MiG-21 Fishbed (Mikojan-Gurjevics,Szovjetunió) / J-7 , F-7 (Csengdu, Kína)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
  • Tetszik
Reactions: fishbed and migfun

Bubu bocs

Well-Known Member
2021. január 6.
3 674
15 326
113
Én is most láttam.
Bennem csak most tudatosult, hogy a horvátok még mindig ezeket a mig 21-eseket nyúzzák.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 498
72 472
113
Of course the MiG-21 was the most important Cold War aircraft...

image-107.png
image-102.png
image-103.png
image-104.png

image-105.png
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 370
93
Ha már új kép került elő az azeri MiG-21-esekről, idézzünk fel egy régebbi hozzászólást a témáról:

Azerbajdzsán a szomszédos Örményországgal Hegyi-Karabahért vívott háború első éveiben, több ex szovjet repültechikát szerzett be, köztük MiG-21-eseket is. 1992-ben, az üzbegisztáni Csircsik városában működő 355. karbantartó üzemtől jutottak hozzá az első két ex. szovjet MiG-21SzMT-hez (bis gerinces változat).

Majd 1993-ban hivatalosan is fegyverszállítási szerződést kötött Azerbajdzsán Ukrajnával, ez után már hivatalosan is érkezett a fegyverzet a Karabakhi Háborúba. 1993-ban nyolc MiG-21SzM változatot vásároltak Ukrajnából.

Az01.jpg


Tehát a karabakhi konfliktusban nyolc MiG-21SzM és két MiG-21SzMT változatot vetett be az Azeri Légierő, MiG-25RB, MiG-25PDSz, Szu-17M3, Szu-25 és Szu-24MR merev szárnyú, nagy sebességű típusok mellett, jellemzően zsoldos személyzettel üzemeltetve. Lásd például az azeri Szu-24M változattal lezuhanó afgán pilótát.

A MiG-21SzMT bevetéseit 1992. júniustól kezdték meg a kurdamir-i repülőtérről. Ekkoriban a két fő azeri csapásmérő típus, a MiG-21SzMT és a Szu-25-ös volt. Július 9-én például gépesített lövész járműveket támadott az egyik MiG-21SzMT.

A Karabakhi Háborúban három MiG-21SzM-et és egy MiG-21SzMT-t veszett el az azeri fél. Az információk és a dátumok elég hiányosak és ellentmondásosak:
  • 1992-ben az egyik MiG-21SzMT-t lelőtték, a pilótát kimentették.
  • 1993-ban egy lelőtt MiG-25-ös pilótát próbált menteni MiG-21-essel társa. Gépágyúval lőtt a légvédelemre, míg őt is le nem lőtték. Társát ejtőernyőn süllyedve ölték meg, ő fogságba került, ahol meghalt.
  • 1994-bén egy OSzA lőtt le egy MiG-21SzM-et, a pilóta katapultált, de elfogták.

Majd háború után még egy MiG-21SzM lett baleset áldozata. A típus pontos kivonásáról nincs információm, de az ezredfordulón már csak a megmaradt Szu-17M3, Szu-25 és Szu-24MR típus maradt aktív Kurdamir repülőterén. Négy MiG-21SzM-et ezen a repülőtéren tároltak, az egyetlen megmaradt MiG-21SzMT pedig múzeumba került.

Azeri-Mi-G-21-SM.jpg

A négy megmaradt MiG-21SzM repülőgépet a kurdamir-i repülőtéren tárolták az ezredforduló után. A négy gép a szovjet harkovi repülőtiszti iskola jelzéseit viseli. Ezt az alakulatot Ukrajna örökölte a kilencvenes évek elején.




Hogy arcokat is adjunk a fentiekhez:

Anatolij Csisztjakov őrnagy volt az egyik pilótája az azeri MiG-21-eseknek. Az azeri légierőt zsoldos pilótaként szolgáló Csisztjakov gépét akkor lőtték le, miközben egy másik előtte katapultált MiG-25-ös pilótát védve, MiG-21-es repülőgépének beépített 23 mm-es gépágyújával tüzet nyitott a légvédelemre, .

Csisztjakov őrnagy, az azeri légierő zsoldos pilótájaként 36 bevetésre szerződött a karabakhi konfliktusba. Négy hónapos munkájáért az őrnagy állítólag 300 000 rubelt és 10 000 amerikai dollárt kapott.

vne-strok-nayemniky.jpg

Csisztjakov örmény fogságban halt meg, állítólag öngyilkos lett - üvegcserepeket evett. A képen a börtönben, fehér ingben látható. A középen csíkos ruhában látható Belicsenko százados, akinek MiG-25-ösét fél évvel korábban lőtték le. Ő kiszabadult, utána ukrajnában élt. (A bal oldali a TASzSz tudósítója)

 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 370
93
MiG-21-es sztorik:

Egy-egy vadászrepülőgép, általában ugyanazon légierőtől megy nyugdíjba – valamilyen formában – ahol a pályafutása kezdődött. A repülőterek, alakulatok változnak, de a felségjelzés ritkán.

De vannak ellenpéldák is a katonai repülés világából, mikor egy vadászrepülőgép, két, sőt néha három légierőt is szolgált élete során. Nézzünk erre néhány példát, a MiG-21-es esetében.



Mikor egy vadászgép katonailag elavultá válik - de még bőven marad benne kirepülhető idő - néha a sokadik vonal, vagy kiképző szerepkör helyett értékesítik azokat jól fizető, vagy szövetséges légierők számára. Történetünk főhőse a 75044702 gyáriszámú MiG-21bis-t is tovább adták, és nem is csak egyszer az élettartama során.

Főhősünk 1976. decemberében gördült le a szovjet 21-es számú Gorkij-i üzem gyártósoráról. Még decemberben berepülték majd a Szovjet Frontlégierőhöz került, ahol légifölény „telefonszürke” színben kezdte meg szolgálatát, mint szovjet frontvadász.

YB01.jpg

Fotó: Szovjet MiG-21bis frontvadász – illusztráció. A kép a Krasznodari iskola gépéről készült. Fotó: Nagy István

A nyolcvanas évek közepére a régebbi MiG-21bis frontvadászokat tömegesen kezdték el kivonni a Frontlégierő állományából, így mikor hősünk számára elérkezett az ipari nagyjavítás időpontja, őt hosszútávú tárolásba helyezték. További repülésre a remény ott csillant fel, hogy a keleti blok általános anyagi helyzete következtében a Szovjetunió egyre kevésbé tudott új haditechnikát ingyen, vagy jelképes áron szállítani a szövetségeseinek, így felmerült az élettartamának felét sem elért – közel ezer órát repült – főhősünk tovább értékesítése. Ezért ipari nagyjavításra került a Szovjetunióban, majd a gazdasági problémákkal küzdő Bulgáriába küldött vadászgépszállítmányba került, egy jellegzetes „használt export” álcázó festéssel.

YB02.jpg

Fotó: Főhősünk bolgár felségjelzéssel a kilencvenes évek elején, fehér 85-ös oldalszámmal. Korábban pár hónapig a bolgár csillagot is alkalmazta.

A Bolgár Légierő és Légvédelem a nyolcvanas években egy intenzív korszerűsítésen esett át. Sz-200 légvédelmi rendszer, MiG-23MLD (MLAE2) technikák a légvédelemnél, Szu-22M4 és MiG-25-ös felderítőgépek és Szu-25K csatarepülőgépek a frontlégierőnél. És ugyan a nyolcvanas évek végén beérkezett az első MiG-29-es század, abból már nem tudtak annyit rendelni, hogy a régi MiG-21 változatokat is le tudják váltani. Így a Szovjetunió 36 db MiG-21bis és hat MiG-21UM kétüléses, ingyenes(!) átadásával segítette ki a VSz déli szárnyát védő országot 1990-ben.

Ennek a szállítmánynak volt tagja főhősünk, így 14 évesen 1990-ben megérkezett a Bulgáriába, ahol Bolgár Légvédelem 15. ezredénél, cserélték le velük a régebbi MiG-21PFM típust. (Utóbbiak szintén ingyenesen és használtan kerültek Bulgáriába még a hetvenes években.)

Sajnos a kilencvenes években a Bulgária anyagi helyzete nem engedte meg a korábbi méretű légierő fenntartását, így a folyamatos leépítések között bukdácsolva, főhősünk kevesebb mint 100 órát repült, mielőtt újra tartós tárolásba nem került volna a kilencvenes évek közepén.

Mivel főhősünk az ezredforduló elején még mindig csak 1109 órányi repülőst tudhatott magának, így továbbértékesítették őt 2003-ban Ukrajnába, azon belül is 562-es számú odesszai repülőgép karbantartó üzembe.

Időközben külső pénzekből erőteljes fegyverkezésbe kezdett Jemen 28 darab MiG-21-esre adott le megrendelést az Odesszai üzem számára, ahol főhősünket is beválogatták. Leszállítás előtt rajta és társain – számtalan helyről származó MiG-21bis, MiG-21R és MiG-21UM változatokon – ipari szintű nagyjavítást hajtottak végre. Így hősünk, már sivatagi terepszínnel és újabb tíz év naptéri élettartammal 2007-ben útra kelt Ukrajnából, Jemen felé.

YB03.jpg

Fotó: Hősünket hivatalosan 2007. májusában vette át a Jemeni Légierő. A MiG-21bis repülőgép ekkor 31 éves volt, és repült ideje alig haladta meg az 1100 órát.

A fenti képen látható, hogy történetünk szereplője még első nagyjavítása során – a nyolcvanas évek végén – egy kisebb korszerűsítésen esett át. Megkapta az akkor modern SzRZO-2 válaszjeladót, de ugyanekkor a régebbi SzRO-1P rendszere is megmaradt, aminek antennája átkerült az orr felső részére. Bulgáriában és Jemenben már így repült. Sajnos a 2015-ben kitört második jemeni polgárháborúban hősünk vélhetően megsemmisült, de így is színes élettörténetet hagyott hátra számunkra.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 074
10 690
113
MiG-21-es sztorik:

Egy-egy vadászrepülőgép, általában ugyanazon légierőtől megy nyugdíjba – valamilyen formában – ahol a pályafutása kezdődött. A repülőterek, alakulatok változnak, de a felségjelzés ritkán.

De vannak ellenpéldák is a katonai repülés világából, mikor egy vadászrepülőgép, két, sőt néha három légierőt is szolgált élete során. Nézzünk erre néhány példát, a MiG-21-es esetében.



Mikor egy vadászgép katonailag elavultá válik - de még bőven marad benne kirepülhető idő - néha a sokadik vonal, vagy kiképző szerepkör helyett értékesítik azokat jól fizető, vagy szövetséges légierők számára. Történetünk főhőse a 75044702 gyáriszámú MiG-21bis-t is tovább adták, és nem is csak egyszer az élettartama során.

Főhősünk 1976. decemberében gördült le a szovjet 21-es számú Gorkij-i üzem gyártósoráról. Még decemberben berepülték majd a Szovjet Frontlégierőhöz került, ahol légifölény „telefonszürke” színben kezdte meg szolgálatát, mint szovjet frontvadász.

YB01.jpg

Fotó: Szovjet MiG-21bis frontvadász – illusztráció. A kép a Krasznodari iskola gépéről készült. Fotó: Nagy István

A nyolcvanas évek közepére a régebbi MiG-21bis frontvadászokat tömegesen kezdték el kivonni a Frontlégierő állományából, így mikor hősünk számára elérkezett az ipari nagyjavítás időpontja, őt hosszútávú tárolásba helyezték. További repülésre a remény ott csillant fel, hogy a keleti blok általános anyagi helyzete következtében a Szovjetunió egyre kevésbé tudott új haditechnikát ingyen, vagy jelképes áron szállítani a szövetségeseinek, így felmerült az élettartamának felét sem elért – közel ezer órát repült – főhősünk tovább értékesítése. Ezért ipari nagyjavításra került a Szovjetunióban, majd a gazdasági problémákkal küzdő Bulgáriába küldött vadászgépszállítmányba került, egy jellegzetes „használt export” álcázó festéssel.

YB02.jpg

Fotó: Főhősünk bolgár felségjelzéssel a kilencvenes évek elején, fehér 85-ös oldalszámmal. Korábban pár hónapig a bolgár csillagot is alkalmazta.

A Bolgár Légierő és Légvédelem a nyolcvanas években egy intenzív korszerűsítésen esett át. Sz-200 légvédelmi rendszer, MiG-23MLD (MLAE2) technikák a légvédelemnél, Szu-22M4 és MiG-25-ös felderítőgépek és Szu-25K csatarepülőgépek a frontlégierőnél. És ugyan a nyolcvanas évek végén beérkezett az első MiG-29-es század, abból már nem tudtak annyit rendelni, hogy a régi MiG-21 változatokat is le tudják váltani. Így a Szovjetunió 36 db MiG-21bis és hat MiG-21UM kétüléses, ingyenes(!) átadásával segítette ki a VSz déli szárnyát védő országot 1990-ben.

Ennek a szállítmánynak volt tagja főhősünk, így 14 évesen 1990-ben megérkezett a Bulgáriába, ahol Bolgár Légvédelem 15. ezredénél, cserélték le velük a régebbi MiG-21PFM típust. (Utóbbiak szintén ingyenesen és használtan kerültek Bulgáriába még a hetvenes években.)

Sajnos a kilencvenes években a Bulgária anyagi helyzete nem engedte meg a korábbi méretű légierő fenntartását, így a folyamatos leépítések között bukdácsolva, főhősünk kevesebb mint 100 órát repült, mielőtt újra tartós tárolásba nem került volna a kilencvenes évek közepén.

Mivel főhősünk az ezredforduló elején még mindig csak 1109 órányi repülőst tudhatott magának, így továbbértékesítették őt 2003-ban Ukrajnába, azon belül is 562-es számú odesszai repülőgép karbantartó üzembe.

Időközben külső pénzekből erőteljes fegyverkezésbe kezdett Jemen 28 darab MiG-21-esre adott le megrendelést az Odesszai üzem számára, ahol főhősünket is beválogatták. Leszállítás előtt rajta és társain – számtalan helyről származó MiG-21bis, MiG-21R és MiG-21UM változatokon – ipari szintű nagyjavítást hajtottak végre. Így hősünk, már sivatagi terepszínnel és újabb tíz év naptéri élettartammal 2007-ben útra kelt Ukrajnából, Jemen felé.

YB03.jpg

Fotó: Hősünket hivatalosan 2007. májusában vette át a Jemeni Légierő. A MiG-21bis repülőgép ekkor 31 éves volt, és repült ideje alig haladta meg az 1100 órát.

A fenti képen látható, hogy történetünk szereplője még első nagyjavítása során – a nyolcvanas évek végén – egy kisebb korszerűsítésen esett át. Megkapta az akkor modern SzRZO-2 válaszjeladót, de ugyanekkor a régebbi SzRO-1P rendszere is megmaradt, aminek antennája átkerült az orr felső részére. Bulgáriában és Jemenben már így repült. Sajnos a 2015-ben kitört második jemeni polgárháborúban hősünk vélhetően megsemmisült, de így is színes élettörténetet hagyott hátra számunkra.

Ezek az összefoglalók, történetek mindig olyanok, mint valami apró ajándék!