MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 890
67 650
113
Akinek hiányérzete van MiG-23MF és UB gépekből annak itt van ez a közel három órás(!) lengyel anyag. Nem csak az MF-ek, de még a jóval gyengébb UB-k is szépen, meredeken emelkednek a felszállás után.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 890
67 650
113
Dolgozik a MiG-23-as aerodinamikája. A 72 fokos szárnyállásnál a jól megtépett bothelyzetben a farkasfogak által leválaszott örvények az erősen nyilazott szárnyvégekig futnak ki:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
T

Törölt tag

Guest
Dolgozik a MiG-23-as aerodinamikája. A 72 fokos szárnyállásnál a jól megtépett bothelyzetben a farkasfogak által leválaszott örvények az erősen nyilazott szárnyvégekig futnak ki:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A aerodinamikát részletező manuálban is megemlékeznek az örvényekről, bár a rajzon nem a farkasfog váltja őket ki.

23as.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 890
67 650
113
Mert a rajzon nem a 72 fokos nyilazási helyzet van.
Mivel a szárny felett alacsonyabb a dinamikus nyomás, így annak szívóhatása és a nyilazott szárny mentén futó határréteg együttesen a farkasfogak által kiváltott örvényeket a szárnyvég irányába vezetik ki.
Az általad mutatott rajzon a szárnytő által generált örvényeket mutatják be.
Ez utóbbiak fokozására jelent meg az MLD-n a szárnytövön is a farkasfogazás.
De ez két külön örvénygenerátor a MiG-23-ason.
És az MLD-n volt még a Pitot-cső örvénygenerátora is.

Mindazonáltal ez az egyszerűsített ábra szimplán csak nem mutatja a farkasfogat a mozgó szárnyrész tövében, de az általa generált örvényképet azt igen.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 745
37 380
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: BJani

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 890
67 650
113
Ezt meg akkor molnibalage kedvéért, ráadásképp:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A felszállásból ugrás azugyan sebességgyűjtéssel indul, de a szárnyvégi kondenzációból sejthető, hogy volt azért ott tolóerő rendesen, amire lehetett támaszkodni.
A szinte végig nyitva levő fényszórókból arra következtetek, hogy még a húzott forduló is kb 650km/h alatt volt végig, mert a MiG-21-eshez hasonlóan ez is kb ezen a sebességen csukodótt be.
Ebből sejthető, hogy a terhelés az valahol 5-6 g környéke volt főleg, ami a típus 8.5g-s limitjével elég jó összehangban van. Ezért se látni "full performance" húzott fordulót, a teljes, 360-fokos menővert szinte végig maximálon repülte a gép. Elég volt ez így is, hiszen itt a maximál tolóerő már 8.5 tonna volt, szemben a mi gépeink R-29-eseinek 7.6 tonnájával.
És ez a gép könnyebb volt.

Amit sajnálok, az az, hogy a 72 fokos nyilazáson csak egy közepes tempójú háton áthúzásra futotta. A csehek amúgy kiváló MiG-23ML bemutatópilótája, Josef Miller alezredes nagyon jó, tempós és sűrű kűrt állított össze, ez nem vitás, de főleg 45 fokon műrepült és 16 fokon csinált egy-két lassú manővert.

Nálunk a MiG-23-as nem szerepelt sokat repülőnapokon, de azért akadt ilyen esemény. Idehaza volt egy manőver, ami látványos és hangos is volt. Ez a 72 fokon áthúzás és belerántás.

Itt az 1991-es taszári repülőnapon:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Itt az 1992-es taszári repülőnapon látszik egy éles "sarkonfordulás", teljes utánégetéssel és 72 fokos szárnyállással:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Itt Pozsonyban látszik az utánégetővel húzott forduló a 03-as gépünkkel, 72 fokos szárnynál:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Az 1993-as Eindhoven-i bemutatón a magyar pilóta még azzal egészítette ezt ki, hogy nem csak a gyors, de a lassú áthúzáshoz is a 72 fokos nyilazást használta.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 890
67 650
113
Keletnémet MiG-23MF és ML vegyes géppárok startjai:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A legtöbbnél az ML-nek a minimális utánégetés is elég volt az MF maximális utánégetős startjának lekövetéséhez.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and migfun
T

Törölt tag

Guest
Egész jó kis ismeretterjesztő könyvecske.
A szerző tényleg sok melót rakhatott bele (intejút, levéltári böngészést, stb), mert számomra ez az első hihető leírása, nemcsak az Iraki-Iráni, hanem a Szír-Izraeli konfliktusban résztvett MiG-23MSz/BN/MF/ML/MLD típusok történetének.
A Líbiai rész is érdekes, bár az eddig is jól dokumentált volt.
Harceljárások, veszteségek, illetve a gépek szovjetek általi lebutításának részletes ismertetésével, sok-sok intejúval, illetve korabeli fotóval.

Lehet hogy kellene írni belőle egy sorozatot ide?

20200803-102302.jpg
 
M

molnibalage

Guest
Egész jó kis ismeretterjesztő könyvecske.
A szerző tényleg sok melót rakhatott bele (intejút, levéltári böngészést, stb), mert számomra ez az első hihető leírása, nemcsak az Iraki-Iráni, hanem a Szír-Izraeli konfliktusban résztvett MiG-23MSz/BN/MF/ML/MLD típusok történetének.
A Líbiai rész is érdekes, bár az eddig is jól dokumentált volt.
Harceljárások, veszteségek, illetve a gépek szovjetek általi lebutításának részletes ismertetésével, sok-sok intejúval, illetve korabeli fotóval.

Lehet hogy kellene írni belőle egy sorozatot ide?

20200803-102302.jpg
Jöhet
 
  • Tetszik
Reactions: Pocok75

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 225
35 542
113
Egész jó kis ismeretterjesztő könyvecske.
A szerző tényleg sok melót rakhatott bele (intejút, levéltári böngészést, stb), mert számomra ez az első hihető leírása, nemcsak az Iraki-Iráni, hanem a Szír-Izraeli konfliktusban résztvett MiG-23MSz/BN/MF/ML/MLD típusok történetének.
A Líbiai rész is érdekes, bár az eddig is jól dokumentált volt.
Harceljárások, veszteségek, illetve a gépek szovjetek általi lebutításának részletes ismertetésével, sok-sok intejúval, illetve korabeli fotóval.

Lehet hogy kellene írni belőle egy sorozatot ide?

20200803-102302.jpg
Ha kérhetnénk
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 296
4 783
113
Egész jó kis ismeretterjesztő könyvecske.
A szerző tényleg sok melót rakhatott bele (intejút, levéltári böngészést, stb), mert számomra ez az első hihető leírása, nemcsak az Iraki-Iráni, hanem a Szír-Izraeli konfliktusban résztvett MiG-23MSz/BN/MF/ML/MLD típusok történetének.
A Líbiai rész is érdekes, bár az eddig is jól dokumentált volt.
Harceljárások, veszteségek, illetve a gépek szovjetek általi lebutításának részletes ismertetésével, sok-sok intejúval, illetve korabeli fotóval.

Lehet hogy kellene írni belőle egy sorozatot ide?

20200803-102302.jpg
Szeretnénk
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Egész jó kis ismeretterjesztő könyvecske.
A szerző tényleg sok melót rakhatott bele (interjút, levéltári böngészést, stb), mert számomra ez az első hihető leírása, nemcsak az Iraki-Iráni, hanem a Szír-Izraeli konfliktusban részvett MiG-23MSz/BN/MF/ML/MLD típusok történetének.
Harceljárások, veszteségek, illetve a gépek szovjetek általi lebutításának részletes ismertetésével, sok-sok interjúval, illetve korabeli fotóval.

Lehet hogy kellene írni belőle egy sorozatot ide?
Én is kíváncsi lennék rá...! - Pláne a szír-izraeli konfliktusra, mert ott a modern amcsi gépekkel kerültek szembe...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 890
67 650
113
Engem is érdekelne. Én pl úgy tudtam, hogy a szírek konkrétan MiG-23MLD-t vetettek be F-16-osok ellen és egy ilyen verzió szökött át Izraelbe is, de ez nem az az MLD volt, amit a szovjetek újépítésűként repültek pl Kiskunlacházán.
Ezek ugyanis MLD szintre felhozott korábbi ML-ek voltak.
(Lacházán is volt pár darab ML-ből, vagy MLA-ból kialakított MLD).
Nélkülözve pár olyan jellegzetességet, mint a LERX tövében levő extra farkasfog, az extra örvénygenerátor a Pitot-cső körül, vagy a 36 fokos szárnnyilazás. Ez utóbbiak például kimondottan az F-16A miatt kerültek beépítésre.
1982-ben, de még a 80-as évek végén se volt a szíreknek full-extrás “valódi” MLD-jük, később viszont már igen.
Ha jól tudom, a kilencvenes években a beloruszoktól szereztek utolsó szériás MLD-ket, melyeket mostanság már csak hazai barkács FAB-500 utánzatok hajigálására használnak.
 
T

Törölt tag

Guest
Engem is érdekelne. Én pl úgy tudtam, hogy a szírek konkrétan MiG-23MLD-t vetettek be F-16-osok ellen és egy ilyen verzió szökött át Izraelbe is, de ez nem az az MLD volt, amit a szovjetek újépítésűként repültek pl Kiskunlacházán.
Ezek ugyanis MLD szintre felhozott korábbi ML-ek voltak.
(Lacházán is volt pár darab ML-ből, vagy MLA-ból kialakított MLD).
Nélkülözve pár olyan jellegzetességet, mint a LERX tövében levő extra farkasfog, az extra örvénygenerátor a Pitot-cső körül, vagy a 36 fokos szárnnyilazás. Ez utóbbiak például kimondottan az F-16A miatt kerültek beépítésre.
1982-ben, de még a 80-as évek végén se volt a szíreknek full-extrás “valódi” MLD-jük, később viszont már igen.
Ha jól tudom, a kilencvenes években a beloruszoktól szereztek utolsó szériás MLD-ket, melyeket mostanság már csak hazai barkács FAB-500 utánzatok hajigálására használnak.

Egen az Arab megrendelők is gyakran vakarták a fejüket, miután kifizettek egy MiG-23 változatot, látszólag mást kaptak.
Más esetben meg ugyanannak a típusnak más volt a gyártmány jelzése.
:D

Elkezdtem kijegyzetelni a könyvet (eltart majd egy ideig), viszont muszáj lesz belemenni a MiG-23 alváltozatok világába mivel csak így lesz érthető a történet.

Addig is röviden a lényeg...
... a 23-12-es gyártmányt eleinte (egyetlen éven át) még az analóg Сапфир-23МЛ lokátorral gyártották, majd öt éven át az Н003 Сапфир-23МЛА immáron digitális zajszűréssel ellátottal.
A manuáljuk szerint mindkét típus jelzése MiG-23ML. (a másodikat szokták tévesen MiG-23MLA-nak is nevezni)

Ezután az iroda elkezdett dolgozni a 23-16-os gyártmányon, MiG-23MLA jelzéssel, ez viszont elkésett.
1982-től a szovjet front légierő már csak a MiG-29-est kívánta beszerezni, így a fenti típus csak export változatban készült 84-ben, 23-22-es gyártmány jelzéssel.
Elvileg ezt a géptípust nevezik újonnan gyártott MiG-23MLD-nek.

1982 és 1985 között viszont többszáz 23-12-es gyártmányt (MiG-23ML) modernizáltak MiG-23MLD néven az Н008 «Аметист» («Сапфир-23МЛА-2») lokátor beépítésével, ami a MiG-29-eshez hasonló digitális impulzus doppler egység volt.
Ezek a nagyjavításkor modernizált gépek kapták a 23-18-as gyártmány jelzést, miközben az eredeti szériaszámuk nem változott.
:confused:

Muszáj lesz viszont az egykori politikai/háborús helyzetet is ismertetni, és eléggé tartok tőle, hogy a topic a szokásos Arabozásba-Zsidózásba fullad.
:(
Kérdésem, hogy ide írjam a sorozatot, vagy másik topicot keressek? (hadtörténelem?)
 
M

molnibalage

Guest
Egen az Arab megrendelők is gyakran vakarták a fejüket, miután kifizettek egy MiG-23 változatot, látszólag mást kaptak.
Más esetben meg ugyanannak a típusnak más volt a gyártmány jelzése.
:D

Elkezdtem kijegyzetelni a könyvet (eltart majd egy ideig), viszont muszáj lesz belemenni a MiG-23 alváltozatok világába mivel csak így lesz érthető a történet.

Addig is röviden a lényeg...
... a 23-12-es gyártmányt eleinte (egyetlen éven át) még az analóg Сапфир-23МЛ lokátorral gyártották, majd öt éven át az Н003 Сапфир-23МЛА immáron digitális zajszűréssel ellátottal.
A manuáljuk szerint mindkét típus jelzése MiG-23ML. (a másodikat szokták tévesen MiG-23MLA-nak is nevezni)

Ezután az iroda elkezdett dolgozni a 23-16-os gyártmányon, MiG-23MLA jelzéssel, ez viszont elkésett.
1982-től a szovjet front légierő már csak a MiG-29-est kívánta beszerezni, így a fenti típus csak export változatban készült 84-ben, 23-22-es gyártmány jelzéssel.
Elvileg ezt a géptípust nevezik újonnan gyártott MiG-23MLD-nek.

1982 és 1985 között viszont többszáz 23-12-es gyártmányt (MiG-23ML) modernizáltak MiG-23MLD néven az Н008 «Аметист» («Сапфир-23МЛА-2») lokátor beépítésével, ami a MiG-29-eshez hasonló digitális impulzus doppler egység volt.
Ezek a nagyjavításkor modernizált gépek kapták a 23-18-as gyártmány jelzést, miközben az eredeti szériaszámuk nem változott.
:confused:

Muszáj lesz viszont az egykori politikai/háborús helyzetet is ismertetni, és eléggé tartok tőle, hogy a topic a szokásos Arabozásba-Zsidózásba fullad.
:(
Kérdésem, hogy ide írjam a sorozatot, vagy másik topicot keressek? (hadtörténelem?)
Sajat topik is mehet neki
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 225
35 542
113
Egen az Arab megrendelők is gyakran vakarták a fejüket, miután kifizettek egy MiG-23 változatot, látszólag mást kaptak.
Más esetben meg ugyanannak a típusnak más volt a gyártmány jelzése.
:D

Elkezdtem kijegyzetelni a könyvet (eltart majd egy ideig), viszont muszáj lesz belemenni a MiG-23 alváltozatok világába mivel csak így lesz érthető a történet.

Addig is röviden a lényeg...
... a 23-12-es gyártmányt eleinte (egyetlen éven át) még az analóg Сапфир-23МЛ lokátorral gyártották, majd öt éven át az Н003 Сапфир-23МЛА immáron digitális zajszűréssel ellátottal.
A manuáljuk szerint mindkét típus jelzése MiG-23ML. (a másodikat szokták tévesen MiG-23MLA-nak is nevezni)

Ezután az iroda elkezdett dolgozni a 23-16-os gyártmányon, MiG-23MLA jelzéssel, ez viszont elkésett.
1982-től a szovjet front légierő már csak a MiG-29-est kívánta beszerezni, így a fenti típus csak export változatban készült 84-ben, 23-22-es gyártmány jelzéssel.
Elvileg ezt a géptípust nevezik újonnan gyártott MiG-23MLD-nek.

1982 és 1985 között viszont többszáz 23-12-es gyártmányt (MiG-23ML) modernizáltak MiG-23MLD néven az Н008 «Аметист» («Сапфир-23МЛА-2») lokátor beépítésével, ami a MiG-29-eshez hasonló digitális impulzus doppler egység volt.
Ezek a nagyjavításkor modernizált gépek kapták a 23-18-as gyártmány jelzést, miközben az eredeti szériaszámuk nem változott.
:confused:

Muszáj lesz viszont az egykori politikai/háborús helyzetet is ismertetni, és eléggé tartok tőle, hogy a topic a szokásos Arabozásba-Zsidózásba fullad.
:(
Kérdésem, hogy ide írjam a sorozatot, vagy másik topicot keressek? (hadtörténelem?)
MiG23 története,jó helyen lesz itt is.
Aki meg nekiáll arab/zsidózni,azt majd Mack ráncba szedi