MiG-21 Fishbed (Mikojan-Gurjevics,Szovjetunió) / J-7 , F-7 (Csengdu, Kína)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 238
70 431
113
Ez most azt jelenti, hogy egy hatótáv-közrli reptérre áttelepüléskor szuperszónikusan kellett repülnie, mert szubszónikusan nem ért volna oda kerozinhiány miatt?
Nem. Ha áttelepülés van, akkor póttartály és annyi technikai leszállás, amennyi csak kell.
Az SR-71-es nagysebességű típus áttelepülése azért kivétel, mert az vagy Kadenába, vagy Mildenhallba települt, tehát ott mehetett a szuperszonikus rezsim az óceán felett, de tanker segítséggel.

A MiG-25 viszont póttartállyal, köztes leszállásokkal.
A Concorde pl Európa felett, mondjuk egy protokoll látogatáson, mint amilyen az 1985-ös ferihegyi is volt, végig hangsebesség alatt jött el a londoni Heathrow-ról.
Ehhez neki teljes kerótöltés kellett.
Azaz kb 2000km alatt fogyasztott el annyit, amennyivel ugyanonnan akár New York-ig is elrepülhetett volna, ha mehetett volna Mach 2-vel. De ugyanezen hajtóművek a maximum Mach 0.85 miatt sokkal gazdaságtalanabbak voltak.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 971
11 255
113
Nem. Ha áttelepülés van, akkor póttartály és annyi technikai leszállás, amennyi csak kell.
Az SR-71-es nagysebességű típus áttelepülése azért kivétel, mert az vagy Kadenába, vagy Mildenhallba települt, tehát ott mehetett a szuperszonikus rezsim az óceán felett, de tanker segítséggel.

A MiG-25 viszont póttartállyal, köztes leszállásokkal.
A Concorde pl Európa felett, mondjuk egy protokoll látogatáson, mint amilyen az 1985-ös ferihegyi is volt, végig hangsebesség alatt jött el a londoni Heathrow-ról.
Ehhez neki teljes kerótöltés kellett.
Azaz kb 2000km alatt fogyasztott el annyit, amennyivel ugyanonnan akár New York-ig is elrepülhetett volna, ha mehetett volna Mach 2-vel. De ugyanezen hajtóművek a maximum Mach 0.85 miatt sokkal gazdaságtalanabbak voltak.
Akkot a MiG-25-ről nincs pontos adat.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 990
15 068
113
Akkot a MiG-25-ről nincs pontos adat.
remélem a hozzászólásom végén belinkelt adat tűrhető pontosságú lesz.

Átfutottam a MiG-25 topikot.
Sajnos már a grafikonok nem láthatók, én meg béna vagyok, mert hiába írtam be ezt-azt oroszul, nem jött be az általam várt kép.

Úgy hirtelen bemásolom ide azt a három hozzászólást, ami szerintem árnyalja a képet a szubszonikus/szuperszonikus idő/hatótáv témakörében.

1, Molnibalage 2017. január 23.
"...MiG-25-ről és szuperszonikus elfogásról ez-az.

14,23 tonna keróval indul (Gt). Sanszosan full utánégetővel felszáll és felmászik 10 km-re és gyorsít. Mire eléri az M2,4 táját 13 km magasan a keró ~60%-a (!) elfogy 8,5 perc (t) alatt. Az kemény. 200-400 km között M2,4-vel repesztés mellett fogy el összesen 1,4 tonna 4 perc alatt kb. 840 m/s fentartott sebesség mellett. Aztán szubszonikusan 400 km-ről süllyedve 2,8 tonnából visszatér. Igen jól mutatja az ábra a szuperszonikus elfogás szélsőséges fogyasztási adatait..."

2, Allesmor Obranna 2017. január 23.
"...
11 km-en a legnagyobb a tolóerő, Mach 1.5-1.6 körnéykén a második forszázs rezsimmel együtt egészen Mach 2-ig még növekszik is.
A további sebességnövekedéshez viszont már emelkedni kell, ez pedig egybecseng molnibalage által közölt ábrával.
11 km-en repülve a legkedvezőbb a fogyasztás és Mach 0,6-tól Mach 1.5-ig folyamatosan csökken, majd a második forzsázs bekapcsolásával ugrik egyet, de megint csökkken a további kompresszió javulás miatt..."

3, Allsemor Obranna 2017. február 3.
"...
Ez a maximál rezsim tolóerő-sebesség görbesora. 11 ezer méteren, illetve afölött jöhet szóba a Mach 1.5 sebesség a MiG-25-össel, azonban ez a sebesség a maximális rezsim felső határa. Afölött az első illetve második forszázs üzemmódra van szükség.
A 11 méteres és 20 ezer méteres maximál rezsimes görbén a törés azt fejezi ki, hogy a repülési sebesség felső határa maximál üzemmódon a Mach 1.5, illetve felülről közelítve (magasabb sebességről visszalassulva) utánégető nélkül a tolóerő a törés utáni értékekre zuhan vissza. Mach 1.5-nél illetve felette eleve utánégetés van, vagy az I. vagy II. rezsim, és vagy a második vagy a harmadik fúvócsőprofil dolgozik, így maximálra lehúzva a gázkart eleve nem a maximál rezsim úgynevezett egyes profilja áll be. Tehát az éles határ emiatt van..."

Ez pedig bár a bombázó/felderítő változat, de az adattáblázat (próbáltam bemásolni, de összecsúszik) remekül mutatja, hogy pl. mennyire kicsi a sebesség különbséghez képest a hatótáv különbség a két különböző rezsimen.
(Az oldal alján levő apjó, pici nyilakkal érdemes jobbra-balra lapozni, vannak ott még érdekességek:

 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 238
70 431
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Nagyon szép film.

37:44-nél startrakétás felszállások is vannak.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
46 744
89 829
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Nagyon szép film.

37:44-nél startrakétás felszállások is vannak.

"A videó feltöltője nem bocsátotta rendelkezésre ezt a videót az országodban".

Melyik országból működik?
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
7 528
34 908
113
"A videó feltöltője nem bocsátotta rendelkezésre ezt a videót az országodban".

Melyik országból működik?
Német - osztrák biztosan, céges gépről megy, szittya magyar újpesti netről nem.
Amiben az a szomorú, hogy a film elég jó minőségű.
Vszeg a feltöltő csak német nyelvterületen tette elérhetővé, mert minden egyéb nem ottani VPN próbálkozással sem jelenítette meg a videót. De ha letöltitek az ingyenes Psiphon VPN-t és beállítjátok Németországot szerver régióként, akkor simán meg lehet már nézni
 
  • Tetszik
Reactions: ravenlord

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
46 744
89 829
113
The Museum of Flight... (Seattle)

Join us Saturday, June 21, for the world premiere of The MiG-21 Project, South African artist Ralph Ziman’s 5-year, multidisciplinary project transforming a decommissioned Cold War-era, Soviet-designed MiG-21 fighter jet into a stunning work of art entirely covered in tens of millions of colorful glass beads.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ez a lengyel gép volt korábban.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 434
14 846
113
Az iszonyú darabszámra megérte volna egy gyártói/licensz-gyártói aerodinamikai (szárny-)fejlesztés, amit Kínában még is tettek, de gyakorlatilag már későn és jelentősen már nem szólt bele a típus pályafutásába:

Az egyre erősebb újabb hajtóművek például lehetővé tehették volna a kínai változatnál kisebb sebesség vesztés árán is (2+Mach -0,1-0,3M=kb. 1.8Mach), sokkal üzembiztosabb üzemeltetést, és "barátságosabb" fel-leszálló tulajdonságokat!
Egy svéd kettős-delta --J35 Draken:
1200px-SAAB_J-35F_Draken_0012.jpg
J37 Viggen:
Saab_AJ_37_Viggen_3-view_line_drawing.png
--, és-vagy egy farkasfogazott F-104 Starfighter trapéz
f104g-profile.jpg
--akár az üzemanyag-tankkal is-- a 80-as/90-es években már egy "fa-ék" szint volt. A sok-ezer Szu-szövetségesnél lévő állomány kb. megtáltosodott volna kezelhetőségi, manőverezési szempontból --az eredetihez képest, és kb. "gombokért"-- az alacsonyabb sebesség-tartományokban, alig számító sebesség-vesztés árán!
Az utód típusok ezeket a javulásokat ugyan --nem sokkal --jobban tudták, de sokszoros áron!

Mindez pár "ököl-szabály"-ból LMezhető, ami "ököl-szabályokat" a típus születése utáni rohamos műszaki és technológiai fejlődés nyilvánvaló eredményei hoztak létre 1-2(-3) évtized alatt.
Más volt a szemlélet, és még tartott a "dől a lé" időszak!


,
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
990
3 568
93
Az iszonyú darabszámra megérte volna egy gyártói/licensz-gyártói aerodinamikai (szárny-)fejlesztés, amit Kínában még is tettek, de gyakorlatilag már későn és jelentősen már nem szólt bele a típus pályafutásába:



Hát igen, de a korabeli világban nem volt senkinek sem érdeke a MiG-21-es ilyen jellegű korszerűsítése. A Szu abban volt érdekelt, hogy újabb, korszerűbb vadászgépeket tudjon a NATO-val szemben felmutatni. A régiek meg mentek ingyen a harmadik világba, illetve kiképző alakulatokhoz.



A MiG-21bis változatot 1973 és 1977 között vették át a szovjet Frontlégierő vadászalakulatai. Majd miután 1983-ban elkezdték ipari nagyjavításra hordani a szovjet bis-eket, ezzel párhuzamosan nagy mennyiségben kezdték kivonni a frontvadász alakulatok állományából. Sőt 1985-től megkezdték a harmadik világba exportálását is a bis változatnak.

Tehát nem volt rá szükség, így korszerűsítésre sem kerültek a szovjet MiG-21-esek, ellentétben a MiG-23MLA->MLD, MiG-25P-PDSz, MiG-27->M változatokkal, amik megéltek egy-egy jelentős korszerűsítést ebben az időben. A megmaradt szovjet MiG-21bis-ek csupán egy korszerűbb válaszjeladót kaptak a nyolcvanas évek végén, mert nem számoltak velük.


14484652-1206796249382248-6161312448543231914-n.jpg



E mellet a VSz tagok aktuálisan egy-egy kisebb, nagyobb gazdasági válságot éltek át a hetvenes évek végétől számítva. (Épp ezért vásárolt/kapott Bulgária és Lengyelország is csak az elavult, de olcsóbb MiG-21bis-t a nyolcvanas évek első felében)

A Szu azt nyomta nekik, hogy vásároljanak korszerűbb típust, de arra – a korább beszerzésekhez képest - csak mikro mennyiségben volt gazdasági lehetősége ezeknek az országoknak. MiG-21-es korszerűsítésre sem pénze nem volt a VSz tagoknak, illetve a gyártó fél részéről nyomás sem volt, a 80s években.



Szóval se pénz, se akarat sem volt a MiG-21-esek ilyen mértékű korszerűsítésére. 1991-től meg összedőlt az egész rendszer, a gyártóval együtt... A 90s években megvalósuló korszerűsítési programok, sárkányszerkezeti módosítást pedig már nem tartalmaztak.