hogy meg lehetett volna oldani a szívócsatorna oldalra helyezését, ahogy a kínaiak meg is oldották (előtte a MiG-19-esnél is). Legkésőbb a bisz esetében ezt kellett volna tenni, és/vagy kettős nyilazású szárnyat, amit a kínaiak szintén megtettek. Egy ilyen gép olcsón hozta volna az F-20 vagy a korai F-16A szintjét. Na persze csak akkor, ha a szovjet ipar képes legalább a Kopjo lokátort sorozatgyártani, ha nem a Mach-kúpba kell begyömöszölni, akkor nagyobb antennával is.
Ezek a vicces gondolatok honnan származnak?
Ahhoz egy F100 szintű hajtómű is kellett volna.
De akkor ahhoz meg nem kell egy ennyire kisméretű géphez ragaszkodni és a nagyobb és erősebb hajtómű levegő igénye nagyobb szívócsatornát kíván.
Meg a MiG-23 mellett minek egy 21-es méretű géppel szórakozni egy új hajtóművel?
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
12 823
31 827
113
Ezek a vicces gondolatok honnan származnak?
Ahhoz egy F100 szintű hajtómű is kellett volna.
De akkor ahhoz meg nem kell egy ennyire kisméretű géphez ragaszkodni és a nagyobb és erősebb hajtómű levegő igénye nagyobb szívócsatornát kíván.
Meg a MiG-23 mellett minek egy 21-es méretű géppel szórakozni egy új hajtóművel?

Az RD-33-ast elvileg kipróbálták 21-es sárkányban, kínálták is az indusoknak a Bisonhoz, bár úgy tudom nem fogadták el (az AL-31-est pedig a 27-esben ők maguk, de abból sem lett rendszeresítés).
Az oroszoknak is olcsóbb lett volna egy kisebb gép tömegvadásznak, harmadik világbeli barátoknak meg pláne.
Nem véletlen a kínaiak még sokáig mókoltak a J-7-essel, az oroszoknak viszont lett egy fejlövésük 1991 után, hogy egyhajtóműves gép nem kell nekik. Pedig egy J-10-hez hasonló gépet kellett volna inkább kihozniuk a 21-es fent említett továbbéltetése után. A Flanker család persze maradhatott volna mellette nagytesónak.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 084
60 165
113
Az RD-33-ast elvileg kipróbálták 21-es sárkányban, kínálták is az indusoknak a Bisonhoz, bár úgy tudom nem fogadták el (az AL-31-est pedig a 27-esben ők maguk, de abból sem lett rendszeresítés).
Az oroszoknak is olcsóbb lett volna egy kisebb gép tömegvadásznak, harmadik világbeli barátoknak meg pláne.
Nem véletlen a kínaiak még sokáig mókoltak a J-7-essel, az oroszoknak viszont lett egy fejlövésük 1991 után, hogy egyhajtóműves gép nem kell nekik. Pedig egy J-10-hez hasonló gépet kellett volna inkább kihozniuk a 21-es fent említett továbbéltetése után. A Flanker család persze maradhatott volna mellette nagytesónak.
Az RD-33-as integrációt végül nem végezték el, csak terv maradt.
A fenti kép amúgy jól mutatja, hogy hiába van csak egy beömlő, a 21-es is osztott szívócsatornájú, mint a MiG-23-as, vagy akár a Gripen. Ez áramlástanilag kedvezőtlenebb, mint a szimpla.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed