MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

"Ezeket a kilencvenes évekbeli TopGun-ban olvashattad."
Igen, és olyanoktól van az infó, akik csinálták, vagy használták.


Amennyiben lapozgattad ezeket a régi lapszámokat, remélem az azokban publikált levelezést is olvastad, amelyekben az akkori – általam nagyra tartott – cikkírók és a pápai első század műszakiak és hajózói között zajlottak, az újságban megjelent állításokról. :)
 
Igen olvastam, és a kitekerem-betekerem futóműveket épp ezért nem is említettem, mert mindenki azt mondta, hogy nem volt baj vele. Az ócska radart viszont helyben hagyták.
 
Ha már felmerültek a régi TopGun újságok, akkor abból a korszakból két szép kép:

8368462261huaf6.jpg


img00283j.jpg
 
1989 július 4-én, azaz 25 évvel ezelőtt történt...

"Pilóta nélkül 900 kilométert repült a MiG-23-as, Lengyelországból a belga-francia határig."


http://iho.hu/hir/repules-pilota-nelkul-140703
 
1989 július 4-én, azaz 25 évvel ezelőtt történt...

"Pilóta nélkül 900 kilométert repült a MiG-23-as, Lengyelországból a belga-francia határig."


http://iho.hu/hir/repules-pilota-nelkul-140703
Senki se merte lelőni. Micsoda marhák. Azt hitték, akkor fenn marad a levegőben?
 
Senki se merte lelőni. Micsoda marhák. Azt hitték, akkor fenn marad a levegőben?

Ugye nem akarod, hogy mindenki azt mondja majd, hogy miattad zuhant Erich Honecker elvtársra, meg a Központi Bizottságra a testvéri szovjet vadászgép!???

...hát így történt, hogy végül senki nem nyomta meg a gombot a Luftstreitkräfte/Luftverteidigungnál...
 
Bazmeg, észre sem vették. A Kata pultja után 42 perccel még azt jelentették, hogy a tengerbe zuhant. Az impik észrevették, de nem tettek semmi érdemlegeset.
 
Bazmeg, észre sem vették. A Kata pultja után 42 perccel még azt jelentették, hogy a tengerbe zuhant. Az impik észrevették, de nem tettek semmi érdemlegeset.

A NATO-vadászkészültség gépei egymást váltva végig kísérték és tűzparancsuk is volt - ha biztos, hogy nem zuhan a gép lakott területre! Végig lakott területeket veszélyeztetve repült, így nem lőhettek. A francia készültség már csak azt várta, hogy kiérjen a tenger fölé és lőhessenek, de sajnos előbb, még Belgium fölött elfogyott a keró a gépből. A házban, amire rázuhant meghalt egy ember.
ML
 
Szíriai MiG-23-as, mint bombázó:
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/VdcPrOXuohQ" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
 
A Top Gun-ról csak annyit, hogy néha elég érdekes megállapításokat tettek a szerzők és Kővári "néha" olyat is "megszakértett", amihez nem sok köze volt. A MiG-21Bisz lokátoráról csak annyit, hogy az akkori elektronikai alkatrészek paramétereiben iszonyatos szórások voltak. A pár órás beállítás abban az időben az smafu volt, alap beállítási időnek számított. Nekünk volt olyan behangolásunk féléves ellenőrzésnél (átállás) SA-2 Volhov-nál, ami 3 napig tartott, mondjuk akkor tuti volt a berendezés.
 
http://img42.imageshack.us/img42/6937/cutawaymig23knaval.gif

Haditengerészeti MiG-23K elgondolás. Végül aztán más irányba mentek a dolgok, hiszen mind a MiG-29-es, mind pedig a Szu-27-esnél már a tervezés korai fázisában megvolt, hogy kell belőlük hajófedélzeti változat is. A MiG-23-as gépcsaládból így nem lett tengerészeti változat, mindösszesen a MiG-27-esekből pár példány vett részt az ugrósáncos kísérletekben. Hajtóműve a Tumanszkij R-100-as lett volna. Ez tulajdonképpen az R-27/29/35-ös család kétáramúsított változtata, de a rajzasztalnál tovább nem jutottak vele. Hasonlóan jártak, mint a MiG-29-esbe szánt R-67-essel, ami pedig a MiG-21bisz R-25-ösének kétáramúsított változata lett volna. Jól látható, hogy a Tumanszkij iroda alaposan elgaloppírozta magát, hiszen a Ljulka is az alapokhoz visszamenve kezdte fejleszteni az Al-31F-et (ehhez Viktor Csepkint hívták segítségül, aki a Szolovjovnál a MiG-31-es D-30F6-osát tervezte. Ő eredetileg ezt akarta tovább vinni az Al-31F-hez is, de végül egy totál más koncepciót valósítottak meg Ljulkával). Sőt, még olyan "outsiderek" is, mint sugárhajtóművet utoljára az ötvenes években tervező, harckocsi és helikopter gázturbináiról híres Klimov iroda is (Izotovval a főkonstruktőri székben) előbb lett kész megvalósult és sok tekintetben egyedi RD-33-asával, mint a rajz stádiumban elakadt Tumanszkijék (Kobcsenko, Gavrilov, vagy Khacsaturov).
A sors fintora, hogy a Nyugat sokáig azt hitte, a 29-es hajtóműve a Tumanszkij R-33D, amit az R-25-ösből alakítottak át kétáramúvá.

Végezetül egy kis érdekeség. Köztudomású, hogy a MiG-21-esek képesek voltak huzamosabb ideig is fűről üzemelni, ehhez, rendelkezésre állt mind a konstrukció, mind pedig az ehhez kapcsolódó légiüzemeltetési utasítások is. Ahogy ez igaz volt a Szu-17-esekre is, bár mi ezt már a Szu-22-eseinkkel nem gyakoroltuk. Hasonlóan képes volt erre a Szu-24-es is, de ezzel már tényleg nem számoltak az oroszok se.
Az viszont kevésbé köztudomású, hogy a MiG-23-asnál is megvolt a lehetőség a fűről történő üzemre, csak ezzel a legtöbb külföldi alkalmazó nem élt.
 
Az viszont kevésbé köztudomású, hogy a MiG-23-asnál is megvolt a lehetőség a fűről történő üzemre, csak ezzel a legtöbb külföldi alkalmazó nem élt.

Helló, volt olyan üzemeltető, aki élt ezzel a lehetőséggel?
 
<blockquote rel="Allesmor Obranna">
Az viszont kevésbé köztudomású, hogy a MiG-23-asnál is megvolt a lehetőség a fűről történő üzemre, csak ezzel a legtöbb külföldi alkalmazó nem élt.

Helló, volt olyan üzemeltető, aki élt ezzel a lehetőséggel?

</blockquote>

Nem véletlenül írtam ezt, ez egy felütés volt részemről, ami nem más, mint egy készülő cikk. Riportalanya két, hazánkban szolgáló szovjet hajózó, aki itthon és a Szovjetúnióban (egyikük Afganisztánban is) MiG-23M/ML/MLD, illetve 9.13-as MiG-29-essel repült.
Azt, hogy mikor írom meg és hol fog megjelenni, egyelőre még titok :)
 
Jól hangzik! Várjuk!

Nem provokatív kérdés következik! Fogod lektoráltatni? Gondolok itt arra, hogy az idők távlatából a dolgok ködössé válnak. pl, nem rég én is összevitatkoztam egy régi katonatársammal,mert totál máshogyan emlékszik konkrét dolgokra. Itt olyanokra gondolok, mint alakulat számok és pontos típus változatok.
 
MiG-23MLD és R-77. Valaki tud erről valami bővebbet? Mikor volt ez tervezve, vagy kinek?

860274474034429
 
https://www.facebook.com/289334207795128/photos/a.289340204461195.67245.289334207795128/860274474034429/?type=1